Bang om met het ov te reizen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:39

Herkenbaar hoor!
Ik was doodsbang. Vroeger al, dan kreeg ik geld als het heel slecht weer was om met de bus naar de HAVO te gaan. Nou ik ging gewoon fietsen hoor, al stormde het.

Toen ik naar het HBO ging had ik niet echt een keuze meer: toen moest ik wel.

Ik ben vóór school begon toen een keer heen en weer gegaan met mijn moeder zodat ik precies wist waar ik heen moest. Daarnaast had ik netjes uitgeprint waar ik heen moest, wanneer et cetera. De eerste week was een hel, maar het went echt. Uiteindelijk was ik zo handig dat ik ondanks alle mega storingen (ik zit onder andere op een van de slechtste treinlijnen van NL) toch altijd thuis of op school kwam.

Tip: ga gewoon te vroeg weg als je op een bepaalde tijd hebt afgesproken. Mijn angst was (en is) voornamelijk het te laat komen, dus ik ben eigenlijk altijd veel te vroeg op locatie. Ik houd dus altijd rekening met mogelijke storingen en vertragingen.

Uiteindelijk kom je er ook wel achter dat er altijd wel een oplossing is. Je hebt studenten OV, je kunt overal zo instappen. Dan reis je toch via de andere kant van NL, kom je ook thuis.

Ohja, als je in de bus zit en niet weet waar je eruit moet, vraag de buschauffeur even te seinen als ie op de halte is. Heb ik toen met mijn 1e stage gedaan want in die bus werd niet/heel slecht aangegeven welke halte de volgende was. Na 1x weet je het dan wel.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 11:50

Karin schreef:
Gydja schreef:
Ben vanochtend in de bus gestapt en in de bus zelf heb ik echt geen angst. Ik dacht nog goh waar heb ik me eigelijk druk om gemaakt. Maar als ik straks weer terug naar huis moet gaat het weer precies het zelfde. Terwijl ik de de laatste tijd best veel met de bus reis.

Vraag jezelf eens af: wat kan er gebeuren als je je bus mist?

's Morgens is dat misschien vervelender dan 's middags, omdat je dan te laat op school bent. Maar wat gebeurt er aan het eind van de dag? En als je toch je bus mist (of in de verkeerde bus zit) en je komt waarschijnlijk te laat op een afspraak, dan kun je altijd even een berichtje sturen of bellen. Het overkomt zelfs mensen die al jaren met het OV reizen ;) maar ook met de auto kan het soms net even anders lopen dan je verwachtte.

Staat ook al in de opening post. Er kan niets gebeuren, er is dan niets aan de hand. Dus ik vraag me echt af waarom ik me daar zo druk om maak. Zelfs als ik te laat op school kom maakt het niets uit. School doet er toch niets aan. Als ik verkeerd ga maakt het ook niets uit ik kan toch gratis reizen.

Er komen verder hele goede tips voorbij :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 11:56

Daarom vroeg ik het voor de zekerheid nog een keer. :j

Misschien zal de angst nooit helemaal weggaan. Een beetje spanning is ook helemaal niet erg, dat houdt je alert. Maar hopelijk heb je idd wat aan de tips in dit topic. Je kunt al erg geholpen zijn met een goede voorbereiding en mogelijke alternatieven als er toch iets niet volgens plan loopt.

Dat is ook het grote verschil tussen doemdenken en goed voorbereid zijn. Bij doemdenken denk je alleen aan wat er fout kan gaan (en daar kun je veel paniek bij jezelf mee veroorzaken). Bij een goede voorbereiding houd je er rekening mee dat dingen niet volgens plan kunnen gaan, maar dan weet je ook welke mogelijkheden je hebt op het moment dat het even niet volgens plan gaat. Dat gaat dus een stapje verder en daar ben je veel meer mee geholpen dan met doemdenken. ;)

Gydja

Re: Bang om met het ov te reizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 12:06

Als ik het zo bekijk denk ik dat mijn angst zit in dat ik bang ben dat het niet gaat zo als het zou moeten gaan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:14

Kan het helpen als je weet wat je kunt doen als het idd niet gaat zoals het zou moeten gaan?

En als jouw antwoord op die vraag 'nee' is, wat zou voor jou dan wél kunnen helpen?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 12:17

Karin schreef:
Kan het helpen als je weet wat je kunt doen als het idd niet gaat zoals het zou moeten gaan?

Dan moet ik eigenlijk nog niet stressen dan kan ik gewoon op internet kijken (mits er open wifi is) wanneer de volgende gaat. En anders kan ik gewoon een buschauffeur vragen of iemand op het station. Maar dan nog is het geen prettig gevoel.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:22

Dat snap ik helemaal, dat het geen prettig gevoel is. Kun je ook tegen jezelf zeggen dat het mág, jezelf niet zo prettig voelen?

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 12:29

Ik kan het zo vaak zeggen als ik wil maar denk niet dat het helpt :')
Het ene moment gaat het prima en dan heb ik een klein beetje spanning en het andere moment voel ik me echt misselijk.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:31

Mijn belangrijkste tip is eigenlijk, leer je OVomgeving goed kennen. Leer welke lijnen bij jou passeren en waar die heen rijden. Niet enkel de lijn die je zelf neemt want als je die dan mist sta je daar omdat je niet meer weet wat je moet doen terwijl er misschien een bus in aantocht is die je ook kan nemen. Wat betreft de uren, als je het ov vaker neemt weet je na een tijdje vanbuiten welke bus wanneer komt. Dan weet je, oh, als ik deze mis is mijn volgende om ... . Bekijk ook altijd een back-upplan. ALS deze bus te laat is en ik mis die, hoe laat heb ik de volgende dan? En als je niet 100% zeker bent van de juiste bus (ik heb dit soms weleens in een vreemde streek) dan stap je de bus op en vraag je aan de chauffeur of hij stopt aan halte x.
Bij de trein is het belangrijk dat je die gele borden goed kan lezen. Als je dan ooit strandt omdat je trein is afgeschaft of er is weer eens sneeuwchaos, dan weet je welke trein de volgende is door gewoon af te lezen. Dan is het enkel nog kwestie van het juiste perron zoeken.
Bij mij ging het uiteindelijk zo ver dat ik mijzelf beter kon redden met het OV in Nederland (en in België) dan mijn toenmalige Nederlandse vriend. En dat kan ik nog steeds prima als het nodig is.
Wees ook niet teveel afhankelijk van apps als 9292. Anders weet je totaal niet wat te doen als dat een keer uitvalt of het een keer fout heeft.

En ohja, nog iets dat helpt, plan je reis niet te nipt als dat kan. Zorg dat je voldoende tijd hebt voor een overstap en om naar de halte te gaan. Dit scheelde mij zooooveel stress. Gewoon aanvaarden dat ik later thuis ging zijn zodat ik niet als een idioot telkens op die bus zat van, haast je... sneller... God ik ga er niet komen... Sh*t, een rood licht... Dat is echt niet best voor je zenuwen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:36

Wat wel handig is is om dan eens te kijken of je een (prepaid) internet bundeltje op je tel kan krijgen. Want dat maakt het allemaal wel een stuk makkelijker. Scheelt een hoop zoeken en opschrijven. En je kunt snel reageren als dingen niet lopen zoals het moet. En dat maakt je dan weer zekerder omdat je meer controle over de situatie hebt. In de meeste treinen en stations is WiFi dus je hebt het alleen voor die momentjes waarop het niet beschikbaar is nodig.
Laatst bijgewerkt door Jennyj01 op 17-12-14 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 12:37

Gydja schreef:
Ik kan het zo vaak zeggen als ik wil maar denk niet dat het helpt :')
Het ene moment gaat het prima en dan heb ik een klein beetje spanning en het andere moment voel ik me echt misselijk.

Ik bedoel meer als erkennen, accepteren dat je die angst hebt, maar dat je er toch niet om thuis blijft. Tja, je moet wel, anders kom je niet op school ;) maar je doet het wél.

'Met het OV reizen zal nooit mijn grootste hobby worden maar hee, ik doe het toch maar mooi ondanks mijn angst.' :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-14 22:21

Jeetje, wat vervelend dat je daarmee zo in de maag mee kan zitten. Vriendin van mij heeft hier ook last van. Vaak moet het dubbelchecken en het mag niet anders lopen dan hoe het moet.
Zoals meerderen zeggen, zorg voor een back-up plan. Als je ergens strandt, dat je dan kunt bellen en opgehaald kunt worden. Dat zou voor meer geruststelling moeten zorgen maar het gevoel voor angst voor het openbaar vervoer zal niet echt weggaan ben ik bang.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 08:05

Ik ben niet echt angstig in het ov maar wel vaak heel onzeker omdat ik slechthorend ben en het omroepen van haltes/stations niet altijd duidelijk is (te zacht of te veel lawaai oid).
Nu met de schermen in een hoop treinen en bussen lukt het me steeds beter op onbekende trajecten.

Als ik met de bus reis en de schermen doen het niet (goed) dan loop ik even naar voren en vraag aan de chauffeur of die een seintje wil geven bij mijn uitstaphalte.
In de trein zorg ik dat ik weet hoeveel stations er tussen mijn begin- en eindpunt zitten (en welke dat zijn) en hou ik evt de stationsborden in de gaten als ik twijfel.

Ik plan een dag van te voren in hoe laat ik uiterlijk de deur uit moet en hoeveel tijd ik dan heb om over te stappen en m'n ov-chipkaart op te laden etc.
Ook schrijf ik trajecten op voor het geval er geen wifi is in de trein of bus en bekijk ik meteen even wat de alternatieve routes zijn of vertrektijden en ik pak altijd 1 trein of bus eerder als ik geen ruime overstaptijden of aankomsttijden heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-14 16:26

Ik raak weleens in paniek als ik verkeerd ga of iets mis , ik maak in mezelf nu een grapje en wacht tot ik weer verder kan kijk goed wanneer de volgende komt en belde in begin moeder nu kan een smsje me al helpen rustig te blijven. Als ik onzeker ben over halte vraag ik chauffeur gewoon , mijn eigen trajecten weet ik met bus wel nu . Trein is echt niet leuk , ik maak als ik met moeders ben gewoon grapjes in trand van hahah we zitten in de verkeerde om haar te stangen. Alleen vraag ik altijd of de trein die daar staat de goede is , nog nooit verkeerd gegaan :)