Geesten en paranormale dingen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 03:07

Brrr ik blijf het maar niks vinden. Mijn moeder heeft haar overleden vader ook weleens bij het bed gezien. Daarnaast hebben mijn tante en moeder ook iets heel bijzonders meegemaakt toen mijn oma (hun moeder) was overleden. Dit hebben ze beide tegelijk gezien. Dus soms denk ik niet dat het fantasie is.

Maar dan neemt mijn rationele kant het weer over en dan heb ik weer zoiets van ik geloof ook niet in een god, waarom zou dit anders zijn? Je hersenen kunnen je inderdaad behoorlijk voor de gek houden. Vooral 's nachts kan je dingen gaan verzinnen die er niet zijn. Ik laat het maar een beetje in het midden en denk er niet te vaak over na. Als ze er wel zouden zijn ben ik denk ik wel gesloten voor geesten of ieder geval dat probeer ik.

Uiteindelijk sterven we allemaal en dan zullen we er wel achter komen (of niet als er niks is).

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:23

nuvel schreef:
Dan hebben er wel veel mensen een levendige fantasie.

Dat klopt. Als je een tijdje op bokt meeloopt kom je er heel wat tegen. Nu heeft bokt ook een bepaalde demografie die niet overeenkomt met de gemiddelde bevolking.

ElineR

Re: Geesten en paranormale dingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:28

Ten eerste zijn het geen geesten, maar zielen :+. Ten tweede geloof wel dat er iets is.. Ten derde wil ik er niks mee te maken hebben :=.
Iemand die bij mij op school zit zei tegen een vriendin van haar "Je hebt bezoek op je bagage drager". Fijn hoor :roll: :').

NuvelJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:35

En de mensen buiten bokt die zeggen het te voelen? Kwalificeer je die dan ook onder te levendige fantasie?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:36

Ik geloofin geesten.
Ik heb op een boederij gewoond van meer dan 100 jaar oud. Daar zijn mensen gestorven en onder gedoken inde oorlog.
Ik heb daar 1 x iemand gezien.
Wij zijn nu verhuisd en mijn hond staart soms voor zich uit en gromd dan zomaar.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:37

blijft een lastig onderwerp waarbij iedereen wel een mening heeft. Ik geloof er wel in maar tot op zekere hoogte soms gaan dingen mij net effe te ver. Ik heb zelf nog nooit iets mee gemaakt hoor. Kijk regelmatig nu een programma op TLC, ben even haar naam kwijt, zij communiceert met de mensen in het hiernamaals. Ze zegt soms dingen die ze niet kan weten of zal dat dan doorgestoken kaart zijn? kan me toch niet voorstellen....

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:47

Theresa Caputo bedoel jij denk ik Dito?
Net zoiets als Derek Ogilvie .. vraag me toch soms ook af of zulke programma's doorgestoken kaart zijn.
Ik geloof absoluut dat er meer is dan dit.
Maar ik denk dat je met zulke dingen het eerst zelf moet meemaken voordat je zeker bent dat het echt waar is.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:51

Maaaarije schreef:
.

Jaaaaa die bedoel ik jaa! vind het altijd erg interessant om naar te kijken! Ze komt toch vaak met dingen wat ze niet kon weten. bv iemand die iets bij zich heeft en zei dat weet. Sja doorgestoken kaart dat weet ik niet. Er was toen ooit iemand op tv, was programma met Irene Moors die viel toen flink door de mand doordat hij alles opgezocht via internet

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 12:57

Manda schreef:
Ik geloof zeker in bepaalde dingen. Maar ik geloof ook dat er personen zijn die psychisch in de war zijn en wat extra hulp kunnen gebruiken....

:')

Hier hetzelfde. Ik geloof zeker dat er meer is maar heb zelf nog nooit een geest gezien. Wel een aanwezigheid gevoeld maar dat kan ook verbeelding zijn geweest. Eigenlijk geloof ik het pas echt als ik er eentje gezien heb. Tot die tijd blijft het toch speculeren.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:10

Ja hoor. Zeker wel dat er meer is tussen hemel en aarde :j
Was er altijd al van overtuigd, maar begin het ook steeds meer te zien.
Waar het eerst alleen een gevoel was (kat die tegen me aan kwam liggen terwijl mijn kat toch echt bij me op het kussen naast mijn hoofd lag, en er dus helemaal geen gewicht bij mijn benen kon liggen :') Of gewoon het ''niet alleen zijn'' gevoel), begin ik tegenwoordig meer te zien.
Vooral overleden dieren (het was altijd onze oude kat, tegenwoordig ook degene die net vorige week is overleden) en vanmorgen nog dat ik zou zweren dat mijn pa in de keuken stond. Vroeg ik aan mijn ma of heit al wakker was, maar nee die lag nog op bed.
Ik zie de schimmen ervan, en als je er niet bedacht op bent let je er ook niet op als het geen helder persoon is in je ooghoek die naar de bijkeuken toe loopt.

Afijn, dat is een stukje wat voor mij ontwikkeling vraagt, maar waarvan ik nog niet zeker weet of ik er al klaar genoeg voor ben óm het verder de ontwikkelen. Katten tot daar aan toe, maar mensen vind ik nog altijd wel wat eng :') Veel te bang dat er eens eentje mij gaat bezoeken 's nachts :')

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 13:18

Nou iedereen heeft er last van. Alleen mensen die niet geloven ofzo weten niet dat het geesten zijn. Wel fijn dat er veel mensen zijn die geloven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:20

drawerlover schreef:
Nou iedereen heeft er last van. Alleen mensen die niet geloven ofzo weten niet dat het geesten zijn. Wel fijn dat er veel mensen zijn die geloven.

Ik ben veelste nuchter voor zulke dingen. Meestal zijn het toch verbeeldingen of je hoopt nog op een teken oid.

Ondanks mijn nuchterheid heb ik wel een gave volgens mijn moeder. Maar tot nu hou ik het op mensenkennis en puur geluk.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:29

Ik geloof meteen dat mensen zulke ervaringen hebben. Ik twijfel echter wel heel sterk aan de verklaringen daarvoor. Ik zeg zeker niet dat er niks KAN zijn, dat laat ik in het midden, maar ik zoek de verklaringen toch echt eerst in rationele zaken ipv geesten. Je hersenen (en zintuigen!) kunnen je echt vreselijk voor de gek houden, veel meer dan de meeste mensen denken. Dat je iets ziet of iets voelt, is geen bewijs dat er werkelijk iets is. Maar die gedachte kunnen veel mensen niet aan, dus zoeken ze het liever in een geestenverklaring of andere vage zaken die je nooit echt kan ontkrachten. Liever een vage verklaring dan geen!

Ik heb een prachtig persoonlijk voorbeeld. Toen ik klein was is er bij ons ingebroken en dit heb ik allemaal gehoord die nacht. Voetstappen over de vloerbedekking, een kast die dicht ging. Het is al meer dan 20 jaar geleden, maar zodra ik een beetje last van angst heb (wat totaal andere oorzaken heeft!) hoor ik die geluiden weer als ik in bed lig. Knap hoor, want ik heb hier geen vloerbedekking en geen kast die dat specifieke geluid maakt. Ik WEET dus heel goed dat dit niet echt is, maar toch hoor ik het wel en voelt het heel echt. Soms sla ik daar in door en dan kan ik echt de raarste dingen zien, horen en voelen. Mensen aan het voeteneind van mn bed, geschuifel door huis, gillende mensen buiten.... Ik ervaar het als echt, maar weet tegelijk dat het echt mn eigen hersentjes zijn die het creeeren.

Nog een laatste opmerking over dieren: veel dieren hebben idd sterkere zintuigen dan wij en daarmee verklaar je het ook direct. Zo kunnen katten hele hoge tonen horen, die wij niet waarnemen. Ik heb een kat gehad die regelmatig bovenop een kast naar de muur staarde en ertegen mekkerde. Bleken leidingen te lopen! Die horen wij niet, zij wel. Dus ook het weigeren ruimtes in te gaan en grommen naar lege lucht kan ik wel verklaren. Het dier neemt gewoon iets waar aan geluid/geur, wat wij niet merken. Niks zweverigs aan, gewoon verschil in zintuigen.

Monte_Cristo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:31

Ik heb heel vaak te horen gekregen dat ik een hele oude ziel ben. Dat ik meerdere levens gehad heb. Ik ken een vrouw die paranormale tekeningen maakt. Zij had er ook 1 voor mij gemaakt. Daarin kwam terug dat ik 7 beschermengelen heb. Ze leiden mij door het leven. 2 Daarvan zijn altijd bij me. 3 staan op een afstandje en 2 komen alleen wanneer ik ze nodig heb. Toen mijn vader overleed zag ik hem wel eens. Als ik dan over straat liep zag ik hem lopen. Hij keek me dan aan en glimlachte naar me. Maar heb hem al een tijdje niet meer gezien. Misschien ook wel omdat ik hem heb kunnen loslaten. Ik vond het erg dat ik hem hier hield terwijl hij ook zijn rust kon hebben. Ik geloof er heel sterk in. Vind het ook altijd een erg interessant onderwerp

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:32

Ikzelf geloof niet in geesten maar ik snap wel dat de meeste mensen erin geloven.

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-14 13:33

Ja dat kan allemaal maar het kan eigenlijk zo'n beetje alles zijn. Je voorbeelding, een stofje, een echt persoon, een geest (of ziel), je angst. Maar geesten bestaan zeker ofja zo zie ik het.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:56

nuvel schreef:
En de mensen buiten bokt die zeggen het te voelen? Kwalificeer je die dan ook onder te levendige fantasie?

Uiteraard. Iets anders zou vreemd onlogisch zijn nietwaar?

Ik vermoed (let wel, vermoed) dat het op bokt vanwege die demografie wat vkaer voorkomt dan in de gemiddelde bevolking.

Ik ben bijvoorbeeld buiten bokt nog nooit iemand tegengekomen die bijvoorbeeld in foto "reading" gelooft. Als ik erover praat met kennisen vrienden etc is de mening zonder uitzondering "absurd".
Laatst bijgewerkt door Kuggur op 30-12-14 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 14:58

Kuggur schreef:
nuvel schreef:

laat het onlogische nou vaak echt zijn...

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:02

Xfjord schreef:
Kuggur schreef:

laat het onlogische nou vaak echt zijn...

En zwart is wit en onder is boven...
Serieus, dingen kunnen onlogisch lijken tot je ze toetst. Dan blijken ze de toetsing wel of niet te doorstaan (oftewel wel of niet "echt " te zijn als je die term wil gebruiken).
Trouwens in dit verband wat irrelevant, het gebruik van onlogisch sloeg in dit geval niet op de betreffende fenomenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:06

dito schreef:
Maaaarije schreef:
.

Jaaaaa die bedoel ik jaa! vind het altijd erg interessant om naar te kijken! Ze komt toch vaak met dingen wat ze niet kon weten. bv iemand die iets bij zich heeft en zei dat weet. Sja doorgestoken kaart dat weet ik niet. Er was toen ooit iemand op tv, was programma met Irene Moors die viel toen flink door de mand doordat hij alles opgezocht via internet

Dat is allemaal doorgestoken kaart. Google eens op "cold reading". Ook die Derek Ogilvie is daar érg goed in.

Zelf ben ik heel nuchter in dit soort dingen, ik ben ook absoluut niet gelovig. Echter enkele dingen gezien die wel erg lastig te verklaren zijn waardoor ik begin te twijfelen aan wat wel en niet waar is wat deze materie betreft :') Wel vind ik dat veel mensen het gelijk op onnatuurlijke verklaringen gooien. Dat is immers makkelijk en spectaculair, het maakt je "speciaal".

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:11

Tja geloof geloof... Ik geloof niet in geesten. Wel in aanwezigheden die ik van harte met rust laat. Ik weet dat ze er zijn maar ik zou er voor geen goud mee in contact willen komen. Dat kan ik ook niet gelukkig en heb nog nooit iets van een aanwezigheid gevoeld of gemerkt! Mijn schoonzusje kan ze overigens wel 'zien, voelen' ofja, ze merkt hun aanwezigheid en stuurt ze dan naar het licht ofzo? Ik snap er niets van en wil het ook niet snappen.

Mijn mening is persoonlijk, iets wat tussen hemel en aarde leeft, moet je daar laten leven en lekker met rust laten. Er is niet voor niets een reden waarom we ze niet letterlijk net als onze medemens kunnen zien toch? Zo denk ik erover in ieder geval.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:11

Ik geloof er zeker in. Sterker nog, ik denk dat er niks te geloven valt, maar dat het gewoon bij het leven hoort. Maar ben er ook wel bang voor. Paar jaar geleden had destijds een vriend van me hele nare ervaringen, waar hij (voor zover hij weet) zn hele leven mee moet lopen. Wat precies kan ik beter niet hier neerzetten denk ik :+ Dus dat je nooit bang hoeft te zijn ga ik niet in meestemmen.. :')

Vorige levens e.d. geloof ik ook zeker in.

Ik heb ooit m'n overleden hondje gevoeld/gezien, en nog een keer heel erg duidelijk op een foto terug zien komen. Mijn drumleraar toen, (was heel erg met dit onderwerp bezig) vertelde dat ik erg gevoelig was en het zeker vaker ga meemaken.... Fijn. :\

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:14

Bizzybijtje schreef:
Zelf ben ik heel nuchter in dit soort dingen, ik ben ook absoluut niet gelovig. Echter enkele dingen gezien die wel erg lastig te verklaren zijn waardoor ik begin te twijfelen aan wat wel en niet waar is wat deze materie betreft :') Wel vind ik dat veel mensen het gelijk op onnatuurlijke verklaringen gooien. Dat is immers makkelijk en spectaculair, het maakt je "speciaal".

Juist. Zo mijn schoonmoeder en zus dus ook. Ze lezen gigantisch veel boeken en vinden het onwijs interessant om er contact mee te zoeken. Zo komen ze ook regelmatig een 'aanwezigheid' in hun huis tegen. Ik slaap daar regelmatig maar ik kan heerlijk slapen en heb nergens last van. Persoonlijk vind ik dat ze af en toe door draven hier in. Maargoed als hun daar gelukkig van worden, hoor je mij niet klagen. :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:21

Zwerte schreef:
Ik geloof meteen dat mensen zulke ervaringen hebben. Ik twijfel echter wel heel sterk aan de verklaringen daarvoor. Ik zeg zeker niet dat er niks KAN zijn, dat laat ik in het midden, maar ik zoek de verklaringen toch echt eerst in rationele zaken ipv geesten. Je hersenen (en zintuigen!) kunnen je echt vreselijk voor de gek houden, veel meer dan de meeste mensen denken. Dat je iets ziet of iets voelt, is geen bewijs dat er werkelijk iets is. Maar die gedachte kunnen veel mensen niet aan, dus zoeken ze het liever in een geestenverklaring of andere vage zaken die je nooit echt kan ontkrachten. Liever een vage verklaring dan geen!

Ik ben supernuchter en denk inderdaad ook altijd dat alles rationeel te verklaren is.
Ik vind het idee van 'geesten' ook doodeng en wil er niet aan denken.

Toen ik echter in mijn huidige woning ging wonen 4,5 jaar geleden had ik de eerste avond al een oude vrouw aan mijn bed staan. Doodeng, maar ik gooide het inderdaad op een nachtmerrie/ enge droom nav stress, drukte, verhuizing etc. Regelmatig bleef ik haar zien/ voelen/ horen, maar ik schoof het van me af.
Totdat er iemand bleef slapen en deze persoon me de volgende ochtend vertelde dat hij zo slecht had geslapen en of ik me er van bewust was dat er een oude vrouw in mijn slaapkamer aanwezig was. Vanaf dat moment kon ik het voor mezelf niet meer verklaren en ben ik maar gaan accepteren dat ze er is. Soms is het heel lang rustig, de laatste tijd is ze er toevallig weer en vorige week zag ik haar zelfs weer.

Het klinkt echt volslagen idioot als ik dit zo neertyp. Ik ben overigens geen hysterisch jong meisje, maar een supernuchtere vrouw van 34.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 15:23

Hier iets vergelijkbaars. Op den duur kun je het niet meer op de wind steken :')