Ik kan een vies huis niet uitstaan. Ik woon met 3 studenten in een studentenhuis, maar het is het schoonste studentenhuis van Groningen
We hebben een rooster. Iedereen doet 1x in de week een deel van het huis, de keuken met washok, de woonkamer, de gang en de wc of de badkamer en overloop. Maar 1x in de week schrobben is met 4 mensen niet genoeg, dus tussendoor ben ik altijd veel bezig.
Als ik iets gedronken of gegeten heb, hup, meteen afwassen of de vaatwasser in. Tijdens het koken, ook alles wat ik niet meer nodig heb meteen afwassen. Dan het eten maar even op een iets lager vuurtje. Tegen de tijd dat mijn eten op het bord ligt, is er geen afwas meer, behalve het bord en het bestek dat ik nog moet gebruiken tijdens het eten, die na het eten en het halfuurtje even uitbuiken, ook meteen word weg geruimd.
Ik heb een hond en stofzuig dagelijks. Het helpt dat de stofzuiger staat op een makkelijk bereikbare plek. Toen die achterin het washok stond was ik vaak te lui om hem te pakken. Teveel gedoe. Nu staat die in de keuken en hoef ik niet te tillen of moeilijk te doen, maar rol ik hem zo de woonkamer in.
Ik heb standaard vochtige keukendoekjes in de keuken en vochtige toiletdoekjes bij het toilet en vochtige glasdoekjes (voor de spiegel en de douchecabine) in de badkamer. Zie ik wat viezigheid of stof, doekje, even wrijven, doekje weggooien en klaar. Is geen grote schoonmaak, kost hoogstens een minuut, maar het constant bij houden van dit soort zaken maakt de grotere schoonmaak op zondag een stuk minder lang.. Het blijft allemaal schoon en het ruikt lekker fris.
De was... Ik haat de was.. En dan is het alleen nog maar was voor mezelf en toch was ik 3 in de week. Ik was ook de handdoeken en vaatdoekjes van de keuken, en de matjes, af en toe de gordijnen etc. Maar bleh. Het erin gooien prima, maar het uithangen en daarna opvouwen. Niks aan. Daar heb ik dan ook geen tips voor, behalve dat je het gewoon moet doen..
Verder, schoenen uit in huis. De hond als die binnenkomt, meteen voetjes schoonmaken.. En tja... Routine ervan maken. Zo snel je iets ziet wat niet schoon is, meteen doen.. Je merkt dat als je het bijhoud, je eigenlijk, op een dag na, helemaal niet zoveel schoon te maken hebt. Het gaat dan bijna automatisch. Even naar het toilet, daarna snel doekje erover en het toilet is weer schoon.. En dat tijdens je toiletbezoek :p.. Zelfde met eigenlijk alles. Het bij de andere dagelijkse bezigheden gooien. Dan voelt het niet als schoonmaken haast
Voor de kleine rommeltjes heb ik 2 bakken. 1 voor 'papierrommel'. Post die ik binnen krijg en niet heb geopend of later nog weer wil bekijken, of bankpassen, de bon van de supermarkt, weet ik veel wat.. En een andere rommelbak met mijn oplader, wat pennen, de hondenriem, USB stick etc.. Dat zijn mooie bakken, die ergens staan waar ze niet te zien zijn en op een makkelijk bereikbare plek, zodat als ik even geen zin heb in iets, ik er van alles in kan gooien. Vaak liggen er ook oorbellen in, haar elastiekjes, zelfs al een paar x sokken. Iets dat uit de weg moet, maar waarvoor ik te lui ben om die op de juiste plek te leggen op dat moment. 1x in de week haal ik beide bakken 'leeg' en leg ik alles terug waar het hoort.