vuurneon schreef:Allah = God = Jahweh
Volgens mij zei ik dat al.
En dan heb je nog Boeddha, en er zijn er vast nog meer die de leer aanhangen dat je aardig moet zijn voor je naasten en je er uiteindelijk zelf beter van gaat worden als je dat doet.
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Cassidy schreef:vuurneon schreef:Allah = God = Jahweh
Volgens mij zei ik dat al.
En dan heb je nog Boeddha, en er zijn er vast nog meer die de leer aanhangen dat je aardig moet zijn voor je naasten en je er uiteindelijk zelf beter van gaat worden als je dat doet.

) Maar inmiddels wordt Jezus aan het Christendom gelinkt, en Mohammed aan de Islam, terwijl ze beide tot dezelfde 'religie' horen. En dat is dan weer de kern van het 'universeel soefisme', dus eigenlijk alle godsdiensten hebben dezelfde God?Citaat:Bij deze:
Ik heb altijd christelijk onderwijs genoten in mijn jeugd; mijn middelbare school had de insteek 'verruim je wereldbeeld, door je te verdiepen in de andere religies'. Dat vond ik zelf altijd heel fijn en ook gezond; voor de zoektocht naar jezelf van puber tot volwassene ('waar sta ik ,wat wil ik, wat geloof ik?') los van je ouders. Oftwel; wij hebben het hindoeïsme onder de loep genomen, jodendom, islam, boeddhisme, stromingen binnen het christendom maar ook natuur godsdiensten. Naast onderzoek doen, hebben wij ook diverse diensten bezocht van andere geloven
Er komt gewoon een moment in je leven dat je los komt van je ouders en sterk op zoek gaat naar je eigen identiteit; daar zit jij nu in ts. Volg gewoon je gevoel hierin en ontwikkel jezelf.
Ik ben afvallige geworden van de kerk en stel dat God wel bestaat en ik sta voor de poorten van Petrus, dan word ook ik binnen gelaten want God is er 1 van de liefde.
Mijn zeer devote oma zei op haar sterfbed tegen de dominee; 'u kunt l*llen wat u wil, maar er is nog niemand terug gekomen om te vertellen hoe fijn de hemel is'
Oftwel; hoe devoot ze ook was, haar insteek was voor haar dood 'we zien het allemaal wel, kan er niets meer aan veranderen'.
Wees vooral blij met jezelf en geniet van het leven want niemand weet wat er gaat komen.

Kaus schreef:@[naam], hoe kijkt God volgens jou aan tegen mensen die niet geloven of een andere godsdienst aanhangen?
[***] schreef:Bedankt voor alle reacties, ik vind het superfijn om te horen dat het niet raar is hoe ik denk, geef toch wat rust. Bij de kerk van mijn ouders is het vaak een waarschuwende preek(pas hier op, pas daar op, doe dat niet ect.) en het gaat vaak over de ruimte poort en de nauwe poort. Dus de breede port is zegmaar een makkelijke manier om te leven, en de de nauwe poort is de moeilijk manier van leven( dus leven als een Chirsten) en dan in de Hemel komen. Dat is dan de enige weg naar de Hemel, die weinig mensen vinden.. Ik heb zo het gevoel alsof ik een gebruiksaanwijzing nodig heb, wat ik moet doen en wat niet

DAMWolf schreef:Precies Cassidy, daarom trekt het Christendom mij ook totaal niet. De vrouw van de profeet Mohammed was een zakenvrouw en werd alom gerespecteerd.
HeartOfHorse schreef:Ik geloof zelf niet, maar naar mijn idee is God iemand die je helpt en steunt als je dat graag wil, in je eigen keuzes. Je bent als vrij mens op de wereld gezet en hebt het recht om eigen keuzes te maken, en God is er om je daarbij te begeleiden als je daarvoor kiest.
Ik zou je er niet al te druk om maken, gewoon lekker je leventje leiden zoals jij dat graag wil, praat er eens over met je ouders of met de dominee misschien.
Cassidy schreef:Jezus is niet gelijk aan Mohammed.
Maar mocht je wat vragen hebben over de Bijbel, verdiep je eens in de gnostische teksten.
Er zijn meer evangelien geweest dan de vier die de Bijbel hebben gehaald. Wat in de Bijbel is beland is wat een select groepje MANNEN hebben beslist dat er in moest staan.
Sterker nog, het hele christelijke geloof is een patriarchische stroming, ik kan absoluut niet overweg met de minachting van het christelijke geloof voor de vrouw, terwijl het toch wel heel waarschijnlijk is dat vrouwen ook een heel belangrijke rol hebben gespeeld. Een vrouw de grond in te trappen op de manier waarop het katholieke geloof dat propageerd, dan ben je toch verkeerd bezig. In mijn ogen dan.
( geen verwijt, ook eerder naar mezelf toe )
[***] schreef:Cassidy, waarom is Jezus is niet gelijk aan Mohammed? Want zijn het dan volgens jou allebei profeten? En kan je misschien even kort uitleggen wat gnostische teksten zijn, ik word niet veel wijzer door Wikipedia, aangezien het daar allemaal zo ingewikkeld uitgelegd is. En tot wat voor een geloof reken jij je dan?