Fout van DUO, en nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:22

@TS: Alles wat je opzegt wordt altijd schriftelijk bevestigd, goede levensles.
DigiD heb je overigens bij alles van de overheid nodig, dus wel iets om goed te onthouden.

Wel eens met Shadow0, dat het OV reisproduct iets is wat heel makkelijk gecheckt kan worden bij niet gebruiken en dat vind ik nou wel echt iets kwalijks van DUO.

*edit* Shadow0: Op dat punt ben ik het helemaal met je eens. Maar er zijn meerdere dingen, waarbij dit natuurlijk van toepassing is (denk aan je TV-kabelabonnement, of je mobiele telefoonabonnement: allebei voorbeelden van abonnementen die gewoon doorlopen als je het niet opzegt).

Als je een topic met die insteek, zoals jij hierboven schrijft, vind ik al héél anders dan de excuses van TS.

xxsalinaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:26

Idd goede zaak voor radar of kassa!!

Tigress

Re: Fout van DUO, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 20:28

Mijn moeder is het ook eens met radar/kassa eens even verder onderzoeken. Vanavond dus eens even kijken of zij hun tanden er al eens in hebben gezet, en zo niet dan gaan wij eens even kijken of we ze dat kunnen laten doen :j

Iedereen bedankt so far!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:30

madelief88 schreef:
*edit* Shadow0: Op dat punt ben ik het helemaal met je eens. Maar er zijn meerdere dingen, waarbij dit natuurlijk van toepassing is (denk aan je TV-kabelabonnement, of je mobiele telefoonabonnement: allebei voorbeelden van abonnementen die gewoon doorlopen als je het niet opzegt).

Maar daar zou ik ook een paar hele boze brieven aan schrijven als ik opbel en vraag hoe ik het op moet zeggen en ze zeggen 'dat maken we nu meteen in orde' en vervolgens blijft het doorlopen.

En daarnaast, toch nogmaals: DUO is geen commercieel bedrijf dat winst moet maken door dit soort trucs. Dat het een normale manier van doen is bij telecomproviders is al erg genoeg. Maar DUO is een overheidsorgaan dat bedoeld is om te zorgen dat de onderwijsfinancien en -administratie goed verlopen.

Tigress: succes!

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:34

Sterkte ermee Ts, hoop dat je het kwijtgescholden krijgt! Ik heb al meer mensen met dit probleem gehoord ja, volgens mij financieren ze zo de rest van de studenten OV kaarten, het is echt belachelijk hoevaak het opzeggen zomaar 'fout' gaat.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:36

Shadow0 schreef:
madelief88 schreef:

Maar daar zou ik ook een paar hele boze brieven aan schrijven als ik opbel en vraag hoe ik het op moet zeggen en ze zeggen 'dat maken we nu meteen in orde' en vervolgens blijft het doorlopen.

En daarnaast, toch nogmaals: DUO is geen commercieel bedrijf dat winst moet maken door dit soort trucs. Dat het een normale manier van doen is bij telecomproviders is al erg genoeg. Maar DUO is een overheidsorgaan dat bedoeld is om te zorgen dat de onderwijsfinancien en -administratie goed verlopen.

Tigress: succes!

Ook als je er pas een half jaar later achter komt?
Ik vind toch echt dat er een bepaalde eigen verantwoordelijkheid is in deze maatschappij...
Maar idd, DUO zou het makkelijker moeten maken en dat doen ze absoluut niet. Daar staan ze dan ook erg bekend om (ook dat je je reisproduct echt op tijd moet stopzetten, dat communiceren ze wel goed).

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:43

Ook wij zijn al 4 jaar aan het ruziën met de duo.
Dit omdat mijn man moest stoppen met zijn opleiding (defensie) omdat ze hem eigenlijk niet hadden mogen goedkeuren bij de medische keuring.
Gelijk alles stop gezet en geregeld en school zou het terug betalen aan de duo.
Echter is de duo dus nu bezig met het ook nog verhalen op ons.
Wij blij dat alles zwart op wit staat, maar daar trekken ze zich weinig van aan en sturen dus dood leuk keer op keer een andere deurwaarder. ...
Ben benieuwd hoe lang wij nog bezig gaan zijn.

Succes ts. Hopelijk ben jij er sneller vanaf!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:51

DUO....wat ik daar niet al een ellende mee heb gehad. Al valt het geloof ik nog mee als ik het hier zo lees. Als er toch een de administratie niet op orde heeft is het DUO wel :+ Zo had ik een extra regeling voor het betalen van een door hun fout ontstane achterstand. Krijg ik na 2 maanden een vette dreigbrief over deurwaarder etc want er was een achterstand. Ja...dat klopte inderdaad :')

Wat in mijn geval elke keer goed heeft geholpen is een brief/mail sturen en dan een gepeperde zeg maar. Wees niet al te netjes, schrijf het zeer zakelijk en zeer sterk. Bij mij was het dan ook ineens allemaal keurig geregeld.

Stelletje dieven is het gewoon daar volgens mij. Waardeloos, hoop voor je dat het toch goed komt!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 20:55

Ts je bent niet de enigste, 60.000 studenten sinds 2013 al een boete gehad met een totaal bedrag van 37 miljoen euro. Hoezo de duo niet commercieel, plukkers zijn het bij de overheid, kijk naar het Uwv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:15

xxsalinaxx schreef:
Idd goede zaak voor radar of kassa!!

Zoiets is al gebeurd...
Bussemaker is er al op aangesproken door de LSVb maar ze blijft helaas haar kop in het zand steken.
Ik had ook geen bericht gekregen dat ik het zelf stop moest zetten waardoor ik de eerste twee maanden waarin ik opnieuw stufi kreeg een pak minder kreeg en nauwelijks rondkwam.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:18

Bizzybijtje schreef:
Zoiets is al gebeurd...
Bussemaker is er al op aangesproken door de LSVb maar ze blijft helaas haar kop in het zand steken.

Meer aandacht blijven vragen :j
En hopelijk een paar kostbare processen - als DUO aansprakelijk gesteld wordt voor de kosten van fout advies weet ik zeker dat ze hun medewerkers heel snel hebben ingelicht over de juiste procedure :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:20

Brainless schreef:
Je kunt op Mijn DUO controleren of de kaart is stop gezet.

edit:
lees net dat je je code kwijt was.

Dan is het zeer moeilijk te bewijzen dat je hem telefonisch hebt stopgezet.

Schriftelijk bezwaar maken en daarbij een getuige opvoeren (bijv je moeder) die gehoord heeft dat jij het opzegging-telefoontje gevoerd heb. Laat je moeder (of iemand anders) een verklaring opstellen dat ze bij dat telefoontje aanwezig was. Hier kunnen ze weinig tegen beginnen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:24

Best "grappig", zo veel mensen die van hetzelfde probleem last hebben en DUO die alles ontkent... Ik zou voor de gein dit bericht eens via FB ofzo gaan delen ;) Kijken hoeveel mensen allemaal Kassa/Radar etc. willen gaan mailen...

9 van de 10 keer als er media bij komt, kunnen dingen opeens wel geregeld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:27

Lianne86 schreef:
Best "grappig", zo veel mensen die van hetzelfde probleem last hebben en DUO die alles ontkent... Ik zou voor de gein dit bericht eens via FB ofzo gaan delen ;) Kijken hoeveel mensen allemaal Kassa/Radar etc. willen gaan mailen...

9 van de 10 keer als er media bij komt, kunnen dingen opeens wel geregeld worden.

Ja, volgens zowel DUO als Bussemaker is het de schuld van de student zelf :')

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:30

Bizzybijtje schreef:
Ja, volgens zowel DUO als Bussemaker is het de schuld van de student zelf :')

Ja, maar als er voldoende klachten komen dat DUO de studenten steeds verkeerd voorlicht (en daar zelf bovendien flink voordeel van heeft) kan het misschien toch veranderd worden.

Absoluut proberen dus, en vooral niet vooraf bedenken waarom het gaat mislukken. (Want dat zouden DUO en Bussemaker wel willen.)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:39

Sowieso omdat het veel mensen zijn met HETZELFDE probleem... Ben je de enige, ander verhaal.... Maar als er hier op bokt al meerdere mensen zijn... Dan kun je nagaan hoeveel dat er door heel NL zijn ;) En dan vergroot je wel de kans dat...

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 21:51

Heb zelf ook ondervonden dat DUO op geen enkele manier de zaakjes op orde lijkt te hebben :=

Heb in september mijn diploma gehaald en zou die maand uitgeschreven worden door mijn school. Thuis hadden wij al alles al opgezegd alleen was het ons niet duidelijk hoe ik mijn OV kaart stop moest zetten. Wij naar DUO gebeld, word er dood leuk gezegd dat we dat zelf maar stop moesten zetten en als ik dat niet dezelfde dag deed dat er dan al een boete op kwam te staan. Bleek dat dat via zo'n apparaat moet. En laat dat dichtstbijzijnde apparaat toentertijd 10 km verderop zijn, dus 10 km heen en 10 km terug om dat stop te zetten >;)

Krijg ik vervolgens in oktober een brief van DUO of ik mijn studie schuld wil terug betalen. Weer gebeld naar DUO, bleek dat ik nog niet uitgeschreven was (terwijl ik mezelf al opgezegd had + OV). Naar mijn oude school gebeld, hun vertelde dat ze mij gelijk uitgeschreven hebben maar dat ze het pas in januari konden wijzigen oid. Weer gebeld naar DUO, in eerste instantie zelfde verhaal te horen gekregen. Maar daarna ging er pas bij hun zelf een belletje rinkelen dat ze in januari wijzigingen door krijgen oid.

En nu krijg ik vorige week een brief dat mijn studieschuld is kwijt gescholden omdat ik mijn diploma heb gehaald. Ja hèhè, dat zei ik een half jaar geleden ook al :O Al met al een vaag verhaal met een conclusie die ze in september ook al kunnen trekken.

Vervelende situatie TS. Zou zo veel mogelijk informatie bij elkaar proberen te zoeken wat je op papier hebt staan en eventueel gesprekken oid opvragen. Lastig dit :\

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:02

Ik had een boete van zo'n 300 of 400 euro geloof ik. M'n toenmalige vriendje was 800 euro kwijt als ik me niet vergis. Het valt niet mee, je OV stopzetten :D

Joke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 10:16

Leverage schreef:
Heb zelf ook ondervonden dat DUO op geen enkele manier de zaakjes op orde lijkt te hebben :=

Heb in september mijn diploma gehaald en zou die maand uitgeschreven worden door mijn school. Thuis hadden wij al alles al opgezegd alleen was het ons niet duidelijk hoe ik mijn OV kaart stop moest zetten. Wij naar DUO gebeld, word er dood leuk gezegd dat we dat zelf maar stop moesten zetten en als ik dat niet dezelfde dag deed dat er dan al een boete op kwam te staan. Bleek dat dat via zo'n apparaat moet. En laat dat dichtstbijzijnde apparaat toentertijd 10 km verderop zijn, dus 10 km heen en 10 km terug om dat stop te zetten >;)

Krijg ik vervolgens in oktober een brief van DUO of ik mijn studie schuld wil terug betalen. Weer gebeld naar DUO, bleek dat ik nog niet uitgeschreven was (terwijl ik mezelf al opgezegd had + OV). Naar mijn oude school gebeld, hun vertelde dat ze mij gelijk uitgeschreven hebben maar dat ze het pas in januari konden wijzigen oid. Weer gebeld naar DUO, in eerste instantie zelfde verhaal te horen gekregen. Maar daarna ging er pas bij hun zelf een belletje rinkelen dat ze in januari wijzigingen door krijgen oid.

En nu krijg ik vorige week een brief dat mijn studieschuld is kwijt gescholden omdat ik mijn diploma heb gehaald. Ja hèhè, dat zei ik een half jaar geleden ook al :O Al met al een vaag verhaal met een conclusie die ze in september ook al kunnen trekken.

Vervelende situatie TS. Zou zo veel mogelijk informatie bij elkaar proberen te zoeken wat je op papier hebt staan en eventueel gesprekken oid opvragen. Lastig dit :\

Ik had precies hetzelfde! Het ene moment hangt er een schuld van 4000 euro boven je hoofd, en als ze dan eindelijk de administratie bijgewerkt hebben dan issie gelukkig ook weer weg.

Ts, succes hiermee! De tip die net gegeven werd over het opgeven van een getuige die het gesprek heeft gehoord is wel een goede!

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 11:04

Dat is fijn, want ik heb een getuige :D Ik wist niet dat dat zo belangrijk kon zijn :=
We gaan nu ondertussen met ziggo contact opnemen, en ik ga even alles op een rijtje zetten qua exacte data van school :j

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-15 11:16

Geniaal moment!!! Ik had nog geld op mijn OV kaart staan, en dat was teruggestort na het annuleren! *gaat meteen even rondneuzen in d'r rabobankieren*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:24

Shadow0 schreef:
Bizzybijtje schreef:
Zoiets is al gebeurd...

Meer aandacht blijven vragen :j
En hopelijk een paar kostbare processen - als DUO aansprakelijk gesteld wordt voor de kosten van fout advies weet ik zeker dat ze hun medewerkers heel snel hebben ingelicht over de juiste procedure :)

Opvallend dat jij in zo'n beetje ieder topic tegen een bedrijf pleit en voor het 'aanpakken' van bedrijven dmv het schrijven van brieven en mails en whatever.
Kan de student van tegenwoordig niet lezen en zelf een beetje onderzoek doen over hoe een ov dient te worden stopgezet?

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 11:33

Hier hetzelfde verhaal zowat.. uiteindelijk boete van 400 euro betaald en that's it..

Ik dacht dat ik m'n OV had stopgezet bij de automaat, maar kon dat later niet aantonen op een of andere manier (was erna naar het buitenland). Moest hem toen zelf stopzetten via internet, dat ging wel goed. Maar mede omdat de klantenservice me pas na meer dan een week antwoordde, en het OV bedrijf vervolgens een 'aantal' dagen nodig had om de einddatum van m'n pas vast te stellen is die boete erg opgelopen. Ookal konden ze zien dat ik hem nooit meer gebruikt had omdat ik niet in NL was, wel een boete gehad.

Nog wel bezwaar aan gemaakt met aangetekende brief, maar hun blijven maar zeggen: Het OV bedrijf ziet niet dat de pas is stopgezet bij de automaat. - Ja dat is dus juist het probleem..

Terug in NL bleek dat er nog 2 (!!) andere studentenreisproducten geactiveerd stonden op mijn kaart. Die toen maar zelf stopgezet toen ik daar achterkwam. Wat een prutsers.

Ik weet ook zeker dat ik de einddatum van m'n studie had opgegeven, daar nog een bevestiging van gehad dat ik uitgeschreven zou worden, en guess what? Kreeg nog gewoon stufi de maand erna. Die moest ik toen binnen een maand terugstorten anders werd het overgezet in een leenstelsel. Eh ja sorry, maar daarvan weet ik heel zeker dat het DUO's fout was!

Sterkte TS, het voelt zo oneerlijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:45

Tigress schreef:
Geniaal moment!!! Ik had nog geld op mijn OV kaart staan, en dat was teruggestort na het annuleren! *gaat meteen even rondneuzen in d'r rabobankieren*

Kijk, daar heb je een duidelijk bewijs van een gemaakte fout, hier kan een advocaat ook wat mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-15 12:49

bigone schreef:
Tigress schreef:

Kijk, daar heb je een duidelijk bewijs van een gemaakte fout, hier kan een advocaat ook wat mee.

Hahaha een advocaat? Dan wordt het bedrag ineens een stukje hoger dan kosten waar je nu voor staat ;)