Seinen in het verkeer voor voeren mistlampen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Vliendertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:17

Janine1990 schreef:
Vliendertje schreef:
Ik ben eens aangehouden door politie omdat ik mijn 'mist lampen' aan had. Ik zou hier een bekeuring voor krijgen.
Laat het net een nieuwe auto zijn.....
Hier zit een extra lamp op dat LIJKT op mistlampen. Ik weet niet wat voor benaming het wel heeft....
Het is een extra licht onder je dagrijlicht.
De mistlampen schijnen dus anders.

En dit is bij meerdere nieuwe auto's zo. Dus de naam mistlamp mag het zeker niet hebben, en het is dus nog steeds verboden om je mistlampen aan te hebben op momenten dat er geen mist is.

Kon je de politie wel overtuigen??
Lijkt me nog wel eens verwarrend voor de verkeerspolitie. Het schijnt ook dat je ze wat betreft die code in oudere auto's (zoals de mijne) heel wat wijs kan maken. Al waag ik me daar niet aan, kan niet zo goed liegen.

Vandaar zoals ik al zei, ik neem dan gewoon mijn verantwoordelijkheid.

Overtuigen was niet nodig. Ik heb ze gewoon laten zien wat mijn mistlampen zijn en wat mijn normale licht is.
Ik kan dit licht ook niet uitzetten :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:18

Yvank_ schreef:
Ik vind het vreselijk irritant die mistlampen heb daar ook last van als iemand daar zonder reden mee rijdt :j ik sein dus ook als ik dat zie. Het zijn niet voor niets MIST lampen.

De auto's met extra lampen wat géén mistlampen zijn is een heel ander verhaal die irriteren niet. Maar als zoveel mensen naar je seinen zullen ze toch wel hinderen.

Maar hoe zie jij het verschil tussen een mistlamp en een extra lamp? In het donker zie ik het verschil niet... Ik zie alleen het verschil tussen led, xenon en gloei... Waarbij de laatste over het algemeen het meest verblindend werkt blij mij.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:19

Vliendertje schreef:
Overtuigen was niet nodig. Ik heb ze gewoon laten zien wat mijn mistlampen zijn en wat mijn normale licht is.
Ik kan dit licht ook niet uitzetten :)

Oooh ja... duhhh :')
Zie, zo weinig ervaring heb ik met nieuwe auto's :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:19

Janine1990 schreef:
Yvank_ schreef:
Ik vind het vreselijk irritant die mistlampen heb daar ook last van als iemand daar zonder reden mee rijdt :j ik sein dus ook als ik dat zie. Het zijn niet voor niets MIST lampen.

De auto's met extra lampen wat géén mistlampen zijn is een heel ander verhaal die irriteren niet. Maar als zoveel mensen naar je seinen zullen ze toch wel hinderen.

Maar hoe zie jij het verschil tussen een mistlamp en een extra lamp? In het donker zie ik het verschil niet... Ik zie alleen het verschil tussen led, xenon en gloei... Waarbij de laatste over het algemeen het meest verblindend werkt blij mij.

Dat zie je zeer zeker wel... een extra lamp verblind niet een mistlamp wel als er geen mist is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:20

Yvank_ schreef:
Dat zie je zeer zeker wel... een extra lamp verblind niet een mistlamp wel als er geen mist is.

Hmmm.... Ik zie het niet... Zal vast aan mij liggen... :+

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:21

Mistlampen kom ik eigenlijk nooit tegen en gebruik ik zelf ook nooit behalve met dikke mist.. Verstralers heb ik aan op een pikdonkere weg door het bosje bij het dorp, en dit doet iedereen, maar zodra er een tegenligger komt is het gebruikelijk om ze uit te zetten. Doet iemand dat niet dan wordt je echt compleet verblind en moet ik echt op de rem want je ziet geen hand voor ogen meer. Levensgevaarlijk, en zeker omdat hier heel veel paarden lopen in de omgeving ben ik altijd enorm voorzichtig en wil ik goed uitzicht hebben.. Iemand die mij verblindt kan dus ook een seintje verwachten :j
Hoe dat met mistlampen zit weet ik niet, of die ook zo erg verblinden..

Anoniem

Maar dan is het misschien wel zaak om je te realiseren dat andere mensen er wel degelijk flink hinder van kunnen hebben.. Het is ook niet voor niets verboden om mee te rijden.

Vliendertje

Misschien dat de mistlampen helemaal onder aan de bumper zit en het extra licht, net onder de normale schijnwerpers? :D

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:22

Heel eerlijk, ik erger me kapot aan mensen die blijkbaar niet genoeg hebben aan gewone verlichting. Als er verder niemand is, prima, maar hier in de buurt rijdt ondertussen bijna iedereen met verstralers en wel zo dat je geen fluit meer ziet, niet in de auto, maar ook als fietser of voetganger niet. Vooral dat laatste wordt blijkbaar nogal eens vergeten. Ik vind het aso.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:22

Mistlampen zijn bij goed zicht niet toegestaan.
Als er op de nieuwe auto's mistlampen automatisch aan gaan in de bochten, gaan ze daarna ook weer automatisch uit lijkt mij.
Ik sein altijd, en willen bestuurders dan zich niet aanpassen, dan laat ik mij grootlicht ook aan.. anders zie ik echt niets meer..

Ik kan het verschil tussen die nieuwe lampen en mistlampen goed zien.
De nieuwe soort lampen verblind niet.
Mistlampen echt wel, en verstralers al helemaal..

Zoals 8nnemiek zegt, zijn wij ook gewend
Laatst bijgewerkt door ItsMe2 op 16-12-14 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:24

8nnemiek schreef:
Mistlampen kom ik eigenlijk nooit tegen en gebruik ik zelf ook nooit behalve met dikke mist.. Verstralers heb ik aan op een pikdonkere weg door het bosje bij het dorp, en dit doet iedereen, maar zodra er een tegenligger komt is het gebruikelijk om ze uit te zetten. Doet iemand dat niet dan wordt je echt compleet verblind en moet ik echt op de rem want je ziet geen hand voor ogen meer. Levensgevaarlijk, en zeker omdat hier heel veel paarden lopen in de omgeving ben ik altijd enorm voorzichtig en wil ik goed uitzicht hebben.. Iemand die mij verblindt kan dus ook een seintje verwachten :j
Hoe dat met mistlampen zit weet ik niet, of die ook zo erg verblinden..

Bedoel je verstralers of gewoon groot licht?
Zullen beide wel hetzelfde effect hebben. (had topictitel niet goed staan)

Denk dat je regelmatig mistlampen tegenkomt hoor, meer dat het je niet opvalt.

Groot licht kan ik ook heel erg slecht tegen inderdaad... Gebruik ik dan ook echt nauwelijks, alleen op achterafweggetjes in verband met overstekend wild.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:25

Wat wil je zien aan de zijkant van de weg?
Als je het niet goed kunt zien kijk je niet ver genoeg vooruit :)

Verder zou ik toch eens kijken naar de afstelling van je lampen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:25

Kirsha schreef:
Heel eerlijk, ik erger me kapot aan mensen die blijkbaar niet genoeg hebben aan gewone verlichting. Als er verder niemand is, prima, maar hier in de buurt rijdt ondertussen bijna iedereen met verstralers en wel zo dat je geen fluit meer ziet, niet in de auto, maar ook als fietser of voetganger niet. Vooral dat laatste wordt blijkbaar nogal eens vergeten. Ik vind het aso.

Over fietsers gesproken! Die Led lampjes van tegenwoordig, ik zag vanochtend in de auto geen hand voor ogen omdat ik een fietser tegenkwam. }:0

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:26

Ik vind het ook irritant. Bovendien is het gewoon verboden als er geen mist is (meer dan 100meter zicht).

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:26

minikatje schreef:

De zijkant van de weg zelf, eventuele glinsteringen van wildoogjes in de berm...

Afstelling is goed, die heb ik al gecontroleerd. Zoals meerdere keren vermeld :P

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:26

Ik vind het erg vervelend als iemand onnodig de mistlampen aan heeft.
Ik sein dan ook.

Als je niet genoeg hebt aan je reguliere verlichting( op een normale weg)dan zijn de koplampen niet in orde wellicht schoonmaken of de lampjes vervangen?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:27

Ik snap sowieso niet dat je het risico wil lopen dat door het soort licht dat je voert, andere weggebruikers in gevaar brengt..

Janine: heb jij dat gecontroleerd of de garage..?
Laatst bijgewerkt door ItsMe2 op 16-12-14 21:28, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:27

Ik vind het irritanter dat er zo veel van die zelf-inbouw-xenon-verlichting rond rijd waarvan 90% verkeerd staat afgesteld en dus de gewone verlichting al verblindend is.

Of groot licht aan laten staan als je in de buurt komt (zowel van voren als van achteren) ik zet tegenwoordig gewoon m'n verstralers aan, als ik niks zie door hun, zullen hun ook niks zien door mij :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:27

NatasjavE schreef:
Ik vind het erg vervelend als iemand onnodig de mistlampen aan heeft.
Ik sein dan ook.

Als je niet genoeg hebt aan je reguliere verlichting( op een normale weg)dan zijn de koplampen niet in orde wellicht schoonmaken of de lampjes vervangen?

Koplampen zijn brandschoon, je kan de pitjes zien zitten. Die er overigens net nieuw in zitten. :)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:28

Janine1990 schreef:
minikatje schreef:

De zijkant van de weg zelf, eventuele glinsteringen van wildoogjes in de berm...

Afstelling is goed, die heb ik al gecontroleerd. Zoals meerdere keren vermeld :P

Als je ver genoeg vooruit kijk met goed afgestelde lampen is het niet nodig om je mistlampen te voeren. :)
Die verlichten namelijk niet genoeg vooruit om effectief te kunnen remmen.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:28

Janine1990 schreef:
Kirsha schreef:

Over fietsers gesproken! Die Led lampjes van tegenwoordig, ik zag vanochtend in de auto geen hand voor ogen omdat ik een fietser tegenkwam. }:0

Ja oke, dat is ook waar :') Die kom ik ook vaak tegen. Sommigen hebben hem zo recht naar voren dat ik ook niks meer zie, lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

ilaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:29

Ik sein altijd. Dit omdat ik gewoon last heb van zoveel licht. Heb daar in het donker nogal last van en word door veel licht ineens gewoon verblind. Dus ja ik zie je dan wel goed, maar of ik voor mezelf nog iets zie... weinig.
Krijg hierbij ook gewoon hoofdpijn van de felle lichten.

Maar ipv je mistlampen aan te zetten, kun je ook je lichten goed laten afstellen.
Mistlicht is bij gewoon weer heel erg vervelend om in te kijken, daar hebben wel meer mensen uit iig mijn omgeving last van. Dus ja ik snap wel dat er mensen naar je seinen want ze hebben gewoon last van jouw lichtjes en zullen hoogstwaarschijnlijk ook wel eens het idee hebben dat je groot licht aan hebt. (denk aan elkaar tegemoet rijden in een bocht, dan kunnen die lichten weleens recht de auto van je tegenligger in schijnen)

Nee ik vind het irritant. Daarbij is er ook geen reden waarom je een eind de berm moet kunnen zien. Mistlicht is voor mistig weer. Daar zitten niet voor niets regels aan, dit gewoon omdat de lichten hinderlijk zijn voor tegenliggers.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:31

Janine1990 schreef:
Koplampen zijn brandschoon, je kan de pitjes zien zitten. Die er overigens net nieuw in zitten. :)

...maar zijn je ogen dan wel in orde?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-14 21:32

Ell_en schreef:
Ik snap sowieso niet dat je het risico wil lopen dat door het soort licht dat je voert, andere weggebruikers in gevaar brengt..

Jij (en anderen die het over risico's hebben), realiseert je toch wel dat mistlampen onderaan je bumper zitten? En dat die niet meer dan 25cm van het wegdek zitten (in mijn geval althans).

Nu heb ik ze ook nog naar beneden en opzij afgesteld staan. En getest of het allemaal oké is... Meerdere mensen gevraagd en allemaal gaven ze hetzelfde aan, geen last van.

Dus het seinen zal wel gaan omdat mensen behulpzaam proberen te zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-14 21:34

palousa_boy schreef:
Of groot licht aan laten staan als je in de buurt komt (zowel van voren als van achteren) ik zet tegenwoordig gewoon m'n verstralers aan, als ik niks zie door hun, zullen hun ook niks zien door mij :)

Een slecht idee lijkt me. Ik heb dan toch liever dat de ander mij in elk geval nog kan ontwijken. Elkaar verblinden kan nooit erg positief werken op de veiligheid.