Werken met klanten. Klant is koning?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:40

Jep vroeger toen ik nog in een klein kruidenierszaakje van mijn vader werkte. Groenten, fruit, koekjes, vleeswaren,...
Kwam er op zaterdag altijd een oude man, vaste klant, goed bevriend met mijn vader.
Iedere keer opnieuw vroeg hij of er niemand anders was die hem kon helpen? Is je vader of broer niet hier ik heb liever dat zij mij helpen!
Iedere week opnieuw, terwijl ik mijn werk wel gewoon goed deed en vriendelijk bleef.
Heb hem gewoon een keer gevraagd waarom hij niet wou dat ik hem bediende. Nou, omdat ik een vrouw was... :Y)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:41

Nouja, het blijft natuurlijk wel zo dat je zonder klanten geen werk hebt. :+

Ik werk op een kantoor als Grafisch Vormgever en ook dan krijg je te maken met vervelende klanten. Misschien op een andere manier dan i een tankstation, maar ook van die nare klanten die zich zelf zo goed voelen. Aan mij is altijd wel goed te zien of ik geïrriteerd ben of niet volgens mij, dus ik denk dat die klanten het wel door hebben dat ze enorm irritant zijn. Verder probeer ik dan met mijn 'expertise' alsnog de betweter te zijn :+

Heb eerder een bijbaan bij fastfood keten New York Pizza gehad, en ik vond het volgens mij wel mee vallen daar qua vervelende klanten.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:41

Iedereen zegt altijd wel: Altijd vriendelijk blijven, maar er zijn écht wel uitzonderingen en ook ik heb mijn grenzen... Ik probeer er meestal een grapje van te maken en dan pas beseffen mensen wat ze echt gezegd hebben, maar sommige behandelen je echt als afval als je in een winkel werkt.

Ik dus werk in een winkel waar ik advies geef over onze producten en wij hebben zo rond de 2000 producten staan. Rondom sinterklaas en kerst is het altijd behoorlijk druk en fatsoensnormen nemen dan ook drastisch af. Over het algemeen kan ik erom lachen en schud ik het van me af. Maar 1 klant maakte het zó bont dat ze van geluk mag spreken dat ik haar niet met kop en kont de winkel uit ge.... heb.

Mevrouw wilde een klein bedrag afrekenen, iets van €3,-. Ze pakte €50,- uit de portemonnee en ik vroeg vriendelijk of ze misschien wat kleiner had of er een mogelijkheid was om te pinnen (je wilt niet weten hoeveel mensen gewoon niet eens in de portemonnee kijken of ze het überhaupt klein hebben). Netjes uitgelegd dat wij door de drukte wat laag in wisselgeld zaten. Mevrouw wilde/kon niet pinnen en had niet kleiner, het zij zo...

Dus ik al het wisselgeld bij elkaar geveegd en wil het mevrouw aangeven. Nee... Mevrouw wilde toch pinnen. Bon natuurlijk al afgeslagen, etc. Ik heb mevrouw netjes uitgelegd dat dit een administratieve rompslomp met zich meebrengt en ik het immers ook al gevraagd had.

Krijg ik toch naar mijn hoofd geslingerd dat wij de slaven van de consument zijn (LETTERLIJK!) en dat wij maar te doen hebben wat zij vroeg en niet andersom, bla bla en nog een stortvloed van dat soort dingen.

Ik voelde de pisnijd opkomen en dat ik vuur- en vuurrood werd. Ze moest en zou pinnen op dat moment. Ik heb een retourbon aangemaakt op haar verzoek en het gehele bedrag terug gegeven. Ik heb geen woord meer met mevrouw gewisseld, ik kreeg er echt niks vriendelijks meer overheen.

De mevrouw erachter was super lief en vroeg heel voorzichtig, 'wat gebeurde er nou?' Waarop ik antwoordde dat ik mevrouw daar niet mee ging vermoeien. De mevrouw keek mij even stil aan en toen 'Jullie werken hard hè?'. Zo lief.

Dit lijkt misschien niet zo heftig, maar als het MEGA druk is, met een rij tot achteraan in de winkel en al een aantal van dit soort klanten gehad te hebben (weet dat wij op een drukke dag 350 klanten helpen met maximaal 3 a 4 man) kon ik het niet meer hebben. Zó in en in onfatsoenlijk, bah bah.

Ik ben na deze drukke periode ook zo ziek als een hond geworden en 3 weken uit de running geweest. Mijn lijf vond het wel welletjes... Nogmaals, normaal kan ik er een grapje van/om maken en dan trek ik de klant er vaak ook wel uit, maar in die mega drukte...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:42

Woensdagavond was ik met mijn zus uit eten. Een tafeltje verderop zat een stel dames die rond een uur of kwart voor 6 binnen waren gekomen. Ronde kwart over 6 werd aanstalten gemaakt om het hoofdgerecht te serveren. De dames waren hier niet over te spreken, ze moesten namelijk om half 7 bij de bioscoop zijn en dit hadden ze ook duidelijk laten weten bij de reservering.
Tja lieve schat, dan had je misschien wat eerder moet komen. De serveerster bleef beleefd en zei dat ze hun best deden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:42

Ik vind het dus altijd de sport om zeer zeker netjes te blijven maar hun ook gelijk een bepaalde opvoeding te geven.

Even inhaken op jouw banden klant.
Ik zou zelf dan als eerste gewoon, goedemorgen/middag/avond zeggen.
Bedoelde u een muntje voor de het controleren van de bandenspanning? (met een vriendelijk gezicht)
Veel klanten snappen dan de hint al, en sommige blijven gewoon lompe onbeschofte personen.
Klant geeft antwoord..
Dat is dan € ..... alstublieft
Klant geeft geld, duidelijk dank u wel zeggen.
Wissselgeld retour geven, en ook weer netjes met alstublieft.
Bedanken en een fijne dag wensen...

Maar wel netjes blijven, niet met een zogenaamde nepface gemaakt vriendelijk doen. Dat werkt vaak ook weer averechts hihi

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:44

Billy schreef:
Elise_0o schreef:
Ik was echt een hele slechte toen ik in een friettent op het station werkte. Als iemand mij als dom wicht behandelde of onbeleefd was dan kon hij een sarcastische of belerende opmerking terug krijgen (en vaak ook met een :D ).

- Friet! Mayo! Cola!
- Oke meneer, nu gaan we proberen om daar een hele zin van te maken! Mag ik alsjeblief een frietje met mayo en een cola? :D

Ik kan in zulke situaties echt niet mijn mond houden.. :')

Ik vond dat erg onbeschoft. Persoonlijk had ik gezegd sn niet, en ik was weggelopen

Dus jij vind dat een klant onbeschoft mag zijn, maar degene die er werkt moet netjes en beleefd blijven?
Zo werkt dat voor mij niet..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:47

Elise_0o schreef:
Ik was echt een hele slechte toen ik in een friettent op het station werkte. Als iemand mij als dom wicht behandelde of onbeleefd was dan kon hij een sarcastische of belerende opmerking terug krijgen (en vaak ook met een :D ).

- Friet! Mayo! Cola!
- Oke meneer, nu gaan we proberen om daar een hele zin van te maken! Mag ik alsjeblief een frietje met mayo en een cola? :D

Ik kan in zulke situaties echt niet mijn mond houden.. :')

O in dit geval had ik als klant gewoon weggelopen en dat kost je baas dus omzet. Geloof niet dat je baas daar blij mee gaat zijn als je dat vaak doet.
Dit vind ik niet mega onbeleefd van de klant namelijk. Hij zegt toch duidelijk wat ie hebben wil, kan natuurlijk wat beleefder maar het is niet aan jou omdat op deze manier te zeggen.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:49

Elise_0o schreef:
Dus jij vind dat een klant onbeschoft mag zijn, maar degene die er werkt moet netjes en beleefd blijven?

Ja... Omdat dit niet heel erg onbeschoft is wel ja... Hij verteld duidelijk wat hij hebben wil en dan hoor je inderdaad netjes terug te reageren. Anders houd je weinig klanten over.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:49

Klant is koning maar wij zijn keizer. Hoe een keizer iets oplost? Door altijd netjes te blijven!! :)
Als je als belerende blaag achter de kassa gaat staan vind ik dat je er deels om vraagt om zo behandeld te worden.
Geef mensen de kans om bij te draaien. En dat doen ze alleen als jij altijd netjes blijft. Je hoeft echt niet alles te pikken, verlaag je alleen nooit tot de klant zijn niveau door er op ongepaste wijze op in te gaan. Je grenzen aangeven kan ook op een nette doch duidelijke manier en indien je dat niet kan wordt het tijd om zelf in de spiegel te gaan kijken :)
Laatst bijgewerkt door Mette op 17-01-15 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:50

Bepaalde klaten maken vaak misbruik van het feit dat ze worden "bediend" door het personeel. Aan de andere kant vind ik wel dat je als personeel hier boven moet staan. Hiermee wil ik niet zeggen dat je dan maar over je heen moet laten lopen, je mag best laten blijken dat je daar niet van gediend bent. Maar ik zou me zeker niet verlagen tot hun (kinderachtige) niveau.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 12:52

Jolien87 schreef:
Woensdagavond was ik met mijn zus uit eten. Een tafeltje verderop zat een stel dames die rond een uur of kwart voor 6 binnen waren gekomen. Ronde kwart over 6 werd aanstalten gemaakt om het hoofdgerecht te serveren. De dames waren hier niet over te spreken, ze moesten namelijk om half 7 bij de bioscoop zijn en dit hadden ze ook duidelijk laten weten bij de reservering.
Tja lieve schat, dan had je misschien wat eerder moet komen. De serveerster bleef beleefd en zei dat ze hun best deden.

_O- wie stapt er nu pas om kwart voor 6 een restaurant binnen, als je om half 7 al weer ergens anders moet zijn? Dan weet je toch sowieso dat je dat niet gaat redden?
Als je je maar 3 kwartier (eigenlijk nog minder, of die bios moet direct naast het restaurant zijn geweest) geeft voor eten, dan moet je naar een snacktent gaan of de mac.

Heb zelf bij een pompstation gewerkt voor 3 jaar en daar genoeg aan onbeschofte klanten meegemaakt. Moet nu echter zo naar de winkel voor boodschappen en daarna naar stal, dus meld me later nog wel weer hier vandaag.

Jolien87

Re: Werken met klanten. Klant is koning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:02

De bios zit inderdaad schuin tegenover het restaurant, dus ze hadden niet ook nog weer met reistijd te maken, maar dan nog is 3 kwartier wel erg krap. In die tijd lukt het je thuis misschien nog wel om je eten naar binnen te schuiven maar in een eettent, ook nog eens rond etenstijd. Een grote jongen die het lukt om dan binnen 45 minuten gegeten te hebben.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:03

Sommige mensen hebben nu eenmaal veel aan hun hoofd en blurten er dan net hun bestelling uit.
Niet als een persoonlijke aanval opvatten is dan een hele goede.
Op weinig voedsel draai ik ook een beetje op halve toeren.

Je wilt niet weten wat je over je heen krijgt als hulpverlener, en dan ben je nog bezig mensen te helpen en te redden :)

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:04

Ineke2 schreef:
Elise_0o schreef:

Ja... Omdat dit niet heel erg onbeschoft is wel ja... Hij verteld duidelijk wat hij hebben wil en dan hoor je inderdaad netjes terug te reageren. Anders houd je weinig klanten over.

Hij vertelde het niet, hij schreeuwde het terwijl hij vanaf een afstandje aan kwam lopen, vandaar ook de uitroeptekens.

Op het station hadden wij gemiddeld zo'n 1000 klanten per dienst (van 8 uur). We hadden maximaal 3 minuten per klant om ze te helpen en vaak vonden ze dat niet snel genoeg. In de spits waren we 2 uur lang nog stop klanten aan het helpen. Dus als je dan van de 1000 klanten er 50 bij hebt zitten die echt onbeschoft zijn, dan ga ik dat soort opmerkingen maken.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:06

Ik werk in een supermarkt.
Nu een paar jaar in dezelfde en we hebben redelijk veel vaste klanten.
Daar zitten er een paar bij. 2-3 die echt altijd onbeschoft reageren en doen.
Gelukkig zitten mijn filaalleider en collega's allemaal redelijk op 1 lijn.
Echt ronduit onbeschofte klanten kunnen dus ook een antwoord van mij of mijn collega's krijgen die ze niet echt verwachten.
Van dat soort lui heb ik gewoon liever dat ze niet meer terug komen.
En het mooie is dat er altijd klanten achter staan te wachten die dan meestal ook nog een mooie opmerking er achter aan gooien tegen die onbeschofte klant.
Ik kan dat wel waarderen

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:07

Ik werk in een dierenwinkel en ondanks dat ik er werk, weet ik niet álles en dat stoot sommige mensen voor het hoofd. Als ze bijvoorbeeld vissen komen kopen, geef ik vaak op de voorhand al aan, dat ik er niet bijzonder veel kennis van heb en als ze iemand wensen die dat wel heeft, ik mijn collega even moet roepen. Zo zat er een klant bij die zegt 'ach, je zal wel een stagiaire zijn, ik ga wel ergens anders heen. Als het zo moet, hoeft het voor mij niet'. Waarop ik vriendelijk heb gezegd 'Dus als u er al vanuit gaat dat ik een stagiaire ben, vind u het raar dat ik nog niet alles ken? Als u nou gewoon 1 minuutje geduld had gehad, dan stond mijn collega u graag te hulp. Maar doe ze maar de groetjes bij de andere dierenwinkel'. Als ze me dan toch willen beledigen moeten ze wel eerst nadenken.

Of ze vragen om advies over voeding. Hun hond heeft bijv. last van dit, dat en nog wat dingetjes. Dus geef je advies voor een bepaald soort brok. 'Ja, maar die raadt u mij aan vanwege de prijs'.. := En afhankelijk van hoe de klant is, zeg ik wel eens 'Tja, een goede brok is niet gratis'.

Klant is koning, maar er zijn grenzen.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:12

Ik stond een tijd geleden sigaretten bij te vullen, en de man die aan komt lopen roept nog voor hij er is "Jij, Sigaretten!!
Dus ik draai me om en glimlach: Hallo meneer, kan ik u misschien helpen?
Roept hij weer op een dringende toon: Sigaretten!!
Dus ik vraag maar gewoon welke precies, krijg ik een tirade over me heen "Als IK hier nu niet was had jij geen werk!!! etc...
Dus ik heb hem maar onderbroken met:En als ik hier niet was stond u nu voor een lege balie...
Toen liep hij heel rood aan is is hij weg gegaan, om na vijf minuten terug te komen en alsnog sigaretten te kopen :+

Klant is koning, als hij zich hoffelijk gedraagt. Ik ben geen machine noch voetveeg.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:16

Ik vind wel dat sommige mensen hier heel onbeschoft reageren, nee je hoeft niet door een klant beledigd te worden maar jezelf verlagen tot dat niveau maakt het niet beter. Net als belerend zijn, kom op zeg. Je weet niet wat er achter zit, iemand kan wel heel druk zijn of net iets hebben meegemaakt. ;)
En ik heb zelf ook 5 jaar in een winkel gewerkt dus ik weet wat je kunt tegenkomen. Beleefd zijn is dan wel zo netjes, je kiest tenslotte voor het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:17

MayDayParade schreef:
Ik stond een tijd geleden sigaretten bij te vullen, en de man die aan komt lopen roept nog voor hij er is "Jij, Sigaretten!!
Dus ik draai me om en glimlach: Hallo meneer, kan ik u misschien helpen?
Roept hij weer op een dringende toon: Sigaretten!!
Dus ik vraag maar gewoon welke precies, krijg ik een tirade over me heen "Als IK hier nu niet was had jij geen werk!!! etc...
Dus ik heb hem maar onderbroken met:En als ik hier niet was stond u nu voor een lege balie...
Toen liep hij heel rood aan is is hij weg gegaan, om na vijf minuten terug te komen en alsnog sigaretten te kopen :+

Klant is koning, als hij zich hoffelijk gedraagt. Ik ben geen machine noch voetveeg.

Oooooh zo herkenbaar hahaha. Klanten die verwachten dat jij aan hun hoofd wel ziet wat ze roken.

Zo had ik ook eens een klant die sigaren wilde. Dus ik vroeg welke. 'Ja, gewoon, sigaren'. Ik kon het niet laten te zeggen 'we hebben er meerdere........'. Super irritant, zulke mensen.

Of klanten die zichzelf zo belangrijk vinden dat ze er vanuit gaan dat je alles van ze weet, omdat ze 1x eerder aan je balie hebben gestaan. Hallo, ik help meer dan 1 klant per dag.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:19

Nini1992 schreef:
Mijn baas zegt altijd. De klant is koning maar tegenwoordig heeft de koning weinig meer te vertellen.

En daarnaast vind ik het ook altijd super vervelend als mensen dat zeggen. ''Ja, de klant is koning.''

Ik ben altijd beleefd naar iedereen dus ook naar winkelmedewerkers maar zodra ik met bovenstaande instelling behandeld word dan draai ik me om en ben ik weg.

Klant is nu eenmaal koning, zonder die klant zit jij thuis niets te doen. Ik vind dat geen vrijbrief om onbeschoft te zijn als klant zijnde.

Een voorbeeld. Ik wilde zonwering aanschaffen maar ik had daar wel wat eisen bij. Elektrisch te bedienen met mijn iPhone, een bepaalde kleur, montage op hoogte enz. Geen heel bijzondere dingen.
Er was een bedrijf die een heel goede prijs had maar niet de installatie af wilde maken zodat ik de boel met mijn domotica systeem kon bedienen. Het was voor deze mensen een kwestie van 3 minuten extra, waar ik overigens zelf voor wilde betalen, maar ze wilden er niet eens over nadenken want het was hun werk niet. Toen ik daar wat van zei werd mij ook het zinnetje "klant is koning maar ik ben keizer" voor de voeten gegooid.
Ik hoef je niet te vertellen dat ik de onderhandelingen direct heb stopgezet en naar de concurrent ben gegaan die wel fors duurder was maar wél de service kon leveren waar ik om vroeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:20

maai_ke schreef:
Ik vind wel dat sommige mensen hier heel onbeschoft reageren, nee je hoeft niet door een klant beledigd te worden maar jezelf verlagen tot dat niveau maakt het niet beter. Net als belerend zijn, kom op zeg. Je weet niet wat er achter zit, iemand kan wel heel druk zijn of net iets hebben meegemaakt. ;)
En ik heb zelf ook 5 jaar in een winkel gewerkt dus ik weet wat je kunt tegenkomen. Beleefd zijn is dan wel zo netjes, je kiest tenslotte voor het werk.

Net zo goed als dat het personeel van een winkel/restaurant iets ergs meegemaakt kan hebben en daardoor wat minder enthousiast aan het werk is, waar klanten dan op gaan vitten en tieren. Daar wordt toch ook geen rekening mee gehouden?

Ik vind: we zijn allemaal mensen en we dienen elkaar met respect te behandelen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:21

Ik heb dus jaren in een bouwmarkt gewerkt op de verf en behang afdeling.
Nu waren er wel eens klanten (eigenlijk altijd mannen) die dan advies wilde en dan aan mij kwamen vragen of ik de baas wilde roepen. Want ik als vrouw had daar toch geen verstand van.
Het grappige van alles was altijd, dat wij er ondertussen een beetje een sport ervan maakte deze dus ook door te spelen.
Dus ik netjes mijn baas geroepen.
Als die kwam aanlopen begonnen klanten al gauw van "het eindelijk iemand die mijn advies kan geven wat alleen wij mannen weten".
Mijn baas vroeg dan altijd heel beleefd, waar kan ik u mee helpen?
Klant"nou ik wil graag een goed advies over verf.
Baas: wilde u gewoon advies of goed advies?
Klant: natuurlijk goed advies, bij gewoon advies kunnen we zelf de blikken ook wel gaan lezen.
Baas: nou dan kunt u het beste bij haar wezen (wijzend naar mij) die heeft meer cursussen gedaan dan mij die weet veel meer dan u en mij samen.
De meeste klanten schaamde zich dood en wisten zich geen houding te geven.

Maar de meeste gaven aan het einde wel eerlijk toe dat ze super geholpen zijn. En schieten je later overal voor aan als ze een vraag hebben.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:25

Kayleigh_ schreef:
Net zo goed als dat het personeel van een winkel/restaurant iets ergs meegemaakt kan hebben en daardoor wat minder enthousiast aan het werk is, waar klanten dan op gaan vitten en tieren. Daar wordt toch ook geen rekening mee gehouden?

Ik vind persoonlijk dat als je niet goed in je vel zit en je klanten niet op de juiste manier te woord kan staan dat je dan beter niet kunt gaan werken die dag, of andere werkzaamheden doet waarbij je geen klantencontact hoeft te hebben.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:26

Tazzey schreef:
Kayleigh_ schreef:

Ik vind persoonlijk dat als je niet goed in je vel zit en je klanten niet op de juiste manier te woord kan staan dat je dan beter niet kunt gaan werken die dag, of andere werkzaamheden doet waarbij je geen klantencontact hoeft te hebben.

Dat zou wel een fijne oplossing zijn, maar niet te realiseren. Ik denk dat je hier je baas maar één keer voor hoeft te bellen en dan hoef je niet meer terug te komen.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 13:26

Zelf werk ik ook met klanten, en ja je moet altijd vriendelijk en redelijk blijven. Maarrrr de klant is koning zolang hij zich keizerlijk gedraagt!!