Moeilijk oppaskindje

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:25

Ik schrik ook van de leeftijd van TS naar goed dat is je vraag niet. Wat zeggen de ouders i dit verhaal
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 22-01-15 00:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:25

Klopt, maar dat wil niet zeggen dat de meeste ongelukjes thuis om die reden gebeuren.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:33

Zelfs op die leeftijd werkt een stickersysteem nog hoor!

Je pakt een a4-tje, en maakt een tabel met per rij een tekening van wat te doen: pyama aan=rij, tandenpoetsen= rij, in bed kruipen=rij (eventueel met tijd erbij, als ze dat al snapt)
Om gek te doen, kun je van het boekje en een knuffel voor 't slapen gaan ook een rij maken. Weer een sticker verdient...... *\o/*

Deze plak je naast haar bed, en je legt uit dat ze bij alles wat goed gaat, zonder discussies, krijgt ze een sticker, en als alle hokjes vol zijn, dan krijgt ze de volgende keer een klein cadeautje/ijsje/grote kaart

Natuurlijk moet je het dan ook voor de anderen doen, anders beloon je negatief gedrag en is de rest jaloers (die het al goed deden). Kost je misschien wat stickers en beloningsmateriaal, maar het scheelt veel gedoe......
Laatst bijgewerkt door missnynke op 22-01-15 00:36, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Re: Moeilijk oppaskindje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:35

Overleg met ouders ik zou nog amused zijn van belonings systemen

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:37

StalNollie schreef:
Overleg met ouders ik zou nog amused zijn van belonings systemen

Waarom niet? streng zijn werkt vaak averechts, dit is een positieve manier om iets (tijdelijk) op te lossen.

Na 3x kun je zeggen: ik weet dat je het kunt, huppekee!!!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:39

Dat is een andere discussie. Ik vind beloning systeem alles behalve positief maar dat is mijn opvoeding en hoe ik het totaal niet wil zien of doen.

Vandaar ook mijn advies overleg met ouders.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 00:42

Ben t nog steeds eens dat je eerst met de ouders moet overleggen. Dingen zoals hierboven zou ik niet accepteren zonder overleg. Ik goed mijn kind op mijn manier op en wil niet dat andere,ongeacht leeftijd,even dingen gaan toevoegen. Zo voorkom je ook dat alle kinderen dit willen en dat je gezeur krijgt dat ze het met alles willen.

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 11:13

Volgens mij vraagt de ts niet of het verantwoord is als zij oppast of niet?

Vind het goed van je dat je tips vraagt om de situatie op te lossen.

Wat je misschien ook kan helpen is zoals veel al zeggen maak er een spelletje van, wie als eerste boven is. Vooral met die leeftijd vinden ze het leuk als ze iets niet mogen. Maak hier ook een spelletje van. Ik wil niet dat jij je tanden poets en al helemaal niet dat je je dan verstopt in je slaapkamer!
Speel nog even met haar, ga samen in bed liggen tot ze rustig is en verlaat dan haar kamer.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:02

Als ik het zo lees is ze je lekker aan het uittesten en kijken wat jouw grenzen zijn. Ik zou er geen beloningssysteem tegen aan gooien in dit geval. Gewoon kort en duidelijk zijn: over 10 minuten gaan we naar bed. Ik wil dat jij dan je tanden gaat poetsen. Je bent groot genoeg dus laat maar zien dat je dat heel goed zelf kunt.

Als ze alsnog haar tandenborstel verstopt: ik wil dat je nu je tandenborstel pakt. Kom op, ik tel tot 10 anders geen verhaaltje.

En hou je daar ook aan. Als ze haar tandenborstel niet pakt maar je leest wel een verhaaltje dan neemt ze je niet serieus.
En doet ze het wel? Lekker positief zijn. 'Ik vind het super goed van je dat je je tanden zo snel gepoetst hebt. Dan kunnen we nu nog lekker een verhaaltje lezen'

Altijd even terugkoppelen aan ouders. Als het niet goed ging, maar ook as het wel goed ging ;) dan blijft het duidelijk.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:11

Mijn meest effectieve opmerking als kinderen niet luisteren is: 'het was geen vraag' :') dat i.c.m. met een licht dodelijke blik is al genoeg over het algemeen.
Had het laatst met mijn nichtje nog :'), had gezegd dat ze driekwart van de pizza mocht beleggen (ze kreeg dat hele ding toch niet op), begint ze met wat als ik dat nou niet doeeeeeee? Korte metten mee gemaakt, ik zeg dat is geen optie, dit gedrag haal je maar uit bij je moeder, niet bij mij, dus netjes luisteren en anders krijg je niks. Was gauw klaar _O-

gewoon consequent zijn dus, niet omkopen of chanteren.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:22

hyppolyte schreef:
Mijn meest effectieve opmerking als kinderen niet luisteren is: 'het was geen vraag' :') dat i.c.m. met een licht dodelijke blik is al genoeg over het algemeen.
Had het laatst met mijn nichtje nog :'), had gezegd dat ze driekwart van de pizza mocht beleggen (ze kreeg dat hele ding toch niet op), begint ze met wat als ik dat nou niet doeeeeeee? Korte metten mee gemaakt, ik zeg dat is geen optie, dit gedrag haal je maar uit bij je moeder, niet bij mij, dus netjes luisteren en anders krijg je niks. Was gauw klaar _O-

gewoon consequent zijn dus, niet omkopen of chanteren.

Maar in hoeverre kun je van een 13-jarige verwachten dat zo'n opmerking effectief overkomt en gerespecteerd word door kids die slechts een paar jaar jonger zijn? :P

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:27

Tsja, dat hangt van de 13-jarige af. Ik had toen ook al meerdere oppaskindjes en die luisterden toen ook altijd gewoon netjes (ik had overdag 3x per week 2 vaste oppaskindjes van mijn 12e tot 14e, verder daarna(ast) wat incidentele oppasmomenten, ook 's avonds). Het is bij mij altijd zo, als jij leuk bent en luistert dan ben ik dat ook, maar ik kan ook heel goed nog veel vervelender worden dan jij :').
Laatst bijgewerkt door hyppolyte op 22-01-15 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 12:28

klopt, dit vind ik een beetje dezelfde situatie als die ik op ruiterkamp heb meegemaakt. de ''kinderen'' waren 15 tm 18. en een van de leidingen was zelf ook 18. zij moest met een groepje mee dropping lopen. nou ze liepen zo over haar heen, zijn weggerent, en hebben haar achtergelaten in het bos. natuurlijk is dat ook wel overdreven respectloos gedrag en ik vond dat ook echt niet kunnen. maar even als voorbeeldje. later die week heeft ze geprobeert wat meer mee te doen als vrienden zegmaar (was eerst streng en probeerde echt de baas te zijn) en toen luisterde ze wel naar haar. het is natuurlijk een compleet andere situatie, maar misschien kan dat hier ook wel werken. wat minder proberen echt de baas te spelen, maar een beetje hun vriendje te zijn,het spelenderwijs proberen, op hun niveau, maar dan natuurlijk nog wel alles volgens jouw regels. ik heb echt totaal geen verstand van kinderen opvoeden dus verbeter me asjeblieft als dit helemaal nergens op slaat wat ik zeg..

bongartzfran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-15 17:04

Ik kan prima streng zijn als het moet hoor en als ik wat strenger doe kan ik de situatie ook hendelen maar ik vroeg me af of er een betere manier was waarbij ik wat minder boos hoef te doen. Ik heb veel gehad aan jullie tips, dankjewel daarvoor.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:21

Boos is iets anders dan streng he, als je al boos moet worden dan ben je in eerste instantie al niet duidelijk genoeg geweest.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 17:33

Kind op bed leggen iedere keer dat het er uit komt, niks zeggen. Gewoon terug leggen. Dit kan even duren, maar uiteindelijk zouden ze er in moeten blijven. Ze gaan uiteindelijk wel snappen dat het niet meer werkt om uit bed te komen en als je dit constant doet snappen ze dit ook voor de rest van je oppas avonden wel.

Kijk anders hier eens naar: https://www.youtube.com/watch?v=LYJUX0-0dJQ

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:01

Ik zou met de ouders overleggen. Als moeder zou ik er niet op zitten wachten dat jij allerlei dingen gaat uitproberen bij mijn kinderen.

Hier ook 1 makkelijke slaper en 1 wat moeilijkere. We maken daar afspraken met zowel oppas als kind over.

We hebben ook een lijstje wat hij moet afwerken voor het slapen gaan. (plassen, poetsen, pyjama etc) Dat helpt de oppas ook.

Succes, wel fijn dat je er zo serieus mee bezig bent!

En overigens hier ook oppasmeisje die is begonnen toen ze 13 jaar was. Wij zijn altijd in de buurt (dorp verderop) En nu ook een jongen van 14, zijn ouders wonen paar huizen verderop, ideaal!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:08

Ninette schreef:
Kan er in nood binnen 5 minuten een volwassene aanwezig zijn? Doel op ongeval/ verwondingen denk dat je nog geen kinderehbo hebt of bhv. Of een vreemde aan de deur/inbraak. Het is een erg grote verantwoordelijk heid! Eigenlijk laten deze mensen 4 Kids alleen thuis savonds...ik zou dat niet durven.

Haha, dit slaat helemaal nergens op. Het grootste deel van de ouders heeft helemaal geen EHBO, en een ongelukje kan altijd gebeuren. Hoe zit het met jouw kwalificaties? :P

Toen ik 13 was, heb ik ook regelmatig opgepast.

Gewoon zeggen wat ze moet doen, als zij haar tanden niet wil poetsen, tel je tot 3, doet ze het nog niet, gewoon in dr bed leggen (niet letterlijk zelf in haar bed leggen :+) en zeggen dat ze dan haar tanden maar niet poetst, maar er ook geen verhaaltje komt.

Of juist op een spelende wijze, zolang je maar consequent bent!

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:17

Maartje1990 schreef:
Kind op bed leggen iedere keer dat het er uit komt, niks zeggen. Gewoon terug leggen. Dit kan even duren, maar uiteindelijk zouden ze er in moeten blijven. Ze gaan uiteindelijk wel snappen dat het niet meer werkt om uit bed te komen en als je dit constant doet snappen ze dit ook voor de rest van je oppas avonden wel.

En de eerste de beste oppas die dat bij mijn kind flikt gaat eruit en komt er niet meer in.

Nogmaals, het is al meerdere malen gevraagd: wat vinden de ouders ervan? Hoe willen zij graag dat je met die situatie om gaat?

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:50

Overleggen met de ouders TS! :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:52

Anoeska27 schreef:
Maartje1990 schreef:

En de eerste de beste oppas die dat bij mijn kind flikt gaat eruit en komt er niet meer in.

Nogmaals, het is al meerdere malen gevraagd: wat vinden de ouders ervan? Hoe willen zij graag dat je met die situatie om gaat?

Dus je oppas mag het kind niet terug in bed leggen als het eruit komt? :+ ja, het terug in bed leggen van een kind lijkt mij echt een verschrikkelijk iets dat een oppas kan doen, hou durven ze :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:56

de manier waarop daar zit het verschil maartje, het kan ook een reden hebben waarom het kind dit doet en dan zou je dit negeren. ik vind dat het iets is wat in overleg met ouders moet gebeuren. en samen uit te zoeken hoe of wat.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:57

Ik denk dat vooral het negeren en als een domme het kind terug leggen in bed haar tegen de borst stuit.

Idd, niet hier op bokt informatie vragen, maar naar de ouders gaan en samen een oplossing bedenken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 18:59

De manier waarop? Ze slaat het kind toch niet z'n bed in? Ze schreeuwt er niet tegen oid. Ik zie niet in wat er mis is met het kind gewoon terug in bed te leggen? Dat duidelijk gewoon steeds uit z'n bed komt om een spelletje te spelen en aandacht te vragen? Het is natuurlijk wat anders als een kind een keer met dikke tranen van verdriet uit z'n bed komt vanwege heimwee of een akelige droom.

Juist het niets zeggen (na dat je natuurlijk het kind de eerste keer met verhaaltje en een weltruste in bed hebt gelegd) is cruciaal want dat maakt dat het voor het kind niet meer interessant is om uit z'n bed te komen.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-15 19:05

Ik zou met de ouders overleggen en dat de ouder zegt dat kind 2 gewoon moet luisteren naar de oppas en niet mag rekken want dan lees jij geen verhaaltje meer voor. Wij zingen een liedje en lezen een verhaaltje voor. Zijn ze stout, meestal door rekken dan verliezen ze een verhaaltje of een liedje. Reken maar dat ze netjes hun tanden poetsen en zich niet steeds verstoppen en weet ik veel wat voor irritants doen

Succes!