Ik ben het spoor even bijster

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:18

Ook ik weetexact hoe je je voelt TS!!

Zat afgelopen jaar in 5H, met een overdosis stress en huilbuien, niet leuk. :n

Ik leerde me ook helemaal suf en kreeg geen fijne cijfers terug, wij mochten wel elke SE week 2 vakken herkansen.
Focus je goed opde onderwerpen, als je iets niet snapt, ga dan na wat je precies niet snapt en schrijf dat op! Je kan het wel!!!!

Ik ben als enige uit heel de 5 havo groep geslaagd op exact een 5,5 gemiddeld :') .

Belangrijkste is dat je in jezelf blijft geloven. :j

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:21

:wave:
Ik zit ook in het examenjaar havo en heb toetsweek 1 volledig verkloot. Toetsweek 2 komt er nu aan en het is zo slecht ingedeeld.. Ik heb weinig concentratie en ben heel snel moe. Ik weet nu wel weer het van komt maar t blijft lastig. Bij mij werkt opschrijven ook het beste.. Kost wel veel meer tijd maar anders onthoud ik het niet.

Er is ook een topic met mensen die allemaal examen havo doen dit jaar die vast tips hebben!

ladypaard

Re: Ik ben het spoor even bijster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:26

Op gegeven moment heb ik op de universiteit, van de kleine plakblaadjes in allerlei formaten gebruikt. Daarop schreef ik belangrijke dingen in het kort (schematisch) wat ik moeilijk vond om te onthouden etc.. dingen waarop dubbele nadruk moest worden gelegd...
Zo hoefde ik alleen maar boek door te bladeren en dan viel mn oog meteen op die post-it's en wist ik ook weer wat er allemaal op die pagina stond. Maar zo hield ik wel zicht op waar het in het boek stond, de plaatjes er om heen en schematisch context.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:33

Zelf samenvattingen maken maar nog wel genoeg ontspannen tussendoor :)
Ik schreef (9 vd 10 echt met de hand) altijd steekwoorden en belangrijike dingen op. Wat ik dus al wist hoefde ik dus vaak ook minder over op te schrijven. Ook ik liet dingen vaak tot het laatste moment liggen en als ik het wel een aantal dagen van te voren deed verspreide ik het ook vaak wat meer en las ik de samenvatting tussendoor soms even snel door. Zoals iemand anders al zei kan je bijv ook in de ochtend leren en dan s middags en s avonds leuke dingen doen. En dan evt daar ergens tussendoor nog even je samenvatting snel doorlezen ofzo :)

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:41

Leer ook niet aan een stuk door, maar leer bijvoorbeeld 20 minuten en ga daarn 10 minuten iets ontspannends doen. Dan leer je veel beter :)

En mijn vader zei altijd: Meisje, beter als je best kun je niet doen. En zolang ik zie dat jij je best doet maakt het niks uit of het lukt of niet. We proberen het gewoon op nieuw. en dan kwam hij helpen <3 en aan deze woorden houd ik me nog altijd vast als het even nietmeer gaat!

Heel veel succes!

xChiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 00:45

Zertab schreef:
@Sem_: Dat is een goede tip, bedankt! Ik lees vaak hardop, dan weet ik ook zeker dat ik het ook echt in mij opneem.

@Ghostattack: Ik lees het nu allemaal door eigenlijk. En dan denk ik dat ik het snap, wat ook echt zo is. Ik kan alles vertellen. Maar goed, blijkbaar kan ik het niet toepassen ofzo?
Ik maak ook planningen. Ik neem er alles in op. Hoe laat ik iets doe, mijn pauze's en als ik leuke dingen ga doen. En ik houd mij daar wel aan haha. ;)

Als de theorie wel goed kent, maar toepassen (wat je dus op toetsen moet gaan doen) kan ik je aanraden om veel opdrachten te gaan maken (Ik weet niet of je ook de examenbundels hebt?), en nakijken. Dan leer je niet alleen de stof maar ook direct hoe je het kan toepassen.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 01:00

ik kreeg altijd van mijn bijles docent de tip, 20 min leren, 5 pauze. anders duurt het te lang en sla je het minder makkelijk op.

kunnen je docenten je niet helpen ts? ergens maak je dus een fout in het leren, zodra je weet wàt de fout is kun je het herstellen :)

ik heb zelf een hele tijd bijles gehad voor alle vakken, het was een week of twee wel grappig maar omdat ik steeds lang moest wachten tussen school en bijles ging ik achterlopen omdat ik die tijd niet in school of in mn paardje kon steken. (ik werd ook moddervet want de snackbar zat tussen school en bijles :Y) )
wat ik toen heb gemerkt is dat ik op school tussen de lessen te weinig deed, ik zat rustig op mn stoel een hazenslaapje te doen met mn ogen open :O , dan schiet het niet op als ik thuis meer doe.
het riedeltje was : thuis hard werken -> laat naar bed om te leren = niet opletten op school.
ik ben erachter gekomen doordat mn engels docent doorhad dat ik gewoon zat te slapen in de klas, sinds de docenten mij wakker houden heb ik dit jaar geen onvoldoendes (normaal had ik er rond kerst 4) *\%/*

als je btw beter wilt kunnen toepassen kan je denk ik beter de docent vragen laten maken (lief vragen O:) ) die op redelijk niveau zijn zodat je kan leren hoé je moet toepassen, dat heeft mij ook geholpen!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-14 10:22

Ik doe ook aan schrijven. Dus inderdaad niet samenvatten, maar alle dingen die ik niet weet opschrijven. En wat ik de laatste tentamenweek ook heb gedaan is van mijn lijst met dingen die ik niet weet, overhoorvragen opschrijven. En die vervolgens net zo lang overhoren tot het erin zat. En dat werkte voor mij wonderbaarlijk goed - normaal lees ik het en denk ik dat ik het weet, nu moest ik echt zonder het antwoord te lezen de vraag beantwoorden. Ik kreeg vier hele mooie cijfers terug na de tentamens :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 18:25

Bedankt voor de reacties en tips!

Huilbuien overvallen mij ook vaak, en ook de gedachte dat ik nooit naar havo had moeten gaan. Mocht ik mijn havo diploma toch halen, dan ga ik alsnog naar MBO denk ik.
(Ik ben van mavo naar havo gegaan)

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 13:23

Hi Zertab,
vraag eens aan je mentor of hij/zij iemand weet die jou goed kan helpen met het maken van schema's en het leggen van verbanden. Mijn maatschappijleraar heeft mij dit indertijd geleerd, omdat ik de feiten allemaal wel wist, maar hiertussen de verbanden niet kon leggen, waardoor ik bij lastige vragen vaak door de mand viel.

Als je naast een samenvatting ook een schema maakt met verbanden uit de tekst, dan onthoud je dat veel beter.

Detail.
Ik hoorde bij drie vakken over de Renaissance (Frans, geschiedenis en kunst) en ik kwam er toch pas in de vierde achter dat dat dezelfde periode was...?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-14 16:01

Ik vind 2 uur per dag leren zeg maar niet heel veel.
Daar zou ik mijn tentamens niet mee redden denk ik.
Bij mij helpt het om samenvattingen te pennen en als ik alle stof heb samengevat, neem ik die papieren OVERAL mee naartoe.
Elke seconde die ik vrij heb lees ikw eer een stuk. Net zolang tot de toets begint.

Ik zou vriendinnen en vriendje even op een lager pitje zetten en meer leren op een dag. En dan bv het weekend jezelf vrij geven.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-15 00:21

Puchje schreef:
Hi Zertab,
vraag eens aan je mentor of hij/zij iemand weet die jou goed kan helpen met het maken van schema's en het leggen van verbanden. Mijn maatschappijleraar heeft mij dit indertijd geleerd, omdat ik de feiten allemaal wel wist, maar hiertussen de verbanden niet kon leggen, waardoor ik bij lastige vragen vaak door de mand viel.

Als je naast een samenvatting ook een schema maakt met verbanden uit de tekst, dan onthoud je dat veel beter.

Detail.
Ik hoorde bij drie vakken over de Renaissance (Frans, geschiedenis en kunst) en ik kwam er toch pas in de vierde achter dat dat dezelfde periode was...?

Ik heb nu een samenvatting van geschiedenis gemaakt, en bij economie de dingen opgeschreven die ik nog niet zo goed ken.

Voor biologie en M&O heb ik geen idee hoe ik de zaken aan moet pakken...

Engels en Nederlands maak ik mij geen zorgen over. En wiskunde is gewoon veel oefenen.

Voor de mensen die zeggen dat twee uur per dag weinig is, oké kan ik mee inkomen. Maar ik zou ook graag vakantie willen hebben, omdat ik al stress sinds ná de zomervakantie. En als ik geen rust neem, dan gaat dat alleen maar escaleren. Dus graag die reacties buiten beschouwing laten, want daar heb ik ook geen f*ck aan. :)

Iedereen alvast een gelukkig jaar gewenst!

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-15 21:18

Morgen heb ik wiskunde en ben echt ontzettend bang...

MevrouwtJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 10:31

Succes vandaag met wiskunde, je kan het! +:)+

Bij mij hielp het vooral om het hele boek samen te vatten. Dit kost veel tijd, maar ondertussen had ik al veel opgeslagen in mijn hoofd. Daarna ging ik mijn samenvatting leren.

Bij Wiskunde, M&O, etc. Vooral veel opdrachten oefenen. Oefenen oefenen oefenen, tot dat je kierewiet wordt :)).

Ik heb VWO Gedaan en 5 en 6 VWO, waren voor mij een redelijke hell. Het was waarschijnlijk net iets te hoog gegrepen. Ik heb dus ook minder plezier kunnen maken en erg veel moeten blokken. Mijn toen der tijd vriend en mijn vriendinnen moesten even op een laag pitje. Dit begrepen zij :). Als het echte vriendinnen zijn en het goed zit met je vriendje, dan begrijpen zij dit ook!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:23

success met wiskunde! Mijn dochter zit nu in 4 havo vind het ook moeilijk om te leren, zij maakt samenvatting van samenvatting van samenvatting. Wiskunde kan ze niet te veel oefenen omdat ze dan zelf mind-fiets word. Daar begint ze dus vrij laat aan (soms te laat) maar red het dan wel redelijk.
In ieder geval veel success!

nontie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 11:28

Ik ging naar examentraining. Uurtje leren, wat je moeilijk vind nog een keer navragen en daarna een oefenexamen maken.

Moet zeggen dat het mij heel erg geholpen heeft.
Heb alleen de OP gelezen dus weet niet hoe het je vergaan is, maar hoop dat je er iets aan hebt!

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:03

M&O leer ik door samen te vatten, tachtig keer door te lezen en het aan andere mensen te vertellen. Iedereen die het maar wil horen, krijgt het ook te horen. :') En verder inderdaad opdrachten maken, je zou ook examenopgaven kunnen maken. Ik weet niet of je docent(e) die geeft?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-15 12:06

Ja die hebben ze wel gegeven, zonder antwoorden. :(

Het was een SET uit 2007, maar ja...geen antwoorden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 12:13

Kijk eens op internet, daar staan vaak examens van voorgaande jaren en vaak iets doorlezen werkt beter dan een uur stampen, herhalen, herhalen enz. Ik heb veertig jaar geleden havo examen gemaakt en toen mijn zoon vwo examen had gedaan heb ik voor de lol zijn examens engels/biologie/duits en nederlands gemaakt. Hij kreeg de vragen mee naar huis en ik had voor één vak een vijf en voor de rest een zes en twee zevens, dus er blijft genoeg hangen, maak je niet te veel zorgen.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:42

Ik zit ook midden in mijn toetsweek.
Hoe ik het aanpak:
Leren: 's morgen van 8 tot 12 leren. Zo heb je de middag voor leuke dingen. Ik leer niet echt in blokken, maar las sowieso na een uur een pauze in. Soms tussendoor een pauze.
Stof: Begin op tijd met het verzamelen van je toetsstof. Ik zet alles in een schema, wanneer de toets, de stof en wat ik al heb gedaan. Ik heb mezelf aangeleerd nadat we een paragraaf behadeld hebben deze te samenvatten, er een uittreksel of een mindmap van te maken. Zo hoef ik niet nog heel veel te gaan samenvatten als de tijd meer begint te dringen.

Ook gebruik ik mijn tussenuren nuttig, voor de vakantie was ik al bezig met het voorbereiden van de toetsweek. Je kan, in mijn ogen, niet vroeg genoeg beginnen.
Natuurlijk moet je niet constant met school bezig zijn. Ik bedoel het meer in de zin van dat je tijd over hebt.

Ik wens je heel veel succes!

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-15 22:45

Misschien heb ik nog wel een goede tip voor je.
Op youtube zijn er een aantal kanalen die heel goed vakken uitleggen. Zo heb je WiskundeAcademy, EconomieAcademy. Dan kun je thuis in alle rust uitleg krijgen over een lastig onderwerp.

Voor economie heb je ook nog www.economiepagina.nl en www.economielokaal.nl .

Ik hoop dat je hier wat aan zult hebben.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-15 17:55

Eerste onvoldoende is al binnen.

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-15 18:12

Oh wat balen!
Ikzelf zit ook een beetje in hetzelfde verhaal.
Ik ben nu naar 3 havo gegaan ik heb havo 1 en 2 altijd makkelijk gehaald. Als ik een onvoldoende had was het mijn eigen schuld en dan leerde ik gewoon beter voor de volgende toets. Ook had ik gewoon een paar zevens op mijn rapport staan.
Maar nu ik overgegaan ben naar 3 havo kwam de klap. Geen fijne klas, zelf ingestort in thuissituatie en over mijn cijfers maar niet te spreken... Heb de 1e paar toetsen dan ook compleet verprutst. Daarom heb ik voor het eerst ook in de vakantie [herfstvakantie] geleerd voor de 1e toetsweek, en de motivatie was er dan ook wel. Ik heb als ik er over terugdenk ook helemaal geen fijne vakantie gehad, elke dag leerde ik een paar uur en vooral de verbanden [zoals je al zei] vond ik lastig. De 1e toetsweek ben ik dan ook doorgekomen met cijfers van 2t/m5.8 Maar omdat het dus privé ook niet zo lekker ging hebben mijn mentor en leraren mijn cijfers nog niet zo serieus genomen. Nu heb ik weer een toetsweek en heb er wat minder voor gedaan omdat ik er zelf gewoon kapot aan ging, ik heb zelfs lekker genoten van de vakantie en de laatste paar dagen pas geleerd. Ik heb in de vakantie ook veel nagedacht, over mezelf, mijn cijfers en het leven. Ben nu op het goede spoor, leer elke dag gericht twee uurtjes en ga voor de rest hardlopen om mezelf fit te houden. Waarschijnlijk word dit afstromen, maar ik ben er dan ook wel klaar mee, met de klas, en mijn cijfers. Dan kan ik bij vriendinnen in de klas.

Meer dan je best kun je niet doen, maar probeer ook te ontspannen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-15 12:33

Bedankt voor je reactie!

Als ik erop terug kijk heb ik geen fijne vakantie gehad en het was het allemaal niet waard. Aangezien ik na heel hard leren alsnog onvoldoendes haal. Ik had beter vakantie kunnen vieren.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-15 13:00

Balen zeg!
Ik herken me er zeker wel in. Ik heb vooral in mijn examenjaar heel erg moeten knokken, maar omdat ik het zo graag wilde is het ook gelukt. Maar ik had in die tijd echt geen sociaal leven, mijn hele aandacht/tijd ging naar school (en dan af en toe de paarden). Ik zat echt dagen lang te leren en meer niet. Uiteindelijk ben ik wel geslaagd en studeer ik nu iets wat ik leuk vind. En nu merk ik dat omdat ik de vakken interessant vind, en altijd alles bijhoud, aantekeningen maak in de les en samenvattingen thuis het veel beter gaat. Dan hoef ik alleen maar te herhalen en daar begin ik dan ook op tijd mee. Heb nu wel iets meer vrije tijd maar blijf eigenlijk de meeste tijd aan school besteden. Vind het persoonlijk ook niet zo erg, als je liever meer vrije tijd wil kun je toch eventueel dit jaar nog even afzien en knokken en daarna naar het mbo gaan? Daar zul je vaak een stuk minder hoeven te doen.
Ik zou als ik jou was een duidelijke planning maken met alles, dus vrije tijd/school echt precies wanneer je wat wil gaan doen en daar dan ook niet vanaf wijken. Tot 20:00 leren is dan ook echt tot 20:00 en afspreken wordt ook geen uurtje later. Als je die discipline hebt kom je al een heel eind. Op tijd met alles beginnen, en vooral huiswerk niet uitstellen. Waarschijnlijk tips die je al lang weet, maar pak een schrift maak een planning en kras door wat je af hebt, met een ander kleurtje kun je aangeven wat je niet af hebt gekregen, dat kun je dan eventueel later nog doen als je ergens anders tijd over hebt.
En eventueel vakken die je niet helemaal snapt samen met een klasgenoot doen, liefst iemand die serieus is, dat schiet meer op!
Dat je nu een onvoldoende hebt is vervelend, maar er is nog niks verloren. De eindexamens komen er nog aan, probeer positief te blijven want hoe negatiever je instelling over alles hoe minder goed het zal gaan, je kunt het!