Je eenzaam voelen, weinig vrienden/familie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Je eenzaam voelen, weinig vrienden/familie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:53

Dat klinkt vrij bot gezegd Lifaya... sommige mensen hechten zich een stuk meer dan anderen en stellen andere 'eisen' aan vriendschap. Bij mij is het ook een bepaald beeld van hoe het leven moet zijn: zoals ik me tegenover vrienden opstel zou ik ook graag willen dat vrienden dat tegenover mij doen. Ik zou ook niet graag willen dat mensen vrienden met mij worden zoals jij beschrijft: we zien wel wie er overblijft. Ik wil graag trouwe mensen om mij heen, maar dat is heel erg moeilijk.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:56

Of het bot is of niet, dit is het leven. Als jij niet op je eigen benen kan staan dan gaat het leven nog veel zwaarder worden ;) Het is een feit dat vrienden komen en gaan. Dat is een FEIT! dat betekent niet dat ALLE vrienden gaan, nee, ik ben nog steeds beste vriendinnen met een klasgenootje van de brugklas :D Ik zeg enkel dat de échte vrienden blijven en de rest gewoon "passengers" zijn. En dat is ook niet per definitie slecht. Van elke vriendschap kan je wat leren.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 17:58

Mijn beste vriendin ken ik al mijn hele leven, we hebben elkaar ook heel lang niet of nauwelijks gezien.
Verder heb ik nog 1 goede vriendin en 1 goede vriend en een vriendin waar ik af en toe mee stap en daar houdt het op. :)

Ik heb wel veel vriendinnen gemaakt via bokt, misschien een tip! :D

Ik voel me ook echt heel vaak eenzaam, ik mis soms gewoon even iemand om tegen te kunnen zeggen hoe ik me voel, vooral wanneer ik heel blij ben deel ik dat graag.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:11

Lifaya ik denk dat jij een andere kijk hebt op wat op eigen benen staan inhoud dan dat ik/wij dat hebben. Ik sta prima op eigen benen, dat jij het prettig vindt om dingen in je eentje te doen, dat mag maar als anderen dat niet fijn vinden zegt dat niks over het zelfstandig zijn, op eigen benen staan etc.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:12

Feit blijft wel dat je eerst met jezelf gelukkig moet zijn, wil je gelukkig kunnen zijn met anderen.
Andere mensen kunnen nooit jouw leegte opvullen.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-14 20:16

Dat heb ik wel geprobeerd, om te denken dat ik in mijn eentje wel gelukkig kan worden, maar dat hielp niet echt. Als ik bijvoorbeeld een dagje uit wil en dat er dan iemand meegaat (vriendin of familie) dan heb ik daar veel meer zin in dan dat ik alleen ga.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:16

En buiten dat denk ik dat de meeste singles wel eens zo'n fase hebben. Ik voel me vaak gewoon top maar nu door een aantal gebeurtenissen tegelijk kan dat ff anders zijn. Als ik TS haar verhaal lees geldt dat ook voor haar. Maar als je hart luchten niet kan en hier niet mag omdat je als 'niet op je eigen benen kunnen staan' wirdt betitelt is dat toch wel kwalijk.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:29

Ik denk dat de mensen die dat zeggen misschien niet echt weten wat eenzaamheid is... dit heeft namelijk helemaal niets te maken met zelfstandigheid. Als je in de steek ggelaten wordt, keihard afgewezen door mensen die zeggen: I don't care, dan kun je wel net doen alsof t je niet raakt, maar soms doet het dat wel. En soms is het niet de eerste keer dat dat gebeurt en dan is het gewoon teveel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:33

Gucci_ schreef:
Dat heb ik wel geprobeerd, om te denken dat ik in mijn eentje wel gelukkig kan worden, maar dat hielp niet echt. Als ik bijvoorbeeld een dagje uit wil en dat er dan iemand meegaat (vriendin of familie) dan heb ik daar veel meer zin in dan dat ik alleen ga.

Dan zoek je het weer buiten jezelf. (weggaan, dagje uit)
Dat is niet wat jouw leegte kan vullen. Het is echt iets wat van binnenuit moeten komen. Geluk hangt niet vast aan een iemand of een iets.
Ik snapte dit vroeger ook nooit. Ik vond het maar gezwets en dacht: Jij hebt makkelijk praten.
Maar inmiddels snap ik het. En ik heb veel meegemaakt. Heel veel. En nog steeds.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:37

Nikass schreef:
Ik denk dat de mensen die dat zeggen misschien niet echt weten wat eenzaamheid is... dit heeft namelijk helemaal niets te maken met zelfstandigheid. Als je in de steek ggelaten wordt, keihard afgewezen door mensen die zeggen: I don't care, dan kun je wel net doen alsof t je niet raakt, maar soms doet het dat wel. En soms is het niet de eerste keer dat dat gebeurt en dan is het gewoon teveel.

Ik weet ontzettend goed wat eenzaamheid is. Maar er is een punt dat je je er gewoon overheeen moet zetten. Tuurlijk is het leuker uit te gaan met vrienden maar dat betekent niet dat je geen plezier kan hebben in je eentje? Je kan niet alles hebben en je moet er maar mee leren dealen ipv zelfmedelijden te hebben want daar schiet je niks mee op ;) en misschien klinkt dat hard maar het is goed bedoeld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:42

Aan zelfmedelijden heb je idd niks, maar je er overheen zetten? Dat is mij iets te makkelijk gesteld. De pijn van eenzaamheid kan heel heftig zijn. Er zijn mensen die om die reden niet meer willen leven.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:45

Suzanne F. schreef:
Feit blijft wel dat je eerst met jezelf gelukkig moet zijn, wil je gelukkig kunnen zijn met anderen.
Andere mensen kunnen nooit jouw leegte opvullen.

Ik ben het hier niet helemaal mee eens.

Ik ben gelukkig met mijn familie en vrienden,ookal zijn dat er geen bergen.
En dit ondanks dat ik met mezelf niet gelukkig ben om meerdere redenen.

Weet je TS,als het gevoel van eenzaamheid me bekruipt,dan zorg ik dat ik wat ga ondernemen waardoor ik onder de mensen ben. Rondje sportschool bijvoorbeeld,of even naar stal om mijn paard te knuffelen,ik volg sinds de zomer verschillende sporttrainingen waardoor ik nu ook nieuwe mensen heb ontmoet,en ik ben begonnen aan motorrijles en heb daardoor ook mensen ontmoet die hetzelfde leuk vinden als ik.
Nu is dit natuurlijk een greep uit mijn persoonlijke situatie,maar ik kan je echt aanraden om te zorgen om dingen op te gaan pakken die je leuk vindt,daar zal je vanzelf ook mensen tegen het lijf lopen die dezelfde dingen leuk vinden als jij.

Als je zin hebt om iets leuks te gaan doen,vraag zelf eens een vriendin of vriend mee,daar moet ik mezelf soms ook overheen zetten hoor!

Ik zal nooit zeggen dat het makkelijk is,maar als je blijft zitten gebeurt er zeker niks. En geloof me,dat ik ook echt weet hoe t voelt! Eroverheen zetten is wel heel makkelijk gezegd,maar je hebt er ook niks aan om te blijven zitten op de bank(en ook ik weet hoe het is om gekwetst te worden). Komop,je kan het echt! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Snoevie op 26-12-14 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:45

Ik weet wat eenzaamheid is, again. En ik zeg dat je er mee moet leren dealen. Ik benzelf erg hard geworden van wat ik heb meegemaakt en ja ik zet me er overheen. Genoeg andere mensen waar ik het gezellig mee kan hebben :) tuurlijk voelde ik me even poedersuiker toen ik helemaal niks te horen kreeg van goede vriendin toen ik naar de states ging. Maar ik ga dat mijn trip niet laten vergallen. ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:48

Nikass schreef:
Aan zelfmedelijden heb je idd niks, maar je er overheen zetten? Dat is mij iets te makkelijk gesteld. De pijn van eenzaamheid kan heel heftig zijn. Er zijn mensen die om die reden niet meer willen leven.

Dat klopt en ook die gevoelens herken ik.
En toch ben ik dat alles te boven gekomen. En besef ik dat ondanks dat ik minder heb dan vroeger, zowel in personen als liefde als bezittingen toch gelukkiger ben. Een soort acceptatie, berusting.
Daarom zei ik ook dat geluk niet buiten jezelf te zoeken is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 20:50

Snoevi jij omschrijft precies wat ik bedoel :p

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:43

Ik zou het erg jammer vinden als alle mensen hard worden. Dan kom je toch in een cirkel naar beneden...

En ik voel me ook eenzamer nu allerlei dingen niet kunnen in mijn eentje, zoals het huren van een huis (te duur) of een trip maken naar Afrika (te duur). Vrienden heb ik heus wel gevraagd, maar die hebben zo hun eigen vriend/vriendin.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:52

Sheran, waarom zou jij geen huis kunnen huren? Met een lager inkomen heb je toch recht op huurtoeslag?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:54

Ja, maar ik studeer en werk in Amsterdam, en ik sta nog maar 2 jaar ingeschreven :). Bovendien blijf ik graag daar in de buurt wonen, want daar heb ik mijn vrienden zitten. Als ik weer terug naar de rimboe ga, dan ga ik me alleen voelen vrees ik.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 21:56

lifaya schreef:

Maar jullie zeggen: "vraag zelf eens een vriend of vriendin mee" en "genoeg andere mensen waar ik het gezellig mee kan hebben"
Dan heb je het dus niet over de eenzaamheid van het hebben van helemaal niemand

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:04

Sheran schreef:
Ja, maar ik studeer en werk in Amsterdam, en ik sta nog maar 2 jaar ingeschreven :). Bovendien blijf ik graag daar in de buurt wonen, want daar heb ik mijn vrienden zitten. Als ik weer terug naar de rimboe ga, dan ga ik me alleen voelen vrees ik.

Dat snap ik idd! Ik hoop voor je dat je gauw je eigen stekkie hebt :(:)

En Nikass,dat is precies ook wat ik bedoel. Ik heb ook in die situatie gezeten,en die eenzaamheid heb ik dus helaas ook gekend. Alleen zal er niks veranderen als je blijft zitten.
Probeer eens iets te ondernemen waarbij je mensen tegenkomt,en echt,ik vond het doodeng,dus ik zal de laatste zijn die beweert dat het simpel is.
Alleen jijzelf(of de TS dus)kan beginnen er een verschil in te maken.
Tuurlijk is het een samenloop van omstandigheden,dat weet ik ook heel goed.
Alleen als je wil dat er iets verandert zal je in dit geval zelf een eerste stap moeten zetten,hoe onwijs eng en moeilijk dat ook is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:09

Snoevie schreef:
Alleen jijzelf(of de TS dus)kan beginnen er een verschil in te maken.
Tuurlijk is het een samenloop van omstandigheden,dat weet ik ook heel goed.
Alleen als je wil dat er iets verandert zal je in dit geval zelf een eerste stap moeten zetten,hoe onwijs eng en moeilijk dat ook is.

Ben ik met je eens, maar dan heb je het dus niet over even een paar vrienden vragen... en ook als je wel een paar mensen hebt om mee om te gaan kun je je eenzaam en afgewezen voelen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:13

Nikass schreef:
lifaya schreef:

Maar jullie zeggen: "vraag zelf eens een vriend of vriendin mee" en "genoeg andere mensen waar ik het gezellig mee kan hebben"
Dan heb je het dus niet over de eenzaamheid van het hebben van helemaal niemand

Wat wij bedoelen is dat je niet persé beste vrienden moet hebben om het gezellig te hebben. Je leert vanzelf mensen kennen als je bijvoorbeeld op reis gaat en noem maar op. Als je er in je eentje op uit gaat leer je veel meer mensen kennen. En ook dan zijn er momenten dat je alleen bent, maar dat overleef je wel.

Ik ben net ALLEEN naar NYC gegaan. Kende niemand en wist bijna niks van NYC, alleen wat feitjes en een beetje de kaart bekeken :+ Eerste dag leerde ik al een meid kennen in de airportshuttle, met haar heb ik meerdere keren afgesproken. Ook leerde ik iemand kennen via tinder en op de laatste avond ook ontzettend gezellig gehad met wat Time Square security agents waar we super spontaan mee zijn gaan eten/drinken :D Als je ergens in je eentje heen gaat dan zie je gewoon zoveel meer en ontmoet je gewoon zoveel meer mensen :)
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 26-12-14 22:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:15

Oh zeker Nikass. Dat 'even' klinkt idd wel te makkelijk. En ik denk dat als je een paar vrienden hebt maar je toch steeds afgewezen voelt,je anders gewoon eens met je vrienden moet gaan praten(ja,ook dit is erg moeilijk,I know)want wellicht hebben ze dat gewoon ook niet door om diverse redenen.

Ik heb onlangs van een vriendin geleerd dat je niet mag denken voor anderen,maar let eens op hoe snel je dat doet. Ik heb het aan den lijve ondervonden.
Zoals; goh,ik heb zin om met pietje naar de film te gaan,maar hij zal toch wel geen zin hebben/niet willen.

Ik bedoel er mee te zeggen,dat als je je eenzaam voelt,je ook kan proberen iets met iemand af te spreken,of iets te gaan doen waarbij je mensen tegenkomt.
Kan uiteraard vanalles zijn!

Ik las hier ook iemand die reageerde dat ze via bokt ook vriendinnen heeft gevonden. Vaak worden er meetings georganiseerd vanuit veel HK topics. Of organiseer er een als je dat leuk vindt :)

Klinkt allemaal heel makkelijk,maar is het zeker niet. Maar veranderingen aanbrengen is vaak ook niet makkelijk.

Lifaya,ik ben het deels met je eens,maar gevoel van eenzaamheid kan heel erg sterk zijn,dan denk je niet; dat overleef ik wel. Je kan er behoorlijk diep inzitten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:18

I know :) het kan absoluut diep zetten maar je moet dan gewoon voor afleiding zorgen :j
Ik heb me 2 jaar geleden ook wel eenzaam gevoeld in de States, en ben er toen ook best boos om geworden hoe het verliep. Maar uiteindelijk kwam alles toch op zn pootjes terecht en heb ik een geweldige tijd gehad. Ik bedoel meer dus van "blijf er niet in hangen en probeer afleiding te zoeken, dan komt het vanzelf wel weer goed"

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-14 22:19

Hmm ik snap je,maar voor veel mensen is dat niet gewoon.

Wel erg knap van je dat jij er zo goed uit bent gekomen,compliment!