Profielkeuze, is dit nuttig?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:33

Wiskunde is inderdaad alleen vrijwillig als je op de Havo een C&M profiel doet. Voor de rest van de profielen is het verplicht omdat je daar vakken krijgt die voortborduren op wiskunde (economie, scheikunde, natuurkunde, biologie)

dogs_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:34

Ik kan je wel aanraden om toch wiskunde te nemen, omdat je dit bij veel studies nodig hebt, ik ben zelf ook niet goed in wiskunde maar liever een 5-6 op je rapport dan helemaal géén wiskunde. Teminste, dat is mijn mening.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:36

Chiave schreef:
Is trouwens bij N&G niet verplicht wiskunde B te kiezen? Of is dit alleen op het VWO?
In combinatie met Natuurkunde en scheikunde is namelijk wiskunde B verplicht, aangezien deze vakken onderdeel zijn van N&G?

Nope, dat is N&T :)
natuurkunde is niet verplicht in N&G

Maar wiskunde wordt idd vanaf volgend schooljaar verplicht voor havo (in C&M), in N&G was het altijd al verplicht. Vriendin van me heeft als laatste geen wiskunde en ze weten nog niet zo goed wat ze moeten doen als ze blijft zitten. Dus sorry voor het melden, maar je hebt geen keus eigenlijk :(:)

Anoniem

Re: Profielkeuze, is dit nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:37

Wiskunde C is volgens mij trouwens makkelijker dan A of B?
Is (volgens mij) bij het VWO er in ieder geval bij "bedacht" voor leerlingen die gewoon echt geen wiskunde konden.

Anoniem

Re: Profielkeuze, is dit nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:38

Wiskunde C is idd makkelijker, maar dit bestaat niet op de Havo :)

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:39

M&ohoeft niet perse in combinatie met economie al word het wel aangeraden. Ik doe het zelf ook en ben echt geen wonder in economische dingen maar hier haal ik gewoon zessen voor. En ik vind het een heel leuk vak, dat scheelt ook wel. Volgens mij is wiskunde vanaf volgend jaar idd verplicht. Ik heb ook NLT en ook dit is een leuk vak met ve variatie. Je hoeft er niet goed voor te zijn in natuurkunde maar meer gewoon algemene beta kennis.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:39

dogs_horses schreef:
Ik kan je wel aanraden om toch wiskunde te nemen, omdat je dit bij veel studies nodig hebt, ik ben zelf ook niet goed in wiskunde maar liever een 5-6 op je rapport dan helemaal géén wiskunde. Teminste, dat is mijn mening.

Wiskunde ga ik ook zeker doen! Al is het maar A. Voor B heb ik trouwens ook een negatief advies gekregen van m'n docent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:40

Emmaa_ schreef:

Dat zal dan vroeg of laat wel om de hoek komen kijken aangezien het verplicht wordt haha.
Had in een eerdere post van de TS gezien dat ze wiskunde C noemde dus dacht dat ze het al aanboden op haar school. Maar zie nu net dat dat een foutje was en dat het wiskunde D moest zijn.

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:42

liekec schreef:
M&ohoeft niet perse in combinatie met economie al word het wel aangeraden. Ik doe het zelf ook en ben echt geen wonder in economische dingen maar hier haal ik gewoon zessen voor. En ik vind het een heel leuk vak, dat scheelt ook wel. Volgens mij is wiskunde vanaf volgend jaar idd verplicht. Ik heb ook NLT en ook dit is een leuk vak met ve variatie. Je hoeft er niet goed voor te zijn in natuurkunde maar meer gewoon algemene beta kennis.

Of bij ons mag je alleen maar M&O als je ook economie hebt.. NLT lijkt me Nogsteeds niet heel erg leuk :') Interresseerd me niet zo.. Ak wel iets meer dus dan maar dat..

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:42

Bizzybijtje schreef:
Emmaa_ schreef:

Dat zal dan vroeg of laat wel om de hoek komen kijken aangezien het verplicht wordt haha.
Had in een eerdere post van de TS gezien dat ze wiskunde C noemde dus dacht dat ze het al aanboden op haar school. Maar zie nu net dat dat een foutje was en dat het wiskunde D moest zijn.

Ja was foutje..

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:42

Ik zou voor m&o gaan, taalvakken blijven altijd erg elementair naar mijn ervaring. Heb 5 jaar frans gehad maar kan nog geen frans :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:42

Wiskunde D is nog een heel stuk moeilijker dan wiskunde B, dat is echt voor mensen die de technische kant op willen gaan/een extra uitdaging nodig hebben.

Overigens is er wel een rede dat Wiskunde C niet wordt aangeboden op de Havo, wiskunde A op de Havo is namelijk vergelijkbaar met wiskunde C op het VWO, en dat is toch wel echt basisniveau. Je krijgt vooral veel kansberekening en dergelijke.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:43

Maar TS, worden mentormoment en rekenen bij jou echt als vakken aangeboden?
rekenen is namelijk ook een verplicht onderdeel, en nu kan het volgend jaar en op jou school anders zijn maar ik krijg geen les in rekenen, ik heb volgens mij alleen een keer een reken toets. En mentormoment dat is niet echt een vak, dat is meer begeleiding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:43

Emmaa_ schreef:
Wiskunde D is nog een heel stuk moeilijker dan wiskunde B, dat is echt voor mensen die de technische kant op willen gaan/een extra uitdaging nodig hebben.

Overigens is er wel een rede dat Wiskunde C niet wordt aangeboden op de Havo, wiskunde A op de Havo is namelijk vergelijkbaar met wiskunde C op het VWO, en dat is toch wel echt basisniveau. Je krijgt vooral veel kansberekening en dergelijke.

Dat weet ik :+ Doelde er enkel op dat ik daardoor over wiskunde C begon.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:44

Chiave schreef:
Is trouwens bij N&G niet verplicht wiskunde B te kiezen? Of is dit alleen op het VWO?
In combinatie met Natuurkunde en scheikunde is namelijk wiskunde B verplicht, aangezien deze vakken onderdeel zijn van N&G?

NT is met wiskunde B, tenniste op mijn school (gymnasium) wel.

Ik ga CM kiezen, maar ik moet toch echt wel wiskunde, dat is bij mij op school voor alle profielen verplicht. Ik ga wiskunde A kiezen, en als ook dat niet lukt kan ik altijd nog wiskunde C doen.

In jou geval zou ik niet weten wat ik moest doen. Ik moet kiezen tussen economie of aardrijkskunde, maar dat weet ik ook echt nog niet... Ik zit nu in de 3e klas en ik heb nog nooit economie gehad, dat krijg je hier pas in de 4e, dus ik heb geen idee wat ik ervan moet verwachten.

Anoniem

Overigens zou ik wbt de profielkeuze vooral proberen te gaan voor een profiel waarmee je zo veel mogelijk kanten op kan. Als jij denkt dat je misschien iets wilt doen met economie kan je het beste kiezen voor economie + M&O, dat is een hele logische stap. Biologie en scheikunde erbij maakt dat je de gezondheidskant eventueel op zou kunnen gaan, en aardrijkskunde breekt dat veld ook weer open. Er zijn tegenwoordig weinig studies die echte harde instapeisen hebben. De meeste technische opleidingen vragen bijvoorbeeld alleen dat je wiskunde hebt. Ik denk dat je met dit pakket alle kanten op zou kunnen :j

Anoniem

Bizzybijtje schreef:
Emmaa_ schreef:

Dat weet ik :+ Doelde er enkel op dat ik daardoor over wiskunde C begon.

Ohhhh zo :') Verkeerd begrepen :D

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:44

Emmaa_ schreef:

D wil ik zowieso niet. Zou ik ook niet redden qua tempo. Moet alles echt snappen en 100 x doen dan. En daar gaan ze dan te snel voor..

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:45

laraxXxemma schreef:
Maar TS, worden mentormoment en rekenen bij jou echt als vakken aangeboden?
rekenen is namelijk ook een verplicht onderdeel, en nu kan het volgend jaar en op jou school anders zijn maar ik krijg geen les in rekenen, ik heb volgens mij alleen een keer een reken toets. En mentormoment dat is niet echt een vak, dat is meer begeleiding

Tja niet echt aangeboden, het is verplicht..

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:47

nienke555 schreef:
Chiave schreef:

Ik ga CM kiezen, maar ik moet toch echt wel wiskunde, dat is bij mij op school voor alle profielen verplicht. Ik ga wiskunde A kiezen, en als ook dat niet lukt kan ik altijd nog wiskunde C doen.

In jou geval zou ik niet weten wat ik moest doen. Ik moet kiezen tussen economie of aardrijkskunde, maar dat weet ik ook echt nog niet... Ik zit nu in de 3e klas en ik heb nog nooit economie gehad, dat krijg je hier pas in de 4e, dus ik heb geen idee wat ik ervan moet verwachten.

Oh, eco kregen wij al vanaf de 2e! Als ik tussen de keuze eco en ak stond. zou ik zeker voor eco gaan! Maar helaas valt die keuze bij ons niet zo..

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:48

Kan je ook een beetje een voorbeeld geven hoe economie is en wat je er van kan verwachten, want ik heb echt geen idee :')

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:51

nienke555 schreef:
Chiave schreef:

bij eco krijg je veel wiskunde, aardrijkskunde is veel leesstof.
ik heb zelf N&G met aardrijkskunde, kunst, wiA, (en de rest van de vakken die er standaard bijzitten ofc)
wij hadden op school al eco in de 2e, maar ik vond aardrijkskunde makkelijker en interessanter dan eco :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:55

Verona2000 schreef:
Emmaa_ schreef:

D wil ik zowieso niet. Zou ik ook niet redden qua tempo. Moet alles echt snappen en 100 x doen dan. En daar gaan ze dan te snel voor..

Als B niet lukt is D ook echt waaaaaaaaaaaaaaay out of your league :)

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:55

nienke555 schreef:
Kan je ook een beetje een voorbeeld geven hoe economie is en wat je er van kan verwachten, want ik heb echt geen idee :')

Euhh ja.. :') Hoe moet ik het uitleggen hahah! Zowieso met balans etc maar dat is heel makkelijk.. Ik ben geen ster in wiskunde maar sta wel een 7,5 voor eco! Als je gewoon een beetje meedoet en het begrijpt is het goed te doen!

Verona2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:56

D wil ik zowieso niet. Zou ik ook niet redden qua tempo. Moet alles echt snappen en 100 x doen dan. En daar gaan ze dan te snel voor..[/quote]

Als B niet lukt is D ook echt waaaaaaaaaaaaaaay out of your league :)[/quote]

Daarom doe ik geen B en ook geen D :Y)