Wie auto bekeuring betalen? Mijn auto, hij was bestuurder

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Re: Wie auto bekeuring betalen? Mijn auto, hij was bestuurder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:52

Ja, 1/3 betalen zou ook nog een optie kunnen zijn. Je toont je goede wil, maar je legt de verantwoordelijkheid toch wel bij hem neer.

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 09:53

Hem zelf laten betalen! Hij heeft gereden! :) Dan had hij zich maar aan de snelheid moeten houden!

Ik zou jou eerder voor gek verklaren om de boete half te betalen... Ze mogen jou auto al meenemen! :)

Kirsha

Ik vind ook dat hij het moet betalen. Als je in iemand anders' auto rijdt let je toch juist goed op snelheid en rode stoplichten enzo, of zie ik dat verkeerd?

kohtje

Lekker zelf laten betalen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:00

Tja voor mij heel simpel, degene die rijd heeft zelf bepaald dat ie te hard wil rijden, dus die betaald dan ook de boete. Mijn vriend houdt ook van doorrijden, als hij in mijn auto te hard rijdt en een bekeuring krijgt ga ik die toch echt niet betalen voor hem, zou mooi zijn :+

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:02

Hallo! hij rijdt gratis in een auto en hoeft alleen benzine te betalen? Dan mag hij echt wel zelf de boete betalen!

Ik neem aan dat jij ook verzekering en wegenbelasting betaald? Dan mag hij echt in zijn handjes knijpen dat er altijd een auto staat die hij tegen benzine kosten mag gebruiken.

Dus die boete kan hij dus best zelf betalen.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:03

Zwart-wit gezien is TS verantwoordelijk. Die vriend heeft gereden, maar de auto staat op TS haar naam. Als hij niet wil betalen dan is TS gewoon de sjaak en kan ze de boete betalen.

Ik vind de meesten hier wel egoïstisch reageren. Het gaat hier om een hele goede vriend die iets voor je doet. Tuurlijk is hij degene die het gaspedaal intrapt en te hard rijdt, maar hij staat wel voor TS klaar om haar ergens heen te brengen en weer terug te brengen naar huis. Vrienden zijn schraars en die moet je koesteren.

De hoogte van de boete speelt ook mee. Helaas zijn in Nederland de bekeuringen binnen de bebouwde kom vele malen hoger dan buiten de bebouwde kom. Een paar km te hard buiten de buiten bebouwde kom is een paar tientjes, echter binnen de bebouwde kom zit je zo op 100 euro.

Ik zou de bekeuring ook delen. Daarmee laat je hem wel merken dat hij er niet mee weg komt, maar laat je ook zien dat je hem erg waardeert als vriend. Op deze manier kun je hem nog een keer weer vragen of hij je ergens heen wil brengen.

En als ik TS berichten zo lees dan denk ik dat zij dit ook het liefste doet. Misschien dat je met hem kunt afspreken dat je betaald zodra jij het geld hebt.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:03

De bekeuring is voor hem, hij reed te hard. Maar bij mij zou het ook afhankelijk zijn van de situatie en zoals jij het omschrijft, zou ik ook aanbieden een gedeelte te betalen.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:05

Heel simpel, degene die de boete rijdt, betaalt. Tenzij het gaat om iets wat door onderhoud verkeerd is (zoals een kapotte lamp), en door de eigenaar van de auto opgepakt had moeten worden. Toen we met mijn schoonmoeder de pup gingen ophalen, heb ik ook, in haar auto, teruggereden. Als ik op dat moment een boete gereden had op bijvoorbeeld snelheid of een rood licht, was deze gewoon voor mij geweest, ondanks dat ik op haar verzoek terug reed. Wanneer ik achter het stuur zit, ben ik ten allen tijde zelf, en ik alleen, verantwoordelijk voor wat ik doe. Lekker makkelijk om iemand anders verantwoordelijk te stellen, 'want jij zit er naast' of 'het is jouw auto'. Jij zit achter het stuur, en neemt de beslissingen, en niemand anders. Net als dat ik niet vertrek als niet iedereen in de gordel zit, ik bepaal of ik ergens tussen pas, bepaal ik ook zelf de snelheid.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:07

Nou ga ik vrij regelmatig met anderen op stap (met mijn auto, dus ik of mijn vriend rijdt). Het klopt dat de verantwoordelijkheid bij de bestuurder ligt om zich aan de regels te houden, maar feit is wel dat wij altijd rijden en zij dus nooit de kans hebben om een boete te krijgen. Bovendien ben ik ook wel eens moe of heb ik geen zit, maar mensen durven/willen of mogen nog niet rijden. Ook ben ik wel eens in twijfel over hoe hard ik mag, het voelt niet helemaal fair als ik dan zelf alle boetes moet betalen.
Ik spreek dus wel af dat boetes gedeeld worden als we in het buitenland rijden(gelukkig is het nog niet voorgekomen). Boetes in nl zijn voor mezelf.

In jouw geval zou ik ook de helft betalen. Vooral omdat hij jou ergens naar toe heeft gereden. Zonder jou had hij geen boete gehad, het is voor hem (zoals ik het opvat) ook een vergissing geweest, geen bewuste keuze om te hard te rijden.
Laatst bijgewerkt door MilesNF op 24-12-14 10:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Elegante05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:08

Ik zou wel een gedeelte betalen. Hij hielp jou op dat moment mee, anders had jij geen vervoer.
Als hij nu je auto had geleend voor zichzelf had ik het anders gevonden, maar hij was inderdaad op de weg voor jou.
Natuurlijk is het zo dat hij degene was die te snel reed, maar ik zou me ook banketstaaf voelen om het volledige bedrag te laten betalen.
Wel is het een mooie aanleiding om te zeggen dat je dit éénmalig doet. De volgende boetes zijn volledig voor hun zelf.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:09

Oh ik lees net dat hij jou hielp... hm moeilijk.
Maar dan nog reed HIJ te hard.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 24-12-14 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:09

anne_bento schreef:
Mijn vriend houdt ook van doorrijden, als hij in mijn auto te hard rijdt en een bekeuring krijgt ga ik die toch echt niet betalen voor hem, zou mooi zijn :+
Als je goed leest, lees je dat TS aangeeft dat hij geen snelheidsrijder is. Dus die vlieger gaat niet op. Ook als nette bestuurder kun je soms boven de snelheid rijden, zonder dat je bewust aan het rondscheuren bent.

En wat Egnie zegt telt ook mee, hij staat ook klaar om TS te chauffeuren, dus hij maakt niet alleen maar gebruik van haar auto, ze heeft er zelf ook baat bij.

Het gaat er niet alleen om voor wie de bekeuring technisch is, dat is duidelijk. Maar ik mag hopen dat vrienden onderling verder kijken dan dat…..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:11

Merileth schreef:
Tenzij het gaat om iets wat door onderhoud verkeerd is (zoals een kapotte lamp), en door de eigenaar van de auto opgepakt had moeten worden
Dan is het altijd nog de verantwoordelijkheid van de bestuurder om met een auto te gaan rijden waarvan de lamp stuk is.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:15

Een boete is een straf voor iemand die iets verkeerd heeft gedaan. Diegene die achter het stuur zit mag hem dus betalen. Jullie zijn nu geflitst en omdat de auto op jouw naam staat heb jij de boete binnen gekregen. Maar stel dat je door een agent was aangehouden had hij de boete op zijn naam mooi op zijn adres binnen gekregen.

Leuk dat hij jou ergens naar toe bracht maar tenzij jij hem enorm hebt zitten opjagen en gezegd hebt te hard te rijden zou ik hem netjes de boete laten betalen.

Udo2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:17

Zo heb ik wel eens op verzoek terug gereden van een feestje.. Omdat ik gewerkt had en geen alcohol op had. Ritje van 150 km, achteraf dus ook een bekeuring. Ik heb de bekeuring gelukkig niet hoeven betalen.... Ze vonden het een beetje sneu. Doe waar je jezelf het fijnste bij voelt, of overleg even met deze vriend!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:20

ElineS schreef:
Ik denk dat ik toch inderdaad de helft ga betalen. Ook al is het niet mijn verantwoordelijkheid, hij reed voor mij, hij heeft normaal nooit problemen met de auto, is normaal heel netjes en rijd ook netjes. Dit was echt oeps, per ongeluk.

Dus voor deze keer.

Ik twijfelde even omdat het toch echt zijn eigen verantwoordelijkheid is, maar ik voel me te banketstaaf om hem nu het hele bedrag te laten betalen.

Vervolgens ga ik daarna wel duidelijk met beide overleggen, als zij rijden, zij betalen.. Ook al rijden ze mij ergens heen. Omdat zij toch degenen zijn die moeten opletten op hoe hard ze gaan. Ik denk dat ik dat even op papier zet. Al is het niet rechtsgeldig. Afspraken op papier is wel fijn.

Lijkt me een enorm strak plan. Ik zou zeker ook even je twijfels kenbaar maken, dat je je eerst afvroeg of hij niet alles zou moeten betalen maar dat je je daar niet lekker bij voelt en daarom 50/50 doet.

Precies wat Udo2001 schrijft, doe waar jij je lekker bij voelt. :j

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:32

Ik zou als bestuurder toch wel raar staan te kijken als ik zo'n afspraak op papier onder mijn neus zou krijgen. "Dan haal je maar mooi zelf je rijbewijs", zou ik denken. "Als het zo moet..."

Want hoe netjes je ook rijdt, een kans op een boete heb je altijd. Vooral omdat je vaak niet weet hoe hard je ergens nou precies mag.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:35

LindyH schreef:
Want hoe netjes je ook rijdt, een kans op een boete heb je altijd. Vooral omdat je vaak niet weet hoe hard je ergens nou precies mag.

:+
Ik mag hopen dat je de regels en borden een beetje kent....

TS, normaal zou ik zeggen 'degene die rijdt betaalt ook', maar aangezien jij zelf hebt gevraagd of hij jou ergens heen wilde rijden lijkt 50/50 me in dit geval wel redelijk ja.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:36

Maar dat is toch je eigen verantwoording Lindy? Jij rijdt toch, ookal rijdt je voor een ander? Wat ga je dan later doen als je zelf een auto hebt, de boete ook niet betalen want 'ik wist niet hoe hard ik daar precies mocht'???? Als je niet weet hoe hard je mag, rij je maar wat rustiger. Langzamer rijden mag altijd, dan doe je maar even rustig aan. En vergeet niet dat die vrienden er zelf ook voordeel bij hebben haar af en toe rond te rijden. Dus als je zegt 'haal je rijbewijs maar mooi zelf', ben je zelf ook je goedkope auto kwijt. Het mes snijdt in dit verhaal echt aan twee kanten.

Nogmaals, het lijkt mij niet meer dan logisch dat degene rijdt, degene is die de boete maakt en dus ook degene is die de boete betaald. Desondanks is er meer in het leven dan geld en begrijp ik gevoelsmatig de gedachtegang van TS wel. En luisteren naar je eigen gevoel is echt een waardevol iets, zeker met dit soort dingen. Maar in de basis is het voor mij wel dat degene die rijdt, ook de boete krijgt.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 10:37

Ik zou hem volledig betalen, want IK zou te hard hebben gereden. Dat is mijn verantwoordelijkheid en als je die verantwoording niet wilt moet je geen auto rijden. Natuurlijk baal je even, maar dat is toch met elke boete?

Een defect aan de auto vind ik idd een andere situatie, maar nu is het toch echt de bestuurder die de gaspedaal te diep heeft ingedrukt.

Ik zou het heel soepel vinden als je de helft betaald (idd als tegemoetkoming voor hun diensten)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 11:42

Goh wat zijn jullie gul zeg, of ik ben gewoon gierig? Ik zie het namelijk zo in dat hij de keus heeft gemaakt om te hard te rijden dus hij moet de boete betalen. Maar zie het eens andersom in. Jij rijd en rijd te hard, is het jou keus geweest als je te hard rijd. Dus wie zijn gat verbrand moet op de blaren zitten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 12:05

Als ik in mijn vriend zijn auto rijd en hij zit naast me en ik loop een bekeuring op, dan zou ik die betalen. Mijn vriend is niet verantwoordelijk voor mijn snelheid.
Deze vriend mag gebruik maken van jouw auto. Jij heb de kosten aan onderhoud, verzekering enwegenbelasting. Als hij daar niet in mee betaald dan hoef jij niet mee te betalen aan zijn bekeuring

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:01

Cayenne schreef:
Hoe zit dat eigenlijk met verzekeringen? Als hij een ongeluk in jouw auto krijgt, is dat dan voor jouw no-claim?
Geen idee hoe dat werkt hoor, maar kan me herinneren dat mijn moeders no claim werd aangesproken toen mijn broertje in haar auto een ongeluk kreeg.

Ik dacht dat je helemaal geen auto kon verzekeren, als je geen rijbewijs hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-14 15:03

ingvdh schreef:
Hallo! hij rijdt gratis in een auto en hoeft alleen benzine te betalen? Dan mag hij echt wel zelf de boete betalen!

Ik neem aan dat jij ook verzekering en wegenbelasting betaald? Dan mag hij echt in zijn handjes knijpen dat er altijd een auto staat die hij tegen benzine kosten mag gebruiken.

Dus die boete kan hij dus best zelf betalen.

Hij reed voor ts hoor. Dus hij verleende haar een dienst.

Ik ben voor delen :)