Dat ellendige huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eleionomae

Re: Dat ellendige huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:25

Sinds ik zelf als Hulp in het huishouden heb gewerkt gaat t iig een stuk efficiënter. Ik kan in 2 uur het volledige huis van mn ouders door (lees ca 250m2) en dan heb ik stofgezogen, gedweild, wc's, badkamer, bed verschoont en bv een deel vd ramen gedaan.

Mijn eigen huis dat misschien 70m2 in totaal is gaat daardoor dus nog vlugger. Maar het is ook echt een kwestie van bijhouden.

Ik haal elke dag een doekje door de wc, keuken en langs de handvatten van de deuren. Ik stofzuig en stof 3x pw met oog op de kat, dweilen elke 14 dagen. Wc elke week helemaal schoon van boven naar onder, de badkamer 1x in de 14 dagen helemaal, wasbak en douchecel elke week als ik sta te douchen. Was wanneer de mand vol is. Meestal elke 14 dagen 3 wassen achter elkaar meestal op mijn vrije dag. Bed elke 14 dagen (of elke week als t warm is) en schoenen uit in huis. Alles direct achter je kont opruimen. Ik doe eigenlijk alles zelf. T enige wat mijn vriend doet is afwassen en de keuken opruimen na het koken/eten. En ook dat gewoon dagelijks doen :j

Ik denk dat ik dagelijks max 3 kwartier kwijt ben tussen het opstaan en het naar bed gaan aan huishoudelijke taakjes. Ik doe eigenlijk alles even tussendoor. Sta ik te koken, dan neem ik ondertussen wat keukendeurtjes af etc. Werkt voor mij prima. Doe ik dit niet dan is het binnen 2 dagen een enorme zooi haha.

Ik werk dan nu maar ca 20 uur, vanaf februari wordt dat 32 uur. Maar doordat ik nu ook alles tussendoor al doe denk ik niet dat t veel uitmaakt :)

De taken als de kasten v. binnen schoonmaken/gordijnen wassen plan ik in vakanties in en de ramen was ik van binnen mee op de datum dat ze van buiten ook gedaan worden (appartement, elke 8 week)

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:41

Ik heb ook beetje moeite om het huishouden goed bij te houden, niet omdat ik niet wil, maar omdat ik het gewoon druk heb...
Werk 36 uur, volg nog een studie van 1 middag en 2 avonden waarbij ik veel thuisstudie heb, heb nog een paard, en een vriend en een stiefdochter...
Afwas wordt wel dagelijks gedaan, meestal door vriend, of ik doe het zelf tijdens het koken, die zet ook regelmatig een was aan welke ik dan weer opvouw...
Stofzuigen doe ik meestal, vriend gaat eerder met de bezem rond.
De kleine dagelijkse dingen lukt meestal wel, maar de badkamer een grote beurt geven schiet er vaak bij in, al ben ik ook begonnen met de douchecabine even schoon te maken als ik toch sta te doucen, zeflde met de wastafel, even snel doekje erover...

Verder is het vooral rommelig, overal ligt wel iets... Was laatst bij vrienden van ons en daar staat of ligt niks op tafels of dressoirs, zag er prachtig uit, maar heb wel gevraagd of daar wel geleefd word?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:43

Eleionomae schreef:
Sinds ik zelf als Hulp in het huishouden heb gewerkt gaat t iig een stuk efficiënter. Ik kan in 2 uur het volledige huis van mn ouders door (lees ca 250m2) en dan heb ik stofgezogen, gedweild, wc's, badkamer, bed verschoont en bv een deel vd ramen gedaan.

Mijn eigen huis dat misschien 70m2 in totaal is gaat daardoor dus nog vlugger. Maar het is ook echt een kwestie van bijhouden.

Ik haal elke dag een doekje door de wc, keuken en langs de handvatten van de deuren. Ik stofzuig en stof 3x pw met oog op de kat, dweilen elke 14 dagen. Wc elke week helemaal schoon van boven naar onder, de badkamer 1x in de 14 dagen helemaal, wasbak en douchecel elke week als ik sta te douchen. Was wanneer de mand vol is. Meestal elke 14 dagen 3 wassen achter elkaar meestal op mijn vrije dag. Bed elke 14 dagen (of elke week als t warm is) en schoenen uit in huis. Alles direct achter je kont opruimen. Ik doe eigenlijk alles zelf. T enige wat mijn vriend doet is afwassen en de keuken opruimen na het koken/eten. En ook dat gewoon dagelijks doen :j

Ik denk dat ik dagelijks max 3 kwartier kwijt ben tussen het opstaan en het naar bed gaan aan huishoudelijke taakjes. Ik doe eigenlijk alles even tussendoor. Sta ik te koken, dan neem ik ondertussen wat keukendeurtjes af etc. Werkt voor mij prima. Doe ik dit niet dan is het binnen 2 dagen een enorme zooi haha.

Ik werk dan nu maar ca 20 uur, vanaf februari wordt dat 32 uur. Maar doordat ik nu ook alles tussendoor al doe denk ik niet dat t veel uitmaakt :)

De taken als de kasten v. binnen schoonmaken/gordijnen wassen plan ik in vakanties in en de ramen was ik van binnen mee op de datum dat ze van buiten ook gedaan worden (appartement, elke 8 week)

Maar heb jij (nog) (kleine) kinderen? Want met een baby of kruipertje moet je eigenlijk elke dag dweilen, een lopende peuter of kleuter laat binnen tien minuten een complete living ontploffen en smijt dan een beker roosvicee erover en het is ongekend wat een kind in de badkuip kan aanrichten in je badkamer. :oo
Dat is een ander huishoudbeleid dan met twee volwassenen, hoewel mensen met een paar grote honden in huis het wel enigszins zullen herkennen om non-stop te poetsen en toch een rommelig smerig huis te hebben.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:50

KimD schreef:
Ons huis is ook altijd rommelig, gaat vanzelf heb ik altijd het idee. Mijn oplossing is ongesteld zijn. Als ik dat ben poets ik me echt een ongeluk. Ik ben dan ook niet te genieten als het wel weer vies wordt. Ik begin dan vaak 's morgens vroeg en ben 's avonds laat nog bezig. :=

HAHAHA :D :D :D

Ik dacht dat ik de enige was.

Ik ben idd ook enorm aan het opruimen als ik ongesteld ben. :') Bizar dit.

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:56

Ik herken het heel erg goed.
Vroeger (toen we nog kuilen hadden ipv drempels :') ) toen ik nog thuis bij mijn ouders woonde, heb ik nooit echt meegekregen om schoon te maken. Het was bij ons thuis altijd een rommeltje. Zo ook toen ik op kamers ging . Nu sinds 9 jaar, dus eigenlijk sinds ik mijn man heb leren kennen, heb ik het aardig onder de knie. := mijn man heeft astma en een allergie voor huisstofmijt. Dus ik (en hij) zorg er nu wel voor dat er zo min mogelijk stof in huis ligt. Na de geboorte van Djim is dat alleen maar beter gegaan, want Djim bleek ook allergisch te zijn voor huisstofmijt := conclusie van mijn verhaal; ik heb het opgepakt omdat het niet anders kon. Vanaf dat moment is het vanzelf gaan wennen. Maar ik weet van mijzelf dat als niemand hier in huis een allergie had voor huisstofmijt, ik waarschijnlijk net zoals mijn mams niet veel had gedaan met het huishouden :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 08:59

Een schoon huis is een teken van een verspild leven...hahaha

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:02

Ik ken het gevoel van "el-ke-dag-weer!!"

Ik woon niet eens op 110 m2 en heb geen kinderen die 'helpen.' maarja wel hondjes, en paarden.... Vind soms hooi op plekken dat je denkt..... :o? en modder lekker naar binnen lopen..

Maar de oplossing..: laat het los, laat het gaan.

Ik heb 2 vaste dagen in de week dat ik even alles doe. stofzuigen, dweilen, soppen en het sanitair enzo.

Verder doe ik op de andere dagen alleen maar de vaat, beetje opruimen en snel een bezempje erdoorheen! dan is het zo klaar.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:04

O ik kan me zo vinden in je post TS.
Het gaat hier net zo.

En ik kan het huis goedopruimen maar opgeruimd houden is een ramp.

Mijn mams, ook altijd netjes,miept geregeld dat der dochters rommelkonten zijn.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:05

Ik maak lijstjes en streep af, dat werkt voor mij erg motiverend!
Verder inderdaad tijdens het eten koken de afwas wegwerken, even de kastjes aan de buitenkant afnemen van de keuken, de koelkast mee pakken aan de binnenkant, als een kastje een puinhoop is direct de binnenkant mee pakken.
En inderdaad bijhouden, elke avond even de losse rondslingerende flodders opruimen scheelt ook al een heleboel!

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:17

Eleionomae schreef:

Ik ben jaloers! Wilde dat ik dat kon en natuurlijk kan ik dat wel maar de motivatie of wil om dat te doen ontbreekt.. Op mijn moeder kan ik ook zo jaloers zijn die werkt volgens een structuur waardoor altijd alles spik en span is.

Maar wat is dat toch.. het echt wel weten hoe het moet, het ook niet aan de fysieke of intelligentie ontbreken om het te doen zoals je zou willen en het toch niet doen..

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:21

Voor mensen met dieren/kinderen: denk ook eens aan een robotstofzuiger/dweil. Ik kan niet koken en stofzuigen tegelijk, met mijn robotstofzuiger kan dat wel. En die past onder de bank en kasten. En hij is super klein dus je pakt hem supersnel.

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:21

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:25

@urielle nee ik heb geen kinderen, maar ik heb wel een periode bij iemand in huis gezeten wanneer diegene werkte en dan moest ik ook gewoon het huishouden draaien met 2 koters van 1,5 en 4. Ik merk niet zoveel verschil met of zonder kind. het blijft gewoon een kwestie van plannen en snel en grondig te werk gaan.

Vanaf februari werk ik 20 uur per week bij een vrouw die niks meer kan behalve praten. Dan ben ik haar handen en voeten. Ook dan doe ik het hele huishouden, de boodschappen en pas ik op haar 3 kleinkinderen terwijl ik daarnaast ook nog haar eten en drinken moet geven naar het toilet moet helpen etc.

En nee het is bij mij echt niet altijd spik en span, maar ik wil het wel graag een beetje leefbaar en schoon houden :) en dat is gewoon een kwestie van tussendoor telkens een klein beetje doen :)

@anneruth, ik was toen ik nog thuis woonde echt de grootste rommelkont in huis, maar sinds ik mn eigen huishouden heb is dat toch veranderd. Iedereen heeft wel eens een dag dat er geen zin is om op te ruimen, maar soms moet je ook gewoon even zin maken :') een opgeruimd huis is voor mij ook een opgeruimd hoofd :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:36

Ik werk zelf ook in de thuiszorg maar bij mijn cliënten is het zelfs na twee weken echt nog goed leefbaar. Mijn eigen huis is een ramp, terwijl ik de keuken poets ontploft de living en dan heb je net je living gedweild en dan gaat er een beker appelsap over of er stampt iemand binnen zonder zijn schoenen uit te doen. Of ook een leuke: vriend heeft net de stallen gedaan en er is stro in zijn omgeslagen broekspijpen gevallen, al die sprieten die op je natte vloer kleven. Dan kan ik echt wel even goed over de zeik gaan hihihi.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:41

Dweilen met de kraan open noemen ze dat toch? ;)

Wij wonen met 2 volwassenen en 1 kat op 140m2 en het is bijna niet vies te krijgen. Het scheelt wel dat we een hele grote droogloopmat hebben en een gemelleerde pvc vloer met nerven waar je vrijwel niks op ziet. :=

Nou moet ik wel zeggen dat wij net een beetje student af zijn en ik sommige dingen ook gewoon echt niet belangrijk vind. Ramen lap ik 2x per jaar en dat vind ik meer dan zat. := Badkamer 1x in de 2 weken en toilet elke week. Keuken gewoon s' avonds na het koken netjes achterlaten en 2x per jaar een grote schoonmaak. Verder hou ik de woonkamer gewoon netjes door het achter m'n kont op te ruimen en er word 1x per week stofgezogen. Dweilen doe ik zelden, alleen als ik echt zichtbare vlekken op de vloer heb.

Ik denk dat wij (ik) 6u per week aan het huishouden besteden.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:33

Heel herkenbaar. Ik ben al m'n hele leven verschrikkelijk. Tijdens de zwangerschap werd ik extreem netjes en schoon en nu zou ik dat vol willen houden, maar ik loop achter de feiten aan. Ik vind het gelukkig wel leuk tegenwoordig.

Wat ik doe is m'n dochter overal heen slepen in haar wipstoel. Zij vind het fantastisch om te zien wat ik doe en dat is best gezellig, niet erg snel :') Icm de bv blijft het huis dus rommelig.
Mijn normale schema is nu totaal niet vol te houden helaas.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 10:50

Waarom kun je niet stofzuigen en schoonmaken als je kind wakker is?
Ik zie dat probleem zelf niet. Het is is zeker geen super schoon voorbeeld huis maar jezelf gewoon regelmatig een schop onder je kont geven zou toch moeten lukken.
Iedere dag dwijlen vind ik zelf niet nodig, ook niet met een kruiper. Maar misschien is dat met honden anders.
Laat opstaan helpt ook niet voor de efficientie. Als je kind tot 10 uur slaapt dan kun je al een uur de keuken aan kant hebben e.d.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:00

ElineS schreef:
Ik kan een vies huis niet uitstaan. Ik woon met 3 studenten in een studentenhuis, maar het is het schoonste studentenhuis van Groningen :D

We hebben een rooster. Iedereen doet 1x in de week een deel van het huis, de keuken met washok, de woonkamer, de gang en de wc of de badkamer en overloop. Maar 1x in de week schrobben is met 4 mensen niet genoeg, dus tussendoor ben ik altijd veel bezig.

Als ik iets gedronken of gegeten heb, hup, meteen afwassen of de vaatwasser in. Tijdens het koken, ook alles wat ik niet meer nodig heb meteen afwassen. Dan het eten maar even op een iets lager vuurtje. Tegen de tijd dat mijn eten op het bord ligt, is er geen afwas meer, behalve het bord en het bestek dat ik nog moet gebruiken tijdens het eten, die na het eten en het halfuurtje even uitbuiken, ook meteen word weg geruimd.

Ik heb een hond en stofzuig dagelijks. Het helpt dat de stofzuiger staat op een makkelijk bereikbare plek. Toen die achterin het washok stond was ik vaak te lui om hem te pakken. Teveel gedoe. Nu staat die in de keuken en hoef ik niet te tillen of moeilijk te doen, maar rol ik hem zo de woonkamer in.

Ik heb standaard vochtige keukendoekjes in de keuken en vochtige toiletdoekjes bij het toilet en vochtige glasdoekjes (voor de spiegel en de douchecabine) in de badkamer. Zie ik wat viezigheid of stof, doekje, even wrijven, doekje weggooien en klaar. Is geen grote schoonmaak, kost hoogstens een minuut, maar het constant bij houden van dit soort zaken maakt de grotere schoonmaak op zondag een stuk minder lang.. Het blijft allemaal schoon en het ruikt lekker fris.

De was... Ik haat de was.. En dan is het alleen nog maar was voor mezelf en toch was ik 3 in de week. Ik was ook de handdoeken en vaatdoekjes van de keuken, en de matjes, af en toe de gordijnen etc. Maar bleh. Het erin gooien prima, maar het uithangen en daarna opvouwen. Niks aan. Daar heb ik dan ook geen tips voor, behalve dat je het gewoon moet doen..

Verder, schoenen uit in huis. De hond als die binnenkomt, meteen voetjes schoonmaken.. En tja... Routine ervan maken. Zo snel je iets ziet wat niet schoon is, meteen doen.. Je merkt dat als je het bijhoud, je eigenlijk, op een dag na, helemaal niet zoveel schoon te maken hebt. Het gaat dan bijna automatisch. Even naar het toilet, daarna snel doekje erover en het toilet is weer schoon.. En dat tijdens je toiletbezoek :p.. Zelfde met eigenlijk alles. Het bij de andere dagelijkse bezigheden gooien. Dan voelt het niet als schoonmaken haast

Voor de kleine rommeltjes heb ik 2 bakken. 1 voor 'papierrommel'. Post die ik binnen krijg en niet heb geopend of later nog weer wil bekijken, of bankpassen, de bon van de supermarkt, weet ik veel wat.. En een andere rommelbak met mijn oplader, wat pennen, de hondenriem, USB stick etc.. Dat zijn mooie bakken, die ergens staan waar ze niet te zien zijn en op een makkelijk bereikbare plek, zodat als ik even geen zin heb in iets, ik er van alles in kan gooien. Vaak liggen er ook oorbellen in, haar elastiekjes, zelfs al een paar x sokken. Iets dat uit de weg moet, maar waarvoor ik te lui ben om die op de juiste plek te leggen op dat moment. 1x in de week haal ik beide bakken 'leeg' en leg ik alles terug waar het hoort.

Wow dat klinkt een beetje als mijn moeder :o
In een studentenhuis waar iedereen netjes zijn eigen zooi opruimt zou het toch niet nodig moeten zijn om vaker dan ééns per week schoon te maken... Zo smerig wordt het dan toch niet? Of heb je een heel oud huis/veel bezoek/gore huisgenoten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:03

Urielle schreef:
- Kies een huisdeel en pak dat aan, kijk even niet naar de zooi in de rest van het huis. Je neemt die kamer, opruimen, spinnewebben, afstoffen van hoog naar laag, in de keuken gelijk je toestellen, evt ramen en deuren, stofzuigen en dweilen. Als je tijd over hebt neem je een volgende kamer. Reserveer daarbij ook tijd voor de strijk.
Als je klaar bent ben je klaar, neem jezelf niet kwalijk dat je slaapkamer een zooi is maar ben trots op je badkamer en doe die slaapkamer de dag erop.

- Je gaat tussendoor niét zitten! Na twee uur poetsen een pauze van max 15 minuten. Behandel jezelf als werknemer.

Dit is ook de manier waarop ik het doe, áls ik een fanatieke dag heb.
Zo kan ik 11 uur gewerkt hebben (horeca) en thuiskomen om meteen nog bezig te gaan, soms schrob ik 2 uur lang de badkamer voor ik uberhaupt heb gezeten.
Want ik weet dat als ik zit, het er niet meer van komt. Tussendoor gaan zitten geld hetzelfde voor.
Alleen de volgende dag de volgende kamer aanpakken, dat schiet er vaak bijin.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:09

hahaha wij hebben ook een stofzuigrobot en dat ding rijdt zich iedere klem onder de verwarming, of de bank/kastjes. Ik heb dat ding bijna gillend het raam uitgegooid, nadat ik de zoveelste keer 'Error'' gehoord heb. Nu stofzuig ik gewoon met een hele normale stofzuiger 3x per week ofzo. Ik zie het nut niet om iedere dag te stofzuigen, tenzij je 10 honden hebt.
Douche poets ik meestal als ik eronder sta, ff snel ervoor of erna, toilet meestal als ik geweest ben, wastafel als ik tanden aan het poetsen ben. :o :P

Dweilen laat ik aan mijn vriend over, daar heb ik echt een pesthekel aan. De keuken doe ik meestal na het koken een lappie over. En dan zo alles tesamen blijft het huis eigenlijk best netjes. Verder denk ik altijd maar, in ons huis wordt geleefd, en dat is ook precies waar dat ding voor gebouwd is.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:18

Ow wat ben ik blij om dit topic door te mogen lezen en dat ik dus echt niet de enige ben. Ik heb zo'n ongelooflijke HEKEL aan het huishouden. Het is een beetje luiigheid, maar vooral ook dat ik niet meer weet waar ik moet beginnen. We wonen met z'n tweeën gewoon klein en er is zo langzaamaan simpelweg geen ruimte meer om spullen op te ruimen.

Ook heb ik knagers in huis die de kunde hebben om hun poep uit de kooi te katapulteren. Dus als ik al gezogen en gedweild heb en ik draai me om, LIGT HET ER WEER. Heb ik de tafel helemaal opgeruimd en komt mijn lief thuis, ligt alles weer bezaaid met post, sleutels, handschoenen en andere meuk. Stampt lekker weer modder mee naar binnen (ik ook hoor met de blub nu in de weide). Het voelt zó zinloos!

Was spaar ik op en doe ik eens in de maand in drie grote gesorteerde stapels. De vaat zet ik mijn lief altijd toe, ondanks dat we een vaatwasser hebben!

Zo eens in de zoveel tijd verander ik in razende roelie en dan is het wel weer even gedaan, maar dat gebeurt niet zo vaak als ik zou willen. Muziekje wil inderdaad wel eens helpen, maar dan nog... Blehg.

Ik zit er ook aan te denken om eens in de zoveel tijd een vriendin te gaan vragen die dit soort dingen wél leuk vind en dat we dan samen aan de slag gaan. Dan heb ik in elk geval een stok achter de deur.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:21

Als je er een hekel aan hebt moet je zorgen dat het makkelijker wordt.
Dus in plaats van een tralie hok neem je een gazen of plexieglas bak waar ze geen stro en keutels uit kunnen gooien.
In plaats van modder mee naar binnen te lopen kun j eook je schoenen bij de deur uit doen.
:)*

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:22

Ons huis ziet er schoon uit, maar ik zou nog veel beter schoon willen maken. Ik probeer de was op werkavonden te doen. Dan kom ik dus als ik geluk heb om 18 thuis dan snel de was aan, eten koken, onder het koken was ik de afwas van de dag ervoor weg, eten en de was ophangen en dan is het zo weer half 8 of 8 uur en heb ik nog 2 uurtjes tot ik weer naar bed kan. Ik was 3 wassen per week. Omdat we het in de woonkamer op moeten hangen wil ik niet in het weekend wassen. Het grappige is wel dat ik laatst dacht goh het wordt tijd voor een dweil en dat er iemand langs kwam een zei goh je had voor mij niet hoeven dweilen hoor(maar dat had ik nog niet eens gedaan). Wij lopen ook nooit met schoenen in huis dat scheelt al best een hoop.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:26

Ik werk 40 uur en vriend 60 en we hebben 5 paarden (niet aan huis) en een harige kat in huis.

Toch is het bij ons altijd opgeruimd en redelijk schoon.

Als ik wat zie ruim ik het direct op, bijhouden dus.
Was draait 3x per week en hang ik op zolder te drogen, die blijft wel hangen. Strijken doe ik niet en als je wat nodig hebt kan je het ook op zolder pakken. Als ik tijd heb vouw en ruim ik het op.

Stofzuigen doe ik onder het eten koken. Boodschappen als ik uit het werk kom. Beide zo'n 3x per week.

Keuken poetsen na het koken of tijdens het koken.

Badkamer en WC 1x per week goed. Andere dagen een doekje als het nodig is.

Dweilen 1x per week we hebben nooit schoenen aan in huis. Maar kat komt ook buiten en pootjes en witte tegels is niet handig.

Wat blijft er dan liggen, tja ramen wassen (vakantie klusje) kastjes uitdoen. En diepvries en koelkast schoonmaken.
Dat zijn echt dingen voor de vakanties.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 11:26

Lijstje maken?
Dan kun je afstrepen :D
En elke keer als je iets gedaan hebt jezelf met iets belonen.

En dan weet je ook, als de lijst afgewerkt hebt, ben je klaar.
Mss verschillende lijstjes voor elke dag van de week?