paard trapt camera kapot verzekering ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 17:10

demo_love schreef:
Die eigenaar wist toch niet eens dat daar een camera lag? En dan wel zo zijn premie omhoog jagen? Eigen schuld dikke bult, leer ervan.

verzekering werkt in principe heel simpel.. paard heeft schade aangericht, verzekering van de eigenaar vergoed.

tenzij de eigenaar kan aantonen dat dit 'eigen schuld' van de claimer is en het paard en dus ook de eigenaar moeilijk verantwoordelijk kan worden gehouden.

wat als het geen camara is maar een kleuter.. kleuter loopt 1 meter voor het hek langs en hap.. kleintje heeft niet veel maar moet wel naar het ziekenhuis en het jasje is naar de maan..

eigenaar van het paard wist dan toch ook niet dat het kind daar liep? en het kind (net als de tas) liepen (lagen) waar het in principe mag.. Daarmee is dus in beginsel de eigenaar van het paard aansprakelijk voor de schade.

Joscaa

Re: paard trapt camera kapot verzekering ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 18:57

Inboedel bedoel ik inderdaad :j

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:05

MyWishMax schreef:
EJuniorJoost schreef:
Het waren paarden van iemand anders

Dan de verzekering van de eigenaar aanspreken samen met de eigenaar. Wel kans dat de verzekering zegt dat het ook een gedeelte eigen schuld is.

Joh ik zou hier niet een meewerken. Jij moet die camera niet bij de paarden laten. Mijn paard zou ook zo iets doen maar je weet dat paarden dit kunnen doen.
Je zou het op binnenshuis kunnen proberen tja het is fraude maar je bent heus niet de eerste die dit doet en zeker ook niet de laatste

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:25

StalNollie schreef:
Mywishmax schreef:
Dan de verzekering van de eigenaar aanspreken samen met de eigenaar. Wel kans dat de verzekering zegt dat het ook een gedeelte eigen schuld is.

Joh ik zou hier niet een meewerken. Jij moet die camera niet bij de paarden laten. Mijn paard zou ook zo iets doen maar je weet dat paarden dit kunnen doen.
Je zou het op binnenshuis kunnen proberen tja het is fraude maar je bent heus niet de eerste die dit doet en zeker ook niet de laatste

Tja, maar als jouw dieren schade maken, ben jij aansprakelijk. Of er vergoed wordt, ligt aan de verzekering en of die vinden dat er eigen schuld is.

Anders is het makkelijk, dan kan je bij alles zeggen: Ja, had je je auto daar niet moeten zetten, ja dan moet je maar geen deken opdoen/ophangen. En voor zover ik het kan lezen lag de camera buiten de bak, wat de TS niet verwacht had dat de paarden erbij konden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:49

Auto en paard kun je niet vergelijken als iemand tegen mijn auto aanrijd is hij schuldig. Als ik dan een tas in een paardenkop hang kan ik ook zeggen ja jou paard maakt het stuk.

Nee ik zou daar toch echt niet in meegaan en soms heb je ook eigen risico en die zou ik dan moeten dokken?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:51

Ik heb het ook over paard tegen auto aan. :) Zeg je dan ook dat diegene zijn auto maar ergens anders neer moet zetten?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 19:54

Dan ben ik verantwoordelijk toch niet de auto

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:02

elenaMM77 schreef:
demo_love schreef:
Die eigenaar wist toch niet eens dat daar een camera lag? En dan wel zo zijn premie omhoog jagen? Eigen schuld dikke bult, leer ervan.

verzekering werkt in principe heel simpel.. paard heeft schade aangericht, verzekering van de eigenaar vergoed.

tenzij de eigenaar kan aantonen dat dit 'eigen schuld' van de claimer is en het paard en dus ook de eigenaar moeilijk verantwoordelijk kan worden gehouden.

wat als het geen camara is maar een kleuter.. kleuter loopt 1 meter voor het hek langs en hap.. kleintje heeft niet veel maar moet wel naar het ziekenhuis en het jasje is naar de maan..

eigenaar van het paard wist dan toch ook niet dat het kind daar liep? en het kind (net als de tas) liepen (lagen) waar het in principe mag.. Daarmee is dus in beginsel de eigenaar van het paard aansprakelijk voor de schade.

Tja, misschien is het een 'vooroordeel' omdat ik niet de hele situatie ken, maar het paard stond daar al geloof ik? En het was een plaats waar het paard thuishoorde (namelijk in een bak)? Dan ís het toch eigen schuld?

Een kleuter heeft een eigen wil (in tegenstelling tot een camera) en wordt daarom anders ingeschat. Maar dan nog: had je op diezelfde plek wel een 3-jarig kind achtergelaten? Dan zijn de ouders toch gewoon aansprakelijk?

Of nog eenvoudiger: als je zelf de bak inloopt en je wordt omver gelopen door het paard. Is het dan ook de schuld van de eigenaar?

M.a.w. er moet toch ergens een grens zijn? Die eigenaar heeft er niet om gevraagd dat er een camera zo gevaarlijk dichtbij wordt gelegd zonder toezicht? Voor hetzelfde geldt had het paard erop gekauwd of delen binnen gekregen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 20:03

Wat is dan het verschil voor jou tussen een auto ergens neerzetten waarvan je denkt dat die veilig staat en toch schade door paard of een camera ergens neerleggen waar je denkt dat die veilig ligt en toch schade door paard?

Kijk dat het niet slim is ben ik met je eens hoor. ;) Ik zit vastgekleefd aan camera en anders ligt die achter slot en grendel.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 18:43

Tja, maar als jouw dieren schade maken, ben jij aansprakelijk. Of er vergoed wordt, ligt aan de verzekering en of die vinden dat er eigen schuld is.

Anders is het makkelijk, dan kan je bij alles zeggen: Ja, had je je auto daar niet moeten zetten, ja dan moet je maar geen deken opdoen/ophangen. En voor zover ik het kan lezen lag de camera buiten de bak, wat de TS niet verwacht had dat de paarden erbij konden.[/quote]

indd precies dit!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:50

demo_love schreef:
Of nog eenvoudiger: als je zelf de bak inloopt en je wordt omver gelopen door het paard. Is het dan ook de schuld van de eigenaar?

Hou alsjeblieft het verschil tussen schuld en aansprakelijk in de gaten.

Een eigenaar is aansprakelijk voor de gevolgen van de gedragingen van zijn paard, tenzij bewezen kan worden dat iemand zonder toestemming te dicht bij het paard was of een bepaald gedrag bij het dier heeft uitgelokt.

Als de eigenaar het paard over iemand heen jaagt, dan praat je over schuld.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 18:55

Dimple schreef:
Gewoon verzekering aansprakelijk stellen van de ander (WA verzekering)

Deze zomer heeft een ander paard een aantal happen uit mijn auto genomen, 600 euro schade. Heeft de verzekering netjes betaald.

En ja........je kunt zeggen van 'had je de auto daar niet moeten parkeren etc', maar wie verwacht er nu dat een paard zijn langnek gaat gebruiken om hapjes uit een auto te nemen?

Dus.......niet geschoten is altijd mis. Verzekering van de ander benaderen, kost hen niks en bespaart jouw een hoop geld.
Succes!

Dan heb jij wel geluk gehad.
De verzekering van mijn opa betaalde toen niet.
Degene had zijn auto voor het hek van het weiland geparkeerd, en dat was zijn "eigen schuld".

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:44

EJuniorJoost schreef:

Anders is het makkelijk, dan kan je bij alles zeggen: Ja, had je je auto daar niet moeten zetten, ja dan moet je maar geen deken opdoen/ophangen. En voor zover ik het kan lezen lag de camera buiten de bak, wat de TS niet verwacht had dat de paarden erbij konden.

indd precies dit!

Als eigenaar van het paard zou ik hebben gezegd jij legt je tas daar neer
Dus ik zou mijn verzekering niet eens aan schrijven.

Van da zomer een ongeval met mijn paard die op zijn kogel getrapt was door een weide genoot
Deze vond het risico ook bij mij liggen omdat ik ze toch ook samen op het land liet zetten.
Dus niets met de verzekering geregeld.
Misschien hadden deze wel wat vergoed maar zij wilde al niet eens naar de verzekering gaan.
Tja dan houdt het op.
Terwijl dit toch een geval was van het paard brengt schade aan

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:45

Maar samen op de wei zetten is ook voor eigen risico toch?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:46

Haar camera tas daar neer leggen toch net zo goed?
Het feit dat je je camera tas zo maar ergens neer legt vindt ik al raar.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-15 22:56

StalNollie schreef:
MyWishMax schreef:

Voor mij zou het echt liggen aan de eigenaar van de camera haha, als het een willekeurig persoon was die ik niet goed ken zou ik ook denken "zoek het lekker zelf uit"

Maar als het om een goede vriend(in) of goede kennis zou gaan dan zou ik ze wel tegemoed komen denk ik.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 09:11

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 12:47

demo_love schreef:
Tja, misschien is het een 'vooroordeel' omdat ik niet de hele situatie ken, maar het paard stond daar al geloof ik? En het was een plaats waar het paard thuishoorde (namelijk in een bak)? Dan ís het toch eigen schuld?

Een kleuter heeft een eigen wil (in tegenstelling tot een camera) en wordt daarom anders ingeschat. Maar dan nog: had je op diezelfde plek wel een 3-jarig kind achtergelaten? Dan zijn de ouders toch gewoon aansprakelijk?

M.a.w. er moet toch ergens een grens zijn? Die eigenaar heeft er niet om gevraagd dat er een camera zo gevaarlijk dichtbij wordt gelegd zonder toezicht? Voor hetzelfde geldt had het paard erop gekauwd of delen binnen gekregen.

zelfs als je in de bak door een paard overlopen wordt is de eigenaar van het paard aansprakelijk ;)..

nee ik zou een kleuter daar niet laten lopen alleen.. maar het mag daar lopen op het gangpad (bak vind ik weer een ander verhaal, omdat er toch wel een grove 'eigen schuld'. bij komt kijken.. als je buiten de bak loopt hoef je in principe niet te verwachten dat een paard iets aanricht..

Nu is het dom om je camera binnen 'schots' afstand te hangen.. net als het dom is om te dicht bij een happerig paard te gaan staan, of je kind er te laten lopen. Het is helemaal dom om een bak waar een paard zonder toezicht rondjes loopt te betreden.. Maar dom gedrag van de claimer ontslaat de eigenaar vaak niet van verantwoordelijkheid..

Claimer kan helemaal zijn gelijk krijgen (als hij het erop aan laat komen) als er ergens in de regelementen of huisregels staat dat een paard niet los in de bak mag, of niet zonder toezicht in de bak los mag.. hopelijk is dat niet het geval?

in ieder geval.. laat het aan je verzekering over, daar zijn die gasten uiteindelijk voor..
waarom bang zijn voor je no claim.. heb je wel eens uitgerekend wat je aan premies betaald. in ieder geval betalen ze nu eens een keer wat uit.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 13:29

Een AVP kent geen no-claim, dus dat is al makkelijk.

Daarnaast moet je aansprakelijkheid, en de verplichting tot uitkeren uit elkaar halen. Je bent (bijna) altijd (risico)aansprakelijk als eigenaar voor de acties van je paard. Maar de hoogte van de schadevergoeding hangt van meer factoren af (bv gedeelte eigen schuld).

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-15 14:35

Anoeska schreef:
Een AVP kent geen no-claim, dus dat is al makkelijk.

Daarnaast moet je aansprakelijkheid, en de verplichting tot uitkeren uit elkaar halen. Je bent (bijna) altijd (risico)aansprakelijk als eigenaar voor de acties van je paard. Maar de hoogte van de schadevergoeding hangt van meer factoren af (bv gedeelte eigen schuld).

En zo is het inderdaad mooi beknopt weergegeven :j .

Lees voor de lange versie mijn link ;) .