Stoppen met werken vanwege kinderen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:24

_lautje_ schreef:
Overigens zou ik niet hele dag thuis zitten. Ben veel met paarden in de weer.

Dat ga je niet redden hoor, als je de hele dag de verantwoordelijkheid hebt over een kind. Hoe stel je je dat voor?

_lautje_

Re: Stoppen met werken vanwege kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 17:27

Paarden staan bij mijn moeder. Die wil als ik op het paard zit oppassen. Maar niet gedurende een hele dag.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:28

In principe is jullie kind en jullie probleem. In mijn ogen betekent dit niet dat jij dan moet stoppen met werken, maar hij dan wel 24/7 blijft doorwerken. Dan wordt het imo eerder jouw probleem. Word je echt gelukkig van 7 dagen per week thuis zitten? Alleen maar op een kind passen en het huishouden doen? Ik denk dat de meesten gillend gek zouden worden na een tijd en je hebt een super leuke baan (ik ben er nog hard voor aan het studeren), dat je dan al gauw terug wilt. Kijk naar meerdere oplossingen. Is het niet mogelijk voor jullie om het wat meer te compenseren? Dat jullie het gelijk trekken?

Het is aan de ene kant fijn als kind zijnde dat je moeder vaak thuis is, maar ik heb altijd een fulltime werkende moeder gehad. Na school ging ik naar een oppasmoeder en daar kon ik spelen en leuke dingen doen (hier is ook mijn paardenliefde ontstaan). Samen met mijn moeder zijn was dan 's avonds nog fijner dan anders. Ook toen ik ouder werd was het wel fijn om dan het rijk voor je alleen te hebben, in plaats van een moeder die dan ook altijd thuis is.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:29

_lautje_ schreef:
Berekening klopt echt ;) hou nog geen 500 over. Zou voor drie dagen opvang bij ons 980€ kwijt zijn per maand. Krijg 180,- opvang terug. Dus zou een 470 over houden.

Mijn man kan beslist niet minder werken. Hij heeft een heel groot familiebedrijf en rijdt continu van en naar de locaties bij ons in de buurt naar de locaties elders in er land. Een dergelijk bedrijf vereist dat hij er 6dagen in de week is van 07:00 tot 19;00 en in de avond vaak nog vergaderingen.

Hmm dus de kinderen zijn geheel jouw probleem? Hij heeft een enorme kinderwens maar is zes dagen in de week weg en vaak ook nog avonden? En ik ga ervan uit dat hij ook voor de kinderopvang betaalt toch ? Waarom betaalt hij niet gewoon de hele kinderi
Opvang zodat jij kan blijven werken ? Ik snap niet helemaal hoe jullie je gezamenlijke financiën regelen maar het klinkt alsof jij aan het kortste eind trekt.

Maar hou je van je werk ? Haal je er voldoening uit of is het echt alleen maar om geld te verdienen?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:30

_lautje_ schreef:
Berekening klopt echt ;) hou nog geen 500 over. Zou voor drie dagen opvang bij ons 980€ kwijt zijn per maand. Krijg 180,- opvang terug. Dus zou een 470 over houden.

Mijn man kan beslist niet minder werken. Hij heeft een heel groot familiebedrijf en rijdt continu van en naar de locaties bij ons in de buurt naar de locaties elders in er land. Een dergelijk bedrijf vereist dat hij er 6dagen in de week is van 07:00 tot 19;00 en in de avond vaak nog vergaderingen.

Niet kunnen bestaat niet. Het zijn allemaal keuzes. dat is geen loze kreet, dat zeg ik uit ervaring. ;-)

Maar als jullie het best vinden zo, dan doe je dat toch? Je hebt geen goedkeuring nodig, je hoeft je niet te verantwoorden. In al je posts klinkt door dat je dit gewoon wil. Prima toch, lekker genieten van alle tijd met je kind is ook wat waard. Als je maar goed voor jezelf zorgt hierin.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:30

Ik kan je maar een tip geven en dat is dat je de financiën mochten jullie uit elkaar gaan goed moeten gaan regelen. Denk hierbij ook aan pensioen voor jou etc.

Denk niet dat overkomt mij niet, want het gebeurd wel, dan zit jij thuis met kind de eindjes aan elkaar te knopen omdat je ook niet meer bij je schoonouders terecht kan en hij heeft het allemaal prima voor elkaar.
Al die jaren dat jij eruit bent geweest bouw je niets op voor je zelf en je bent financieel volledig afhankelijk van je man.

Ik ben en blijf van mening dat je altijd moet zorgen dat je zelf financieel onafhankelijk bent. Dat kan ook zijn in de vorm van een vaste maandelijkse toelage van je man die je naar eigen inzicht kan besteden en dus ook sparen voor het geval dat.

Overigens, mijn moeder is na mijn basisschooltijd weer gaan werken. Ik heb het haar nooit kwalijk genomen en heb een hele fijne jeugd gehad en heb het nooit als een gemis ervaren.
Wel heeft ze me altijd op het hart gedrukt om financieel onafhankelijk te blijven. Daar heeft zij ook voor gezorgd destijds en toen mijn ouders uit elkaar gingen had zij voldoende back-up zodat ze financieel niet een gigastap terug moest doen.

Lienepien95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:32

Hoe kom je aan zo'n dure opvang dan? Is het niet mogelijk om je kind goedkoper naar een gastouder te brengen? Of heb je die 3 dagen in de week zeer veel uren per dag opvang nodig? Mijn moeder vraagt in ieder geval een bedrag voor de opvang dat je onmogelijk op 900 per maand uit zou komen :$

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:33

Toevallig laatst ook een discussie hier over gehad met iemand. Jammer genoeg is het helaas wel zo dat een deel van de vrouwen eigenlijk werkt om de opvang van de kinderen te betalen. Als je het tegen elkaar wegstreept. Dus dat je werken voor het geld niet hoeft te doen. Maar meer omdat je het leuk vind, het huis uit komt (even weg van de kids) onder je collega's komt en omdat je bezig wil blijven in je werkgebied voor het geval je een paar jaar later wel weer wilt werken. De keus die je dan maakt is puur persoonlijk. De één houdt van haar baan en wil carriere maken of er igg niet uit zijn voor later, de ander wil graag zelf voor de kinderen zorgen en weer een ander doet het voor het sociale contact en even een paar dagen in de week die niet 24/7 in het teken staat van de kids. Alleen jij kan denk ik voor jezelf dan beslissen waar je meer waarde aanhecht.

Edit paarden bij je moeder betekent wel het huis uit maar weinig sociale contacten

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:35

_lautje_ schreef:
Werk krijgen ben ik biet zo bang voor. Werk nu ook voor een bedrijf van mijn vriend/schoonouders en er is altijd wel iets. Desnoods ga ik tomatenplukken :P

Meer werken is ook geen optie. Ik ben ernstig verwend op dat vlak en vind 24uur meer als zat. Een tijdje 32uur gedaan en was blij toen dat over was

Nou.... Er is gewoon niks. Waarom denk je dat er veel mensen thuis zitten. Ik zou het heerlijk vinden om de eerste tijd voor de kinderen thuis te zijn. Desnoods nu al beginnen met sparen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:36

Inderdaad, hoezo houdt jij nog geen 500,- over? Jullie houden samen 900,- minder over. Dat is de enige juiste berekening. Neem toch aan dat hij minstens de helft en beter nog, naar rato van inkomsten, aan de kindopvang meebetaalt?
Jij houdt dus veel meer over. Hoe hebben jullie het financieel geregeld dan? Betaal jij ook de hypotheek? Zie je dat dan ook als 'ik hou maar zoveel over van mijn inkomen'? Nee, denk het niet, waarom bij een kind dan wel?

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 17:38

Nutts: fijn te horen dat jij tegen hetzelfde aanloopt!

Jilsill: he! Goed te horen dat je vriendin het zo heeft ervaren.

Waves: ik vraag ervaringen van iedereen. De menin die jij verkondigd is dus waarom ik zo twijfel en ik het gevoel krijg 'dom' te zijn het zelfs te overwegen.
En nee mijn man heeft geen keuze. Als je ondernemer bent en verantwoordelijk bent voor paar honderd man personeel kan je niet zeggen 'joh vandaag ga ik thuiszitten redden jullie je maar'.
Overigens wil hij dat ook niet. Hij leeft voor de zaak.

Hoe wij het financieel regelen gaat niemand wat aan. natuurlijk zou hij de helft van de opvang betalen maar alles zit bij ons bijelkaar en het gaat om de verhouding mijn inkomen/opvang. Mijn werk levert relatief gezien dan weinig op

Overigens zie ik het aan mijn zus. Die heeft altijd fulltime gewerkt als advocaat bij een top wereld kantoor en is nu in verwachting van nummer 4. Die had Evht ambities, had een topfunctie, maar komt er nu echt van terug en zegt ook als het anders had gekund achteraf...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:39

Ik ben een afgekeurde aanstaande mama, en ik vind het juist een heel fijn idee dat uk straks niet naar een KDV/gastouder hoeft.. Ik vind het sinds ik afgekeurd ben (dan merk je het meer) altijd heel apart hoeveel nadruk er op het belang van werk wordt gelegd. Alsof je een beter mens bent als je werkt.
En dan niet financieel gezien maar sociaal.

Doe lekker wat je zelf wilt, wat kan jou het schelen dat mensen het "zonde" vinden. De tijd die je kunt doorbrengen met het zien opgroeien van je kleintje is onbetaalbaar :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:39

Daantj__ schreef:
Toevallig laatst ook een discussie hier over gehad met iemand. Jammer genoeg is het helaas wel zo dat een deel van de vrouwen eigenlijk werkt om de opvang van de kinderen te betalen.

Hoezo dat dan? En ik maar denken dat je kinderen samen krijgt :') Dat hoor ik mannen nou nooit zeggen: ik werk alleen maar om de opvang te kunnen betalen :P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:40

Mijn contract werd niet verlengd toen ik zwanger was, na de bevalling ben ik gaan rekenen en nu gaan werken zou inhouden dat we na de vaste lasten maar 50 euro extra over zouden hebben. Daarvoor ga ik mijn kind niet de halve week naar de opvang brengen.

Ik vind het weleens moeilijk om fulltime verzorger te zijn, maar de hele week thuis zitten hoeft echt niet. Via facebook heb je genoeg groepen met andere moeders in de buurt, ik probeer 1 keer in de maand mee te gaan met een draagwandeling, verder heb ik nog contact met de dames van zwangerschapsyoga, verder is er hier een mamacafé, als je op zoek gaat is er echt wel iets te doen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:44

Tja, ik zou het niet doen, maar ik wil dan ook geen kinderen.

Mijn job doe ik niet enkel voor de centen, maar ook voor m'n persoonlijke ontwikkeling, omdat ik het leuk vind, en voor de sociale contacten. Momenteel werk ik maar halftijds en de andere dagen werk ik vrijwillig ergens anders, gewoon voor de leuk. Persoonlijk zou ik ongelukkig worden van thuiszitten...

Langs de andere kant, zo vreemd is het niet de eerste jaren thuis te blijven voor de kindjes, wel zo leuk voor hen. En kan me voorstellen dat je als 'nieuwe' mama je kindje niet graag afgeeft na drie maanden zwangersschapsverlof.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:44

Ik ben heel blij dat ik thuis was voor onze dochters en heb me geen moment verveeld. Die eerste jaren van je kind haar leven kan je nooit meer overdoen! Ik ben acht jaar na de geboorte van de oudste weer gaan werken en dat vond ik ook weer heel fijn. Mijn advies is om naar jezelf te luisteren en maling te hebben aan andere mensen want iedereen is anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:45

Wendy :')

Ik zou er zelf niet blij van worden als mijn man zo weinig thuis is, dus er ook weinig voor de kinderen is. Mijn kinderen moeten ook een goede band opbouwen met hun vader want dat is gewoon essentieel. Realiseer je dat kinderen daar best een knauw van kunnen krijgen als pappa nooit thuis is...

Maar goed, ik zou ook eens kijken naar gastouder oid, het hoeft idd niet zwart-wit te zijn, maar kijk in het grijze gebied :)

Ik ben zelf ook zoekende. Ben nu 28, zou in de (nabije) toekomst misschien ook wel kinderen willen. Maar mijn vriend werkt 40 uur en ik ga naar school en werk daarnaast ook. Financieel komen we nu net aan rond, hoe moeten we dat doen als er kinderen zijn? Laat staan waar ik dan ook de tijd nog vandaan haal. Ik heb een lieve schoonmoeder, maar om nou het kind 5 dagen per week bij haar te 'dumpen' is ook zo wat :')

Edit: als alles gaat zoals ik zou willen ben ik nog plusminus 8 jaar aan het studeren, dus even wachten tot ik klaar ben zie ik ook niet zitten :')
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-01-15 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:45

Hoi,

ik heb in vrijwel precies dezelfde situatie gezeten. Mijn man heeft een eigen bedrijf (akkerbouwbedrijf) en ik werkte ruim 20 uur bij mijn werkgever.
Ook wij kregen bijna niets terug en de opvangkosten lagen hier ook erg hoog.
Ook werkt mijn man altijd 6 dagen per week en is dan alleen de zondag vrij. Het vervelende was dat ik juist steeds meer zondagen kreeg om te werken.
Samen heeft dat ervoor gezorgd dat ik 2 jaar geleden ontslag heb genomen. Mijn kinderen waren toen 5 en 2 jaar.
Over de beslissing zelf heb ik een jaar gedaan, omdat mijn werk zelf en mijn collega's ontzettend leuk waren. Financieel heeft het weinig gevolgen voor ons gehad. Voor mij was dat wel een voorwaarde dat we niet zouden moeten bezuinigen op bepaalde zaken.

Al met al heeft het me veel rust gegeven en de kinderen ook. Geen gezeul van en naar kdv/voorschoolse/naschoolse opvang. Wat als je kind ziek is? Wat als je een andere dag moet werken maar er is geen opvangplaats vrij?
Maar ik moet ook bekennen dat het me zwaarder is gevallen dan ik van te voren had gedacht. Ik was het 'even er tussenuit' gevoel wat kwijt en het gevoel dat je er toe doet, dat je iets belangrijks doet op de werkvloer, ook een beetje.
Het missen van sociale contacten heb ik dan weer niet gemist. Ik had de tijd om wekelijks te gaan zwemmen met mijn peuter en te helpen op school bij de oudste. Ook zit ik in de oudervereniging.

Nu zitten ze sinds november beiden heel de week op school. Nu ben ik op zoek naar werk (ook al gevonden) in een totaal ander gebied dan waar ik eerst in gewerkt heb. Ik ben er achter gekomen dat er andere sectoren zijn die me nu erg trekken. Nu ben ik met iets bezig dat ik altijd al graag gewild had.

Verveeld heb ik me nooit geen seconde. Maar wij hebben een boerderij waar altijd werk is en we hebben pony's aan huis lopen.
Ik kan nu niet zeggen dat ik veel tijd over houd in vergelijking tot de tijd waarin ik voor een baas werkte :') .
Ook ervaar ik het thuisblijfmoeder zijn zwaarder dan werken/kinderen, helemaal toen de jongste nog niet op school zat. Soms kun je je kind(eren) wel achter het behang plakken en dan verlang je toch naar een werkdag, even iets doen zonder kinderen in de buurt ;)
Ik vind het zelf erg belangrijk dat je een hobby/sport hebt waar je even je ei in kwijt kan zonder kinderen, even geen moeder zijn ;).

Ik zou er ook wel rekening mee houden dat het moeilijk kan zijn om aan werk te komen als je kind(eren) eenmaal op school zitten. Je hebt toch een gat in je cv en je hebt die jaren waarschijnlijk wel wat vernieuwingen en veranderingen in je vakgebied gemist. Ook kan het zijn dat je vanwege je leeftijd minder interessant bent geworden.

Achteraf bekeken zou ik het weer zo doen. Ze zijn maar kort zo klein en die tijd vind ik onbetaalbaar! Soms zie ik kindjes die in de voorschoolse opvang zitten om 7:30 en na school nog naar de naschoolse opvang gaan en dat meerdere keren per week. Op dat soort momenten ben ik heel blij dat ik de luxe heb om thuis te kunnen blijven!
Laatst bijgewerkt door Vayo op 20-01-15 17:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:46

Wow, denk je niet dat je je dood gaat vervelen als je thuis zit? Je gaat alle sociale contacten die je nu hebt missen, je gaat de mentale uitdaging die je op je werk hebt missen.
Ik zou nooit, maar dan ook echt nooit, willen stoppen met werken.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 17:47

Purny: ik werk nu ook binnen eigen bedrijf. Ik ben afgestudeerd in de tijd dat niemand werk kreeg, maar het is mij tot twee keer toe gelukt in een maand tijd. Goed CV en goede connecties

Gastouder willen wij niet door hoop slechte ervaringen in onze omgeving

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:48

Ik zeg maar 1 ding: zorg dat je echt 200% achter je keuze staat!
Welk dat is bepaal je zelf.

Niet minder kunnen werken is onzin, dat vond mijn vader vroeger ook, nu heeft hij spijt. Maar goed dat is jullie/zijn keus.

Ik verloor mijn contract 1 maand voor de geboorte en zat 11 maanden 'thuis' (heb zelf daarnaast ook nog een klein bedrijfje).
Ik ben ook zeer hoog opgeleid en kwam van vol-tijd werken.
Het was 6 maanden leuk en toen was ik het spuug zat. Mijn leven voelde nutteloos en saai, ondanks mijn kind en twee paarden. De dagen leken te verdwijnen in het niets en al mijn efficientie smolt als sneeuw voor de zon.
Ik heb net weer 2 maanden 80% gewerkt (waarbij mijn man 1 dag gereduceert heeft, wat volgens zijn collega's ook niet mogenlijk had kunnen zijn) waarbij onze dochter 3 dagen per week in de opvang ging. Ik bloeide meteen weer helemaal op.
Liever zou ik 70% werken maar dat wordt zeer lastig in het begin van een contract, hopelijk lukt dat wat later.
Nu ben ik weer een paar weken zoekende naar een baan en hoop echt snel weer wat te vinden.
Ik betaal met 80% trouwens 50% van mijn loon aan de opvang.
De kleine gaat er ontzettend graag heen en wordt altijd helemaal enthausiast bij de deur, alleen om die reden zou ik het al niet laten in ons geval.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 20-01-15 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:49

_lautje_ schreef:
En nee mijn man heeft geen keuze. Als je ondernemer bent en verantwoordelijk bent voor paar honderd man personeel kan je niet zeggen 'joh vandaag ga ik thuiszitten redden jullie je maar'.
Overigens wil hij dat ook niet. Hij leeft voor de zaak.
...

Nee meis, het is wel een keuze, ook met een onderneming en personeel. Ik spreek uit ervaring. Als je een goede bedrijfsvoering hebt en een goede taakverdeling kan het wel degelijk. Het vereist alleen wel dat je het wil en afspraken maakt. Kijk, en daar houdt het op bij jouw man. Maar het kán wel.

Je hoeft mij niet te overtuigen. Ik geef alleen aan wat de risico's zijn en waar je op moet letten qua financien. Daarnaast geef ik aan dat wij het anders doen, zodat je ziet wat daar de voordelen van zijn.

Daar hoef jij je niet dom onder te voelen, maak een keuze waarin je feiten en consequenties meeweegt, dat is alles wat de critici zeggen denk ik. Maar roepen van 'ik ga wel in de tomatenpluk' of 'man kan acht niet anders dan 24/7 werken, en 'ik houd niets over na kinderopvang' klinkt wat naief. Dat zijn geen feiten maar argumenten die je gebruikt voor de keuze die je eigenlijk al hebt gemaakt.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: Stoppen met werken vanwege kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:55

Eigenlijk zit je in een luxe positie. Voor het geld maakt het niet uit welke van de twee je kiest (of nauwelijks) dus je kan gewoon doen wat jij het liefste wil. Werken doe je niet alleen voor het geld (of tenminste, in de meeste gevallen niet). Het is ook een stukje eigenwaarde, identiteit, iets om handen, interesses die geprikkeld worden etc. Dat valt allemaal weg. Daar staat tegenover dat je kind niet naar de dagopvang hoeft.

In deze positie is het echt een kwestie van alles op een rijtje zetten en plusjes zetten bij de zaken die voor jou zwaar wegen. Wat een ander daar van vind, zonde of juist een goed idee, tja, je zal het nooit iedereen naar de zin kunnen maken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:56

cherrypower schreef:
ik kan je niet echt helpen, maar ik kan je wel vertellen dat ik het als kind het altijd erg fijn vindt dat mijn moeder altijd thuis is.

Hier nog zo iemand.
Mijn moeder was ook altijd thuis. Op dat moment natuurlijk heel normaal maar als je ouder bent ga je dat echt wel waarderen. Ik ben nu ik ouder ben echt blij dat mijn moeder er gewoon voor ons was..

Ik heb zelf geen kinderen en ook die wens niet maar ik zou het ook zo willen doen.
Ik zou het juist zonde vinden om zoveel van je kinderen te moeten missen als ze opgroeien.

Ik zou zeggen word lekker huis moeder.
En als je toch wat wilt doen zou iets van vrijwilligers werk kunnen doen.
Mijn moeder deed ook veel op school zoals rekenmoeder, mee op schoolreisjes etc etc.
Mijn mams ging weer wat werken toen mijn broer en ik wat ouder waren en ons zelf tussen de middag konden redden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 17:58

ingvdh schreef:
Ik kan je maar een tip geven en dat is dat je de financiën mochten jullie uit elkaar gaan goed moeten gaan regelen. Denk hierbij ook aan pensioen voor jou etc.

Ja een hele goede!!! TS daar moet je ook goed naar kijken! Wij hebben dit via de notaris vast laten leggen. Hier gaat er een bepaald percentage van de inkomsten naar mij. Zo kan ik sparen en mochten we uit elkaar gaan, dan heb ik over al die jaren toch een mooi inkomen gehad.
Zaken als deze wil je liever niet pas regelen als je uit elkaar gaat.