Stel dat ik nu zou sterven..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:32

vuurneon schreef:
Allah = God = Jahweh

Volgens mij zei ik dat al.

En dan heb je nog Boeddha, en er zijn er vast nog meer die de leer aanhangen dat je aardig moet zijn voor je naasten en je er uiteindelijk zelf beter van gaat worden als je dat doet.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:32

Ik ben zelf "vrij" opgevoed; mijn moeder katholiek en mijn vader niet gelovend. Ik ben gedoopt maar ben niet gedwongen om te geloven of naar de kerk te gaan. Ik heb een zeker geloof in iets "daarboven", maar dat leg ik niet aan bij een bepaald geloof zoals het katholieke geloof.

Naar mijn idee is Allah/Jaweh/Buddha dezelfde god als "God" van het christendom. Alleen in een andere verschijning, met een andere interpretatie en een andere geschiedenis, gemaakt door het volk die het op een manier beleeft heeft.
Naar mijn idee gelooft een persoon dus in een god, niet in dé god.

Oftewel; als jij je wilt aanhangen bij een andere geloofsstroming als waar jij nu "zit", is daar in mijn ogen dus niets mis mee, en voor de god(en) ook niet; je gelooft nog steeds in dezelfde god.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:34

Ik vermoedde al dat ze Hersteld hervormd waren. Wij hebben ook zo'n kerk in het dorp. Dus ik ken de stroming en de gedachten.
Moeilijk zeg als je zelf andere gedachten hebt dan je ouders. Probeer voor jezelf de dingen mee te nemen waar je wat aan hebt en waar je een beter mens door wordt. :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:39

Ik snap waar je mee zit. Ook ik heb die vragen en ook ik ben opzoek naar "iets". Stel dat ik nu doodga, waar kom ik dan terecht? Is er een hemel, dan kom ik daar niet want dan heb ik verkeerd geleefd. Wordt ik opnieuw geboren, oke ook goed doe ik het nog een keertje over. Is er niks (wat ik me niet kan voorstellen want waarom leef je dan..?), jammer maar helaas.

Ik ben alle heilige geschriften gaan lezen naar iets waar ik aansluiting in kan vinden in de manier waarop ik denk. Zo denk ik dat als God wel bestaat, hij geen kinderen kan krijgen en geen deelgenoten heeft. Waarom zou je anders God moeten aanbidden als er toch anderen (i.e. heilige Johannes e.d) zijn die hetzelfde 'kunnen' als God.

Ook ben ik gaan kijken hoe alles in elkaar zit. Joods kan ik niet worden want ik ben geen afstammelinge van Mozes o.i.d. De Bijbel is al ik weet niet hoe vaak herschreven, herdrukt en aangepast dat ik die eigenlijk niet meer betrouwbaar genoeg vind. De Koran daarintegen is altijd hetzelfde gebleven voor bijna 1500 jaar. Alle geschriften hebben het over de profeten. Zo voorspelde de profeet Jezus de komst van een laatste profeet, Mohammed dus.

Ik neig meer naar de Islam. Heb de Koran gelezen en ik voel mij thuis bij wat erin staat. Er worden feiten in genoemd die nu pas door de moderne wetenschap 'ontdekt' worden. Zoals dat het laten slapen van kinderen op de rechterzijde goed is voor hun bloedsomloop (correct me if i'm wrong).

Ik denk dat je er verstandig aan doet om onderzoek te doen naar verschillende geloven en dat je dan kijkt waar je je het meest in thuis voelt. Voor mij is dat de Islam. Ik heb hier in de buurt een moskee, en ik ga daar regelmatig heen. Om de lezingen te beluisteren en het gebed te bekijken. Ik heb bewondering voor de mensen die de standvastigheid hebben om 5x per dag het gebed te bidden te de Koran te reciteren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:43

Ik geloof in een universele levensenergie. Voor mij is dat God. Daar ga ik naartoe als ik doodga, en die kan ik aanspreken in gebed en aantappen bij dingen als Reiki. Daar voel ik me goed bij. Ik geloof niet in de oude man met een baard en ik heb sowieso een broertje dood aan alle angstscenarios waarmee menig geloof je bang probeert te maken. God is liefde. Leef vanuit liefde en hoop, en niet vanuit angst. Probeer vrede te vinden in jezelf......
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-12-14 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:44

Ik ben oud gereformeerd opgevoed, de echte zwarte kousen zeg maar :)

De verwarring die jij nu hebt is helemaal niet erg, het is niet erg om te kijken aar wat bij jou past.
Misschien dat lezen over het universeel soefisme je ook wat rust kan bieden :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:44

Cassidy schreef:
vuurneon schreef:
Allah = God = Jahweh

Volgens mij zei ik dat al.

En dan heb je nog Boeddha, en er zijn er vast nog meer die de leer aanhangen dat je aardig moet zijn voor je naasten en je er uiteindelijk zelf beter van gaat worden als je dat doet.

Ik wou er nog wat aan toevoegen maar het internet haakte af :+

Bij deze:
Ik heb altijd christelijk onderwijs genoten in mijn jeugd; mijn middelbare school had de insteek 'verruim je wereldbeeld, door je te verdiepen in de andere religies'. Dat vond ik zelf altijd heel fijn en ook gezond; voor de zoektocht naar jezelf van puber tot volwassene ('waar sta ik ,wat wil ik, wat geloof ik?') los van je ouders. Oftwel; wij hebben het hindoeïsme onder de loep genomen, jodendom, islam, boeddhisme, stromingen binnen het christendom maar ook natuur godsdiensten. Naast onderzoek doen, hebben wij ook diverse diensten bezocht van andere geloven :j
Er komt gewoon een moment in je leven dat je los komt van je ouders en sterk op zoek gaat naar je eigen identiteit; daar zit jij nu in ts. Volg gewoon je gevoel hierin en ontwikkel jezelf.
Ik ben afvallige geworden van de kerk en stel dat God wel bestaat en ik sta voor de poorten van Petrus, dan word ook ik binnen gelaten want God is er 1 van de liefde.

Mijn zeer devote oma zei op haar sterfbed tegen de dominee; 'u kunt l*llen wat u wil, maar er is nog niemand terug gekomen om te vertellen hoe fijn de hemel is'
Oftwel; hoe devoot ze ook was, haar insteek was voor haar dood 'we zien het allemaal wel, kan er niets meer aan veranderen'.

Wees vooral blij met jezelf en geniet van het leven want niemand weet wat er gaat komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:52

Nogmaals bedankt voor al de reacties! Ik ben toch wel blij dit topic geopend te hebben, er komen een hoop intressante dingen voorbij. Er is bijvoorbeeld meerdere malen gezegd dat God en Allah dezelfde zijn. En DAMwolf, jij zegt dat de profeet Jezus de komst van Mohammed voorspelde? Heb je daar ergens een bron/tekst uit de Bijbel/Koran van o.i.d.? Want als dat zo is, dan zijn Jezus en Mohammed dus de zelfde soort profeten met dezelfde God? (Geen idee hoe ik dat anders moet verwoorden. :') ) Maar inmiddels wordt Jezus aan het Christendom gelinkt, en Mohammed aan de Islam, terwijl ze beide tot dezelfde 'religie' horen. En dat is dan weer de kern van het 'universeel soefisme', dus eigenlijk alle godsdiensten hebben dezelfde God?
Best ingewikkeld.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:55

Citaat:
Bij deze:
Ik heb altijd christelijk onderwijs genoten in mijn jeugd; mijn middelbare school had de insteek 'verruim je wereldbeeld, door je te verdiepen in de andere religies'. Dat vond ik zelf altijd heel fijn en ook gezond; voor de zoektocht naar jezelf van puber tot volwassene ('waar sta ik ,wat wil ik, wat geloof ik?') los van je ouders. Oftwel; wij hebben het hindoeïsme onder de loep genomen, jodendom, islam, boeddhisme, stromingen binnen het christendom maar ook natuur godsdiensten. Naast onderzoek doen, hebben wij ook diverse diensten bezocht van andere geloven :j
Er komt gewoon een moment in je leven dat je los komt van je ouders en sterk op zoek gaat naar je eigen identiteit; daar zit jij nu in ts. Volg gewoon je gevoel hierin en ontwikkel jezelf.
Ik ben afvallige geworden van de kerk en stel dat God wel bestaat en ik sta voor de poorten van Petrus, dan word ook ik binnen gelaten want God is er 1 van de liefde.

Mijn zeer devote oma zei op haar sterfbed tegen de dominee; 'u kunt l*llen wat u wil, maar er is nog niemand terug gekomen om te vertellen hoe fijn de hemel is'
Oftwel; hoe devoot ze ook was, haar insteek was voor haar dood 'we zien het allemaal wel, kan er niets meer aan veranderen'.

Wees vooral blij met jezelf en geniet van het leven want niemand weet wat er gaat komen.

helemaal mee eens, of God bestaat of niet , hij houd van iedereen.
het gaat erom dat je een goed leven hebt gehad.

ik zelf ''geloof'' dat het geloof enkel een richtlijn/levenswijze is voor mensen die een doel nodig hebben in hun leven. ik zou me dus niet te druk maken over hoe het moet maar wat bij jou past!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:56

Jezus is niet gelijk aan Mohammed.

Maar mocht je wat vragen hebben over de Bijbel, verdiep je eens in de gnostische teksten.
Er zijn meer evangelien geweest dan de vier die de Bijbel hebben gehaald. Wat in de Bijbel is beland is wat een select groepje MANNEN hebben beslist dat er in moest staan.
Sterker nog, het hele christelijke geloof is een patriarchische stroming, ik kan absoluut niet overweg met de minachting van het christelijke geloof voor de vrouw, terwijl het toch wel heel waarschijnlijk is dat vrouwen ook een heel belangrijke rol hebben gespeeld. Een vrouw de grond in te trappen op de manier waarop het katholieke geloof dat propageerd, dan ben je toch verkeerd bezig. In mijn ogen dan.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:58

Volgorde geloof (oud naar nieuw): joden, christenen, islam. Joden geloven wel dat Jezus bestond, maar niet als zoon van god. Hetzelfde voor Islam, Jezus was voor hen ook een profeet. God zou naar Mohammed zijn gekomen zodat hij het geloof wel goed uit zou kunnen leggen (wat joden en christenen dan blijkbaar niet deden), dus het gaat om dezelfde god maar met andere invulling (+ overeenkomsten) :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:58

Kaus schreef:
@[naam], hoe kijkt God volgens jou aan tegen mensen die niet geloven of een andere godsdienst aanhangen?

Ik geloof dat hij er verdrietig van is.
Ken jij het verhaal van de verloren zoon?
Dat is een verhaal dat Jezus verteld om uit te leggen hoe God mensen los laat om zelf op ontdekking te gaan.

Het verhaal gaat over een jongen die het werken op de plaats bij zijn vader zat is en de wijde wereld in wil trekken.
Hij gaat naar zijn vader toe en vraagd hem zijn deel van de erfenis alvast te geven.
De vader geeft de jongen zijn deel en laat hem gaan.
De jongen leeft zich uit en geeft zijn geld uit.
Het gaat de jongen voor de wind tot dat zijn geld op heeft.
Als hij dan vervolgens niets te eten meer heeft bedenkt hij zich en realiseert zich dat de werknemers van zijn vader het beter hebben dan hij nu.
Hij keert terug. Bij zijn terug keer is de vader dolblij en geeft een groot feest.

Dat is in een notendop het verhaal maar voor mij geeft het weer hoe God ons vrij laat.

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:59

Jeetje wat naar dat je zo denkt :(:) Is het niet mogelijk om met vriendinnen of iemand anders terug te gaan naar je oude kerk en daar op catechesatie/club/vereniging je vragen te stellen? of de Dominee daar aan te spreken over je twijfels?

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:04

Dit vond ik voor mezelf een prettig verhaal verteld door Alan Watts (het is een oud verhaal dat niet door hem zelf geschreven werd). Alan Watts was een filosoof die zowat alle Godsdiensen ter wereld heeft bestudeerd.

Hij verteld :

"Mythe is dan de vorm waarin ik probeer te antwoorden als kinderen mij die fundamentele metafysische vragen stellen die zo gemakkelijk bij hen rijzen: 'Waar kwam de wereld vandaan?' 'Waarom maakte God de wereld?' 'Waar was ik voor ik geboren werd?' 'Waar gaan mensen heen als ze doodgaan?'. Keer op keer ondervond ik dat ze tevreden schijnen te zijn met een eenvoudig en zeer oud verhaal dat ongeveer luidt als volgt:"

'Er was nooit een tijd dat de wereld begon, want ze gaat in het rond als een cirkel, en er is geen plek op een cirkel waar deze begint. Kijk maar naar mijn horloge dat de tijd aangeeft; dat gaat rond, en zo herhaalt de wereld zich keer op keer. Maar precies zoals de urenwijzer van het horloge naar de twaalf klimt en zakt naar de zes, zo is er ook dag en nacht, waken en slapen, leven en sterven, zomer en winter. Je kunt geen van deze hebben zonder de andere, want je zou niet kunnen weten wat zwart is tenzij je het naast wit had gezien, of wat wit is tenzij naast zwart.

'Op dezelfde manier zijn er tijden dat de wereld is, en tijden dat ze niet is, want als de wereld zonder rust eeuwig door zou gaan, zou ze vreselijk moe worden van zichzelf. Ze komt en gaat. Zo zie je haar; en zo weer niet. Dus omdat ze niet moe wordt van zichzelf, komt ze altijd weer terug nadat ze is verdwenen. Het is als je adem: die gaat in en uit, in en uit, en als je die aldoor probeert in te houden, dan voel je je beroerd. Het is ook als verstoppertje-spelen, want het is altijd leuk om nieuwe manieren te ontdekken om je te verstoppen, en om naar iemand te zoeken die zich niet altijd op dezelfde plek verstopt. God speelt ook graag verstoppertje, maar omdat er niets is buiten God, heeft hij niemand dan zichzelf met wie hij spelen kan. Deze moeilijkheid omzeilt hij door te doen alsof hij niet zichzelf is. Dat is zijn manier om zich voor zichzelf te verstoppen. Hij doet alsof hij jou is, en mij en alle mensen op de wereld, alle dieren, alle planten, alle rotsen en alle sterren. Op die manier beleeft hij vreemde en schitterende avonturen waarvan sommige vreselijk zijn, en angstaanjagend. Maar die zijn net enge dromen, want als hij wakker wordt, verdwijnen ze.

'Welnu, als God zich verstopt en doet alsof hij jou en mij is, doet hij dat zo grondig dat hij een hele tijd nodig heeft om zich te herinneren waar en hoe hij zich verstopte. Maar dat is de gein juist - net waar het hem om ging. Hij wil zichzelf niet al te gauw opsporen, want dan zou de lol eraf zijn. Daarom is het voor jou en mij zo moeilijk om tot de ontdekking te komen dat we God in vermomming zijn, die doet alsof hij zichzelf niet is. Maar als het spel lang genoeg geduurd heeft, worden we allemaal wakker, houden we op met komediespelen, en herinneren we ons dat we allemaal één enkel Zelf zijn - de God die het enige is dat er bestaat, en die eeuwig leeft.

'Natuurlijk moet je niet vergeten dat God niet zo is gevormd als een mens. Mensen hebben een huid, en er is altijd iets buiten die huid. Als dat niet zo was, zouden we het verschil niet weten tussen wat er binnenin ons lichaam zit en wat zich daarbuiten bevindt. Maar God heeft geen huid en geen vorm, want er is voor hem geen buitenkant. (Is het kind voldoende intelligent, dan illustreer ik dit met een Moebiusstrip - een ring van papierband die éénmaal zodanig is verdraaid dat die maar één zijde en één rand heeft). De binnen- en de buitenkant van God zijn dezelfde. En hoewel ik over God sprak als 'hij' en niet als 'zij', is God geen man en geen vrouw. Ik zei ook niet 'het', want daarmee duiden we gewoonlijk niet-levende dingen aan.

'God is het Zelf van de wereld, maar je kunt God niet zien - om dezelfde reden dat je zonder spiegel je eigen ogen niet zien kunt, en je beslist niet in je eigen tanden kunt bijten, of binnenin je hoofd kunt kijken. Jouw zelf is zo slim verstopt, omdat het God zelf is die zich verbergt.

'Je zou de vraag kunnen stellen, waarom God zich soms verbergt in de vorm van afschuwelijke mensen, of doet alsof hij mensen is die erg ziek zijn of veel pijn lijden. Bedenk dan vóór alles, dat hij dit niemand dan zichzelf echt aandoet. Vergeet evenmin dat in bijna alle verhalen waarvan je geniet, er goede zowel als slechte mensen moeten zijn, want de sensatie van het verhaal zit hem in het te weten komen hoe de goede mensen de overhand zullen krijgen over de slechte. Het is hetzelfde als wanneer we kaartspelen. Aan het begin van het spel schudden we de kaarten allemaal door elkaar. We maken er een troep van, zoiets als de slechte dingen in de wereld. Maar waar het in het spel om gaat, is die rotzooi weer op orde te brengen, en wie dat het beste doet, heeft gewonnen. Dan schudden we de kaarten opnieuw, en spelen nòg een keer. En zo gaat het met de wereld.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:08

[***] schreef:
Bedankt voor alle reacties, ik vind het superfijn om te horen dat het niet raar is hoe ik denk, geef toch wat rust. Bij de kerk van mijn ouders is het vaak een waarschuwende preek(pas hier op, pas daar op, doe dat niet ect.) en het gaat vaak over de ruimte poort en de nauwe poort. Dus de breede port is zegmaar een makkelijke manier om te leven, en de de nauwe poort is de moeilijk manier van leven( dus leven als een Chirsten) en dan in de Hemel komen. Dat is dan de enige weg naar de Hemel, die weinig mensen vinden.. Ik heb zo het gevoel alsof ik een gebruiksaanwijzing nodig heb, wat ik moet doen en wat niet

Ik ben Christelijk en volgens sommige normen 'streng'? Of het streng is, daar heb ik geen oordeel over, maar God en het geloof speelt voor mij een dagelijks grote rol. Of dat het enige juiste is? Voor mij wel, voor een ander misschien niet.

Ik snap heel goed hoe je je voelt, heb zelf ook in een soort gelijke situatie gezeten. Hel en verdoemenis werden elke preek rond gestrooid en wee diegene die niet perfect volgens die kerk leefde, die waren pas fout. Incl opgeven vingertje van de voorganger.

In mijn ogen is dat zo vreselijk zonde. God is een God van Liefde! Dat komt eerst en dat zal laatst zijn. Wat mij een enorme rust en veel duidelijkheid heeft gegeven is het besef dat God perfect is, wij gaan dat nooit kunnen zijn. Nimmer. God is perfectie, wij hoeven niet ons hele leven te streven om perfect te zijn, dat is onhaalbaar. Er viel bij dat besef een last van mijn schouders. Betekend niet dat ik er op las kan leven en bewust zondigen. Maar wel dat mijn fouten vergeven gaan worden, en ik niet hoef te streven naar het perfecte.
Een ander punt zijn kleine stukjes tekst in de bijbel zoals 'Al voor jij gebeuren was kende Hij je naam' 'Wat kosten vijf mussen? Bijna niets. Toch wordt er niet één door God vergeten. Zelfs de haren op jullie hoofd zijn alle geteld. Wees niet bang, jullie zijn meer waard dan een hele zwerm mussen' '“Voordat ik je vormde in de moederschoot, had ik je al uitgekozen, voordat je de moederschoot verliet, had ik je al aan mij gewijd…”

En zo kan ik heel wat stukjes benoemen waaruit Gods liefde voor ons, voor jou en voor mij persoonlijk getuigd. God heeft lief. Waarom zouden wij dan niet lief hebben? :)

Ik besef dat dit een 'pro-geloof' post is en normaal hou ik daar op bokt niet zo van. Maar ik zou het zo zonde vinden als het mooie van God en het geloof teniet wordt gedaan door zulke doemdenkerij en angst aanpraten.

Het staat vrij om te pb'en of eens in ons HK topic mee te kletsen. Mocht je graag iets willen lezen, Jutten van Reinier Sonneveld is een heerlijk luchtig, positief boek wat het geloof draagbaar en tastbaar maakt voor 'de gewone mens' en de schatten van de bijbel weer geeft.

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:12

Precies Cassidy, daarom trekt het Christendom mij ook totaal niet. De vrouw van de profeet Mohammed was een zakenvrouw en werd alom gerespecteerd.

Linda: http://www.soebratie.nl/religie/bijbel/ ... Bijbel.htm

Ik heb ook een boek geleend van een vriendin. De Fakkel heet het, en de Koran staat er uitgelegd in met passages en verzen. Ik vond het een enorm interessant boek en ik heb er veel uit geleerd!

Ik geloof wel dat er maar 1 God is. 1 energie die alles beheerd. Tenslotte is de evolutietheorie, ook maar een theorie en geen feit. En is de big bang theorie, ook maar een theorie en geen feit. Mozes was een profeet, daarna kwam Jezus, en daarna Mohammed. Hij was de laatste profeet en er zullen er niet meer volgen.. Ik denk dus dat de regels die er zijn opgeschreven in het laatste boek, ook het meest betrouwbaar zijn.

HeartOfHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:12

Ik geloof zelf niet, maar naar mijn idee is God iemand die je helpt en steunt als je dat graag wil, in je eigen keuzes. Je bent als vrij mens op de wereld gezet en hebt het recht om eigen keuzes te maken, en God is er om je daarbij te begeleiden als je daarvoor kiest.
Ik zou je er niet al te druk om maken, gewoon lekker je leventje leiden zoals jij dat graag wil, praat er eens over met je ouders of met de dominee misschien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:17

DAMWolf schreef:
Precies Cassidy, daarom trekt het Christendom mij ook totaal niet. De vrouw van de profeet Mohammed was een zakenvrouw en werd alom gerespecteerd.

Ik heb zo mijn problemen met de Islam, maar dat is mijn persoonlijke probleem, met name door de extremisten die op dit moment zo in het nieuws staan.
Hetzelfde probleem heb ik met de zwarte-kousen-kerk in grote gedeeltes van Nederland.

Maar wat ik niet uit mijn hoofd kan zetten is de persoonlijke mening van een begravenisondernemer.
Die duidelijk aangaf dat hij liever een katholieke begravenis heeft dan een gereformeerde.
Bij een katholieke begravenis heeft hij nog nooit meegemaakt dat er mensen het graf in wilden springen omdat ze niet los wilden laten, puur omdat er geen leer was vanuit liefde en vergeving....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-12-14 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:17

HeartOfHorse schreef:
Ik geloof zelf niet, maar naar mijn idee is God iemand die je helpt en steunt als je dat graag wil, in je eigen keuzes. Je bent als vrij mens op de wereld gezet en hebt het recht om eigen keuzes te maken, en God is er om je daarbij te begeleiden als je daarvoor kiest.
Ik zou je er niet al te druk om maken, gewoon lekker je leventje leiden zoals jij dat graag wil, praat er eens over met je ouders of met de dominee misschien.

eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:21

Cassidy, waarom is Jezus is niet gelijk aan Mohammed? Want zijn het dan volgens jou allebei profeten? En kan je misschien even kort uitleggen wat gnostische teksten zijn, ik word niet veel wijzer door Wikipedia, aangezien het daar allemaal zo ingewikkeld uitgelegd is. En tot wat voor een geloof reken jij je dan?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:24

Grote verschil is vooral dat Jezus in de ogen van de Islam geen zoon van God is, omdat geen mens dat kan zijn. Jezus was inderdaad wel een profeet, maar Mohammed was de laatste profeet en voor de Islam de belangrijkste. Maria en haar zoon Jezus worden in de Koran wel vermeld.

De Joden zien Jezus niet als profeet of als zoon van God. Daarnaast wachten ze nog steeds op de Messias.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 22-12-14 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:26

Cassidy schreef:
Jezus is niet gelijk aan Mohammed.

Maar mocht je wat vragen hebben over de Bijbel, verdiep je eens in de gnostische teksten.
Er zijn meer evangelien geweest dan de vier die de Bijbel hebben gehaald. Wat in de Bijbel is beland is wat een select groepje MANNEN hebben beslist dat er in moest staan.
Sterker nog, het hele christelijke geloof is een patriarchische stroming, ik kan absoluut niet overweg met de minachting van het christelijke geloof voor de vrouw, terwijl het toch wel heel waarschijnlijk is dat vrouwen ook een heel belangrijke rol hebben gespeeld. Een vrouw de grond in te trappen op de manier waarop het katholieke geloof dat propageerd, dan ben je toch verkeerd bezig. In mijn ogen dan.

ik geloof best wel radicaal ( zo zou je het kunnen noemen ) in wat in de bijbel staat, maar nergens wordt de vrouw de grond in getrapt. Staat heel veel liefdevols over de vrouw in, en ook de kracht van de vrouw komt vaak in de bijbel naar voren. Nu had je het misschien ook over het katholieke geloof, ik weet niet of het daar anders ligt. Maargoed, het is denk goed om gericht te blijven op de ts en niet onderling discussies te starten :) ( geen verwijt, ook eerder naar mezelf toe )

Ik denk dat Jezus & Mohammed vrij verschillend waren ten eerste qua levensstijl. Allebei brachten ze een geloof, wat ze bestempelden als het ware geloof. Maar een groot verschil tussen de Islam & het Christendom is de weg ernaar toe. Je hele leven regeltjes volgen en hopen dat je ergens uit komt, maar evengoed in onzekerheid blijven is volgens mij wat Mohammed verkondigde, en Jezus verkondigde een geloof waarin je een vaste grond hebt, Hij onvoorwaardelijk van je houdt, wat niet afhangt van jouw prestaties, maar vanuit Zijn liefde zo is, waarvanuit jij mag leven.

Ts, goed en dapper dat je zo'n topic start! Leuk om verschillende reacties te lezen. Ik ga nog uitgebreider reageren op de post :)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:27

[***] schreef:
Cassidy, waarom is Jezus is niet gelijk aan Mohammed? Want zijn het dan volgens jou allebei profeten? En kan je misschien even kort uitleggen wat gnostische teksten zijn, ik word niet veel wijzer door Wikipedia, aangezien het daar allemaal zo ingewikkeld uitgelegd is. En tot wat voor een geloof reken jij je dan?

Ik ben niet Cassidy, maar Jezus leefde eeuwen eerder dan Mohammed, het is niet dezelfde persoon :)

Minimus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:29

Ik moet wel even zeggen dat ik dit een prettig topic vind! Geen rare opmerkingen, en grond-intrappend gedrag van iedereen. Fijn bokt +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 22:30

Minachting van vrouwen? Ik denk dat dat maar net is op welke manier je de bijbel leest of op welke manier je de bijbel uit gelegd krijgt.

Er wordt zoveel moois gezegd en de meest belangrijke rollen worden vervuld door vrouwen. Ik ben daarintegen wel van mening dat ook het Christendom teveel misbruikt wordt/ is geweest en wordt uitgelegd zoals het sommige mensen past. Dat heeft in mijn ogen dan weer weinig met het geloof te maken wat ze beweren te verkondigen.

Maar goed, dat is een andere discussie. :)