Gehackt, maanden werk alles kwijt...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Re: Gehackt, maanden werk alles kwijt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:31

Chimello: dat klinkt niet erg aannemelijk vind ik, waarom denk je dat er van session hijacking sprake is? De plugins die je noemt werken bovendien niet echt tegen dat probleem.

Het controleren van andere accounts en daar het wachtwoord aanpassen is wel een goede tip.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:34

Wat klote maar maak dus áltijd een back-up op een externe harde schijf ofzo

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:35

Een IP-adres zegt helemaal niks. Mijn IP komt de ene dag uit de VS en de andere dag uit China.

Als je een bedrijf hebt en zakelijke diensten gebruikt dan kun je vaak een backup terug krijgen. Sowieso is het heel onverstandig om, zeker zakelijk, met onveilige wachtwoorden te werken. Ik gebruik zowel privé als zakelijk sterke wachtwoorden, voor iedere inlog een ander wachtwoord. Ik backup mijn websites en blog dagelijks.

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 18:54

Omdat de hacker de wachtwoorden van alles had, en ik neem toch aan dat wachtwoorden nu toch niet heel standaard paardje123 zijn. Dus dan denk ik eerder dat iemand ze zo gevonden heeft. Dat lijkt me dan het meest voor de hand liggende. Het komt best veel voor...

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-14 20:10

Badankt iedereen voor de tips!
Het wachtwoord was zeker weten wel sterk het was meer dan 15 letterslang met meerdere hoofdletters en cijfers.
We zijn nog bezig met het terug krijgen van alles. Backups gaan we nu zeker weten maken. We hebben ee in elk geval veel van geleerd.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:18

Een sterk wachtwoord heeft niet zozeer iets met de lengte te maken. Bijvoorbeeld dekleur_vanmijnD@uto1sz1lver65 is geen sterk wachtwoord voor iemand die mij kent.
Ik gebruik KeePass om 128bits wachtwoorden te creëren.

Ik hoop dat je snel je backups krijgt. Gezien je aangeeft een bedrijf te zijn zullen ze je vaak wel vlot helpen. Ik heb voor 1 van mijn websites een SLA dat er binnen een uur gereageerd moet worden in geval van bijvoorbeeld een hack of volledige crash.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 20:34

Tazzey schreef:
Een sterk wachtwoord heeft niet zozeer iets met de lengte te maken. Bijvoorbeeld dekleur_vanmijnD@uto1sz1lver65 is geen sterk wachtwoord voor iemand die mij kent.

Het is een prima sterk wachtwoord - ook mensen die jou kennen zullen het niet kunnen raden en niet eenvoudig kunnen bruteforcen. Het combineren van zoveel verschillende factoren maakt het behoorlijk veilig (Nou ja, inmiddels niet meer natuurlijk... ;) ) Punt is wel dat een dergelijk wachtwoord niet op veel plekken geaccepteerd wordt... Willekeurige wachtwoorden zijn daarom wel makkelijker.

Belangrijkste is dat je een (totaal) verschillend wachtwoord gebruikt voor elk account zodat zelfs als er een account gehackt / geraden / afgeluisterd wordt men het nog niet kan gebruiken voor andere accounts. Daarnaast is belangrijk dat je je aanmeldt met een emailadres met een sterk wachtwoord (anders hoef je namelijk alleen maar het emailadres te kennen en kun je daarna gewoon gebruik maken van de 'wachtwoord vergeten'-functie. Dit is nu al de zwakste schakel in een aantal gevallen - de verbondenheid van alles maakt dat als je het emailadres in handen hebt, je vervolgens ongeveer alles kunt.)

Waar mogelijk gebruik maken van een 'two factor verification' is ook handig maar helaas op veel plekken nog niet mogelijk.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-14 21:10

Tazzey schreef:
Ik gebruik KeePass om 128bits wachtwoorden te creëren.

Ik hoop dat je snel je backups krijgt. Gezien je aangeeft een bedrijf te zijn zullen ze je vaak wel vlot helpen. Ik heb voor 1 van mijn websites een SLA dat er binnen een uur gereageerd moet worden in geval van bijvoorbeeld een hack of volledige crash.

Dit is juist wel een heel sterk wachtwoord, want niemand weet dat jij juist dat als wachtwoord hebt gebruikt (het zou ook mijnpaardheetpeppie kunnen zijn oid) en niemand weet ook dat daar die cijfers staan :) dat kun je ook onmogelijk raden :)

Izabelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-14 21:26

Heel even een update, we hebben inmiddels al een aantal (50) artikelen terug. Morgen worden aangifte gedaan. De overige artikelen zijn vooral Video's en deze moeten allemaal nog een keer geüpload worden. De Facebook pagina is helaas waarschijnlijk verloren maar we geven de hoop niet op!