Leencontractje voor het uitlenen van mijn zadel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:00

Je zou het kunnen doen, maar dan een flinke borg vragen. Als het zadel niet of niet in dezelfde staat terug komt dan vervalt de borg en heb je in ieder geval een geldbedrag.
Maar als het zadel echt zo zeldzaam is, zou ik het niet uitlenen.
Ze zullen toch zelf een zadel moeten aanschaffen, waarom dan niet nu meteen? Een goed 2e hands zadel ( wat natuurlijk wel moet passen maar er zijn wel 1 of 2 mensen in Nederland die daar kaas van gegeten hebben :o ), kost niet meteen de hoofdprijs.
Contractjes zijn leuk maar als puntje bij paaltje komt vaak waardeloos!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 17:11

Als die mensen een aansprakelijkheidsverzekering hebben en zij maken schade aan het zadel wordt het als het goed is daaruit vergoedt. Dus misschien is het handig als zij hun verzekering informeren hoe ze verzekerd zijn.

Juridisch Loket ben ik ook een aantal keer geweest, maar geen denderende ervaringen mee.

Voor een rechtsgeldige overeenkomst heb je de volgende dingen nodig:
1. aanbod
2. aanvaarding van dat aanbod

Het aanbod en de aanvaarding moeten voldoen aan een wil, en dus ook een wilsverklaring. Het aanbod is pas geldig als in de overeenkomst duidelijk staat omschreven welke verplichtingen er aan het aanbod vastzitten.

Voor overeenkomsten geldt contractvrijheid, wat betekent dat partijen de inhoud van een overeenkomst zelf mogen bepalen, mits binnen de regels van het 'dwingend recht'. Maar dat heeft te maken met regels van openbare orde en goede zeden, wat met een contract over een zadel denk ik niet snel overschreden zal worden :+

De meeste problemen die zullen voorkomen bij dit soort dingen als je het echt 'juridisch' zou moeten uitvechten als er iets is. Dat kost je heel veel geld. Je zou het juridisch loket altijd kunnen raadplegen, maar in principe is een 'zelfgemaakt' contract gewoon rechtsgeldig, dus zorg dat er zoveel mogelijk details instaan zodat daar geen verwarring over kan ontstaan.

Emita

Re: Leencontractje voor het uitlenen van mijn zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-15 18:33

Bedankt voor alle reacties! Het is al geregeld allemaal :) Dit topic mag nu gesloten worden. :D

_Kyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-15 20:15

Gigixponys schreef:
Een contract is niet rechtsgeldig als het document niet geregistreerd is. Dit kost toch wel wat geld om te laten doen. Dan kun je nog wel een contract tussen jullie maken, maar dan ben je niks als de tegenpartij niet wil betalen ofzo.

Dat is niet waar, zelfs een mondelinge overeenkomst is rechtsgeldig (als er bijv. getuigen zijn die dit kunnen bevestigen). Sommige documenten moeten inderdaad geregistreerd worden maar zeker niet allemaal. In dit geval is een contract dat TS zelf op heeft gesteld gewoon rechtsgeldig. Beschrijf alleen wel goed wanneer je het zadel terug wilt zien, in welke staat, etc. Dan kan er bij die mensen ook geen verwarring ontstaan.

Edit: fijn dat het geregeld is TS!