Gierige acties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:19

Hvelreki schreef:
Wat een lompe acties lees ik hier! Als er getrakteerd wordt plots een duurder drankje gaan bestellen?? Kom op zeg! Ik bestel net altijd iets standaard als we rondjes doen omdat ik de enige ben die duurdere drankjes drinkt. Dat is toch echt de schaamte voorbij, om precies het omgekeerde te doen?? :wow:

Oerigens doen wij al jaren afrekenen per persoon. In de twee verschillende vriendengroepjes die ik heb. Niet omdat ik gierig ben, het is een gewoonte.. Wij gaan ook meestal uiteten in restaurants waar ze het standaard vragen bij het afrekenen, of het graag apart wordt afgerekend..

Ik bestelde 'vroeger' wel duurdere mixjes als het een vervelende jongen was. Heel slecht. Tegenwoordig maak ik ze vooraf al duidelijk dat ik ze niet moet. Ben niet heel subtiel, dus ik vraag me af wat aardiger is :')

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:21

ik ben altijd erg zuinig dus ja als iemand buitensporig eet hoef ik dat toch niet op te hoesten? vooral alcoholische dranken tikken nogal hard aan.. dus dan betaal ik liever mijn eigendeel. ik kijk ook altijd eerst naar de prijs en dan pas naar wat het is
ik had er ook zeker wat van gezegd dus

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:22

_JTM schreef:
Ik vind het niet meer als normaal om het totaal bedrag te delen het aantal mensen wat mee is. Vergis me er altijd in dat niet iedereen het zelfde denkt als dat ik doe en alleen voor zichzelf willen betalen.

Ik ben daar lang geleden mee gestopt, omdat er heel erg veel verscheelde wie wat at (en voor welke prijs).
Het verschil was vaak meer dan 15 E pp (en ook wel eens 25E verschil gehad tussen mijn rekening en die van de duurste), en ja dan ben ik maar een kniepert...daar ga ik niet altijd aan meebetalen.

Daarnaast neem ik gerust iemand mee uit eten waar ik dan ook alles voor betaal; maar dat weet ik dan van te voren.
Met een grotere groep gaan we nu gewoon onbeperkt eten, meestal bij de Plaza, (incl alle drankjes/gerechten).
Dan kan iedereen eten en drinken wat hij wilt en iedereen weet van te voren wat hij kwijt is.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:23

Janine1990: :') whahaha! Dat is toegelaten! _O- Maar als het om je vrienden gaat :?

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:25

Heb me afgelopen jaar zitten verbazen, schooltripje naar Italië, alles was geregeld behalve het avondeten. Al gauw ontstond de gezellige traditie om elke avond met de klas in een pizzeria te gaan eten, hartstikke leuk. Helaas ontstond ook de 'traditie' dat er iedere avond steevast 5 a 10 euro te weinig ingelegd werd voor de pot. Uiteindelijk werd iedere avond afzonderlijk uitgerekend wat diegene gekost had en dat cash uitgelegd, toch bleef het verschil. Ben zelf niet al te moeilijk en weet dat ik gemakkelijk een rekenfout maak (heb helaas dyscalculie) dus leg zonder mokken een paar euro bij, maar dat het elke avond stelselmatig fout ging blijf ik erg bijzonder vinden, vooral omdat we dus al apart betaalden en het 'ja maar hij/zij eet/drinkt meer!' deel al weggenomen was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 01:33

Nou, dan zal ik wel een 'knieperd' zijn maar ik betaal meestal ook alleen wat ik zelf genuttigd heb... Ik drink geen alcohol en heb meestal ook geen voorgerecht, dus ik ga geen 15-20 euro (zoveel scheelt het echt) meer betalen voor anderen die dat wel willen.
Wanneer ik mensen uitnodig voor een etentje betaal ik uiteraard wel alles (en mogen ze nemen wat ze willen), maar wanneer dat niet het geval is ga ik niet steeds de persoon zijn die meer betaalt maar minder gebruikt.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 08:30

_JTM schreef:
Ik vind het niet meer als normaal om het totaal bedrag te delen het aantal mensen wat mee is. Vergis me er altijd in dat niet iedereen het zelfde denkt als dat ik doe en alleen voor zichzelf willen betalen.
Ik vind het heel erg afhangen van het gezelschap. Ben ik met een paar (goede) vrienden, dan splitsen we bijna altijd en vaak gebeurt het dan ook dat degenen die duurdere gerechten o.i.d. genomen hebben, uit zichzelf voorstellen om p.p. te betalen omdat zij meer "op" hebben (wat meestal geweigerd wordt).
Ik ken bij mijn dispuut echter ook een aantal mensen dat standaard de duurste gerechten van de kaart kiest, flink veel bier zuipt en dan verwacht dat ik meebetaal. In het begin heb ik dat gedaan, maar op een gegeven moment ben ik daar wel klaar mee, helemaal als ik zelf bewust wat goedkoper eet en sowieso alleen water drink. Vreemd genoeg zijn het de mensen uit de eerste alinea die er in die gevallen net zo over denken, terwijl ze normaliter dus niet moeilijk doen over splitsen en een paar euro bijleggen. :D

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:29

Vreselijk, ik haat gezeik om geld. Toen we een vrijgezellenfeestje hadden en de rekening kwam, gingen twee meiden onderling geld ruilen. Zegt eentje op nogal dwingende toon tegen de ander "ik krijg nog 20 cent van je." Ik wilde bijna een euro naar d'r hoofd gooien.

Ik eet geen vlees en eet daardoor vaak goedkoper, nou en, ik drink misschien meer dan een ander.
Als je het degene niet gunt met wie je aan tafel zit, wil ik er niet eens mee uiteten.

Primavera

Re: Gierige acties

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:38

Dan ben ik ook gierig vrees ik... -O- ik heb het lang niet zo breed als andere mensen en uit eten is voor mij echt een luxe. Als ik dan met een groepje meegevragen wordt let ik er een beetje op wat ik allemaal bestel. Ik ga dan ook zeker niet mee betalen aan andere gerechten die dubbel zo duur zijn als dat van mij.
Ik vind het leuk om met vrienden weg te gaan, maar ik kan dat geld beter gebruiken. Ik snap niet dat daar altijd zo'n heisa om gemaakt moet worden.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:40

Nja er is een verschil tussen 'meedrinken in het rondje en zelf niks willen meedelen' en 'ik betaal mijn drinken zelf in de kroeg want ik zit krap'. Ook gemiep over 20 cent.... :+

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:41

Ben doorgaans met bijvoorbeeld luchtjes enorm gierig, maar met de feestdagen voor anderen niet ... :') (en je krijg het als het ware gewoon weer terug :')).

En ik vind het altijd zo een gedoe (en enorm krenterig eruit zien) om achteraf helemaal met een rekening te klooien om twee euro. Zijn vaak de mensen die ook geen cent fooi geven :'). Als het om veel meer gaat is het natuurlijk anders.
Geef wel vaker meer uit eigenlijk, ik heb het altijd goed gehad en nu ook en bij de mensen die ik lief vind en die zich wat minder kunnen veroorloven ga ik me echt niet druk maken om een paar euro. Gewoon een etentje in het algemeen ook niet..
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 31-12-14 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 09:43

Hier betalrn we met MN vrienden groep ieder voor zich.. Ik drink nooit wijn Enzo bij het eten en zou anders op toch enorm verschil komen voor mij als het gewoon gesplitst wordt

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:07

Janine1990 schreef:
Hvelreki schreef:
Wat een lompe acties lees ik hier! Als er getrakteerd wordt plots een duurder drankje gaan bestellen?? Kom op zeg! Ik bestel net altijd iets standaard als we rondjes doen omdat ik de enige ben die duurdere drankjes drinkt. Dat is toch echt de schaamte voorbij, om precies het omgekeerde te doen?? :wow:

Oerigens doen wij al jaren afrekenen per persoon. In de twee verschillende vriendengroepjes die ik heb. Niet omdat ik gierig ben, het is een gewoonte.. Wij gaan ook meestal uiteten in restaurants waar ze het standaard vragen bij het afrekenen, of het graag apart wordt afgerekend..

Ik bestelde 'vroeger' wel duurdere mixjes als het een vervelende jongen was. Heel slecht. Tegenwoordig maak ik ze vooraf al duidelijk dat ik ze niet moet. Ben niet heel subtiel, dus ik vraag me af wat aardiger is :')

Hahaha :D

Ik ben weleens gierig genoemd door een vriendin. De reden: voor een avondje kermis had ik 'maar' 30 euro mee. Tja, sommige mensen moeten hard voor hun geld werken he... Mevrouw vergat voor het gemak maar even dat ik voor haar verjaardag niet op een euro meer of minder keek.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:22

Kwestie van vooraf goede afspraken maken. Het liefst deel ik gewoon de rekening door het aantal personen. Echter vind ik het ook prima als iedereen zijn eigen eten/drinken betaalt als er mensen in de groep zijn die dat liever hebben.

In geval van TS had ik lekkker mijn eigen eten betaald zodat er niks meer te miepen valt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:26

Ik snap dat totaalbedrag gewoon delen nooit. Iedereen legt gewoon in wat ie zelf verbruikt heeft: geen discussie en geen wrok. Simpel toch.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:43

Ik werk bij een bowlingcentrum waar ook regelmatig groepen komen. Bij elke groep gaat het afrekenen ook weer anders. Soms betaald 1 iemand en zegt dan tegen de andere het bedrag wat ze over moeten maken of ze delen het totaal en iedereen betaald voor zich (wat ook best wel eens lastig is, aangezien de ene wilt pinnen en de andere weer voor 2 betaald enz.). Maar enkele keren gebeurd het dat ze echt op de cent af gaan uit rekenen wat ieder voor zich moet betalen. Maar dan begint eerst de discussie wie wat eigenlijk allemaal gedronken heeft en bij de portie bitterballen gaat het helemaal fout. Mensen leveren dan ook standaard het geld in met de opmerking 'volgens mij klopt het niet hoor, maarja' en na afloop gaan ze vaak allemaal nog een keer na rekenen of wordt er nog over gesmoest.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 10:47

Ik doe ook nooit aan totaalbedrag delen. Heb geen enorme eetlust dus ik kom altijd een stuk goedkoper uit als de rest, niet omdat ik gierig ben, maar omdat ik minder eet en drink. Dan hoef ik niet voor dat van een ander te betalen als ik eerlijk ben.

Laatst met een groepje vrienden op stap en een vriendin had een nieuwe vriend mee. Iedereen had een pizza van rond de 7/8 euro en hij bestelt een steak van 24 euro, vervolgens neemt hij ook nog een voor en nagerecht en drinkt hij aan de lopende band bier. Toen de ober de rekening kwam brengen: Ja, we splitten gewoon toch?? :+
We dachten nog even dat hij een grapje maakte, maar hij was serieus... -O- Een week later was het uit tussen die vriendin en hem.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:01

Ik doe ook niet aan totaal bedrag delen. Ben ik dan een kniepert? Nou ja, dat moet dan maar. Ik heb het financieel niet ruim en heb graag zelf in de hand hoeveel ik uitgeef. Ik zit echt niet lekker als ik de hele avond afhankelijk ben van wat een ander eet en drinkt om te bepalen wat het mij gaat kosten. Als ik mijn eigen deel betaal, kan ik zelf kiezen hoe of wat.

Er zijn nou eenmaal mensen die het ruimer hebben en die dus anders tegen dit soort dingen aankijken. Maar daar wil ik financieel gezien liever niet de dupe van zijn. Knieperig? Ik vind het eerder verstandig.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:11

Ik kan me nog een uitje herinneren van mijn oude werk waarbij het 20 euro was exclusief drinken. Uiteindelijk werd het 26 euro omdat ik ook voor degene moest betalen die wijn en ijs nam... ben ik gierig, nou nee. Ik vind gewoon dat je dan een arrangement moet pakken waarbij je drinken bij in zit. Ik heb geen zin om voor iemand anders zijn drinken te gaan betalen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:25

Ayasha schreef:
Ik snap dat totaalbedrag gewoon delen nooit. Iedereen legt gewoon in wat ie zelf verbruikt heeft: geen discussie en geen wrok. Simpel toch.
j

Dat is vaak het idee; totdat het over karaffen water of stokbrood kruidenboter gaat. Dan gaat de telling volledig de mist in. :')
Ik spreek zelf vooraf af wat we doen, het scheelt erg met wie ik aan tafel zit namelijk.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:29

Het ligt voor mij aan de situatie: in het eetcafé waar we wel eens komen met vrienden kosten alle gerechten ongeveer hetzelfde en hebben we allemaal een vergelijkbaar eet- en drinkpatroon. Dan vind ik splitsen prima. Op het moment dat er grote verschillen zijn, betaal ik liever mijn eigen deel. Zolang je dit van te voren afspreekt is het voor iedereen duidelijk.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:30

Mja, dat zal ook niet zo heel veel schelen. Maar puur kwa drank en gerechten kan het voor mij letterlijk tientallen euro's schelen gezien ik vaak maar 1 drankje heb en geen alcohol drink. :+
Bovendien heb ik meestal een bepaalt "budget" in mijn hoofd als ik ergens heen ga. Ik wil niet afhankelijk zijn van wat anderen binnenspelen.

_MelisS

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:34

Wij doen ook vaak 1 betaald en de rest overmaken!
Of gewoon de rekening splitsen door het aantal dat mee is. En soms heeft de 1 een x een wijntje maar dat maakt opzich niet uit, de volgende x heeft een andere weer een wijntje.
Gaat allemaal prima.

Maar heb ook een vriendin die als zij wat voorschiet iedereen het zowat stipt meteen over moet maken maar als wij een x wat voorschieten moeten we zo ongeveer bedelen om het terug te krijgen :=
Heb daar een bloedhekel aan en begin daar gewoon niet meer aan.
Vind het echt niet erg om geld voor te schieten of wat dan ook maar op zn manier is het voor mij dan wel een beetje klaar... ( en dan gaat het niet om maar een paar euro maar wel meer )

En met drankjes doen we vaak allemaal een rondje, weten van elkaar ook dat de 1 sterker drinkt dan de ander. Maar meestal doe ik dan wat geld bijleggen ofzo! Vind ik ook niet meer dan normaal!
Laatst bijgewerkt door _MelisS op 31-12-14 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_JTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-14 11:35

Leuk om te lezen dat toch iedereen het weer anders doen!

Overigens hoeft het niet alleen te gaan over gierigheid tijdens uit eten of stappen ofzo!

Mijn oom en tante gaan vaak als ze ergens naartoe gaan ook even langs de ikea. Dan rekenen ze één kopje koffie af, gaat eerst de een koffie drinken wanneer die de koffie op heeft haalt de ander een kopje en drinkt die op. Want tja, bij de ikea mag je je drinken een keer bijvullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-14 11:37

Het hangt hier echt van de zaak af, als het een all you can eat inclusive is, dus met drinken, dan gaat het op een hoop en splitsen we. Want iedereen is dan toch even veel kwijt.

Bij een ander restaurant hangt het er vanaf wat er besteld wordt, hoever de bedragen uit elkaar liggen. En ook afhankelijk van het gezelschap, er zijn wel eens mensen bij die het echt niet breed hebben en dan fluisteren mijn man en ik elkaar in dat wij hun dan trakteren zodat ze ook eens wat uitgebreider kunnen genieten. Ik ben zelf de moeilijkste niet :+

Als we het precies uitrekenen schiet ik het ook 9 van de 10 keer voor en reken ik met de factuur het bedrag pp uit / per stel zodat die het over kunnen maken. Vind ik zelf fijner dan allemaal cashgeld :+