Macbook pro

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:57

8nnemiek schreef:
coldsummers schreef:
Ik heb de macbook pro 13 inch Retina Display. Heb hiervoor een Macbook 13 inch zonder retina gehad. Je merkt het verschil wel, pixels zijn helderder en de retina is ook een stuk sneller dan de vorige. Mijn vorige liep heel snel vast en was gewoon best sloom in vergelijking met de Retina. Verder heeft de retina minder geheugen dan de normale, maar dat komt omdat hier een flash geheugen in zit.

Het komt niet door het Retina scherm dat de macbook sneller is. Een Retina scherm heeft een veel hogere resolutie, en daardoor moeten programma's juist harder werken om alle informatie op het beeldscherm te krijgen. Daarom hebben de macbooks air waarschijnlijk ook geen retina, die zijn daar niet krachtig genoeg voor.

Dat weet ik, maar de retina heeft betere specs, waardoor die sneller is. Al vond ik met bewerken de normale fijner, want 1 pixel werd weergeven als 1 pixel. De retina geeft niet de werkelijke grootte van een 100x100px aan, deze is dan verkleint omdat er de 13inch scherm in werkelijkheid meer pixels bevat, resolutie is meermalen groter. Weet niet of je het nog snapt haha.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:04

it_is_me schreef:
Quad schreef:
@Neej ik zou dan voor de Crucial MX100 256GB gaan en de optische drive eruit slopen en die vervangen voor een caddy waar de harde schijf in past.

Kingston SSD's zou ik niet aan beginnen, de MX100 is gewoon de betere keus.

Wat zijn de voornaamste verschillen tussen deze twee en waarom vind jij de MX100 een betere keuze?

De prijs, kwaliteit (bewezen) en extra capacitors in de SSD wat bij stroomuitval de SSD heel even in leven houdt om de laatste schrijf of lees actie af te maken, zo voorkomt het corruptie van data en of SSD, soort mini accu.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:10

it_is_me schreef:
Liselot schreef:
Ik heb nu een klein jaar een macbook pro 13 inch en hij bevalt mij echt super. Heb de versie zonder retina en het beeld vind ik meer dan goed.
fotobewerking (photoshop/lightroom) doe ik hier ook gewoon mee.

Die van mij zat rond de 1100 euro, heb hem gekocht bij de wehkamp

Klopt dat dit dan de standaard versie is zonder extra's?

ehhh, geloof het wel. Heb 500gb harde schijf en 4GB geheugen

deze heb ik
http://www.wehkamp.nl/Zoeken/ArtikelDet ... &View=Grid

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 13:05

Quad schreef:
@Neej ik zou dan voor de Crucial MX100 256GB gaan en de optische drive eruit slopen en die vervangen voor een caddy waar de harde schijf in past.

Kingston SSD's zou ik niet aan beginnen, de MX100 is gewoon de betere keus.

Ha, die is leuk :D Ik lieg in commissie want de info komt niet van mij af maar van vriendlief-de-icter dus ik ga deze even doorspelen aan hem, kijken wat ie zegt :P

[edit]Voorgelegd: die Crucial is langzamer qua schrijfsnelheid dan de Kingston, aldus vriendlief :P Maargoed, het was maar een voorbeeld uiteraard, wat je er qua specs in steekt moet ieder voor zich weten natuurlijk :P

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:27

Ik heb zelf de nieuwste 13-inch Macbook Pro met Retina-display. Ik vind zelf een 13-inch groot genoeg. Ik gebruik mijn Macbook ook voor mijn studie en deze past mooi in mijn tas. De Retina-display vind ik zelf een groot voordeel, vooral met fotobewerking en het kijken van films/series. Ik heb er destijds een Office pakket bijgekocht, omdat ik ook graag Word, Excel en PowerPoint e.d. wilde gebruiken. Ik heb nog nooit het probleem gehad dat ik te weinig USB poorten had. Wel vind ik het jammer dat er geen CD drive in zit. Deze kun je er overigens wel los bij kopen. Ik vind het een erg mooie en fijne laptop :) Maar zoals anderen ook zeggen heb je, gezien jouw eisen, voor dat geld ook hele mooie andere laptops.

Quad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:28

Westhof schreef:
Ik heb zelf de nieuwste 13-inch Macbook Pro met Retina-display. Ik vind zelf een 13-inch groot genoeg. Ik gebruik mijn Macbook ook voor mijn studie en deze past mooi in mijn tas. De Retina-display vind ik zelf een groot voordeel, vooral met fotobewerking en het kijken van films/series.

Wat heeft het retina scherm in jouw ogen een voordeel bij het kijken van films en series?

Noeni

Re: Macbook pro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 15:35

Ik heb een 15 inch, 2,2ghz quadcore processor zonder retina scherm. Die is niet meer te verkrijgen geloof ik. Ik gebruik hem voor grafische programma's zoals Photoshop, lightroom, Indesign en Illustrator. Hij heeft het af en toe moeilijk maar hij is ook alweer van 2011. Heb 8gb RAM en 512 MB intern geheugen. Fijne apparaten en zijn erg duurzaam. Tegenwoordig zijn ze wel wat prijziger maargoed ze zijn zeker de moeite waard!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 13:49

De 13 inch macbook pro zonder retina is ook de enige die nog een cd/dvd speler heeft. Maar eerlijk is eerlijk, wie gebruikt er tegenwoordig nou nog cd'tjes. Daardoor is het apparaat meteen een stuk dikker en ook een stuk zwaarder. Bovendien is het weer een bewegend onderdeel extra, wat weer gevoelig is voor stuk gaan.

Ik zou dus zeker voor de retina gaan. Veel mooier en helderder scherm en heel licht en draagbaar. Ik zat zelf te twijfelen tussen de pro en de air, en ben uiteindelijk voor de pro gegaan, omdat ik het formaat en gewicht verschil te klein vond om de air echt een draagbaarder voordeel te geven.

Ik draai op mijn macbook dan wel geen photoshop, maar wel software van mijn werk, wat super zwaar reken werk is. Dat is het enige programma die wat sloom draait, als ik hem echt grote berekeningen te doen geef. Ik durf zeker te stellen dat dit programma zwaarder is dan bijvoorbeeld photoshop. Toch kan ik, terwijl hij die berekeningen doet, gewoon ondertussen wat internetten of zo, zonder problemen.

Het is gewoon een ongelofelijk krachtig ding. Ik heb hem nu ruim een jaar in gebruik, maar het opstarten gaat nog steeds rete snel. Meestal zet ik hem trouwens niet eens uit, maar klap ik het scherm gewoon dicht, en kan hij soms weken aan een stuk aan staan zonder dat ik echt vertraging zie. Enige vertraging nu, met een jaar geleden is dat hij 1 seconde doet over weer aan gaan na het scherm open te doen, ipv 0,1 ;) .

Ik heb wel geupgrade naar 8 gb geheugen. Of je dat merkt, geen idee, ik heb niet kunnen vergelijken met een 4 gb. Mijn motivatie was, dat die 4 gb voor toen misschien wel genoeg is, maar een paar jaar van nu misschien niet meer. Programma's worden als maar groter en krachtiger, en wilde graag dat hij het lang zou uithouden.

Daarnaast heb ik 256 gb SSD, en dat heb je toch wel minimaal nodig denk ik hoor. Zeker als je met foto's aan de slag wilt. Al hoewel je foto's altijd kunt opslaan op externe SSD kaartjes die je kunt lezen met de kaartlezer.

Wat ik trouwens nog het allerfijnste vind van het hele ding is de batterij duur. Die gaat zo ontzettend lang mee! Ik gebruik hem met gemak 6 tot 8 uur zonder netstroom, afhankelijk van hoe zware dingen ik hem te doen geef.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 15:04

Bedankt voor de reacties. Ik denk dat een MacBook Pro/ met Retina scherm toch een te grote investering is voor wat ik er mee zou willen doen.

Dus wil ik nu kijken voor een windows versie (ASUS) wat eerder al is genoemd. DELL spreekt mij ook wel aan. Wat zou dan beter zijn ASUS of DELL?

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:14

Ik zou dan echt voor dezelfde gaan die ik heb, voor wat jij er mee wilt doen is die echt perfect en hij zit nu onder de 1000 euro.

Windows vind ik echt drama, zelf alleen maar problemen gehad met windows met vastlopen, software die ineens kwijt is en weet ik veel wat nog meer.
Mijn ouders hebben een 1,5 jaar oude HP en die geeft nu ineens aan dat de windows versie niet legaal zou zijn. Terwijl ze hem gewoon nieuw in de winkel gekocht hebben.
Mijn vriend heeft een net nieuwe laptop met windows 8 en wat is dat verschrikkelijk zeg! Kon niet eens het configuratiescherm vinden. Was iets mis met de proxy instellingen en we hebben hem gewoon weg moeten brengen omdat het ons zelf niet wilde lukken
Bij mij komt er echt nooooooit meer een windows laptop in huis :o

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:02

Een macbook air is ook al goed voor wat jij er mee wil hoor :) of anders eentje van leapp?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 19:52

Mmm, dat brengt mij wel weer aan het twijfelen...

Shiloh, klopt dat de macbook pro met retina standaard met ssd is?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 19:55

Van wat ik kan zien in de app store zijn alle macbooks met retina schermen met ssd ja.

Ik zou inderdaad ook even naar de macbook Air kijken. Die moet wat jij wilt zeker aankunnen, zijn lichter, kunnen langer met de batterij mee en zijn vooral ook goedkoper. Die hebben enkel geen retina scherm.

Apple computers kunnen over het algemeen wel een stuk langer mee, en vertragen zeker de eerste jaren bijna niet. Daarnaast kun je bijvoorbeeld een nieuwe macbook air, over een jaar of 3, zeker voor 400 euro weer verkopen, misschien wel meer. Ze zijn vrij waarde vast en ook de wat oudere machines leveren behoorlijk wat op.