Hoe huis opruimen en opgeruimd houden??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Re: Hoe huis opruimen en opgeruimd houden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 16:11

Wasmand staat in de badkamer.
Slaapkamer is niet erg ruim.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 22:23

Jollie, het komt goed ;)
Het gaat wennen en het wordt een gewoonte.

Toen ik als puber bij m'n ouders woonde was mijn slaapkamer een chaos, echt een ramp. Geen cm2 vloer was zichtbaar :n

Oke, het heeft flink wat tijd gekost en is niet vanzelf gegaan.
Maar.... Inmiddels vind ik het rete irritant als m'n vriend z'n gebruikte glas niet in de vaatwasser zet, als z'n vieze kleding naast het bed blijft liggen en als hij z'n tandenpoets schuim niet weg spoelt :')
We werken beide ft, ik doe de boodschappen en ik kook.
Vriendje moet dus meer in huis doen.
Qe zijn net verhuisd (29 dec) en het nieuwe huis is nog niet helemaal (draai helemaal en niet maar om :') ) klaar.
Huishouden staat op een laag pitje (al wordt het gebrek aan schone kleding nu wel een probleem :') ) en staat het klussen en wegruimen van alle spullen nu als hoogste prioriteit.
Je vriend moet er ook aan wennen dat hij niet meer bij z'n moeder woont. Jij bent zijn moeder niet en hebt geen 40+ jaar ervaring in huishouden. Ieder heeft z'n eigen methodes etc, en jij moet de jouwe nog even uitvinden. Jollie, het komt echt goed ;)

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 00:15

Beginnen met al niet je kleren op de grond gooien als je na bed gaat/omkleed :D
Wat gedronken en ga je weg? Glas na de keuken.
etc etc etc.

Ik denk dat je zelf door de 'rommel' dan ook weinig rust hebt in je hoofd, tenminste dit geld bij mij wel..
Huis opgeruimd en netjes (uiteraard word er wel geleefd... dus mag best iets liggen) ? is zelf een
rustiger gevoel. Slaapkamer netjes? kun je veel fijner slapen. tenminste ik :+ Zelf ben ik in staat om midden in de
nacht die broek van de grond te rapen en in de wasmand te doen als ik niet kan slapen of wakker word :') Maar ik begrijp
dat niet veel mensen zo neurotische zijn.... :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 03:55

Jolliegirl schreef:
Pauline schreef:
Ja. Loslaten dat je perfect moet zijn en je vriend tevreden moet houden.
Als hij ergens last van heeft kan hij zelf met de handjes wapperen toch? Helemaal niks is erg weinig want jij werkt ook. Daarnaast een vaste routine in dingen aanwennen.

Hij gaat om 0500 weg..en komt om 1900 terug..
Dus nee..hij hoeft mijn zooi niet op te ruimen.
De afspraak is dat ik het huishouden doe omdat ik weinig werk en niet meebetaal aan het huis :)

!

hè. .. die uren ben ik ook van huis... daarnaast 4 keer per week rijden, zondagochtend werken, huishouden.

Koken doet vriend en vaak es stofzuigen. Rest voor mij. Resultaat is dat het vaak een bende is. .. maar wat goed helpt is paar weken exact bijhouden hoeveel uur je per week nodig hebt om alles aan de kant te hebben. Bij mij is dat pakweg 4 u. Dus met een half uur per dag of keertje doordoen op zaterdag ben ik rond. Begin van de week stel ik op .Mijn gsm een timer in op 4 u en telkens als ik wat ga doen laat ik hem lopen. Werkt mwah :')

Mintgroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 12:27

Herkenbaar.. Ik woon nu 7 maanden samen in een klein appartement en zeker in zo'n kleine woning vind ik het lastig om alles opgeruimd te houden. Ik heb nu met behulp van Pinterest (is die weer, haha) heel wat handige opruimdingen. Na ongeveer een half jaar samenwonen kreeg ik pas een beetje handigheid in het schoonmaken en opruimen. Terwijl ik op m'n werk als een speer ga wat dat betreft :P

Mijn vriend hoeft van mij niks te doen in het huishouden. Hij werkt 6 dagen in de week en maakt lange dagen. Alleen kom ik overal vieze sokken en boxers tegen. Mag hij van mij best opruimen :P en ik vind het vervelend als hij zegt dat hij iets gaat doen en het vervolgens niet doet.

Ik heb het perfect opgeruimde huis een beetje opgegeven ;) als ik elke dag maar iets heb gedaan!!

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 20:55

Ik ben net ingetrokken in mijn nieuw huis en ook aan het proberen om een routine er in te krijgen. Vroeger op mijn appartement en kamer was ik echt een sloddervos en soms werd het gewoon echt onhygienisch. Ik werk nu met een (soort van) schema omdat ik door mijn werk wat vaak 7 dagen ij de week is met hier en daar een weekendje vrij en nog 2 opleidingen in de week best druk hebt werkt dit prima.

De afwas gebeurt elke dag voor ik ga slapen en smorgens was ik mijn kop en kom even snel af. De was wordt meteen in de wasmand gegooid en altijd als ik thuis kom loop ik even een rondje om glazen of blikjes oid op te ruimen.
1 dag in de week wordt de badkamer en de toiletten stevig gepoetst en het hele huis gestofzuigd en gedweild.

Nu is het alleen zoeken wanneer de grote dingen zoals ramen wassen moeten gebeuren. Helaas is het niet altijd makkelijk om een routine in te bouwen en niet te hervallen in oude slechte gewoontes en hopen dat er kabouters verschijnen maar het komt allemaal goed! Zowel voor jou als mij :)

Ik moet wel zeggen dat toen ik samenwoonde ik het veel makkelijker vond om het huishouden te doen, dat was gewoon een automatisme maar nu ik in mijn eigen huis zit en veel werk, vind ik het zalig om thuis te komen in een proper huis zonder over de rommel te moeten stappen en om weer die hoop kleding en was te moeten verplaatsen om te kunnen leven!