Testament oudoom en ik sta er in....maar problemen??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Re: Testament oudoom en ik sta er in....maar problemen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:38

Volgens mij moet je gewoon bericht krijgen van de notaris en dan kun je aangeven of je accepteert of niet. Veder zou ik me niet zo veel aantrekken van de andere familieleden. Ik zou ook niet direct een achternichtje bellen als mijn vader overlijdt. En wat er allemaal in huis is vind ik ook meer aan hun om te verdelen. Zo persoonlijk was je niet met hem, dus dat zou ik niet zo erg vinden. Als je denkt dat er geen schulden zijn dan kun je de erfenis accepteren en houdt je er misschien een leuk geld bedrag aan over. En of dat nou groot of klein is, het is lief dat je oudoom aan je heeft gedacht.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:42

Een executeur kan door de overlevende aangesteld worden in het testament.

Ik zou naar een notaris stappen. Een notaris van jou keus. En daar informatie inwinnen over hoe je dit het beste aan kan pakken. Als die executeur niet is aangesteld middels het testament, maar als die aangetrouwde dat op zich heeft genomen, kan jij wellicht ook via de notaris regelen dat iemand anders (de notaris bijvoorbeeld) dit op zich neemt. Die betreffende man komt mij nou niet bepaald onpartijdig over en juist in deze situatie zou ik een onpartijdig person als executeur willen.

Overigens kan je ook "onder voorbehoud" accepteren. Er is een sjieke naam voor, maar die ben ik kwijt. In dat geval wil je eerste weten wat er onderaan de streep uitkomt voordat je definitief accepteert. Mocht het een schuld zijn dan kan je er dus nog onderuit.

Een broer van je opa is inderdaad een oudoom.

xbelieveitx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 20:52

gecondoleerd, heb er niet veel verstand van,maar succes.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 21:29

Kijk in ieder geval maar uit als en hoe je accepteert. Geen idee of hij een eigen huis had maar ook met benificiare aanvaarding moet je nog uitkijken. Je bent dan niet verantwoordelijk voor de schulden van voor het overlijden maar wel voor de kosten na het overlijden en ook voor de erfbelasting. Bij een eigen huis wordt deze berekend over het vermogen maar ook over de WOZ waarde van het huis. Dan kan het dus zomaar zijn dat je vele duizenden euro's belasting moet betalen terwijl je nog geen cent in handen hebt. En het kan zomaar zijn dat je dit ook niet krijgt als er een fikse hypotheek op het huis zat en er verder niet heel veel vermogen op de bank was. Dit is zo op aan lopende kosten.

Laat je goed informeren.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 22:08

Ik wilde eerst maar de officiële berichtgeving van de notaris aldaar afwachten, dat wij inderdaad als zodanig tot erfgenaam benoemd zijn. En dan dacht ik die beste notaris maar eens te bellen en blond te doen, hoe nu dan e.e.a. in zijn werk gaat (ook voor wat betreft de executeur en de tijdspanne die tussen overlijden en zijn bericht zit) en dan hier in het dorp met onze lokale stotterende notaris (ja echt, hij stottert :D ) checken wat wijsheid is. En dan vooral e.e.a. alleen via de notaris afstemmen en regelen, juist omdat familiebanden niet zo fijn zijn en ter verdere voorkoming van rare en nare situaties. Zo formeel mogelijk. En als mijn zus dat anders ziet, dan mag ze daarin zelf besluiten.

Voor de nicht die mij bij belde; het is ook haar oudoom, Jessix. En wat zij in huis willen verdelen e.d. maakt me niet eens zoveel uit. Ik wist tenslotte ook niet dat ik in het testament stond. Wat ik wel een hele juiste opmerking vind, en dat ligt meer in de relationele sfeer en de familiebanden, dat ik voorheen 'niet bestond' en nu weten ze me te vinden en beginnen gelijk te roepen dat zij zoveel gedaan hebben en er niets voor krijgen. Terwijl ze misschien wel e.e.a. hebben vergoed gekregen van die beste man, waar ik geen benul van heb. Ik denk ook niet dat we het juist kunnen gaan doen. Geef je een deel weg aan de familie, dan is het altijd te weinig. Geef je niets, dan is het ook niet goed. Geef je alles weg, dan heb ik er een slecht gevoel bij, want blijkbaar heeft deze oudoom bepaalde gedachten gehad dat hij bewust deze keuzes heeft gemaakt en gunt hij het ons (wat dat dan ook moge zijn, misschien blijft er net voldoende over voor een afbakpizza en een blikje cola, bij wijze van spreken).

Het is verdorie net een soap zo, Dynasty in the Netherlands. Familiebanden zijn ook niet eenvoudig. En omdat ik ze ken, ben ik gewaarschuwd en heel alert. Net zoals dat de computer op de dag van overlijden ook was overleden, dat soort rarigheid.

Ik hou jullie op de hoogte en hou vooral mijn brievenbus in de gaten! Ik ben zelf ook benieuwd hoe dit gaat verlopen.

Het blijft bijzonder dat iemand, die zelf ook een buitenbeentje in de familie was, uiteindelijk twee andere buitenbeentjes in zijn testament heeft opgenomen, terwijl we elkaar maar een paar keer bij leven hebben ontmoet en elkaar beter hebben leren kennen door de laatste jaren enkel kerstkaarten te sturen met een jaarlijkse update daarin, over en weer. Bijzonder.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 22:12

Oudoom had een huurhuis en reed in een antieke chevrolet of mercedes; wat ik me kan herinneren, had hij altijd chique maar enorm gedateerde kleding aan, rookte als een ketter, zo'n aparte bril die nu weer in zijn; alsof ie ergens in de 60'er of 70'er jaren is blijven hangen en toen aan de bovenkant van de maatschappij bivakkeerde, maar verder niet is meegegaan met de tijd. Hij is 74 jaar geworden.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:13

Het is niets meer of minder dan zijn laatste wil respecteren of nicht het nou leuk vindt of niet. Als hij haar iets had willen nalaten had ze wel in het testament gestaan. Inderdaad alles via de notaris doen en niets onderling. Het heeft bij degene die ik ken nog wel even geduurd voordat het geregeld was dus hoop voor jou dat het allemaal wat sneller gaat.

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:27

Ik kan me best voorstellen dat je familieleden balen. Zij hebben de man toch geholpen in zijn laatste tijd en of dat nou uit goedigheid was of met oog op de erfenis, ze waren er toch maar!
Verder zou ik idd even informeren bij de notaris en het rustig verder afwachten. (en ik zou ook niets geven aan die familieleden, dat is niet jouw probleem!) Sterkte.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:42

Als er een testament is moet naar mijn weten ook in dat testament staan wie de executeur is. Dat kan niet zomaar opeens iemand anders worden.

KingYasFenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:53

In familie van bekenden is zoiets ook gebeurd.
PAS OP!
Uit jaloezie kan er een heleboel geflikt worden.
zij heeft toen geaccepteerd en zat uiteindelijk met een boel schulden overgenomen van haar oom..
waarvan de meeste na zijn dood waren gemaakt, onder de naam van de 'handtekeninggerechtigde', zij had ondanks al haar moeite niks gekregen/geërfd.
Later bleek dat haar oom weldegelijk een brief was achtergebleven waarin stond vermeldt dat het geld niet naar hun was gegaan om meerdere redenen..
daarna is de familie klote gaan handelen en is de bekende van mij, die wel alles kreeg.. flink in de zeik genomen... ten eerste hadden ze flink de schulden in geroepen voor begrafenis, wat haar oom dus echt niet wilde + ze hebben dingen aangeschaft + verkocht waardoor waardes totaal incorrect liepen etc..

Ik snap dat je misschien deze erfenis wil accepteren.
Maar alsjeblieft (!!!!) zorg dat je weet waar je aan toe bent!
je hebt er helemaal niks aan als je dadelijk -3000 overneemt van een overledene..

in een testament iets erven, is namelijk altijd of krijgen of moeten geven...
en omdat je sws al amper van je oudoom afweet, zou ik oppassen met problemen overnemen, die hij gemaakt heeft óf die iemand anders onder zijn naam nog gemaakt heeft...

en pas op met 'het spul' verdelen, wat betreft auto etc. want de begrafenis kost heel wat.. en als je dan financieel (waar je langer dus op wacht) niks meer of amper wat krijgt. zitten zij met het spul en kan jij betalen..

p.s. je hebt het over hij is zelf ook een buitenbeentje, en hij geeft het twee buitenbeentjes.
Misschien had hij de beredenatie dat jullie hem nooit kwaad hebben gedaan.. en de rest hem dat wel heeft.. je weet niet wat er gebeurd is in een familie hè, maar ik zou het ook liever geven aan familie waarvan ik misschien minder weet, maar wel weet dat ze 'goed zijn' dan aan familie waar je té veel van kent...
zo zei je zelf al dat iedereen financieel aast.. misschien wilde hij juist dat het naar iemand ging die niet zo azerig is of speelt er iets anders..;)
dat iemand voor je heeft moeten zorgen, maakt niet meteen dat diegene meer voor je betekend.
ken genoeg ouderen die soort van 'verplicht' omgaan met familie/kennissen, omdat ze het alleen niet meer aan kunnen (denk aan verzorgen, supermarkt, ergens heen gaan)
Laatst bijgewerkt door KingYasFenn op 23-12-14 09:02, in het totaal 2 keer bewerkt

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 08:57

degene die de overlijdensakte heeft is degene die bij het testamentregister op kan vragen of er een testament bekend is, daar gaat een 5 werkdagen mee overheen, trouwens overlijdensakte duurt ook een paar dagen, zit je al op een week, dan kan er contact opgenomen met de daarin benoemde notaris waar het testament is opgesteld, die moet ook de registratie verifieren, weer paar dagen overheen. Meestal als er geen executeur bekend is gemaakt zal de notaris instemmen dat degene die de aanvraag heeft gedaan dat op zich neemt. Mits er zich geen anderen melden.

Ik zou zeker nergens mee instemmen wat betreft de verdeling, een oude chef of mercedes kan ook best wel wat geld waard zijn indien in goede staat, voldoende om een crematie mee te betalen, dus al die opmerkingen van dat en dat moet nog betaald worden dus blijft er weinig over.... is kwats...

Neem zelf een notaris in de arm, laat die contact opnemen met de notaris die het testament beheert, onderling kunnen ze dat vrij snel vinden in hun systeem, want ze kunnen voor zichzelf bijna online terecht bij het testament register. De naam van je oom, zijn woonplaats, overlijdensdatum en ws geboortedatum zijn genoeg gegevens.

suc6

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:10

Altijd moeilijk zulke situaties. Ik zou achter de notaris komen als ik jou was en verder even geen contact opnemen met de familie behalve om te weten wie die notaris is. Je kan een erfenis beneficiair aanvaarden.. dan zit je niet aan de kosten vast alleen als er iets overblijft. Let op, dit kost wel geld, iets van 100 euro omdat dit bij de rechtbank een stempeltje moet hebben. Als jij beneficiair aanvaart, mag er niets uit het huis gehaald worden. Doe ze dat toch dan aanvaarden zij volkomen, ongeacht de schulden ect. Maar aangezien je niet weet wat er was zou je je daar zo wie zo niet op kunnen buigen.
Het openen van een testament duurt even, aangezien ze altijd moeten kijken of er ergens nog een aanvulling gemaakt is. Alle testamenten liggen op een bepaald centraal punt in nl. Daarnaast moet de notaris het bestuderen. Dat kost ook even tijd. Meestal (durf niet altijd te zeggen) blokkeert de begrafenisondernemer de rekeningen. Of beter gezegd geeft dit door aan de gemeente en zo, die dan alles regelen. Je zou dus op een afschrift kunnen zien of de beste man een uur na zijn overlijden nog de bank leeggehaald heeft.
Als jij beneficiair aanvaart moet de rest dus alles in overleg met jou overleggen. Je kan dus via de notaris vragen om alles vast te leggen op foto en alle stukken inzien. Als jij het dus niet eens ben met die executeur, kan je vragen om een mediator of andere executeur.
Maar ga eerst achter die notaris komen. Pas dan kan je dingen ondernemen. Sterkte!

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:11

Wat een lastige , zou zeker alles via de notaris spelen. Met het huis is zeker een goed punt, want als je die erft heb je wel "vermogen" maar niets om belastingen enz van te betalen... Maar goed, zonder bericht van de notaris weet je nog niet waar je aan toe bent, dus hoop dat de brief snel in de bus ligt!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 09:54

De overledene had een huurhuis dus dat probleem is er niet.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-14 22:43

Vandaag nog niets over de post. Contact gehad met mijn zus en mijn standpunt uitgelegd. Zij had begrepen van onze nicht dat een tante en diezelfde nicht als executeurs waren opgenomen in het testament, maar dat ze dat gedelegeerd hadden aan de partner van die nicht. Dat was op dezelfde zondagavond, nadat die nicht mij had benaderd.
Ik heb mijn zus geconfronteerd met de tegenstrijdigheid in informatie over het executeurschap, maar dat ik eerst het formele bericht van het testament wil afwachten. Inmiddels wordt er via vrienden even een linkje gelegd naar een weer een andere bevriende notaris die zich mogelijkerwijs wat in de materie wil verdiepen tegen niet het allerhoogste tarief.

Ik heb ook wat gegoogled over het executeurschap en de sterren daarin (zoiets als FNRS maar dan qua bevoegdheden), ook over kwijting en decharge voor de executeur, de wijze van aanwijzen van een executeur en het beneficiair aanvaarden van een erfenis (kosten E 114; is het saldo negatief, dan ik het verwerpen, is het positief, dan accepteren).

Zodra er post is, meld ik me weer. Ik heb geen belang meer bij om het rechtstreeks via de familie te regelen of te contacten. Die mensen zullen nooit tevreden zijn en ik weet niet wat ze bij leven hebben gekregen van deze oudoom als vergoeding of bijdrage voor hun mantelzorg, of wat er de afgelopen weken al proletarisch gewinkeld is. Immers.....de nicht vertelde dat oudoom zijn centjes prima op orde had, maar het toeval wilde wel dat de PC van hem op de dag van overlijden het stom toevallig ook begeven heeft. Dus formeel is het meest correct, lijkt mij.

Zo mooi, familie......

zigranta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-14 23:40

Je hebt niet voor niets met ze gebroken, gewoon via de notaris verder alles regelen en lekker genieten van het feit dat er iemand je iets gunt.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-15 16:47

Ik vroeg me af of je al iets meer weet..?

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-15 16:50

Ja, ik weet al iets meer..... van de executeur hebben we het testament als PDF gekregen, en de tweede pagina van de notaris als PDF, waarin staat vermeld welke rechten en plichten de executeur heeft. Dit kregen we van hem via de mail, tussen kerst en oudejaarsavond. Pas op 11 januari (!) kregen we een brief van de notaris met daarin een kopie van het testament en dat inderdaad hij tot executeur is benoemd. Tussentijds informeert hij ons (althans, we hebben twee keer een bericht van hem ontvangen) waar hij zich zoal mee bezig houdt qua afronding, zoals auto verkopen (geen idee wat voor soort auto het was) en de Avrobode opgezegd. Het zal vast wel goed zijn....

In de brief van de notaris staat vermeld op welke wijze wij het testament kunnen aanvaarden (zuiver, beneficiair of afwijzen). De executeur meldt in zijn twee berichten dat het om p.p. een paar duizend euro gaat (dus dat op maat gemaakte zadel, haha). De keuze van aanvaarding moeten we doorgeven aan de executeur, maar daar hebben we drie maanden de tijd voor (gerekend van datum van overlijden).

Grappig is wel dat wij de executeur een soort van decharge moeten verlenen over zijn werkwijze en de opbrengsten van verkoop van boedel bla-bla. Ik denk ondertussen wel dat het goed komt. Hij vermelde wel dat de auto een x-bedrag op heeft geleverd, maar of dat een juist bedrag is, weet ik niet. Ik heb geen kenteken, maar we mogen alles wel controleren.

Mijn zus, de tweede naam in het testament, is op een dag wel even heel actief geweest om de hele familie te bellen en allerhande raadsels te scheppen of te ontwarren, maar heel vervelend was het allemaal wel wat ze gedaan heeft. Toen ik haar daarop aanspraak, kwamen natuurlijk de verhalen dat ze het beste voor had voor zichzelf, en ook voor mij, dus vanuit ons richting de familie. Aangegeven dat ik zelf die belangen wel kan behartigen en dat spontane eigen initiatief vanuit haar zijde, wel.....dat mag ze achterwege laten wanneer ik in haar verhaallijnen zomaar kan voorkomen!!! Ergo, ik heb geen belang bij contact met de rest van de familie.

Mijn zus heeft dus met allerhande familieleden gebeld, die wat mij betreft er niet toe doen. Mijn zus en ik staan in dat testament; mijn nicht heeft de begrafenis geregeld en haar man is executeur. Volgens mij zijn er dan niet meer gesprekspartners in deze kwestie.

Tot zover!!

Om

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:02

Haha jeetje mina wat een soap zeg :D

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 17:18

Jeetje wat komt er niet bij kijken als je zomaar ineens een erfenis krijgt, en wat is familie dan ineens
aanwezig met verhalen over wat ze allemaal wel niet gedaan hebben voor de overledene....heel vervelend.
Sterkte in ieder geval om het allemaal af te handelen en ook met je familie.

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 17:50

Haha, dit is nog maar de summiere samenvatting hoor....tante X zuchtte al bij de 9e keer dat ze bij die oudoom langs ging (werd gezegd door tante Y, samengevat; tante X had er natuurlijk gewoon geen zin meer in volgens tante Y, en die kan het weten, want ze wonen 300 km uit elkaar....); nichtje Z snapt het niet, ze heeft toch zoveeeeel gedaan voor die man bla bla (geen idee wat, maar het zal vast), roddels uit de familie (jaja, zo'n man alleen, hij is ook nog even in Amerika geweest, wie weet lopen daar nog kinderen rond)...en dat alles met een glanzend glimlach-randje er om heen, wat het is tenslotte zijn laatste wil dat niet zij, maar wij de erfenis in ontvangst mogen nemen. Over de doden niets dan goeds, toch?? :j En zo wordt het kopje thee weer ingeschonken, glimlacht iedereen even naar elkaar en ondertussen.....Och, de hele familie heeft voor heeeeel 2015 stof tot praten op iedere verjaardag, telkens weer :). En wij zijn dan het stralende middelpunt, terwijl we er niet eens bij zijn!!! *\o/*

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 18:20

kortom je neemt de erfenis aan??

Marjanka11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-15 18:30

Ja, maar benificiar of zuiver weet ik nog niet; ik heb nog tot eind februari om te beslissen!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 20:10

ik heb ook zoiets meegemaakt, erfenis was een gigantische schuld. De rest had geweigerd en mn zus en ik bleven over. Gelukkig waren de mensen uit mijn omgeving zo lief om te waarschuwen, wie zegt dat zij dat zijn of weten?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-15 21:36

doe het in hemelsnaam beneficiair... Mijn eigen moeder is bijna 2 jaar geleden overleden.. Haar appartement staat nog niet te koop omdat mijn "zus" ja een echte bloedverwant 1e klas zo dwars als dikke stront is. Ik mag nu eindelijk mijn moeders zooi op gaan ruimen, nadat ik het "overgebleven" deel betaald heb Oftewel gewoon gekocht! Mijn dierbare bloedverwant heeft alle wensen van mijn moeder naar de prullebak verwezen. De verdeling van haar sieraden ,onder mijn zus en onze kids, de wensen wat overgebleven spullen betreft... Niks nada noppes Ik heb nu alles wat niet verdeeld was mogen opkopen om zo bepaalde mensen te benaderen om mijn moeders wensen alsnog uit te kunnen voeren. Doe ik omdat dat haar wensen waren (degene die ik dus na kan komen, maar andere kan ik niet waarmaken aangezien mijn fantastische bloedverwant dingen heeft die dus niet voor haar waren.) Rechtzaken , touwtrekkerij.. niets waard! Niet aan beginnen..