Webhosting

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Webhosting

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:20

Om een website met een eigen domein te krijgen, moet je verschillende stappen ondernemen:

1. Kies een provider. Iemand die het domein voor je kan aanvragen en dit kan koppelen aan een pakket voor opslag en datagebruik.
2. Kies je domeinnaam (bijv. www.mijnbedrijf.nl)
3. Kies het webhosting pakket. Dat is jouw eigen "plekje" online, waar je de bestanden van je website kunt opslaan. Hoeveel opslag je hebt, hangt per pakket en provider af van het aanbod. Verder heb je te maken met een data pakket. Iedere bezoeker op je website "download" ieder stukje tekst en ieder plaatje. Het aantal MB's / GB's dat dat kost, gaat af van je data verkeer. Een zware website met veel bezoekers, gooit er al snel een paar gigabytes per maand doorheen. Een lichte website met weinig bezoekers heeft aan een paar honderd MB per maand al genoeg.
4. Kies een manier om je website te maken (zelf html tekst schrijven, via een programma ontwerpen of online via een website builder) en upload de bestanden naar de hoofdmap van je domein. Daarna staat je site online.

Het .nl domein zelf kost vaak maar een paar eurootjes per jaar (sommige bedrijven stunten met de prijzen, maar gemiddeld kost 't een tientje per jaar).
Dat is alleen voor het domein.
Voor de opslag en data verkeer heb je een hosting pakket nodig. Soms krijg je die er gratis bij (klein pakket). En soms moet je ervoor betalen.

Daar zit vooral heel veel prijsverschil in tussen de aanbieders.

Zo betaal ik bijvoorbeeld voor 1 van mijn domeinen € 3,99 per maand.
Dat is voor onbeperkte opslag en onbeperkte dataverkeer.
Dat is een zwaardere website, die daarmee relatief goedkoop uit is. En hij gaat niet op zwart als ik een keer een maand erg veel bezoekers heb.

Voor m'n andere sites, die minder bezoekers hebben, kan ik af met een gratis hosting pakket. Daarvoor betaal ik dus 0,- euro per maand. Alleen het domein van een tientje per jaar hoef ik daar te betalen.

Wix doet het heel slim. Ze bieden je een gratis site aan. Maar zodra je het professioneler wil aanpakken, moet je flink betalen. Want je wil je site natuurlijk niet "kwijt" en helemaal overnieuw beginnen. Dus veel mensen betalen dan maar gewoon.

Een veel goedkopere optie is het om éénmalig je website door iemand te laten maken.
Of, als je zelf handig bent, kun je de website zelf maken.

Dat kan online met een site builder of offline, via een programma dat je zelf koopt.

Gebruik je Wordpress, let er dan op dat je extreem goede beveiliging hebt.
Zeer ingewikkelde wachtwoorden (letters, hoofdletters, cijfers én leestekens gebruiken) en iedere paar maanden veranderen.
Wordpress is namelijk voor hackers erg gemakkelijk om op binnen te dringen. En dat gebeurd dus ook regelmatig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:48

Je gaf aan dat je een verhuiscode moet hebben voor je domein? Die krijg je pas na contractduur, heb je een jaarcontract kan je je domeinnaam pas na een jaar naar een ander bedrijf verhuizen.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:54

Jans schreef:
Je gaf aan dat je een verhuiscode moet hebben voor je domein? Die krijg je pas na contractduur, heb je een jaarcontract kan je je domeinnaam pas na een jaar naar een ander bedrijf verhuizen.

Volgens mij kun je ook eerder een verhuiscode krijgen. Je krijgt alleen geen geld terug o.i.d. omdat je eerder het contract 'verbreekt'. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 09:54

Ik kan me alleen maar bij Femke (en voorgangers) aansluiten. Je hosting (dus je domein) heb je altijd nodig, die zijn vaak inderdaad vrij goedkoop. Daarna komt dus nog je dataverkeer, sitebuiler (of CMS zoals wordpress, joomla of drupal inderdaad). Hoef je weinig van codes te weten en kan je eindeloos mee variëren.

Een goede webhosting (met alles erop en eraan) kan inderdaad flink in de kosten gaan lopen. Wix/Weebly hebben het inderdaad wel enorm slim gedaan, als je er eenmaal aan gewend bent geraakt en het over wilt kunnen zetten of door kunnen laten verwijzen naar een .nl site kunnen ze je ineens op aardig wat kosten jagen.

Als je echt je weebly site wilt houden dan is het misschien handig om dit door te lezen;
Voor Wix geldt volgens mij redelijk hetzelfde, naar mijn weten was dat 1 pot nat.. :+

http://eigenwebsite.org/domeinnaam-webs ... gistreren/

https://www.hosting2go.nl/klantenservic ... -naar-wix/

Succes.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 17:17

Ik ben weer terug bij begin..
Na Strato en Webhosting te hebben gebruikt, valt het me echt zwaar tegen..

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 20:59

Ik zit al jaren bij mijndomein.nl met 2 websites. Hun hosten voor mij. De website zelf heb ik in elkaar gezet met wordpress.
Ze zijn ook ontzettend vlot met reageren als er een keer iets is, zelfs op zondagavond als het al tegen de nacht aan loopt. binnen een half uur heb je een reactie.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:05

Ik heb idd ook gezeur gehad met Strato. Dat is gelukkig nu voorbij. Ik heb nu mijn domeinnaam bij Webhosting wat super bevalt en betaal per maand een kleine 20 euro aan Wix. Dus je kan ook per maand betalen bij Wix!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:06

20 per maand is wel erg veel! Ik betaal 40 per jaar bij mijndomein voor domeinnaam en webhosting.

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:07

Jap best flink. Nu betaal ik gelukkig erg weinig bij Webhosting, maar als ik het goed heb 20 euro aan Wix. Heb 't eerst bij Weebly gehad maar dat was niks... Ik wou dat ik maar 40 euro per jaar betaalde zeg :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:22

Voor een gewone webhosting waar je gratis software op wilt als wordpress, bepaalde gallerypakketten en dat soort dingen kun je echt wel rond de 15-25 euro blijven. Als je ook een design erbij wilt kopen wordt het wel duurder, maar partijen die op tv adverteren zijn echt zwaar overprijsd, en leggen vaak onnodige beperkingen op alleen om meer geld te kunnen verdienen.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:26

Ik gebruik Vevida als host en wordpress :)

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 21:34

Ik merk dat wordpress en ik niet samen kunnen werken. Ik moest namelijk echt alles zelf doen. En kon niet kiezen uit templates. En zodra ik er eentje had, was het een blogg en dat is juist niet wat ik wil

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:37

Ik ben nog steeds erg tevreden over Versio als host.

Indien je er niet zelf uitkomt met WordPress/Sitebuilder/ander CMS systeem lijkt het me wijs dat je op zoek gaat naar iemand die een website voor je kan bouwen. :)

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 21:38

Maar daar heb ik het geld niet voor, en zou graag zelf mn website willen maken. Daarom zoek ik ook templates. Maar als ik die in wordpress download. Word het een blogg..

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:39

Dan zul je moeten Google-en over hoe/wat met betrekking tot het bouwen van een eigen website met behulp van WordPress of een ander CMS. Genoeg informatie over te vinden!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:41

Wat voor dingen zijn het die je liever anders zou zien? Want een aantal dingen kun je wel aanpassen met de instellingen zelf. Je kunt bv met de widgets (?) aangeven welke blokjes je wilt hebben, en daar kun je de 'blogroll' en de kalender enzo meteen uitgooien. Dan doet het al heel wat minder blogs aan.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 21:42

Maar alsnog waar moet ik dan alles het beste halen, wil wel waar ik zelf tevreden over ben namelijk.

Liefst per maand betalen en niet per jaar

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 21:43

Ik had toen via strato, en wordpress toen. echt een leuke template gevonden. Maar kon helemaal niks veranderen.

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:45

Ik snap je vraag je niet helemaal?

Je zult een host moeten uitkiezen waar je de website op kunt 'bouwen'. Vervolgens installeer je bijvoorbeeld WordPress. Je zoekt via Google een WordPress template die jouw aanspreekt (gratis of betaald). Deze template installeer je via WordPress. Vervolgens vul je de website met jouw gegevens.

Indien je echt iets aan de basis van de template wilt veranderen, zul je ervaring moeten hebben met HTML/CSS.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-15 21:53

Jaa dat heb ik allemaal gedaan :)

Maar waarom verander die template's bij mij om in een blog terwijl ik dat niet wou. Aangezien ik een website wil en geen blog

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 21:54

Ik heb mijn website via http://www.one.com
Heel erg fijn.. Werkt ook met stijlen en niet met codes..
En ik geloof dat ik iets van 37,95 per jaar betaal.. :)
Super chill dus voor een leek zoals ik qua webbouwen!

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:10

Ik heb mijn website van https://solide-ict.nl/kant-en-klaar/kant-en-klaar
Super makkelijk en alles is zelf aan te passen of anders mogelijk iniedergeval, gebaseerd op drupal.
Is ook met mailbox hosting en eventueel beheer van domeinen, maar dit is natuurlijk wel duurder dan alles zelf opbouwen ;)

Ier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:17

DShots schreef:
Jaa dat heb ik allemaal gedaan :)

Maar waarom verander die template's bij mij om in een blog terwijl ik dat niet wou. Aangezien ik een website wil en geen blog

Heb je wel voldoende menu-items aangemaakt voor andere items dan een blog?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:22

DShots, wat is volgens jou het verschil tussen een website en een blog?

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-15 22:27

Wordpress is aanvankelijk begonnen voor blogs ja, maar je kunt ook een totaal andere layout doen. Mijn fotografiewebsite (ephonography.nl) is ook met wordpress gedaan. Bijna niks simpeler dan wordpress.
Overigens kun je bij mijndomein ook kiezen voor een websitebouwer. Kost ook maar rond de 40 per jaar.