Buur met luidruchtige dwangneurose, iets van zeggen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:39

De oorzaak is imo juist wel de gehorigheid. En er is een groot verschil tussen een algemeen gesprek over de gehorigheid en afspreken daar rekening mee te houden, en diegene werkelijk aanspreken op daadwerkelijke overlast. Het is best mogelijk dat ze er niet echt bij stil staat, of juist denkt dat jij het wel aangeeft als je er last van hebt. Ook het savonds vertrekken: hoe kan zij nou weten dat je dat deed vanwege geluid? Misschien ging je wel gewoon bij vrienden langs. Niet teveel invullen dat zij het wel weet of zou moeten weten, als jij dit niet zo concreet hebt aangekaart, dan moet je er gewoon van uit gaan dat het niet bekend bij haar is.

Waarom niet gewoon aangeven dat je er wakker van wordt en er last van hebt? Je hoeft daarbij helemaal niet te oordelen over het nut of noodzaak van de handelingen, dat is aan degene die er verantwoordelijk voor is. Ik zou tenminste boos worden als mensen zich gaan bemoeien met mijn dwanghandelingen. Overlast aangeven heel graag, dan kan ik zelf beslissen hoe ik dat oplos. Maar iemand anders hoeft mij niet te vertellen dat ik niet 10 keer die trap op hoef te lopen, dat weet ik zelf ook wel. Het niet doen levert echter stress op en dat zal ik dan moeten oplossen en iemand anders kan dat niet voor me doen.

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 13:45

Zwerte, daar ben ik me van bewust. Ik heb niks te maken met wat de buur doet, maar ik heb er wel last van. Omdat de oorzaak echter iets is wat niet vrijwillig gebeurt en ook niet een, twee, drie op te lossen is ben ik dus benieuwd hoe mensen dat aan zouden pakken en voornamelijk hoe mensen met een dwangneurose dat het liefst zouden zien. Ik ben er niet op uit om mensen terecht te wijzen, alleen ik ben er ook niet op uit om uit m'n slaap gehaald te worden.

Wat betreft dat 'algemene gesprek' en wat er bekend is, volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik ben zeer duidelijk geweest en dat ik uit logeren ging ivm het geluid, is ook bij buur bekend (in het begin werd zelfs gevraagd of ik dat nog deed of dat het al beter ging). :) Daar bestaat geen misverstand over.

Edit: Ook alle stappen om de gehorigheid te verminderen zijn samen ondernomen, want immers gaat het twee kanten uit.

Dammie

Re: Buur met luidruchtige dwangneurose, iets van zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:51

Heeft je verhuurder niet een contactpersoon voor burengerucht? De meesten hebben wel een mediator-achtige functionaris. Niet dat het direct zo erg is (als ik dat zo lees), maar ik zou het wel bij ze aankaarten. Misschien kunnen ze wat met isolatie oid doen.

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:16

Het is een lastige situatie, aangezien de buurman toch echt niks verkeerds doet. Hij mag zo vaak in en uit lopen als hij wilt (even zwart-wit). Ik zou hem aanspreken en samen naar de verhuurder stappen.
Een trappenhuis kan echt een klankkast zijn. Welke maatregelen zijn er eerder uitgevoerd ivm de gehorigheid?

Ik zou tevens vragen om zijn deur (al het hang- en sluitwerk inclusief cilinder) te laten smeren en eventueel een rubber aan te brengen ivm het dicht slaan. Dit kan al verzachtend werken.
Het lopen door het trappenhuis is nog lastiger, geluiddempende maatregelen zijn dan al extremer in de vorm van platen of ander materiaal of zelfs vloerbedekking.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:43

Dat is toch niet helemaal zo hoor, je mag echt niet ongelimiteerd geluidsoverlast veroorzaken, ook al is de handeling op zich geen overtreding. Mijn schreeuwende en met zware laarzen over de trap daverende buurman (in z'n eigen koopwoning, dus niet eens in een semi-openbare ruimte als een trappenhuis) ontvangt na herhaaldelijk waarschuwen (en constateren, dat is wel belangrijk) door de politie wel degelijk een bekeuring wegens overtreding van de APV, terwijl schreeuwen en traplopen op zich geen overtreding is.

Zo ver wil je het liever helemaal niet laten komen hoor, samen een oplossing zoeken en in gesprek blijven is echt beter, maar eens opzoeken wat er in de APV van je woonplaats staat over geluidsoverlast (bijvoorbeeld tussen 23.00 en 7.00) en dat eens bespreken is misschien wel een ingang.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:49

Als ik het goed begrijp is TS terughoudend met aanspreken omdat ze bang is de neurose te verergeren? Of begrijp ik dat verkeerd TS?

Ik zou toch de buurman er weer op aanspreken en melden hoeveel last jij er van hebt. Wellicht helpen onderstaande maatregelen ook wel wat?

Furi schreef:
Ik zou tevens vragen om zijn deur (al het hang- en sluitwerk inclusief cilinder) te laten smeren en eventueel een rubber aan te brengen ivm het dicht slaan. Dit kan al verzachtend werken.
Het lopen door het trappenhuis is nog lastiger, geluiddempende maatregelen zijn dan al extremer in de vorm van platen of ander materiaal of zelfs vloerbedekking.

Zoiets, en ipv met schoenen op sokken de trap op en af?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:54

Margreet schreef:
Zo ver wil je het liever helemaal niet laten komen hoor, samen een oplossing zoeken en in gesprek blijven is echt beter, maar eens opzoeken wat er in de APV van je woonplaats staat over geluidsoverlast (bijvoorbeeld tussen 23.00 en 7.00) en dat eens bespreken is misschien wel een ingang.

Dan ligt het zelfs nog aan de bereidheid van de politie om mee te werken. Met mijn werk (beheer appartementencomplexen/VvE's) kom ik het helaas zo vaak tegen. Zelfs daar waar moedwillig geluidsoverlast veroorzaakt wordt, doet de politie niks. Als VvE beheerder kun je dan weinig, als verhuurder kun je dan echter meer. Indien een verhuurder een dossier opbouwt in een dergelijke situatie kan het huurcontract ontbonden worden in veel gevallen. Dat zijn echter wel excessen.

Samen oplossing zoeken biedt inderdaad de meeste kans.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:05

Lastige situatie ... denk je dat het zou helpen om een dikke traploper te installeren?

Trouwens heel lief van je dat je zoveel begrip hebt voor je buurtje! _/-\o_

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 18:47

Furi schreef:
Het is een lastige situatie, aangezien de buurman toch echt niks verkeerds doet. Hij mag zo vaak in en uit lopen als hij wilt (even zwart-wit). Ik zou hem aanspreken en samen naar de verhuurder stappen.
Een trappenhuis kan echt een klankkast zijn. Welke maatregelen zijn er eerder uitgevoerd ivm de gehorigheid?

Alle voegen en kieren zijn nagekeken en dichtgekit, er zijn extra geluidsisolatieplaten aangebracht en de huisbaas heeft beloofd die achter een extra gipswandje weg te werken. Dat extra wandje heeft verder niks met de hal/trap te maken dus dat komt deze situatie niet ten goede.

Dat van die sloten is wel een idee, sowieso hebben de sloten hier wat kuren dus ik kan proberen om een algemene checkup af te dwingen en dan te roepen dat het naar mijn idee voooooraaaal helpt om ze te smeren. :D

Ir111 schreef:
Als ik het goed begrijp is TS terughoudend met aanspreken omdat ze bang is de neurose te verergeren? Of begrijp ik dat verkeerd TS?

Klopt! Voor zover ik weet wordt het door stress/angst ingegeven, het is denk ik dan niet zo bevorderlijk om te weten dat de onderbuurvrouw ook nog eens rechtop in bed zit.

Guinevere schreef:
Lastige situatie ... denk je dat het zou helpen om een dikke traploper te installeren?

Trouwens heel lief van je dat je zoveel begrip hebt voor je buurtje! _/-\o_

Traploper, ja graag, alles is van hout en een tapijtje zou zó veel schelen... Kan het eens voorleggen maar ik denk dat mijn huisbaas me dan een beetje zat begint te worden. -O-

Kreeg ook nog een pb van iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt, daar hielp het uiteindelijk als de buren nog extra controleerden of de deur wel dicht zat als ze weggingen. Ik doe het met liefde, maar dan moet ik het wel eerst bespreekbaar zien te maken en dat is nou juist waarom ik dit topic heb geopend. :') Wel fijn om te weten dat ik niet de enige ben met zo'n vreemd 'probleem' en dat het ook nog eens opgelost werd.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Buur met luidruchtige dwangneurose, iets van zeggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 19:23

Misschien een stomme vraag, maar heeft je buurman geen smartphone? Een kennis van mij controleerde eerst ook altijd tien keer of de deur wel op slot zat, tot ze op het idee kwam het eens te filmen. Dan had ze een filmpje van de deur die op slot werd gedraaid en dat nam zoveel stress bij haar weg. Het tien keer op slot draaien was toen over!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 23:21

Cayenne schreef:
Misschien een stomme vraag, maar heeft je buurman geen smartphone? Een kennis van mij controleerde eerst ook altijd tien keer of de deur wel op slot zat, tot ze op het idee kwam het eens te filmen. Dan had ze een filmpje van de deur die op slot werd gedraaid en dat nam zoveel stress bij haar weg. Het tien keer op slot draaien was toen over!

Het filmen van het op slot draaien van de deur is ook een vorm van controleren en dat kan ook net zo goed steeds erger worden.

TS, ik zou met je buurman (en verhuurder) nog een keer overleggen of er niet nog meer mogelijkheden zijn om de geluidsoverlast te verminderen.