Sparen voor een doel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Re: Sparen voor een doel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 17:53

Ik ga ook sparen, niet echt met één specifiek doel. Ik wil zoveel :+

Zou graag in de toekomst weer een paard kopen, maar binnenkort ga ik m'n praktijkexamen doen en als ik een rijbewijs heb wil ik toch graag een eigen auto. En verder ook een telelens, maar die is ook nogal aan de dure kant :=

Gelukkig binnenkort weer starten met een bijbaantje, dus daar wil ik sowieso een groot deel van opzij zetten!

joyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:01

Ik wil ook sparen en al zeg ik het zelf, ik ben er best goed in :o
Werk maar 4 uurtjes per week, maar toch in een half jaar tijd heel mijn rijbewijs bij elkaar gespaard, vakantie naar Griekenland en dan nog een 500-1000 euro over.
Ik wil nu graag verder sparen voor een paard, huis en auto. Haha dan ben ik nog wel even bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 18:06

Ik wil ook sparen, voor meerdere doelen. Ik ben er echt heul slecht in. Nu ben ik echter heel bewust begonnen met consuminderen en heb ik voor het eerst sinds lange tijd een bedrag aan de kant gezet.

Alles wat ik voortaan aan het einde van de maand over houd gaat bij mij de spaarrekening op. Dit is dan voor onvoorziene kostenposten (wasmachine kapot o.i.d.) en voor de doelen die ik heb. Lijkt me fijn om een steungroepje te hebben voor het sparen :')

Tips zijn natuurlijk ook van harte welkom :j

xNathaliee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-15 10:05

Ik wil nu ook sparen zodat ik weet hoe ik dat straks als ik samenwoon ook moet doen. Dan móét er gespaard worden.. voor een kapotte wasmachine oid. Dus het is ook een goede leer om nu al vast te wennen om te moeten sparen.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:50

Ik wil ook bewuster worden van wat ik uitgeef en dus ook gaan sparen. Hierbij als doel om mijn studieschuld uiteindelijk afgelost te hebben en daarna ook nog wat leuks op mijn rekening heb staan.
(Ik hoef nog niet af te lossen maar ik wil niet 15 jaar nog aan een schuld vast zitten..)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:55

Dit topic heb ik nodig! Ik hoop volgend jaar op kamers te kunnen gaan, en daar wil ik genoeg geld voor opzij leggen. Ik heb wel eens geprobeerd een overzicht van inkomsten en uitgaven te maken in excel, maar dit is nooit gelukt. Hoe houden jullie dat bij?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-15 23:57

Ik ga binnenkort werken (bijbaantje), en heb besloten om 2/3 van m'n loon per maand op de spaarrekening te gooien! :D

Fingers crossed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:01

xIrlijn schreef:
Dit topic heb ik nodig! Ik hoop volgend jaar op kamers te kunnen gaan, en daar wil ik genoeg geld voor opzij leggen. Ik heb wel eens geprobeerd een overzicht van inkomsten en uitgaven te maken in excel, maar dit is nooit gelukt. Hoe houden jullie dat bij?

Ik heb dat in excel. Echt alles staat er in, ook een vast bedrag voor kleedgeld, vaste lasten, boodschappen, school, alles voor m'n dochter, huisdier etc. etc. etc.
Excel heeft daar al een hele handige template voor, hoef je alleen nog maar de bedragen in te vullen ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:03

xNathaliee schreef:
Ik heb ABN, heb dus al dat pinsparen ingesteld en meteen maar op 10%.
Enige wat ik nu kan doen is mijn spaarrekening op mijn bankieren app niet zichtbaar te maken zodat het extra handelingen kost om geld van mijn spaar- naar mijn betaalrekening over te boeken. Alleen zijn het extra handelingen en is het dus alsnog mogelijk, en dat wil ik juist helemaal vermijden.

Een spaarrekening nemen bij Moneyou. Is een dochteronderneming van ABN, maar het staat niet rechtstreeks in verbinding. Dat wil zeggen dat geld wat je stort op je spaarrekening bij Moneyou pas 1 a 2 dagen later erop staat en weer terug geldt precies hetzelfde. Omdat er geen betaalrekening is bij Moneyou kun je dus niet snel overboeken naar de betaalrekening en alsnog met de pas betalen (zoals als je bv een extra rekening bij Rabo zou nemen wel zou zijn). Wil je bij je spaargeld moet je dus sowieso 1 a 2 werkdagen geduld hebben. Maakt het allemaal een stuk minder makkelijk om erbij te komen :)

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:10

Ik ben ook een poging gaan wagen tot sparen. In maart koop ik mijn leasepaard over en ik probeer daarnaast ook nog te sparen.

Mijn spaardoelen zijn een fatsoenlijke laptop (een waarbij je niet 1,5 uur moet wachten om 2 papiertjes uit te printen), een camera, een zadel, een autootje en toch wel het belangrijkste voor mijzelf; vakantie.
Ik ben al bijna 5 jaar niet meer op vakantie geweest, wel een keer een dagje uit maar op de een of andere manier kwam het er nooit van om echt op vakantie te gaan.

Ik maak altijd een x bedrag over op mijn spaarrekening, zorg voor wat cash geld in de portemonnee en als ik een gigantische drang heb om toch de pinpas te gebruiken, dan doe ik de pas aan iemand die hem voor mij verstopt :)

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:13

Wubwub schreef:
xIrlijn schreef:

Ik heb dat in excel. Echt alles staat er in, ook een vast bedrag voor kleedgeld, vaste lasten, boodschappen, school, alles voor m'n dochter, huisdier etc. etc. etc.
Excel heeft daar al een hele handige template voor, hoef je alleen nog maar de bedragen in te vullen ;)

Dat is een goede tip! Ik begon zelf maar wat aan te klooien, maar met een al vaststaand voorbeeld moet het makkelijker zijn. Ik ga daar dit weekend eens voor zitten :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:19

Ik spaar voor een reis naar Australie na mn studie :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:24

Wil iemand me even uitleggen wat pinsparen is? :)

Hier gaat alles direct op de spaarboek als het binnen komt. Heb ik wat nodig haal ik het eraf, de rest blijft er dus gewoon opstaan. Heb enkele hele duren maanden achter de rug (kerst, oud en nieuw, reisje voor mijn verjaardag en in januari de standaard abo's die moeten vernieuwd worden)

Met wat geluk spaar ik toch een goede €400 per maand (wat dan weer opgaat aan een nieuwe stal etc.)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:33

Pinsparen kan bij ABN Amro, je stelt het in op 1%, 5% of 10% en bij elke pintransactie die je doet wordt zoveel procent van het bedrag extra afgeschreven en overgeboekt naar je spaarrekening. Stel je pint iets voor 100 euro en hebt pinsparen ingesteld staan op 10% dan wordt er 110 euro van je betaalrekening afgeboekt. 100 euro voor je aankoop en 10 euro die naar de spaarrekening gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 00:44

Oh, handig! Kennen ze hier in België niet :)

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-15 01:47

Nieuw zadel en voor me studie kosten.
En voor de poetsplaats wil van die palen met die messing knoppen erop.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 15:02

Ik ben ook aan het sparen (samen met vriend) en het gaat al aardig :Y)
We sparen voor vakantie Slovenië aankomende zomer, gaan met de auto en willen tussendoor misschien nog wat mooie plekken bekijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-15 16:43

Hier wordt mijn spaarrekening geplunderd binnenkort... rekening a 90 euro voor het mezelf buitensluiten uit mn eigen huis... dom dom dom...

Afijn, even wat extra uren maken op werk en dan wordt dat ook wel weer aangevuld...

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:10

Hoe gaat het hier met alle spaarders?
Ik zie dat het dik een jaar geleden is dat ik gereageerd heb :oo
Inmiddels heb ik een baan en heb ik de gelegenheid om maandelijks een mooi bedrag te sparen.
Ik moet alleen nog aanleren om mezelf aan budgetten voor bepaalde doelen te houden.
Nu boek ik toch elke keer weer over van m'n spaar naar m'n gewone rekening.
En met opletten tijdens het autorijden zou ik ook wat kunnen besparen... 230 euro voor door rood rijden (per ongeluk)... AUW -O-

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:28

Ik doe mee :). Ik ben aan het sparen voor een auto'tje. En zoals het er nu uit ziet, heb ik over twee maanden het geld bij elkaar :).

Ik let een beetje op wat ik uitgeef. Ik geef gemiddeld 50 euro per week uit aan boodschappen, een vast bedrag per maand voor de hond, en ik houd ook nog over om wat leuks te doen. Best relaxed sparen.

Ga vanavond het topic eens doorlezen voor tips.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:44

Ik heb 2 spaarrekeningen.
1 voor de grote uitgaven (bijv. auto, meubels, witgoed e.d.).
1 voor de leuke dingen.

Naar beide rekeningen gaat direct als mijn loon gestort is een automatische overschrijving toe.
De eerste rekening kom ik ook echt niet aan voor bijv. een dagje uit, kleding etc. Daar is die 2e rekening voor. En als die leeg is is het geld gewoon op. Zo kan ik toch flexibel geld uit geven en heb ik ook genoeg achter de hand voor onvoorziene omstandigheden.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:50

ik doe ook mee :D ik wil sparen voor mijn e rijbewijs. opzich geen hele grote uitgave ( 500 euro) maar voor een arme student best veel haha.
ik ga vanaf april wedstrijden rijden en de eigenaresse gaat dan wel mee, maar vind het ook zo banketstaaf om de hele tijd te vragen of ze mee kan.

als ik dat heb, ga ik sparen voor een nieuw springzadel, en dan sparen om uit huis te gaan.
zit nu op jawel: 0 euro :')

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:52

Sinds dit jaar kan ik bijna niet meer sparen := Maar zal toch moeten gebeuren. Dus mijn doelen:
E rijbewijs en een groter spaarpotje aanleggen.

De zadelmaker komt morgen, dus mijn tot nu toe gespaarde geld is morgen vast allemaal weer op :+

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 16:57

Naast wat kleine dingen heb ik drie "grote" dingen op mijn lijstje staan:
Auto
Trailer
Zadel

Ik heb nu een wisselend inkomen maar binnenkort ga ik een "vast" salaris ontvangen. Zal dan eens potjes maken :)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 17:20

Helaas momenteel geen inkomen. Ja mensen ik leef van een heel lief vriendje.
Maar nog zoveel om voor te sparen.
Mijn lange lijst:
Eigen paard
Dressuurzadel met toebehoren
Passier hoofdstel en borsttuig in bijpassende kleur van mijn springzadel + springsingel
Nieuwe trailer
E rijbewijs
2de Auto met Trekhaak
Eigen huis
Studieschuld aflossen (heb al wat op de spaarrekening om af te lossen, maar wil zodra ik vast werk heb snel mogelijk gaan aflossen)

Mijn grootste probleem: Heb een beetje een voorkeur voor dure merk spullen bij de paardjes en als ik dan wat compleet heb gespaard, dan geef ik het ook meteen aan die kleinere dingen op mijn lijst waardoor je niet bij de grote komt.