Vegetariër worden. Tips/tricks/hulp?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tirzaah

Re: Vegetariër worden. Tips/tricks/hulp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 13:43

Ik ben 15 jaar geleden eerst alleen maar biologisch vlees gaan eten, en vrij snel geen vlees meer. Ik eet wel gewoon vis.

Meestal eet ik 1 keer in de week vis, en twee keer vleesvervangers. De andere 4 dagen eet ik gevarieerd en zonder vervangers. Ik doe bijvoorbeeld vaak kikkererwten en feta/ Mozerella door m'n lunch salades. Ook maak havermout sochtends met (soja)melk, en eet ik tussendoor vaak een bakje yoghurt.

Ik slik trouwens geen extra vitamines. Ik heb recent bloed laten prikken en heb geen te korten, dus vind het niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:29

8nnemiek schreef:
Ik voel me heel goed bij het vegetarisch eten. Ik ben steeds meer aan het experimenteren met het zelf maken van vleesvervangers, zo heb ik heerlijke champignonburgers <3 maar in veel gerechten als lasagne en quiche mis je het vlees niet eens :)

Ik ben wel benieuwd naar een recept van de champignonburgers! Klinkt heel lekker!

Ik ben nu denk ik een jaar of 10 vegetariër. Mijn voornaamste reden is dat ik vlees en vis gewoon echt niet lekker vind. Als kind al niet, maar ik ben rond mijn 18e echt gestopt met het eten van vlees.
Dingen waar je op moet letten zijn voornamelijk je ijzer en vitamine B12 inderdaad. Ijzer kun je ook uit veel groenten halen, en B12 uit eieren. Zelf slik ik ook een vitamine B12 pilletje bij.
Let ook op je eiwitinname, eiwitten kun je uit zuivel halen, maar ook uit kaas en peulvruchten.

xkimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:49

Veel supermarkten verkopen vleesvervangers van de 'vegetarische slager' qua structuur en smaak lijkt het op echt vlees. Ik vind het als vegetariër teveel op echt vlees lijken( :+ ) maar misschien het proberen waard als je vlees toch wel lekker vind :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:56

Naamloos1 schreef:
Lastig zeg.. Dus zonder vlees krijg je wel een tekort aan bepaalde voedingsstoffen begrijp ik? Maar die vleesvervangers zijn hartstikke duur toch?
Vlees zou ik nog wel kunnen laten, maar de toetjes en melk etc. Dat zou ik echt heeeeel lastig vinden...

Gooi je nu geen dingen door elkaar?
Een vegetarier eet geen vlees maar wel melk, kaas (al dan niet veganistisch gemaakt), eieren.
Een veganist trekt dat door, eet geen vlees of dingen die een dier produceerd zoals melk, kaas eieren. En gebruikt daarnaast ook geen producten waar iets in zit dat van dieren worden gemaakt. En dat kan je leven heel erg beperken. Denk maar aan het snoepje dat je eet waar gelatine inzit, je leren schoenen, de lijm die je gebruikt.

Minderen met vlees is al een eerste stap, verder kijken waar je het vlees vandaan haalt ook. Je zou door je consumentengedrag de diervriendelijke manier van houden kunnen stimuleren. Helemaal vegetarisch worden om het dierenleed te voorkomen gaat niet helpen. Maak het voor de dierenhouders die hun best doen om het beter te maken mogelijk om een boterham te verdienen, dat is in mijn ogen ook een manier om het dierenleed te verminderen.

Ik zou zelf niet zonder vlees willen en kunnen. Ik heb drastisch geminderd met vleesconsumptie, dat wel, en dat bevalt goed.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 21-12-14 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

mariekekroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 20:58

ik ga als ik over een paar maandjes het huis uit ben ook vegetarisch eten
thuis is dat niet haalbaar

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:24

Wieke, dit zijn mijn champignonburgers :9
Afbeelding
En het recept heb ik hier vandaan: http://www.ohmyfoodness.nl/omf-kookt/di ... nonburgers

Cassidy, biologisch en scharrelvlees kopen is inderdaad een goede manier om de biologische boeren te steunen, helemaal mooi natuurlijk als mensen dat doen :) maar ik ben het er niet helemaal mee eens dat vegetarisch eten niet helpt om dierenleed te stoppen. In je eentje is dat wellicht waar, maar als je bedenkt dat er bijna een miljoen vegetariërs zijn in Nederland.. Dat zijn enórm veel dieren die helemaal niet gefokt en gedood hoeven te worden, en dus is dat toch een hoop minder dierenleed.
En zijn natuurlijk een hoop dieren die een lekker leven hebben gehad, maar als je bv kijkt naar kippen.. Biologische kippen lopen in de zomer buiten, maar in de winter moeten ze op stal, veel te dicht op elkaar.. en kippen worden geen half jaar oud, dus heb je nog steeds hele generaties die nooit gras of dachtlicht zien, en toch biologisch zijn.. En dan nog de manier waarop de dieren (vooral kippen) behandeld worden in hun laatste paar uren, nee, ik doe daar niet graag aan mee.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:28

Definieer: vegetarisch eten? Ik ben aan het minderen met vlees, dus de dagen dat ik geen vlees eet, eet ik ook vegetarisch. Ben ik daarom vegetarier? Nee. Ik ben alleen aan het minderen, en eet nog met hetzelfde genoegen mijn biefstukje op.
En als je medelijden hebt met de kippen, dan eet je toch geen kip?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:36

Maar ook als je gewoon mindert dan hoeven er uiteindelijk minder dieren gefokt te worden :) hartstikke mooi toch? :) en uiteraard moet je gewoon genieten van je biefstukje :D zou stom zijn om biefstuk te eten als het je niet smaakt. Daarom eet ik al 20 jaar geen biefstuk of ander vlees meer :Y) ik vind groente veel lekkerder!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:41

8nnemiek schreef:
Maar ook als je gewoon mindert dan hoeven er uiteindelijk minder dieren gefokt te worden :)

Idd. En daarom vind ik de opzet van de ts een heel drastische....begin nou eerst met minderen. Een goed uitgebalanceerd vegetarisch dieet vraagt zorgvuldige planning en dat is in mijn ogen een leerproces. Om tekorten te voorkomen zou ik niet meteen alles overboord gooien.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 21:45

19 jaar eet ik vegetarisch. Ik was nog erg jong, puur vanwege het lugubere idee dat een beest moest sterven om voor mij als voedsel te dienen. Ik ben van de een op de andere dag gestopt met het eten van vlees en het ook nooit meer gegeten.

Mijn gezondheid doet niet onder voor die van vleeseters. Ik gebruik verder sowieso vrijwel geen zuivel of andere dierlijke producten.

Ik praat er verder weinig over en heb ook geen behoefte aan discussies over het wel of het niet vlees eten een toegevoegde waarde heeft voor de bio-industrie. Ik eet geen vlees omdat het mij niet zint en of een ander het daar wel of niet mee eens is boeit mij vrij weinig. Ik word ook altijd erg moe van mensen van mij verwachten dat ik er een gigantisch goed argument voor heb waardoor ik hen mogelijk kan bekeren. Ik vraag van hen ook geen verantwoording.

TS als je besluit om geen vlees te eten moet je dit doen omdat jij dit wel of niet wilt. Anderen hebben daar geen enkele boodschap aan en dienen zich met hun eigen zaken en principes bezig te houden. Stel je besluit nu een vegetarisch dieet te gaan volgen en over 6 jaar besluit je weer vlees te gaan eten is dat ook prima.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-14 23:53

Ik ben ruim een jaar terug gestopt met het eten van vlees, eigenlijk vanwege de redenen die hier al zijn genoemd en omdat ik PDS heb een benieuwd was of ik me lichamelijk beter zou voelen als ik geen vlees at. Ik was op vakantie en heb toen besloten te stoppen met vlees eten zodra ik weer thuis was, het bevalt goed en kost me eigenlijk ook geen moeite (terwijl ik voorheen best veel vlees at). Vis eet ik nog wel maar dat probeer ik nu ook te minderen.

Je kan proberen eerst te minderen of net als mij 1 in keer de knop om zetten.