Hoe begin je met een bedrijf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:46

Enjoy_ schreef:
Een aantal heeft het over een bedrijfsplan etc, maar als je start als zzp'er heb je geen bedrijfsplan nodig. Als jij als zzp'er bij een aannemer gaat werken of zoals mijn man als app ontwikkelaar, dan word je ingehuurd als extra "handjes", heb je geen bedrijfsplan voor nodig.

Een bedrijfsplan geeft je gewoon inzicht in wat er allemaal noodzakelijk is, juist daarom is het zo belangrijk om dit te maken, ook al zou het geen vereiste zijn voor bijvoorbeeld een bank wordt je er nooit dommer van om dit eens te maken, het voorkomt gewoon een hoop nare verrassingen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 10:54

PowerReiner schreef:
Een onderneming kan nooit belastingplichtig worden voordat hij is opgericht. Gezien de onderneming nog niet echt is opgericht, kun je de BTW op die bonnen alvast vaarwel zeggen. Daarnaast bestaat er ook een grote kans dat je de kosten niet eens kunt aftrekken om diezelfde reden.

Ik citeer even uit het ondernemersboek van de belastingdienst onder punt 1.8:

"Misschien maakt u al kosten voordat u zich bij ons als ondernemer meldt, bijvoorbeeld als u alvast een marktonderzoek laat doen. Bewaar alle bewijsstukken en facturen van de kosten die u maakt zorgvuldig. Als wij u eenmaal als ondernemer beschouwen, kunt u onder bepaalde voorwaarden de btw terugkrijgen die u hebt betaald. Het is ook mogelijk dat u voor de inkomstenbelasting met terugwerkende kracht gebruik kunt maken van de speciale regelingen voor ondernemers.

Houd ook steeds een registratie bij van de uren die u aan de onderneming besteedt. U kunt het aantal uren dat u al vóór uw aanmelding als ondernemer aan uw onderneming besteedt, meetellen voor het minimumaantal benodigde uren voor bijvoorbeeld de zelfstandigenaftrek."

Bron: http://download.belastingdienst.nl/bela ... 1z41fd.pdf
TS: aanrader om te lezen :j

PowerReiner

Re: Hoe begin je met een bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:08

Die regel ken ik inderdaad, maar ik weet ook dat het soms moeilijk is aan die voorwaarden te voldoen. Het makkelijkst is om gewoon in te schrijven zodat je zeker weet dat het goed loopt.

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:13

meggiemeg schreef:
Enjoy_ schreef:
Een aantal heeft het over een bedrijfsplan etc, maar als je start als zzp'er heb je geen bedrijfsplan nodig. Als jij als zzp'er bij een aannemer gaat werken of zoals mijn man als app ontwikkelaar, dan word je ingehuurd als extra "handjes", heb je geen bedrijfsplan voor nodig.

Een bedrijfsplan geeft je gewoon inzicht in wat er allemaal noodzakelijk is, juist daarom is het zo belangrijk om dit te maken, ook al zou het geen vereiste zijn voor bijvoorbeeld een bank wordt je er nooit dommer van om dit eens te maken, het voorkomt gewoon een hoop nare verrassingen.

Noodzakelijk is het inderdaad niet, maar zo heb je wel op een rijtje wat er allemaal moet gebeuren.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:16

PowerReiner schreef:
Die regel ken ik inderdaad, maar ik weet ook dat het soms moeilijk is aan die voorwaarden te voldoen. Het makkelijkst is om gewoon in te schrijven zodat je zeker weet dat het goed loopt.

Uiteraard :D echter, dat is een beetje mosterd na de maaltijd want vriend van TS is al begonnen met het leveren van zijn diensten en ze zijn volgens mij van plan om zich z.s.m. in te schrijven als ondernemer bij de KVK.

Jouw vorige post zou ertoe kunnen leiden dat ze alle bonnen die ze nu hebben aan de kant gooien omdat ze denken er niets meer aan te hebben. Dat is dus niet waar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 11:18

PowerReiner schreef:

Het is inderdaad wel lastig maar het is een kunst om een goede boekhouding/boekhouder erop na te houden.

Bonnetjes in Excel zetten is leuk maar of het handig is, is een tweede :+

TS;
Vriendlief heeft nu 10 jaar een ICT bedrijf en sinds 2 jaar een tweede bedrijf erbij gestart, z'n moeder doet al sinds het begin de bedrijfsadministratie en die werkt met Exact. Als je je exacte vragen/plannen op papier kunt/wilt zetten kan ik wel vragen of ze ernaar wil kijken. Ik weet zelf dat ze totaal niks met excel doet, dus daar zou ik niet mee kunnen helpen maar goed, het makkelijkste lijkt mij ook om inderdaad éérst je plannen op papier te zetten, je bedrijfsnaam op papier te zetten en inderdaad naar de KvK gaan om je in te laten schrijven. Bij de KvK hebben ze vaak ook inloop-dagen waar je al je vragen kunt stellen over het opstarten van een bedrijf of als ZZP'er en daar kunnen ze je vaak ook helpen met je vragen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 13:28

Het is inderdaad handig om te kijken naar een goed administratie programma en factuur programma hoewel als je een opzet hebt van een factuur hoef je enkel wat aanpassingen te doen en kun je die constant weer gebruiken.ik ken ook iemand die een eigen bedrijf had en die kon alle bonnen na inschrijven gewoon nog laten verwerken. De kwartaal aangifte schijn je best makkelijk zelf te kunnen doen Hoe denken de ondernemers hier over de kwartaal aangifte? Zou alleen wel belangrijk zijn om de aangifte aan het einde van het jaar te laten doen door een goede boekhouder

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:58

Hou er wel rekening mee dat je een boekhoudprogramma neemt waar je accountant ook wat mee kan anders heb je nog niets.... Ik vind de kwartaalaangifte prima, in het begin toen wij net met ons bedrijf waren gestart waren wij verplicht om elke maand aangifte te doen, laterop hebben wij de keuze gekregen om het of maandelijks of elk kwartaal te gaan doen. Nadeel met een kwartaal aangifte is wel dat je lang moet wachten tot teruggave als daar sprake van is.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 13:59

BTW aangifte, ook einde boekjaar kan gewoon gedaan worden door ondernemer zelf mits deze bereid is er zich wat in te verdiepen. Het is niet moeilijk, je moet het even snappen.
Ik zou voor je inkomstenbelasting aangifte wel een boekhouder inschakelen ( in combinatie met je jaarcijfers) omdat dit redelijk tricky kan zijn. Deze boekhouder kan dan eventueel ook een suppletie voor omzetbelasting doen als bij de jaarcijfers blijkt dat het nodig is.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:00

meggiemeg schreef:
Hou er wel rekening mee dat je een boekhoudprogramma neemt waar je accountant ook wat mee kan anders heb je nog niets.... Ik vind de kwartaalaangifte prima, in het begin toen wij net met ons bedrijf waren gestart waren wij verplicht om elke maand aangifte te doen, laterop hebben wij de keuze gekregen om het of maandelijks of elk kwartaal te gaan doen. Nadeel met een kwartaal aangifte is wel dat je lang moet wachten tot teruggave als daar sprake van is.

Ik hoefde nooit lang te wachten op teruggave. Hoe lang moeten jullie wachten dan?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:02

Je krijgt je geld ook wel vlot terug gestort van de belastingdienst, alleen is het met een maandelijkse aangifte sneller terug als dat je een kwartaalaangifte doet, stel je doet in januari een hele grote aanschaf met een redelijk btw bedrag, als je dan ook nog eens pas in april de aangifte doet van het 1ste kwartaal heb je ook dan pas je geld terug als dat je in februari de aangifte in had gediend.

Kunnen jullie als ondernemer niet met btw verlegd gaan werken TS?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:04

meggiemeg schreef:
Je krijgt je geld ook wel vlot terug gestort van de belastingdienst, alleen is het met een maandelijkse aangifte sneller terug als dat je een kwartaalaangifte doet, stel je doet in januari een hele grote aanschaf met een redelijk btw bedrag, als je dan ook nog eens pas in april de aangifte doet van het 1ste kwartaal heb je ook dan pas je geld terug als dat je in februari de aangifte in had gediend.

Kunnen jullie als ondernemer niet met btw verlegd gaan werken TS?

O op die manier bedoel je :+

Enjoy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:46

meggiemeg schreef:
Enjoy_ schreef:

Maar als je als ZZP'er start, begin je toch niet per se een bedrijf? Ik bedoel, in plaats van dat Pietje arbeid verricht in loondienst (bijvoorbeeld als software ontwikkelaar), doet Pietje dit nu als ZZP'er en wordt ingehuurd. Dit brengt zeker een aantal dingen met zich mee waar je goed over na moet denken (denk aan verzekeringen, kvk, is er genoeg behoefte in vakgebied aan flexibele krachten en dat is in de software ontwikkeling bijvoorbeeld heel erg het geval), echter een heel bedrijfsplan is mijns inziens dan overbodig. Wat je wel moet bedenken als je start als ZZP'er is dat je in het begin tijd moet stoppen in het opbouwen van een netwerk, zodat je genoeg klus-aanvragen krijgt, zonder klus geen inkomen. Als je dat overigens allemaal onderzoekt en je noemt het een bedrijfsplan is dat ook goed natuurlijk :D

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 14:51

meggiemeg schreef:
Enjoy_ schreef:

Maar als je als ZZP'er start, begin je toch niet per se een bedrijf? Ik bedoel, in plaats van dat Pietje arbeid verricht in loondienst (bijvoorbeeld als software ontwikkelaar), doet Pietje dit nu als ZZP'er en wordt ingehuurd. Dit brengt zeker een aantal dingen met zich mee waar je goed over na moet denken (denk aan verzekeringen, kvk, is er genoeg behoefte in vakgebied aan flexibele krachten en dat is in de software ontwikkeling bijvoorbeeld heel erg het geval), echter een heel bedrijfsplan is mijns inziens dan overbodig. Wat je wel moet bedenken als je start als ZZP'er is dat je in het begin tijd moet stoppen in het opbouwen van een netwerk, zodat je genoeg klus-aanvragen krijgt, zonder klus geen inkomen. Als je dat overigens allemaal onderzoekt en je noemt het een bedrijfsplan is dat ook goed natuurlijk :D

Ik ben een Eigen bedrijfje gestart vanuit de UWV. Ook als ZZPer. Ik moest verplicht een bedrijfsplan maken voor het UWV, dat is denk ik ook niet voor niets.

Ook als ZZPer heb je een bedrijf, enige verschil met een normal bedrijf is dat het geen personeel bevat. Dus het moet ook behandeld worden als ECHT bedrijf.

Een bedrijfsplan is niet verplicht, maar die kan je zeker helpen, al is het alleen maar om over bepaalde dingen goed na te denken.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 15:55

Inderdaad als zzp-er heb je wel degelijk een bedrijf, maar dan in je eentje.

Andreeaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:06

Tip ga naar je boekhouder ;) die willen je graag helpen met het opstarten van de boek houding. Dat hebben ze liever dan dat ze alles moeten overdoen als je er een potje van zou maken. Die van mij had zelfsa aangeboden het te controleren als ik eraan twijfelde. Ook wat zakelijke rekening betreft kan je beter een privé rekening openen dat is voordeliger, alleen kan je geen ideal of bedrijfsnaam daar op zetten. Mag gewoon maar de bank zelf zal dat niet vertellen want zakelijke rekening brengt meer op voor hun.

Wat je al doet met spullen vkopen alle bon echt bewaren is goed! Je kan die het beste kopiëren want ze vervagen na een tijdje. Als je iets van marktplaats oid koopt moet je de advertenties afdrukken die kan je bij je uitgaven doen. Je krijgt er geen btw voor terug maar het zijn wel uitgaven voor je zaak.

Veel succes

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 17:20

Gefeliciteerd Ts, ondernemer zijn is hartstikke leuk :-)

Woon je toevallig in de provincie Gelderland of Overijssel? Dan kan ik je het ik-start-smart traject aanraden: http://ikstartsmart.nl

Bezoek een starters-avond bij de KvK, dat geeft je veel duidelijkheid over administratieve zaken en hoe en wat met de belastingdienst.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-15 17:49

Zit nu een beetje te kijken naar boekhouders, maar bij veel heb je een totaal pakket van iets van 900 per jaar. Dan denk ik jeetje :') nu hij nog echt startend is en af en toe wat doet zijn dat misschien nog niet in zijn inkomsten voor dit jaar. Op veel sites lees ik ook dat hun je administratie doen, maar we willen eigenlijk bijvoorbeeld gebruik maken van een software die een boekhouder gebruikt en de nodige uitleg en zelf per maand/kwartaal aangifte doen. Het kantoor mag dan de jaarrekening en aangifte inkomstenbelasting doen. Kan ik gewoon contact opnemen met administratie kantoren met deze vraag en wat dat kost of is het idee wat ik heb nogal ongebruikelijk?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-15 18:42

Ik doe het op die manier. Programma heet Accountview. Elke maand rekeningafschrift uploaden en aan de grootboekrekeningen koppelen etc. Daarna draag ik het over. Betaal er 30 per maand voor. Weet niet wat mn accountant rekent voor de jaarrekening en aangifte inkomstenbelasting..

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 00:02

Mijn boekhouder verzorgt voor mij de jaarrekening en aangifte inkomstenbelasting. Zelf regel ik de btw-aangiftes en verzamel al mijn in en uitgaven in excel. Daar kan mijn boekhouder mee uit de voeten. Per jaar kost het me € 400,- tot € 500,-. En als ik ergens een vraag over heb kan ik hem altijd bellen.

Een echt accountantskantoor is niet nodig als je bedrijf niet zo groot is.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 01:13

Enjoy_ schreef:

Nodig hebben qua verplichting, of handig om je te ondersteunen en goed na te denken hoe je alles gaat doen zijn natuurlijk twee verschillende dingen.
Ikzelf heb erg veel inzicht gekregen mbt handelingen en acties ondernemen nav mijn bedrijfsplan toen. Ik had daarna echt een mooie leidraad om mee te werken, en heb er later nog meerdere malen in terug gekeken als ik iets even niet meer helder voor mijzelf had.

Ik vond het als startende ondernemer zeker nuttig, het dwingt je om over punten na te denken die je anders eventueel overslaat of zou kunnen verwaarlozen. :j

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-15 09:14

Een goede boekhouder verdient zichzelf echt terug hoor! Die weet vele malen meer dan jij en ik samen.
Ik persoonlijk zou het zonde vinden als ik tijd steek in de administratie door niet te werken met een goed boekhoudprogramma maar bijvoorbeeld in excel zoals eerder genoemd. Dan moet de boekhouder voor het maken van een jaarrekening en het kunnen doen van de ib aangifte alles zelf nog een x met de hand in zijn boekhoudprogramma gaan invoeren, dat geeft juist alleen maar meer kosten. Veel kantoren hebben ook een speciaal tarief voor een startende onderneming.