Wie ook? Single, paard(loos) en docent.....veel vrije tijd!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

denice

Re: Wie ook? Single, paard(loos) en docent.....veel vrije tijd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 09:34

Ik denk ook dat er een verschil zit in de soorten onderwijs. Ik maak ook lange dagen maar ervaar ook pieken en vind mijn werk niet zwaar. Ik denk dat er te veel tijd wordt besteed aan onnodig nakijken in het basisonderwijs en dat je eigen houding erg meetelt.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:17

Ik werk nu 4 jaar in het v.o en vind de werkdruk qua nakijken e.d prima. Maar ik geef aan jaar 3 en 4 op kb en tl niveau les. Ik ben na 7 weken echt aan vakantie toe. Ik ben dan niet lichamelijk moe maar geestelijk omdat die doelgroep heel veel energie tijdens de les vergt.

Naast mijn baan van 0,81 fte volg ik een studie, heb ik een pony van 2,5 dus daar doe ik vrijwel niets mee maar ik heb wel twee honden en daar steek ik veel tijd in, miss voor jou TS ook een idee? Ze krijgen dagelijks 2 uur beweging, waaronder een rondje bos en ik ga er mee naar les. Verder hou ik ook van lezen en films kijken en dat in combinatie met mijn werk krijgt mijn week goed vol.

Ik merk ook dat ik net een ander ritme draai dan mijn vrienden, op 1 na werkt er niemand in het onderwijs en in de vakanties mis ik dan wel de sociale contacten. In de zomervakantie is dat helemaal een drama, ik verveel me dan te pletter. Afgelopen zomer heb ik maar een bijbaantje genomen want ik wist na twee weken echt niet meer wat ik moest doen.

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 11:38

Ik merk inderdaad vooral dat het in je instelling zit. Ik werk fulltime in het v.o. (momenteel zelfs iets meer ivm taken die ik heb overgenomen van een zieke collega) en heb het wel druk, maar niet zo enorm dat ik er hard over moet klagen. Ik ben wel blij dat ik geen eigen paard heb, daar zou ik echt geen tijd vrij voor kunnen maken. Ik werk elke dag onafhankelijk van mijn rooster door tot half 5/5 uur, dan heb ik eigenlijk altijd mijn nakijkwerk en voorbereidingen af. Alle bijkomende zaken zoals studiewijzers en visiestukken (fijn, eenmanssectie..) doe ik in de vakanties, en dat vind ik zelf een fijne verdeling. Daarmee zit ik met nog wat andere hobby's erbij wel vol, vooral qua energie.
Ik zie dan zelf het nut niet in van energie verspillen aan klagen over alles wat er niet goed is, maar dat is meer mijn karakter denk ik. Ik ben iemand die snel accepteert en er het beste van maakt. Die positieve instelling houdt me wel overeind als ik sommige andere docenten zie en hoor.

Maar ik ben het wel eens met de ts dat het echt een voordeel is dat je je eigen tijd kunt indelen, ik zie ook genoeg collega's die veel 's avonds en in het weekend doen, dan heb je fijne korte dagen met vrije middagen als je rooster mee zit.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 15:49

Wat heerlijk ts dat je tijd over hebt, ik denk dat iedereen dat zo nu en dan wel wilt ervaren. :)
Voor tijdverdrijf kun je denken aan uitstapjes, sporten, hobby aan huis denken?

Ik werk zelf fulltime in het basisonderwijs en volg daarnaast een post-hbo. Op zich best te combineren, heb in ieder geval geen tijd te kort.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-14 16:05

Een paar jaar geleden zat ik voller in de tijd. Toen werkte ik op 2 scholen, had ik een rooster met 8ste uren, meer reistijd, een studie erbij waarvoor ik 1 dag van 12 tot 21 uur op school zat en 2 uur reistijd en het bijbehorende huiswerk. De verzorging van 3 paarden in mijn eentje en de verbouwing van mijn huis. Alleen zat ik toen in de weekenden, avonden, vakanties te typen aan mijn verslagen. Ik heb een jaar moeten wennen na mijn afstuderen dat ik niks meer 'moest' als ik thuis was.

Ik denk dat het hebben van een paard weer gaat schelen.

Tijdens mijn bedrijfsleven tijd was ik pas dagelijks om 18 uur thuis, boodschappen doen, koken, vriend, 2 jonge paarden verzorgen op stal, wedstrijdpaard trainen (5x PW), leste ik ver weg, clubles, wedstrijden, feestje hier en daar van vriendlief én ging ik nog met vriendinnen op pad, tussendoor veel bokken. Nu denk ik ooit, hoe dééd ik het!!?? :+ kwestie van wennen denk ik... :-) toen ging je om half negen nog op bezoek na het paardrijden, nu vind ik dat laat.

Mijn leven is met de carrière switch erg verandert, veel meer vrijheid, vrijer qua werkindeling, meer overdag thuis, meer vakanties.

Voor het hebben van een hond vind ik dat ik te vaak veel achter elkaar weg ben, plus ik zou mijn hond niet overal mee naar toe willen nemen. Het moet eerlijk blijven voor de hond.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:33

marleen_88 schreef:
Wat heerlijk ts dat je tijd over hebt, ik denk dat iedereen dat zo nu en dan wel wilt ervaren. :)

Ik werk zelf fulltime in het basisonderwijs en volg daarnaast een post-hbo. Op zich best te combineren, heb in ieder geval geen tijd te kort.

Hier precies hetzelfde! Welke opleiding doe jij?

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 17:46

denice schreef:
marleen_88 schreef:

Hier precies hetzelfde! Welke opleiding doe jij?

Vakdocent Bewegingsonderwijs. Jij?

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-14 18:07

Super fijn lijkt me het om echt het gevoel te hebben dat je tijd over hebt!!

Ik ben ook docent 1.0 FTe op het VSO (open/besloten 3 milieuvoorziening) met eigen mentorklas 16 tot 18 jarigen, welke om de 6 weken wisselt van samenstelling (dus elke 6 weken nieuwe HP's, Opp's, etc. etc..)
Ik heb wel een partner en 3 paarden, vrijwel elke dag 2 overuren maar ik NEEM mijn vrije tijd.
Ik ben een perfectionist qua voorbereiding en dat is maar goed ook met mijn doelgroep. Toch besluit ik om zo nu en dan direct na lesstijd naar huis te gaan omdat ik gewoon recht heb op mijn vrije tijd en extra uren uiteraard niet betaald krijg.

Mijn vrije tijd vul ik op met het verzorgen van 2 paarden (aan huis), bosritten (+ plus rijden van mijn jonge paard elders op stalling), koken (wat ik erg leuk vind), hardlopen, paar keer een avondje vrienden, film kijken, lekker de stad in, in het weekend zo nu en dan biosje met een vriendin, lezen, zomers motorrijden en 4x4 rijden.
Misschien voor jou een idee om een cursus of training te volgen in je vrije tijd. Ook zou je er een andere sport naast kunnen doen, zwemmen o.i.d.

Ik heb niet heel veel vrije tijd maar vul de vrije tijd die heb wel in met veel leuke dingen.
Het meeste van mijn vrije tijd vul ik in met mijn paarden. Mocht ik geen eigen paarden meer hebben, dan zou ik op zoek gaan naar een paard om bij te rijden.