Benzine auto

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:22

LovingTweety schreef:
Even een simpele tip. Gooi een briefje tegen je achterruit dat je net je rijbewijs hebt en het nog niet zo simpel loopt. Eventueel erbij zetten 'u heeft het toch ook moeten leren?'. Dan weten mensen ook waarom het af en toe fout gaat. Scheelt een hoop ergenissen bij iedereen.

Dat heb ik inderdaad ook eens aan gedacht.

Let op beginnend bestuurder, auto slaat nog wel eens af.

Zoiets

LovingTweety

Re: Benzine auto

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:24

Ik zou hem meer persoonlijk maken. Iets van, sorry voor de overlast die ik u misschien geef, ik heb net mijn rijbewijs en het kan soms wat langer duren.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:27

Dat is inderdaad misschien een idee

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:27

Ach soms overkomt het je nog. Twee jaar geleden vloog ik uit de bocht een struik in (olie op de weg). Toen heb ik 'm ook af laten slaan :)) :').

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:32

Wist helemaal niet dat er zoveel verschil was! Ik rij ook in een lesauto die diesel rijdt en heb 1 keer in onze eigen auto gereden die op benzine rijdt. Dat ging zo vreselijk slecht, sloeg inderdaad alleen maar af. Weet nu dus waardoor t komt, kan ik daar de volgende keer aan denken

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:34

Om je gerust te stellen; ik vond het op het begin ook heel moeilijk. Iedereen rijdt hier in automaten dus daar had ik ook mijn rijbewijs in gehaald. Maar ik wilde toch wel een standaard auto hebben zelf want als ik in Nederland op bezoek ga, dan wilde ik ook gewoon kunnen rijden natuurlijk. Dus ik kocht een standaard auto, ik was er zo ontzettend blij mee en dat schakelen ging ook best goed. Koppeling op laten komen lukte ook wel. Dus ik met mijn nieuwe wagentje hup naar de paarden toe. Dat had ik dus nog niet moeten doen. Ik had er natuurlijk niet bij stil gestaan dat het hier heuvel op, heuvel af gaat. Dus stond ik stil op een steile helling bij een stop licht. En ik kon dus niet boven op de heuvel meer komen. De auto sloeg ongeveer 20x af en de Ferrari die strak achter mij stond kwam natuurlijk steeds dichter bij, het was spitsuur en iedereen begon te toeteren en kinderen op de stoep waren aan het wijzen en lachen. Uiteindelijk met piepende banden boven aan de heuvel gekomen en bij de paarden aangekomen. En toen durfde ik natuurlijk niet meer naar huis toe. Heb half huilend met mijn vriend aan de telefoon gehangen want ik durfde echt niet meer. Uiteindelijk op dezelfde manier thuis gekomen en ik durfde niet meer te rijden. Toen een heuvel aan de overkant gevonden waar ik twee dagen een uurtje heb geoefend en toen lukte alles en ik laat hem nooit meer afslaan.
Dus, gewoon veel oefenen op een plek waar weining verkeer is! En geen zorgen, het komt allemaal wel goed :D

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 13:38

Vind echt vreselijk zou helemaal niet meer terug gegaan zijn. Dan maar lopen en 's avonds dan de auto ophalen met mijn vader ofzo.

Ben wel beetje blij dat ik niet de enigste ben.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:43

Het is zoals iedereen hier zegt gewoon een kwestie van veel doen.
Ik heb mijn rijbewijs zo'n twintig jaar en nog heb ik het in een vreemde auto wel eens dat hij afslaat.
Iedere auto is verschillend.
Belangrijk is dat je rustig blijft en niet teveel aan anderen denkt als het gebeurt je kunt er gewoon niets aan doen.
Belangrijker is dat je rekening houd met het verkeer voor je en voorrang verlenen en goed kijken met inhalen voor de rest wat van achteren komt jammer maar helaas.
Sterkte hoor iedereen heeft er wel last van gehad in het begin je word vanzelf zekerder gewoon kilometers maken.
Als het echt niet lukt bij een stoplicht bijvoorbeeld zet dan je alarm lichten aan dan denken ze dat de auto stuk is en laten ze je meestal wel met rust.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:44

Ik liet m laatst ook nog 2 keer afslaan hoor! Stond iets op een bultje, en toen sloeg die af.
Op vakantie heb ik veel gereden, ook bultje op, en bultje af.
Stilstaan op een bult en alles..

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:25

vivian_ve schreef:
Om je gerust te stellen; ik vond het op het begin ook heel moeilijk. Iedereen rijdt hier in automaten dus daar had ik ook mijn rijbewijs in gehaald. Maar ik wilde toch wel een standaard auto hebben zelf want als ik in Nederland op bezoek ga, dan wilde ik ook gewoon kunnen rijden natuurlijk. Dus ik kocht een standaard auto, ik was er zo ontzettend blij mee en dat schakelen ging ook best goed. Koppeling op laten komen lukte ook wel. Dus ik met mijn nieuwe wagentje hup naar de paarden toe. Dat had ik dus nog niet moeten doen. Ik had er natuurlijk niet bij stil gestaan dat het hier heuvel op, heuvel af gaat. Dus stond ik stil op een steile helling bij een stop licht. En ik kon dus niet boven op de heuvel meer komen. De auto sloeg ongeveer 20x af en de Ferrari die strak achter mij stond kwam natuurlijk steeds dichter bij, het was spitsuur en iedereen begon te toeteren en kinderen op de stoep waren aan het wijzen en lachen. Uiteindelijk met piepende banden boven aan de heuvel gekomen en bij de paarden aangekomen. En toen durfde ik natuurlijk niet meer naar huis toe. Heb half huilend met mijn vriend aan de telefoon gehangen want ik durfde echt niet meer. Uiteindelijk op dezelfde manier thuis gekomen en ik durfde niet meer te rijden. Toen een heuvel aan de overkant gevonden waar ik twee dagen een uurtje heb geoefend en toen lukte alles en ik laat hem nooit meer afslaan.
Dus, gewoon veel oefenen op een plek waar weining verkeer is! En geen zorgen, het komt allemaal wel goed :D

Hier mag je niet eens schakel rijden als je in een automaat hebt afgereden..

ClaudiaDer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:34

Geloof me, iedereen die gelest heeft in een diesel en daarna in een benzine auto stapt heeft dit probleem. Ik had een week m'n rijbewijs en kocht toen een benzine autootje, de eerste dagen stond ik meer stil dan dat ik reed :').
Hoe vervelend je het ook vind om steeds de auto af te laten slaan, hem op de oprit laten staan maakt het echt niet beter en je gaat er waarschijnlijk alleen maar meer tegen op zien.

Ik heb nu 4 maanden mijn rijbewijs en afslaan gebeurt bijna niet meer, je moet gewoon even het grapje doorhebben!
Maak je niet druk om mensen die toeteren, ze hebben alleen zichzelf ermee. Want of ze nou wel of niet toeteren, zij komen daardoor echt niet eerder of later op hun werk hoor. :)

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:45

Mijn eigen auto is ook een benzine, die had ik zo door! Mijn ouders auto daar in tegen is wat groter en ook een benzine, het aangrijpingspunt ligt hier heel ergens anders.. In het begin liet ik de koppeling opkomen en gaf ik gewoon enorm veel gas, niet goed voor je auto en het maakt een enorm lawaai maar hij ging wel rijden, vanaf toen kon ik steeds wat gas af gaan bouwen. Zo sloeg hij niet meer af en nu klinkt het ook gewoon normaal! Dus oefenen oefenen oefenen! Kies een stil weggetje en ga 100 keer stilstaan en weer wegrijden!

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:47

JoycexEnya schreef:
Vind echt vreselijk zou helemaal niet meer terug gegaan zijn. Dan maar lopen en 's avonds dan de auto ophalen met mijn vader ofzo.

Ben wel beetje blij dat ik niet de enigste ben.

Dit heb ik ook gehad, toen ik net mijn rijbewijs had. Zweet brak me dan uit, heet krijgen, blozen, vloeken, de hele bende. Uiteindelijk komt het wel goed hoor. :j Gewoon blijven oefenen!

Rudina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 14:53

Ik denk dat het vooral komt door dat je wat spanning hebt.
Toen ik net mijn rijbewijs had sloeg ik vooral op momenten af dat ik echt zat te stressen, een keer kan ik nog goed herinneren dat was overigens mijn eerste echte ritje.
Ik was meteen met een vriendin naar de andere kant van het land gegaan om gezellig te shoppen, hele rit ging eigenlijk prima maar toen ik haar had afgezet belande ik zelf in de spits bij een drukke rotonde het was mijn beurt om op te rijden.
Door de drukte werd ik toch een beetje zenuwachtig, en vergat hem in de versnelling te zetten.
Ik dacht dat de auto stuk was en viel om de haverklap uit, mensen achter mij toeteren en aanduwen ik kon wel janken!
Sindsdien controleer ik op de dag van vandaag nog of hij wel in zijn versnelling staat haha.

Misschien heb ik er over heen gelezen maar wat voor een auto heeft jouw moeder?
Mijn eerste auto was een Lupo, wanneer ik de koppeling omhoog haalde reed deze stationair ongeveer al 10km. Geloof trouwens dat dit bij alle volkswagentjes is.

Wees in ieder geval lekker ontspannen wanneer je de auto in stapt, en trek je niet teveel van andere weggebruikers aan. Irritaties houd je overigens altijd wel, ik rijd vaak al 10km te hard dan toegestaan en soms krijg je nog van die idioten in de bumper te douwen dat is iets wat mij vaak nog zenuwachtig maakt..

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 15:02

Ik rij momenteel in een renault Twingo.
Dat heb ik dan weer niet. Als ik ook 10km te hard rijd wat vaak gebeurt, omdat ik veel 50 km wegen heb naar de paarden. En ik vind dat echt een rot snelheid en zat 1 achter me te slingeren en te kleven, liet nog meer me gas los.

Word indd wel zenuwachtig bij rotondes kruisingen enz. Want daar slaat die het meest af.

vivian_ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 15:44

Polly schreef:
vivian_ve schreef:

Hier mag je niet eens schakel rijden als je in een automaat hebt afgereden..

Niet als je in Nederland blijft maar wel als je op bezoek komt. Dan mag je 3 maanden gewoon rijden met een Canadees rijbewijs en je internationale rijbewijs.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:34

K bedoelde ook niet dat jij dat niet mag maar als je hier examen doet in een automaat kan je er niet voor kiezen om te schakelen in je eigen auto, zo had jij het wel gedaan toch of begrijp ik het verkeerd? Regels zijn daar ongetwijfeld anders.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:51

Oefenen, oefenen en nog eens oefenen :D
Als ik het zo lees is het de druk van overige weggebruikers waar je niet tegen kan en de drang om snel (in 1x) weg te rijden.
Laat mij dat nou net herkennen want ik heb precies hetzelfde gehad. Zelf heb ik (zoals bijna iedereen) in een diesel gelest en ging ik van een stugge diesel over op een gevoelige benzine. Dat ging goed zolang het rustig was maar als er iemand achter mij zat, of ik moest wegrijden voor een stoplicht ging het regelmatig mis. Ook als er iemand naast mij zat ging het mis. Mijn tip is gewoon stap voor stap oefenen, niet denken maar gewoon doen en de lat niet te hoog leggen voor jezelf.

Met mij is het ook goed gekomen ik rijd van hot naar her in de drukste steden, mij krijgen ze niet meer gek. dus gun jezelf de tijd het komt echt wel goed als je maar vol blijft houden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:55

Ik had dat in het begin ook nog vaak, dat vooral de auto van mijn moeder vaak afsloeg. Blijf rustig, geef gewoon wat meer gas bij en laat de koppeling rustiger opkomen. Je hebt het vanzelf onder de knie.

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:55

Bij mij heeft het een jaar geduurd voor ik niet meer regelmatig stil viel.
Stoplichten waren een hel, en dan vooral als ik vooraan stond.
Bij mij had het er wel mee te maken dat als er mensen achter me stonden, ik al zenuwachtig werd.

Hellingtrekken ook zo leuk, maar niet heus.
De eerste keer ging ik met mijn vader ergens naartoe. Nou kwam niet weg.
Hij is toen de handrem gaan bedienen en ik moest maar gas geven :o

Gewoon veel blijven oefenen. Je krijgt het vanzelf door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:56

ClaudiaDer schreef:
Geloof me, iedereen die gelest heeft in een diesel en daarna in een benzine auto stapt heeft dit probleem. Ik had een week m'n rijbewijs en kocht toen een benzine autootje, de eerste dagen stond ik meer stil dan dat ik reed :').
Hoe vervelend je het ook vind om steeds de auto af te laten slaan, hem op de oprit laten staan maakt het echt niet beter en je gaat er waarschijnlijk alleen maar meer tegen op zien.

Ik heb nu 4 maanden mijn rijbewijs en afslaan gebeurt bijna niet meer, je moet gewoon even het grapje doorhebben!
Maak je niet druk om mensen die toeteren, ze hebben alleen zichzelf ermee. Want of ze nou wel of niet toeteren, zij komen daardoor echt niet eerder of later op hun werk hoor. :)

Dat is niet waar. Ik heb vanaf begin geen moeite gehad met bezine auto's. Wel met de bmw (diesel) van mijn moeder.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:56

Kwestie van oefenen, eventueel je rij instructeur vragen om een les of een familielid?
Ik zou géén briefje op je ruit doen qua beginnend, je hebt van die mensen die dan expres gaan klote en gaan toeteren, gas geven om je op te jagen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:57

Het komt vanzelf hoor kwestie van oefenen. is het geen idee om even naar een afgelegen straat te gaan (industrieterrein bv op een zondag of een grote parking na sluitingstijd ) en daar specifiek op wegrijden en stoppen te oefenen? Ik rijd ook mijn hele leven diesel, maar moet zeggen dat benzine ook beter gaat, je moet gewoon meer gas geven (mijn diesel vertrekt al als ik alleen de koppeling laat komen, dat moet je bij een benzine niet doen). maar moet bekennen dat ik ook wel eens durf stilstaan. Laat moest ik met een vervangauto het hele weekend verder weg reizen, ook een benzine, dan baal ik wel even ;). als ik jou was zou ik gewoon een paar keer in de week serieus gaan oefenen, laat desnoods iemand meegaan die je een beetje kan helpen

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 16:59

Ik had hetzelfde toen ik van mijn lesauto naar een bezineauto ging :') ik begreep maar niet wat ik fout deed. Paar keer met m'n vader gaan oefenen op een industrieterrein en die vertelde me dus het verschil tussen een diesel en een benzinewagen.

Oefenen dus! En laat je vooral niet gek maken door anderen.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 17:03

Ik weet trouwens niet of het al gezegd is (heb niet het hele topic doorgelezen)
Maar in je beginpost geef je aan dat als je zelf een auto koopt dat een diesel word. Besef je wel dat die in wegenbelasting een stuk duurder zijn dan benzine auto's. Enkel als je heel veel kilometers rijd per maand bezuinig je op de kosten omdat diesel een goedkopere brandstof is (maar dan moet je echt veel kilometers maken..)