Eeuwige discussies met mijn broer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:27

bliver schreef:
Kom op hey. Dit gaat toch overal zo. gewoon je kleine zusje pesten en de baas spelen. Niet groter maken dan het is!

Niet al de grote broer in kwestie al 18 is. :=

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:31

Gewoon "Ok" zeggen en weggaan (naar je kamer bv) is hij zo overdonderd dat je geen weerwoord hebt, ik denk dat dat goed werkt (werkte hier namelijk ook) }:)

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:32

TS, zit je broer nog op de middelbare school? Zo ja, dan is er altijd nog de kans dat 'ie uit huis gaat als 'ie eindexamen heeft gedaan... :(:)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:33

@TS: Gewoon helemaal niet inhoudelijk om hem ingaan. Begint hij te zeuren, kijk jij hem glimlachend aan. Eventueel spontaan een verhaal vertellen over je paard of zo. _O-

En zelf hem ook niet aanspreken op onbeschoft gedrag, dat moeten je ouders maar doen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:44

Geryon schreef:
bliver schreef:
Kom op hey. Dit gaat toch overal zo. gewoon je kleine zusje pesten en de baas spelen. Niet groter maken dan het is!

Niet al de grote broer in kwestie al 18 is. :=

ow jawel hoor. Er zit bij mij met mn broer een nog groter verschil tussen en die deed het ook gewoon en ik schreeuwde lekker terug.

BigOne

Re: Eeuwige discussies met mijn broer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:51

De tip hierboven werkt vaak goed, direct gelijk geven en naar je kamer gaan. Grote kans dat hij helemaal pissed word want dan kan hij niet meer iets vinden om tegen je tekeer te gaan. Als je met hem in dezelfde kamer bent dan zelf even goed opletten dat je "niets" fout doet en legt hij dan zijn benen op de stoel, foto maken met je mobiel. Heb je bewijs en kun je dat nog eens even laten zien.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 13:59

Misschien foto maken als hij zo zit....(stiekum) en als hij tegen jou zo doet , vriendelijk glimlachen en de foto laten zien...
Net zo als met de boeren, weet niet of dat ook op te nenmen is en wederom onder zijn neus wrijven...
Meestal zo min mogelijk tegen in gaan werkt het beste, maar vind wel dat de ouders hem wel op de plaats mogen zetten vanwege zijn grote mond....sterkte en succes in de strijd....

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 14:05

kally schreef:
Misschien foto maken als hij zo zit....(stiekum) en als hij tegen jou zo doet , vriendelijk glimlachen en de foto laten zien...
Net zo als met de boeren, weet niet of dat ook op te nenmen is en wederom onder zijn neus wrijven...
Meestal zo min mogelijk tegen in gaan werkt het beste, maar vind wel dat de ouders hem wel op de plaats mogen zetten vanwege zijn grote mond....sterkte en succes in de strijd....

Heb ik al is gedaan, maar dan zegt hij zoiets van; 'Ik ben veel ouder dan jou dus ik mag het.'

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 14:06

Konstantine schreef:
TS, zit je broer nog op de middelbare school? Zo ja, dan is er altijd nog de kans dat 'ie uit huis gaat als 'ie eindexamen heeft gedaan... :(:)

Hij zit idd nog op school, maar hij word graag bediend en dat gaat niet meer als je uit huis bent :Y)

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 14:08

iirrssjjee schreef:
Gewoon "Ok" zeggen en weggaan (naar je kamer bv) is hij zo overdonderd dat je geen weerwoord hebt, ik denk dat dat goed werkt (werkte hier namelijk ook) }:)

Ohja goede tip, ik zal dat is proberen!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:18

Precies.. Juist compleet negeren is het beste. Als hij in zo'n bui is niet eens met hem praten of antwoord geven. Laten gebeuren. Ook niet eens oké zeggen. Gewoon niets en zwijgzaam 'luisteren'. Blijft hij vervelend doen, weglopen en naar boven gaan. Is de lol er snel vanaf als jij lekker rustig je dingetje blijft doen, of hij nou in de buurt is of niet.

Je kan ook compleet de andere kant op gaan. Niet met hem in discussie gaan en niet meer echt met hem praten, maar gewoon blijven doen wat je doet, met nog een schepje erbovenop. Nog een keer extra boeren als hij zegt dat het niet mag. De stoel gewoon weer terugpakken of je voeten op een andere stoel of tafel gooien. Lekker glimlachen en schijt hebben aan alles wat hij zegt en er niet op reageren.

Maar daar moet je zelf wel stevig voor in de schoenen staan. En je moet ook een broer hebben die daar niet agressief van word.

Ik kon dat met mijn broer toen prima 'flikken' de tweede optie. Maar het kan ook heel erg averechts werken. Dat het nog erger word. Alleen ik kreeg het eerste echt niet voor elkaar. Ik kon niet de betere persoon zijn en het me laten gebeuren, luisteren of weglopen. Daar was ik te mondig en te koppig voor.

Ik vind het knap van mensen als ze dat wel kunnen.

GeneralFlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:27

Mijn kinderen hebben hetzelfde probleem als jou.
Mijn zoon in 21 en mijn dochter 18.
Mijn dochter kan niks goed doen in zijn ogen,maar wat hij zelf fout doet ziet ie niet.
Hij klaagt over haar haren,haar kleding,haar muziek keuze, haar houding, en nog meer.
Doet ie ook waar ik bij ben .
Ik zeg hem altijd dat IK haar moeder ben een dat hij zich niet hoeft te bemoeien met haar.
En dat hij zelf ook niet een voorbeeld van keurigheid is.
Hij mopperd de hele dag,word ook graag bediend, en klaagt over alles.
Mijn dochter word er ook gek van en gaat vaak boos naar haar kamer.

Nou heb ik pas een echt gesprek met hem gehad ,even met hem alleen,de tv uitgezet en echt gepraat.
Bleek dat hij niet doorhad dat hij zijn zus er echt mee kwetste en hij bedoelde het niet zoals het er uitkwam.
Ik heb hem gezegd dat ie haar met rust moet laten en dat als er iets over haar op te merken is dat ik dat dan zelf wel doe.

Nu zijn we inmiddels een paar weken verder en ze kijken nu zelfs samen een film op de bank.
Hij geeft haar nu zelfs drinken als ie voor zichzelf ook gaat inschenken.

Het was voor hem eigenlijk een gewoonte geworden om te vitten op zijn zus,en door een goed gesprek is zijn gedrag echt veranderd.
En tuurlijk hebben ze soms nog ruzie, maar het gaat over het algemeen nu veel beter.

TS,je kan vragen aan je moeder of ze met hem wil praten en hem uitlegd dat het jou echt raakt hoe hij doet.
En dan bedoel ik niet dat ze even zegt dat ie moet ophouden,maar dat hij echt duidelijk krijgt hoe naar het voor jou is.
Heeft bij mij thuis wonderen gedaan. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 14:32

Niet op in gaan, wedden dat "ja" "nee" & "oke" veel frustrerender is, dan een negatieve reactie die hij verwacht?!

Wilt hij een discussie aan gaan, gewoon rustig blijven en er niet inhoudelijk op in gaan.

De tijden met gesprekken enzo, die komen later wel. Succes

Juliette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 14:51

ElineS schreef:
Precies.. Juist compleet negeren is het beste. Als hij in zo'n bui is niet eens met hem praten of antwoord geven. Laten gebeuren. Ook niet eens oké zeggen. Gewoon niets en zwijgzaam 'luisteren'. Blijft hij vervelend doen, weglopen en naar boven gaan. Is de lol er snel vanaf als jij lekker rustig je dingetje blijft doen, of hij nou in de buurt is of niet.

Je kan ook compleet de andere kant op gaan. Niet met hem in discussie gaan en niet meer echt met hem praten, maar gewoon blijven doen wat je doet, met nog een schepje erbovenop. Nog een keer extra boeren als hij zegt dat het niet mag. De stoel gewoon weer terugpakken of je voeten op een andere stoel of tafel gooien. Lekker glimlachen en schijt hebben aan alles wat hij zegt en er niet op reageren.

Maar daar moet je zelf wel stevig voor in de schoenen staan. En je moet ook een broer hebben die daar niet agressief van word.

Ik kon dat met mijn broer toen prima 'flikken' de tweede optie. Maar het kan ook heel erg averechts werken. Dat het nog erger word. Alleen ik kreeg het eerste echt niet voor elkaar. Ik kon niet de betere persoon zijn en het me laten gebeuren, luisteren of weglopen. Daar was ik te mondig en te koppig voor.

Ik vind het knap van mensen als ze dat wel kunnen.

En dat word hij dus wel :(

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:10

Eerlijk gezegd vind ik het niet echt een fantastische tip: lekker er tegenin gaan en nog een schepje er bovenop doen. Wat bereik je daar dan mee? Grote kans dat het alleen maar verder escaleert.

Ik kan me echt vinden in de tip van Tinkerloos: ik heb sterk het vermoeden dan grote broer geen idee heeft welk effect zijn gedrag op TS heeft. Met 18jaar ben je echt wel in staat tot het maken van oorzaak-gevolg redenaties dus zou er op een rustig moment best goed gesproken kunnen worden. Evt met moeder erbij als bemiddelaar om de gemoederen kalm te houden.

Negeren is natuurlijk ook altijd een optie, maar ik kan me voorstellen dat dat heel lastig is!

succes!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 16:16

Eens met Tinkerloos. Zolang jouw ouders dit niet serieus aanpakken wordt het niks.