Theorie examen, hoe dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

PollyJarig
Moderator Algemeen

Re: Theorie examen, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 10:39

Cursus doen zonder je boek in te kijken is doorgaans niet de bedoeling en ook geen aanrader...

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 19:22

Polly schreef:
Cursus doen zonder je boek in te kijken is doorgaans niet de bedoeling en ook geen aanrader...

Was meer om aan te geven hoeveel je op die cursus leert ;) Had overigens geen boek want ik had genoeg aan de aantekeningen en oefenexamens.

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:03

Amira_ schreef:
Polly schreef:

Was meer om aan te geven hoeveel je op die cursus leert ;) Had overigens geen boek want ik had genoeg aan de aantekeningen en oefenexamens.

Met je eerdere bericht wek je de indruk dat dat boek niet nodig is en die gedachtegang is bij menig rijschool de grootste irritatie omdat mensen zelf niets willen doen en dan dus zakken. Zegt niet dat jij er niks aan gedaan hebt maar dat is momenteel wel de trend

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:08

Nou zo bedoelde ik dat dus niet. Ik heb overigens gewoon m'n 'huiswerk' gedaan wat de rijschool me meegaf om te doen en ben keurig geslaagd met 2 fouten. Dus dat zakken en zelf niets willen doen is hier totaal niet van toepassing.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:10

Wat doe je moeilijk. Vraag gewoon aan je rijschool (waar je ook je praktijklessen gaat volgen) of ze een theoriecursus geven. Zo niet, vraag bij een paar andere rijscholen na of zij zo'n cursus wel geven. Beter één keer wat meer uitgeven dan tig keer voor dat examen opgaan, waar je uiteindelijk meer aan kwijt bent.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:13

Gouden tip: Koop een oefen CD, oefen alles zo vaak mogelijk en dan slaag je.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:15

MarlindeRooz schreef:
Gouden tip: Koop een oefen CD, oefen alles zo vaak mogelijk en dan slaag je.

Dit ja. :j Gewoon heel veel oefenen, zodat je doorhebt op welke manier je moet denken. Als dat knopje eenmaal om is, zal je het zeker halen!

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:21

Amira_ schreef:
Ik heb een dag een theoriecursus gedaan voor m'n bromfietstheorie. Heb geen een keer in het boek gekeken verder, en ik ben geslaagd met 2 fouten :j Is echt zeker een aanrader.

Maar dat schrijf je hier niet vandaar dat ik het even wilde rechtzetten, mijn ervaring is namelijk dat veel kandidaten zonder enige voorbereiding op de cursus verschijnen. Nogmaals ; ik zeg niet dat jij dit ook doet.

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:25

Misschien wat hard wat ik ga zeggen, maar hoe graag wil je deelnemen aan het verkeer als je het niet voor elkaar krijgt om de regels te leren? Jij moet er van uit gaan dat andere weggebruikers zich niet altijd aan de regels houden en je over het hoofd kunnen zien. Daar moet je op kunnen anticiperen op een zo veilig mogelijke manier.
Ga eens een stuk fietsen en noem alle borden op wat het betekend, bij elk kruispunt bedenk je wat de regels zijn. Als je in de auto meerijdt bespreek dan dingen die je tegen komt met de bestuurder (in een veilige situatie natuurlijk).

Geef wat meer geld uit aan goede lessen en ga goed voorbereid op examen en later dus veilig de weg op (of dit nu met de brommer/auto of motor is)!

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:28

Erg herkenbaar probleem maar ik heb het met mijn auto theorie examen.
Ga toevallig vrijdag voor m'n 6de keer op erg frustrerend als je elke keer goed heb geleerd dus ik wacht ook nog steeds op de gouden tip!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:28

Melati_vS schreef:
Ga toevallig vrijdag voor m'n 6de keer op erg frustrerend als je elke keer goed heb geleerd dus ik wacht ook nog steeds op de gouden tip!

Hoeveel oefenexamens heb je gedaan?

Als dat onder de 50 ligt dan snap ik dat je steeds zakt. :')

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:37

Ik heb niet een oefenexamen gemaakt MarlindeRooz en als ik niet in een keer voor mijn auto en alle vrachtwagentheorie was geslaagd had dat echt niet daaraan gelegen, maar aan het slecht doornemen van het boek oid :+ Ook zonder oefenvragen moet je kunnen slagen als je de stof beheerst...

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:45

En dat is vaak het probleem, mensen leren de stof niet..

Mlt94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-14 21:45

MarlindeRooz schreef:
Melati_vS schreef:

Vaak genoeg denk ik heb ook een theorie cursus gevolgd, ik ben wel elke keer ontzettend zenuwachtig wat ik normaal gesproken niet heb voor een examen :n

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 00:45

Melati_vS schreef:
MarlindeRooz schreef:

Vaak genoeg denk ik heb ook een theorie cursus gevolgd, ik ben wel elke keer ontzettend zenuwachtig wat ik normaal gesproken niet heb voor een examen :n

Probeer je voor te stellen dat je in de auto zit. Ik weet niet of je al veel rijlessen hebt gehad, maar vaak ontwikkel je al rijdend je inzicht. En tik in wat je eerste ingeving is. Intikken, niet nadenken, doorgaan. Vaak weet je het wel, maar ga je door de meerkeuze aan jezelf twijfelen. :)

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-14 22:53

Sorry voor de late reactie, ik zal even reageren in het algemeen.
Tijdens het fietsen probeer ik idd al goed op alle borden en situaties te letten, dit helpt ook, dat merk ik tijdens het oefenen.
Ik ben zelf nu aan het twijfelen over een cd of boek, de cd heeft het voordeel van oefenexamens maar het boek lijkt mij opzich overzichtelijker qua theorie. Ik kan natuurlijk ook nog steeds de oefenexames van mijn site doen.
Ik las ook iets over 50 oefenexames?, ik kan er 5 doen met elk 50 vragen. Omdat ik ze al zo vaak gezien heb ken ik die ondertussen uit mijn hoofd. Is dit dus te weinig?.
Ik merk ook tijdens het echte examen dat er zich situaties voordoen waar ik niet direct een link na de theorie kan leggen, terwijl ik deze ook elke keer zeer goed geleerd had.
Ik ga overigens niet aankloppen bij mijn rijschool, want ik ben zeer ontevreden over de gang van zaken daar. Ze zijn alles behalve aardig en bieden een theorie en waar niemand wijs uit kan worden. ( dit heb ik aan verschillende mensen laten zien)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 23:20

Heb je de examens met het oude systeem of nieuwe gedaan?
Dochter heeft twee keer oude en twee keer nieuwe gedaan en de vierde keer gelukkig wel geslaagd. Ze vond het nieuwe systeem een stuk prettiger dan het oude systeem.
Ze heeft veel gehad aan deze oefencd:
http://www.theorie-leren.nl/shop/detail ... amens.html

Over het nieuwe examen: http://www.cbr.nl/11409.pp?utm_source=h ... estijlfilm

Je kunt ook een individueel examen aanvragen, maar dat is veel duurder: http://www.cbr.nl/individueel.pp

In elk geval - oefen veel met de CD. Vooral ook om aan de vraagstelling te wennen en om de rare gewenste antwoorden tem herkennen. Ik heb zelf voor de aardigheid ook geoefend en gezakt als een baksteen, omdat bij sommige vragen voor mijn gevoel geen enkel antwoord klopte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-14 23:35

Misschien een tip, weet niet of het bij jou in de buurt ook zo is, maar mijn broertje heeft de theorieboeken voor de brommer bij de bibliotheek kunnen lenen. Dan kost het je ook niets extra.

Verder is het vooral stampen, stampen, stampen, helaas... -O-

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-14 00:11

Marie111 schreef:
Heb je de examens met het oude systeem of nieuwe gedaan?
Dochter heeft twee keer oude en twee keer nieuwe gedaan en de vierde keer gelukkig wel geslaagd. Ze vond het nieuwe systeem een stuk prettiger dan het oude systeem.
Ze heeft veel gehad aan deze oefencd:
http://www.theorie-leren.nl/shop/detail ... amens.html

Over het nieuwe examen: http://www.cbr.nl/11409.pp?utm_source=h ... estijlfilm

Je kunt ook een individueel examen aanvragen, maar dat is veel duurder: http://www.cbr.nl/individueel.pp

In elk geval - oefen veel met de CD. Vooral ook om aan de vraagstelling te wennen en om de rare gewenste antwoorden tem herkennen. Ik heb zelf voor de aardigheid ook geoefend en gezakt als een baksteen, omdat bij sommige vragen voor mijn gevoel geen enkel antwoord klopte.

Ik heb de oude gedaan, nieuwe behoort ook niet tot mijn opties. In mijn buurt zijn er 2 locaties en geen van beide bied dit aan.
Voor een induvidueel examen heb ik gekeken, maar dat vind ik echt te duur naarmate het garantie geeft.
De link naar de cd bevat in mijn ogen niet meer mogelijkheden als wat ik nu heb, op 3 oefenexames extra na.
Sorry als het klinkt of ik je afkraak, ik heb zeker iets aan de informatie wat betreft de nieuwe manier. Hier wist ik zelf nog niks van af, het lijkt mij ook fijner. Alleen gaan mijn ouders niet 2 provincies verder rijden.

xJitskee schreef:
Misschien een tip, weet niet of het bij jou in de buurt ook zo is, maar mijn broertje heeft de theorieboeken voor de brommer bij de bibliotheek kunnen lenen. Dan kost het je ook niets extra.

Verder is het vooral stampen, stampen, stampen, helaas... -O-

Super goede tip! Ik zal eens gaan kijken wat mijn bieb te bieden heeft.

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 01:08

Polly schreef:
Doe mij even een pb met waar je tegenaan loopt, ik ben oa brommerinstructeur

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-14 01:18

Vekabest heeft imo de beste theorie.. Verder, tjah die regels moet je leren. Er zijn al zat zotten op de weg.. En als je niet eens een voorrangskruising kang herkennen..

Brommertheorie is alleen theorie vragen toch? Dus geen inzichtvragen zoals bij auto?