Verzoekje: laat je remlicht eens met rust op de snelweg!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:47

Het gaat niet om de file Brainless ;), het gaat om mensen die geen afstand houden, te dicht op hun voorganger rijden en dan de achterhoede een hartaanval bezorgen door (steeds) op de rem te drukken ;).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:48

Toch ben ik als mijn man een x aangereden (van achteren) midden in de file.
Mijn man flink (auto was flink beschadigd, en gelukkig stond hij op de rem, anders was hij ook tegen zijn voorganger aan geklapt.

Bij mij zag ik het gebeuren (auto achter mij, reed op grote afstand stapvoets, maar reed toch tegen mij aan toen we stil kwamen te staan).
Mijn trekhaak zat vast in in bumper/radiateur.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:48

Sees schreef:
Het gaat niet om de file Brainless ;), het gaat om mensen die geen afstand houden, te dicht op hun voorganger rijden en dan de achterhoede een hartaanval bezorgen door (steeds) op de rem te drukken ;).

Als je ziet dat je achter een paniekremmer rijdt, dan houdt je daar toch wat meer afstand van?!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:50

Och jee... jij bent iemand die 400 meter van tevoren het gas loslaat? -O-

De rem heb ik áltijd ingetrapt als ik stilsta, ga geen risico's nemen met een rollende auto. Buiten dat, het is gewoon automatisme.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
Always & Forever 

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:51

Ik ben het met je eens hoor Rije!! :j Ik laat zelf ook altijd eerst mijn gas los en rem pas als het nodig is. Voor een stoplicht of in de file heb ik ook geen voet op de rem. Tenzij we op een helling staan. :+

Vreselijk irritant die mensen die gelijk op de rem trappen. :x En als het donker is wordt ik ook verblind door die lichten...

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:52

Remlichten tijdens een file kan ik me echt niet aan ergeren. Sterker nog, ik heb tijdens rijles geleerd dat je altijd je rem in moet houden als je stil staat, tenzij je echt parkeert en de handrem er op zet. Dus nooit gewoon in z'n vrij zonder rem.
Ik heb overigens ook geleerd om op de snelweg niet te remmen. Wij maakten er in de rijlessen een spelletje van, tellen hoe vaak je remt op een stuk snelweg. Doel was om de 0 te halen tussen in- en uitvoegen. Onnodig remmen op de snelweg vind ik ook bloedirritant. En nee, dan hoef je niet 400 meter van te voren je gas al los te laten. Gewoon voldoende afstand houden en anticiperen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:53

ik meen mij te herinneren dat ik bij stilstaan (en ik niet geparkeerd heb) ik gewoon m'n rem moet inhouden?

Ik erger mij best wel aan dingen in het verkeer, maar zo in de file heb ik dat nog nooit gehad, maar ik sta zelden in de file.

Ik erger me eerder aan het niet gebruiken van knipperlicht en onnodig links rijden, terwijl ik dus netjes rechts rij, max. snelheid en dan eigenlijk links zou kunnen inhalen, maar dan moet ik (als dat kan) 2 banen opschuiven naar links voor ik mág inhalen terwijl de linksrijder eigenlijk verkeerd bezig is.

edit: ik laat uiteraard wel netjes eerst m'n gas los en rem dan bij als dat nodig is.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 16:55

Keet schreef:
Verzoek van mij naast jou zeer terrechte verzoek:

Gebruik de spitsstrook zodra deze open is! Te herkennen aan de groene pijl die erboven aanstaat (of een snelheid bij file)
JA je mag over een doorgetrokken streep als er staat aangegeven dat de spitsstrook open is!
Ja, je bent verplicht de spitsstrook te gebruiken als deze open is. Dit is dan gewoon de uiterst rechtse rijbaan geworden

Die strook aan de rechterkant is toch alleen voor vrachtwagens en mensen die langzaam rijden O:)

Brainless schreef:
Citaat:
Moet je kijken hoe gauw je langzamer gaat, zónder te remmen.

Nou dan moet je niet in een lichte (diesel) wagen rijden, die remmen niet (zo) snel af op de motor.

Nee, maar er zijn echt nog heel veel mensen die met 130 op een file afrijden om dan te bedenken dat het file is, en zij dus niet met 130 daar langs kunnen rijden.
Als je dit van te voren ziet, dan kun je toch gewoon je voet van het gas halen, en rustig aan gaan remmen, en niet als je 2 meter voor je een stilstaande of langzaam rijdende auto hebt.

Echt TS, ik snap je ergernis heel goed.
Zit gelukkig niet dagelijks in een file, maar rij voldoende op de snelweg om me al te ergeren aan mijn mede weggebruikers.
Ik erger me vooral aan mensen die denken dat de linkbaan van hen is, en mensen die niet snappen wat een spitsstrook is, en met 80 op de middenbaan rijden waardoor de vrachtwagens vanaf de rechtbaan helemaal naar links moeten om die auto in te halen, wat natuurlijk niet te doen is.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 16:59

Dankjewel voor de medelijden Quellian. Ja zo iemand ben ik. :) Omdat ik op die manier een (kleeeeeeeeiiiiin) steentje kan bijdragen aan het voorkomen van onnodige files.

In de stad is dat wat anders, daar is het idd wel erg truttig (daar zul je wel op doelen) en ik kan je verzekeren dat ik daar vlot (en soms zelf sportief :o ) rij. Maar op de snelweg heb je juist mooi de tijd om anticiperend te rijden en voor je uit te kijken.

Misschien kom ik met dit alles wat verhit over, maar dat zijn waarschijnlijk de bijna 600 kilometer die ik per week rij... Dan zie je bepaalde dingen toch veel vaker naar boven komen dan als je wat minder op de weg zit.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:01

Ik snap de TS ook heel goed hoor. Elke dag ellende op de A1, A10 en A27 om niets! Remmen optrekken remmen omdat er iemand tussen wil die je echt geen ruimte moet geven hoor..... met 100 op een file afrijden die je toch al 5 km had kunnen zien staan en de matrixborden ook al een tijdje 90/70/50 aangeven.... Paniekremmers omdat ze niet opletten en de voorganger ineens toch dichterbij was dan ze dachten waardoor iedereen eromheen ook in paniek gaat remmen... hup weer file....

Tazzey

Re: Verzoekje: laat je remlicht eens met rust op de snelweg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:04

Ik heb behoorlijk kilometers voor mijn werk moeten maken. Ik zat op dik 1500 km per week. Als ik me zou gaan ergeren aan die kleine dingen als wel of geen remlicht dan had ik na een week al klaar geweest.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:06

Rije schreef:
Dankjewel voor de medelijden Quellian. Ja zo iemand ben ik. :) Omdat ik op die manier een (kleeeeeeeeiiiiin) steentje kan bijdragen aan het voorkomen van onnodige files.

In de stad is dat wat anders, daar is het idd wel erg truttig (daar zul je wel op doelen) en ik kan je verzekeren dat ik daar vlot (en soms zelf sportief :o ) rij. Maar op de snelweg heb je juist mooi de tijd om anticiperend te rijden en voor je uit te kijken.

Misschien kom ik met dit alles wat verhit over, maar dat zijn waarschijnlijk de bijna 600 kilometer die ik per week rij... Dan zie je bepaalde dingen toch veel vaker naar boven komen dan als je wat minder op de weg zit.

Nee ik doel niet op in de stad, ik reed dagelijks file (A12 van Utrecht richting Den Haag) en weer terug. Maar als je in de verte matrixborden aan ziet gaan, dan hoef je niet direct je gas los te laten.
Dat zijn de mensen die achter de vrachtwagens moeten gaan plakken en met 80km p/u naar huis moeten tuffen :D

Ik rij overigens nooit (uch) te hard, maar ik rij mee met het verkeer. Ga niet onnodig ophouden/gas loslaten/remmen. Kan er overigens niet wakker van liggen.
Waar ik wél een hekel aan heb, is mensen die niet hun knippertje aan doen bij het verlaten van de rotonde, dan hang ik -bij een slechte bui- op m'n toeter, vind ik gewoon aso :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:07

Sorry TS, maar ik houd echt mijn voet op mijn rempedaal in filesituaties waarbij ik veel moet optrekken en remmen. Dit omdat ik op mijn werk ontzettend veel schades krijg waarbij een persoon zonder het te merken achteruit rolt tijdens filesituaties op de snelweg en waarbij de tegenpartij er dicht achterop gestopt is.

Als ik wat langer stil moet staan dan zet ik m in zn vrij met de handrem erop. Maar ik wil niet diegene zijn die mag gaan betalen door dit soort ongein. De rest van jouw post ben ik het overigens wel mee eens.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 17:09

@Tazzey: Je kan het zien als ergeren, maar mijn bedoeling was meer om wat bewustwording te creëren. Want ik ben ervan overtuigd dat veel automobilisten hier niet eens bij nadenken.

@Quellian: Dat klopt, de matrixborden gaan ook wel 's aan als er totaal niets aan de hand is. En daarbij dus ook direct weer paniek veroorzaken die nergens voor nodig is. Dus vertrouwen op je eigen zintuigen is altijd nog het beste, hoewel die borden je wel daarbij kunnen helpen.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:09

Heel veel sterkte ts. Hier ook een punt in het noorden. Mensen trappen altijd op de rem. In dit geval komt dat door een oprit, maar langs de hele weg heb je om de 5 km een oprit. Daar is steeds niks aan de hand, maar altijd bij de laatste is het mis.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:10

Denk dat het ook meer om de racemonsters paniekremmers gaat. Die hard optrekken als er een beetje ruimte ontstaat en dan weer vol op de rem moeten omdat de voorganger alweer stil staat (wat een verrassing, als er kilometers file staat)
En degene die niet opletten tijdens het langzaam rijden en elke keer vol op de rem moeten omdat de voorganger dichterbij was dan ze dachten, en iedereen eromheen aan het schrikken maken terwijl het op de andere rijstroken nog wel langzaam doorrijdt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:20

quillian, schijnbaar was het vroeger zo dat als je rechtdoor over de rotonde ging, je knipperlicht niet aan hoeft te zetten als je de rotonde verlaat. Ondertussen zijn die regels veranderd en moet je altijd als je de rotonde verlaat je knipperlicht aan zetten, maar veel mensen weten dat dus nog niet. Ik ben op die manier bijna een keer platgereden (ik fietste), ik had haaien tanden, maar die auto had z'n knipperlicht niet aan en sloeg af... werd boos op mij omdat ik dus niet stopte, maar ik had niet gezien dat hij ging afslaan (immers, geen knipperlicht)

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:20

Fred_Kroket schreef:
Cruisecontrol uitzetten geeft ook een remlicht. Onze 100% elektrische auto geeft ook een remsignaal als je het "gaspedaal" loslaat. De auto laad zichzelf dan op en zo kun je zonder echt te remmen rijden. Maar je vertraagd dermate dat de achterliggers wel gewaarschuwd moeten worden dat je snelheid mindert.

En helaas als je file rijd moet je remmen in deze auto aangezien de auto een kruipmodus heeft. Stilstaan is rem ingetrapt houden. Daarnaast maakt onze kermis attractie ook nog gebruik van led-lampen dus ik zou vooral niet achter een Tesla gaan rijden....

ik heb ook een auto met "cruisecontrol", cruisecontrol zet je niet uit met door de rem in te trappen, die onderbreek je. cruisecontrol zet je uit door op dezelfde knop te drukken als waarmee je hem in de eerste instantie aanzet :)
Laatst bijgewerkt door AlterEvo op 27-01-15 17:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:24

Bij mij kun je de cruisecontrol uitzetten door een knopje of door te remmen. Als ik gas geef dan overrule je hem tijdelijk maar remmen is uit. Dat zal dus per model verschillen.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:26

Rije schreef:
@Tazzey: Je kan het zien als ergeren, maar mijn bedoeling was meer om wat bewustwording te creëren. Want ik ben ervan overtuigd dat veel automobilisten hier niet eens bij nadenken.

@Quellian: Dat klopt, de matrixborden gaan ook wel 's aan als er totaal niets aan de hand is. En daarbij dus ook direct weer paniek veroorzaken die nergens voor nodig is. Dus vertrouwen op je eigen zintuigen is altijd nog het beste, hoewel die borden je wel daarbij kunnen helpen.

Maar hoezo bewustwording? Wat is er fout aan om je rem ingedrukt te houden wanneer je stilstaat?
Daar kan je van overtuigd zijn, maar dan heb ik niet het idee dat je je realiseert dat er ook mensen zijn met een andere mening :+

Imo is het in een file juist handig omdat je sneller door hebt wanneer het weer gaat rijden. Want de file wordt alleen maar erger door mensen niet door hebben dat de file weer rijdt en er daardoor een gapend gat ontstaat. Het uitgaan van rode lampen valt dan toch wat sneller op.

BartVB
Eigenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:26

Eens, eens, eens :j In Nederland zijn we geen ster in mensen in laten voegen en anticiperen is voor mietjes lijkt het :)

Het zou een hoop schelen als mensen in (bijna) file-situaties iets rustiger zouden rijden en daarbij verder na zouden denken dan de 2 seconde die ze zelf besparen door nog even snel ergens tussendoor te schieten. Ik deel je ergernissen iig (hoewel ik me wel regelmatig schuldig maak aan het rem vasthouden :o Ook een automaat en te lui om de auto in P te zetten).

Zou me niets verbazen als 70% van de files in Nederland op te lossen zou zijn met gedragsveranderingen van de automobilist. Het vervelende is alleen dat je maar 1 onoplettende actie nodig hebt om een file te veroorzaken :\ Iedereen snel naar de zelfrijdende auto dus :j

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:27

AlterEvo schreef:
Fred_Kroket schreef:
Cruisecontrol uitzetten geeft ook een remlicht. Onze 100% elektrische auto geeft ook een remsignaal als je het "gaspedaal" loslaat. De auto laad zichzelf dan op en zo kun je zonder echt te remmen rijden. Maar je vertraagd dermate dat de achterliggers wel gewaarschuwd moeten worden dat je snelheid mindert.

En helaas als je file rijd moet je remmen in deze auto aangezien de auto een kruipmodus heeft. Stilstaan is rem ingetrapt houden. Daarnaast maakt onze kermis attractie ook nog gebruik van led-lampen dus ik zou vooral niet achter een Tesla gaan rijden....

ik heb ook een auto met "cruisecontrol", cruisecontrol zet je niet uit met de remlicht, die onderbreek je. cruisecontrol zet je uit door op dezelfde knop te drukken als waarmee je hem in de eerste instantie aanzet :)

Klopt, die van ons valt terug in snelheid en voila! Een stel vrolijke kerstlampjes komen je tegemoet! Elektrisch rijden is een attractie opzich

Ik probeer met het "stokje" ook even een tikje omhoog of naar beneden zo min mogelijk te remmen.

Pippaa

Ik heb bij rijles ook geleerd om zo min mogelijk te remmen op de snelweg en pas dat nu nog steeds toe :j Nu leste ik wel altijd op rustige momenten.
1 keer gehad tijdens het lessen op de snelweg: WAT DOE JE?! BEN JE NOU AAN HET REMMEN?!!!!!

Hahaha, sindsdien pas ik wel op _O-

minikatje

Mensen niet zo moeilijk, als het kan je rem los als het niet kan niet.
Dat is wat de ts voorstelt, gewoon beetje menslievend autorijden.
Waaronder valt dat je niet 10 min je rem ingetrapt hoeft te houden als je toch al stilstaat.

En idd je knipperlicht gebruiken, je bent niet alleen en andere mensen zijn niet telepathisch. :D

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 17:29

Ik druk mijn rem altijd in als ik stilsta, anders werkt de ecodrive niet. :j