Enjoy_ schreef:Een aantal heeft het over een bedrijfsplan etc, maar als je start als zzp'er heb je geen bedrijfsplan nodig. Als jij als zzp'er bij een aannemer gaat werken of zoals mijn man als app ontwikkelaar, dan word je ingehuurd als extra "handjes", heb je geen bedrijfsplan voor nodig.
Een bedrijfsplan geeft je gewoon inzicht in wat er allemaal noodzakelijk is, juist daarom is het zo belangrijk om dit te maken, ook al zou het geen vereiste zijn voor bijvoorbeeld een bank wordt je er nooit dommer van om dit eens te maken, het voorkomt gewoon een hoop nare verrassingen.

echter, dat is een beetje mosterd na de maaltijd want vriend van TS is al begonnen met het leveren van zijn diensten en ze zijn volgens mij van plan om zich z.s.m. in te schrijven als ondernemer bij de KVK.

die willen je graag helpen met het opstarten van de boek houding. Dat hebben ze liever dan dat ze alles moeten overdoen als je er een potje van zou maken. Die van mij had zelfsa aangeboden het te controleren als ik eraan twijfelde. Ook wat zakelijke rekening betreft kan je beter een privé rekening openen dat is voordeliger, alleen kan je geen ideal of bedrijfsnaam daar op zetten. Mag gewoon maar de bank zelf zal dat niet vertellen want zakelijke rekening brengt meer op voor hun.
nu hij nog echt startend is en af en toe wat doet zijn dat misschien nog niet in zijn inkomsten voor dit jaar. Op veel sites lees ik ook dat hun je administratie doen, maar we willen eigenlijk bijvoorbeeld gebruik maken van een software die een boekhouder gebruikt en de nodige uitleg en zelf per maand/kwartaal aangifte doen. Het kantoor mag dan de jaarrekening en aangifte inkomstenbelasting doen. Kan ik gewoon contact opnemen met administratie kantoren met deze vraag en wat dat kost of is het idee wat ik heb nogal ongebruikelijk?