Diergeneeskunde België

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BAStable

Re: Diergeneeskunde België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:35

Ik denk het wel! Anders kun je altijd op Internet kijken of even bellen naar de uni.
Ik betaal 345 per maand incl internet etc! 5 min van de uni en luxe kot.
Collegeld was afgelopen jaar nog geen 700 euro. Maar volgens mij gaat het aankomend jaar ineens naar 800 a 900 euro. Het blijft iig onder de 1000. Heel goedkoop ivm NL (1800/1900 per jaar?)

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 19:39

Je moet inderdaad nog steeds persoonlijk langsgaan. :j Toch in Antwerpen.
Maar het is centrum Antwerpen dus je kan er een leuk dagje van maken, of de universiteit even verkennen + cursussen aankopen en op kotjacht gaan.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 20:11

Ik dacht het al te begrijpen ja, dat het zo werkt.
Wat zijn die cursussen precies?

Sorry voor de vele vragen trouwens haha. :o

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:12

De cursussen zijn vaak gewoon de powerpoints die in de les ook getoond worden. Het is handig om die erbij te hebben tijdens de colleges zodat je er wat bij kan schrijven enzo! Sommige profs hebben een uitgewerkte cursus, dat wil zeggen dat er echt een uitgeschreven tekst enzo. Daar kun je weer een samenvatting van maken, het is net wat je zelf fijn vindt.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 20:26

Oké, interessant. :j
Maar het is dus een kwestie van naar de universiteit gaan en inschrijven, klaar is kees?
Geen selectie/loting of iets dergelijks? Gewoon een maand later beginnen dan.
Klinkt te mooi om waar te zijn haha.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:31

hoi!! ik zit ook in eerste jaar antwerpen nu.

er is idd geen selectie. Het is meer natuurlijke selectie want er zijn veel afhakers altijd.

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:38

Hier een hbo student met de droom veearts te worden is dat haalbaar in NL of in Belgie? Bio en nask waren absoluut niet mn beste vakken dus ga wel eerst een bijspijker cursus volgen maar denken jullie dat het mogelijk is? Of is het niveau daar echt te hoog voor?

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:39

davinci2412 schreef:
Hier een hbo student met de droom veearts te worden is dat haalbaar in NL of in Belgie? Bio en nask waren absoluut niet mn beste vakken dus ga wel eerst een bijspijker cursus volgen maar denken jullie dat het mogelijk is? Of is het niveau daar echt te hoog voor?

En hier een hbo student met wel een passie voor bio, nat en scheikunde? :D

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:41

davinci2412 schreef:

om diergeneeskunde in nederland te studeren moet je je P op hbo halen & natuurkunde, wiskunde, biologie en scheikunde op vwo niveau hebben gehaald. (certificaten bijvoorbeeld)

Ik belgie kun je zonder de vakken op vwo aangenomen wordt, mits je wel je P hebt gehaald op hbo.

ik denk dat je wel behoorlijk bij moet spijkeren om het in belgie te kunnen halen

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:49

Hoi! Leuk dat je dgk wilt gaan doen! Ik hoor hier nou wel in een keer veel negativiteit over dierenartsen uit Utrecht zeg. :')

Ik zit momenteel in mijn 4de jaar dus eerste jaar master van diergeneeskunde in Utrecht. Over Belgie heb je zo te zien genoeg info. Ik heb de mazzel dat ik ingeloot was en kan je wel wat vertellen over de studie in Utrecht. Een PB met vragen mag ook altijd.

Utrecht is misschien praktischer maar onderschat dit niet. Ook hier krijg je genoeg theorie vakken maar vakken die een stuk minder nuttig zijn zoals bijvoorbeeld fysica of chemie heb je inderdaad niet. Je hebt vanaf jaar 1 dus al wel wat meer contact met dieren van praktica oefenen met hanteren tot klinische diagnostiek oefenen met dieren. Het blijft grotendeels theoretisch. Ook in Utrecht is het geen makkelijke studie en zul je full time bezig zijn hoor. In dat aspect is ht niet anders. Ik weet van Utrecht wel dat ze een accreditatie hebben zodat je ook in Amerika, australie en andere niet EU landen kan werken. Je diploma is dus wereldwijd erkend.

In de masterfase ga je idd wel kiezen voor een diersoort (ik doe gezelschapsdieren) MAAR je loopt in het 4de jaar ook gewoon co schappen bij paard en landbouwhuisdieren. Dus ook hier ga je je eigenlijk pas echt focussen vanaf jaar 5. Je bent dus hier ook zeer zeker breed opgeleid. Je kunt alle dieren behandelen maar je moet jezelf in de praktijk altijd de vraag stellen of je er ook bekwaam genoeg voor bent. Spoed gevallen en niet gecompliceerde problemen moet je bij elke diersoort gewoon kunnen oplossen.

Ik heb het ieder geval erg naar mijn zin in Utrecht. Leuke stad, leuke mensen, leuke studieverenigingen en top opleiding. Druk maar leuk. Mocht je vragen hebben over Utrecht, stel ze gerust.

Succes!

Wil wel even benadrukken dat een DA uit Utrecht absoluut niet slechter is dan een DA uit Belgie. De opleiding is gewoon in het begin anders maar het einddoel is toch hetzelfde net als wat je moet kunnen.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 20:52

Yipee schreef:
Hoi! Leuk dat je dgk wilt gaan doen! Ik hoor hier nou wel in een keer veel negativiteit over dierenartsen uit Utrecht zeg. :')

Ik zit momenteel in mijn 4de jaar dus eerste jaar master van diergeneeskunde in Utrecht. Over Belgie heb je zo te zien genoeg info. Ik heb de mazzel dat ik ingeloot was en kan je wel wat vertellen over de studie in Utrecht. Een PB met vragen mag ook altijd.

Utrecht is misschien praktischer maar onderschat dit niet. Ook hier krijg je genoeg theorie vakken maar vakken die een stuk minder nuttig zijn zoals bijvoorbeeld fysica of chemie heb je inderdaad niet. Je hebt vanaf jaar 1 dus al wel wat meer contact met dieren van praktica oefenen met hanteren tot klinische diagnostiek oefenen met dieren. Het blijft grotendeels theoretisch. Ook in Utrecht is het geen makkelijke studie en zul je full time bezig zijn hoor. In dat aspect is ht niet anders. Ik weet van Utrecht wel dat ze een accreditatie hebben zodat je ook in Amerika, australie en andere niet EU landen kan werken. Je diploma is dus wereldwijd erkend.

In de masterfase ga je idd wel kiezen voor een diersoort (ik doe gezelschapsdieren) MAAR je loopt in het 4de jaar ook gewoon co schappen bij paard en landbouwhuisdieren. Dus ook hier ga je je eigenlijk pas echt focussen vanaf jaar 5. Je bent dus hier ook zeer zeker breed opgeleid. Je kunt alle dieren behandelen maar je moet jezelf in de praktijk altijd de vraag stellen of je er ook bekwaam genoeg voor bent. Spoed gevallen en niet gecompliceerde problemen moet je bij elke diersoort gewoon kunnen oplossen.

Ik heb het ieder geval erg naar mijn zin in Utrecht. Leuke stad, leuke mensen, leuke studieverenigingen en top opleiding. Druk maar leuk. Mocht je vragen hebben over Utrecht, stel ze gerust.

Succes!

Wil wel even benadrukken dat een DA uit Utrecht absoluut niet slechter is dan een DA uit Belgie. De opleiding is gewoon in het begin anders maar het einddoel is toch hetzelfde net als wat je moet kunnen.

Dank voor je informatie! Fijn om te lezen ook.
Ik denk dat de kwaliteit uiteindelijk ongeveer gelijk is.

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 20:54

Utrecht versus belgïe zal altijd een discussie blijven vrees ik :j

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 21:21

Furrow schreef:
Utrecht versus belgïe zal altijd een discussie blijven vrees ik :j

Ja is ook zo. Maar ik denk echt dat het uiteindelijk niet uitmaakt. Heb ook stage gelopen bij een dierenartsenpraktijk met meerdere dierenartsen in dienst, zowel uit Utrecht en Belgie. Ik heb daar ook gevraagd wat nou beter was en zij vonden dat het van de persoon zelf gewoon afhangt. Daarnaast is het wel zo dat de 'gestampte' feitjes bij Belgen gelijk paraat zijn maar is het wel zo dat Utrechters juist praktisch sterker zijn. Uiteindelijk leer je nog veel in de praktijk en trekt dit weer recht. Dus ja het maakte voor die praktijk niet uit ieder geval. Ik denk zelf dat dat ook wel klopt.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:17

Precies, waar je de studie ook doet, uiteindelijk heb je hetzelfde doel: dierenarts zijn!
In Antwerpen heb je 7 vakken scheikunde (analytische chemie, organische chemie, algemene chemie, voedsel en milieu chemie en biochemie I, II en III). Ik was ook echt geen ster in scheikunde maar aangezien België vrij weinig toegepast is, maakt dat niet zoveel uit denk ik. Misschien zul je wat meer zelf moeten opzoeken als je het vanuit de cursus en colleges niet snapt.
Oohja nog een voordeel: de cursussen kosten zo'n 60 euro per half jaar ofzo? Boeken zijn niet nodig, alhoewel sommigen wel aan te raden zijn :)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 22:53

Utrecht is inderdaad wel super duur. Bijna 2000 euro collegegeld per jaar terwijl in Belgie het iets is van 600 euro ofzo? En de kamers zijn daar ook net wat goedkoper. Dus Belgie is zeker goedkoper om te studeren. Zeker iets om in je achterhoofd te houden omdat je moet lenen en geen stufi krijgt.