Ik wil mijn leven omgooien.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Ik wil mijn leven omgooien.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:30

Ik denk dat je vader een punt heeft. Hij wil dat je een diploma hebt om op terug te vallen. En ik denk dat dat echt een goed uitgangspunt is. Wat voor baan wil jij nemen om hem dat collegegeld terug te betalen? In de supermarkt nemen ze je niet meer aan hoor! Krantenwijk wss ook niet.. er zijn natuurlijk wel andere dingen, maar dat is allemaal gigantisch hard werken voor een hongerloontje. Als jij een universitair diploma hebt, kun je een gerichtere baan zoeken met een hoger salaris en daarna dus doen wat je wilt. Als dat acteren is dan is dat acteren. Ik denk dat je voor nu niet reeel bent. Het feit dat je op dit moment wilt stoppen met je studie, begrijp ik echt. maar de vraag is of dat verstandig is. Ik neem aan dat de studie 4 jaar duurt. dat betekend dat je nog maar 2 jaar hoeft(2,5 officieel maar positief bekijken he).. Ondanks dat je het misschien niet leuk vindt, haar je wel je cijfers. Het zou nog erger zijn als je die cijfers ook niet zou halen.

Acteren en auditeren is echt een vak opzich. Je wilt neit weten hoevaak mensen afgewezen worden, diep in hun hart gekrenkt. In die films is het altijd zo mooi hoe ze die audities doen. Ze doen een auditie, die was niet geweldig, maar uiteindelijk worden ze toch aangenomen. Geloof me, dat is in het echt echt niet zo.
Afwijzing na afwijzing, en natuurlijk loont het om te oefenen, lessen te nemen etc.
Maar het kost ook ervaring met afwijzingen en audities om dat te kunnen, en aangezien je maar 1 keer mag solliciteren.

Het is niet zo dat een meisje een droom heeft en dus die droom waar kan gaan maken. de kans is 1% en dat is nihil.
Ik vind dat je je kansen moet verdelen.
Je zegt dat je nu geen motivatie hebt om te studeren en dus andere dingen gaat doen. Maar dat je toch die cijfers haalt op een of andere manier.

Als ik jou was, zou ik dat stuk creativiteit weer terug brengen in je leven. Ga weer eens schrijven, ga weer eens lezen. Misschien vind je daardoor ook weer wat motivatie terug en ontspant het je.
Misschien voel je dan meer voldoening en houd je die 2 jaar nog vol. en daarna kun je doen wat je wilt.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 12:58

Met RoyceMack hierboven eens.
Als je kijkt hoeveel Nederlanders ook echt 'doorgebroken' zijn lijkt mij dat ook een onhaalbare droom.
Wat al meer mensen aangeven, kun je niet combineren. Ben je al bij een toneelvereniging? Waar een wil is, is een weg, gooi alsjeblieft je studie niet weg en ga je wilde haren achterna... Nu is juist de tijd om te studeren, als je ouder bent wordt het steeds moeilijker om een studie op te pakken.
Wat meer mensen ook zeggen, met een goede baan ben je onafhankelijk.
Op jonge leeftijd kun je nog flink doorpakken.
Wat heb je in feite gedaan om je droom aan te pakken? Bij castingbureaus geweest bijvoorbeeld? Portfolio? Nu al kleine rolletjes bij een toneelvereniging zal toch ook al belangrijk zijn, of masterclass toneel volgen, ik noem maar wat.
Om het minder leuke te 'voeden' zou je dus het leuke kunnen doen. Dat is wat enorm veel mensen doen helaas.
heb je weleens je acteerkwaliteiten laten beoordelen door iemand... want dat je iets graag wilt, hoeft niet te betekenen dat je iets graag wilt..
Als iemand je nu een grote rol had aangeboden in een serie, film.. en je nu voor keuze zat, zou het wel een dilemma zijn maar dan nog studeren veel jonge mensen nog naast hun tv-carriere ;-).
Zorg dat je warm en droog zit voordat je echt alles moet omgooien, zoek genoeg dingen die je leuk vindt naast je studie waar je voldoening/ geluk in vindt en ga ervoor :-).

ik denk dat je te weinig ontspanning hebt en daardoor te verkrampt bent in de studie en dingen als faalangst ontwikkelde... er zijn ook homeopatische artsen die je kunnen ondersteunen met een middeltje in zo'n tijd :-), druppeltjes lange tijd tevoren nemen.

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:38

Zelf denk ik dat een diploma veel verschil maakt. Bedrijven zoeken vaak mensen met een diploma. Maar tocht doet bijna iedereen doet uiteindelijk iets anders dan waar ze voor gestudeerd hebben.

Zelf doe ik ook een opleiding, en ik weet het ook al, dit is niet wat ik later wil blijven doen. Maar straks heb ik wel gewoon mijn papiertje, en dan kan ik daarna gaan voor wat ik wel wil doen. En dan maakt het me niet zoveel uit, ik verdien liever weinig, en doe wat ik echt leuk vind. Dan een rotbaan hebben waar ik me 40 uur per week rot voel.

Maar als je hier niet gelukkig van word, moet je gewoon wat anders gaan doen. (vriend is ook gestopt met opleiding en gaan werken, hij vond school zo vreselijk. Hij heeft nu ook gewoon een leuke baan met vast contract)

Er is zoveel mogelijk, maar je moet het wel doen uiteindelijk ;) is het niet wat om er acteerlessen bij te nemen? Auditie doen voor rollen en dat bij een andere (backup) baan te hebben die je ook leuk vind. Als het blijkt dat je veel talent hebt komt dat vanzelf :)

https://www.youtube.com/watch?v=KSyHWMdH9gk
Een mooi filmpje van Alan Carr. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 16:49

Ik herken me zo verschrikkelijk erg in jouw situatie, echt ongelofelijk. Ik ben gelijk vanuit de havo een opleiding gaan doen en heb aan het einde van het jaar halsoverkop besloten om over te stappen op geschiedenis (deed daarvoor aardrijkskunde). Een jaar stufi weggegooid, moest weer in het eerste jaar beginnen. Mijn ouders waren het er, logischerwijs, niet mee eens. Toen ik na twee maanden geschiedenis kwam aanzetten met het feit dat ik weer wou stoppen gingen ze al helemaal over de rooie. Mijn ouders hebben mijn studie al die tijd bekostigd en daarbuiten hebben ze me door twee verhuizingen heen gefinancieerd, wat ook niet makkelijk is geweest.

Wel is het altijd mijn droom geweest om te schrijven. Vanaf het moment dat ik uberhaupt kon schrijven schreef ik hele verhalen en liet ik mijn fantasie de vrije loop. Mijn ouders hebben hier altijd dicht bovenop gezeten en hebben ook vanaf het begin gezegd 'waarom ga je hier niet iets mee doen?'. Jammer genoeg dacht ik dat ik heel graag voor de klas wou staan.

Wat mijn ouders uiteindelijk heeft gekalmeerd is dat ik aankwam met een plan van aanpak. Ik zou stoppen met mijn opleiding en heb stap voor stap uitgelegd hoe ik me ging inschrijven voor Journalistiek en mijn stinkende best ging doen om decentraal toegelaten te worden. Dit is me uiteindelijk gelukt, maar ik heb ook gezorgd voor een goede back-up. De rest van het jaar ben ik gaan werken, en hoewel dat eigenlijk nog verschrikkelijker was dan mijn studie, ik wist dat ik ongelukkig zou worden als ik door zou gaan.

Overigens heb ik wel gelijk de afspraak met mijn ouders gemaakt dat als het me weer niet zou lukken en mijn motivatie zou weer wegzakken, ik er alleen voor zou staan. Mijn ouders betalen nu nog een relatief groot deel van mijn studie, dat is ook nodig omdat ik anders niet zelf voor mijn huur en dergelijke kan opdraaien. Mocht ik dit weer verpesten, of het nou komt door het niet halen van mijn BSA of omdat ik er geen zin meer in heb, sta ik er compleet alleen voor. Dit vind ik niet meer dan logisch en hierdoor werk ik ook harder om mijn ouders tevreden te houden.

Ik kan je niet vertellen wat je moet doen omdat ik niet in je hart kan kijken, maar ik kan wel een paar praktische dingen voor je op een rij zetten.
- Als je nu nog stopt met je huidige studie wordt je studiefinanciering voor dit jaar omgezet in een gift. Dat betekent dat als je voor 1 februari niet meer ingeschreven staat, je dit jaar stufi (de basisbeurs dan) niet terug hoeft te betalen. Ik denk dat dit een belangrijke is om aan je vader mee te geven mocht je hiervoor kiezen.
- Stoppen met je studie geeft je tijd om je te focussen op je audities. Dan hoef je je niet voor 1 toneelschool in te schrijven, maar dan kan je ook kijken naar toneelacademies hier in Nederland (Maastricht en Amsterdam hebben allebei hele goede).
- Waarom zou je doorgaan met een studie als jij er ongelukkig van word? Als je jezelf totaal niet als historicus ziet, of iets anders wat met geschiedenis te maken heeft, waarom zou je dan de bijpassende studie volgen?

Nogmaals, ik kan je geen advies geven over wat je moet doen.. Maar ik hoop dat mijn situatie (en ik ben toch wel echt een gigantische screw-up geweest de afgelopen jaren) een beetje duidelijkheid schept over hoe het uiteindelijk ongetwijfeld op zijn pootjes terecht gaat komen :)