Kerstmis en (on)geloof, hoe gaan bokkers daar mee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

amandananana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 23:37

Ik ben ook niet gelovig opgevoed maar we vieren wel kerst in de vorm van de versieringen en het dineren. Ik zou als ik jou was je ouders uitnodigen en aan hun laten of ze willen komen. :)

Sababber

Re: Kerstmis en (on)geloof, hoe gaan bokkers daar mee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:13

Ik heb niks met de commerciële kerst van tegenwoordig.
Ondanks dat ik christen ben (protestant) vind ik er geen klap aan om een maand lang tussen de glitters, ballen, bomen en slechte muziek te zitten. De jarige is in mijn ogen volledig geschrapt en daarvoor is een man met obesitas met een baard in een rood apenpakje in de plaats gekomen. Ik vier de geboorte van Christus samen met mijn familie en schoonfamilie. Het liefst ga ik naar de kerk op kerst avond en gaan we de andere 2 dagen gezellig met elkaar wat eten en daarbij een filmpje kijken of een spelletje doen. Ik hecht weinig waarde aan 7 gangen diners. Doe mij maar niet te gek, gewoon gezellig samen zijn. Mijn familie legt vaak de druk te hoog. Het eten moet perfect zijn en het moet gezellig zijn. Wat er vaak in resulteert dat iedereen gestrest is waardoor het juist niet meer zo gezellig is.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 09:19

ik ben ook een "ongedoopte" zoals ze dat hier in de regio noemen.
Maar vind het toch wel gezellig om met de familie samen te zijn en wat te eten en ik zet ook ieder jaar en kerstboom (maar heb niet de halve intratuin binnen staan).

En als mijn vriend (katholiek) zou willen dat ik mee naar de nachtmis ging zou ik dat nog doen ook. Vroeger nam mijn oma mij mee en ondanks dat ik er niks van geloof vind ik dat een van de weinige keren dat het wel leuk is in een kerk (meestal ben ik er voor een begrafenis)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 22:29

Er zijn dus toch nog mensen die een ander gedacht hebben over Kerstmis. Ik wil nog wel wat meningen van anderen horen :)
Uiteraard nodig ik mijn ouders uit, kans dat ze gaan willen komen is klein, maar dat zien we dan wel weer.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:31

Kerst is niet per sé een christelijk feest, feitelijk wordt de zonnewende gevierd. Vind ik wel mooi. :)

Iets doen waar je je goed bij voelt lijkt mij de boodschap. Zelf zien hoe je daar invulling aan geeft. :j

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:33

Seltje schreef:
Er zijn dus toch nog mensen die een ander gedacht hebben over Kerstmis. Ik wil nog wel wat meningen van anderen horen :)
Uiteraard nodig ik mijn ouders uit, kans dat ze gaan willen komen is klein, maar dat zien we dan wel weer.

Waarom zouden ze niet willen komen?

Eigenlijk viert iedereen in mijn omgeving "gewoon" kerst en niemand daarvan is gelovig.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:40

Waarom zouden ze weigeren TS? Ze vieren zelf geen Kerstmis, maar hebben ze er een afkeer van? Het merendeel van de mensen heeft die dag gewoon vrij en dus ideaal om je kookkunsten eens te tonen. Mijn moeder zou het al fijn vinden om te komen omdat ze die dag dan lekker kan eten en niet zelf alles moet klaarmaken :D .

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:43

En anders kun je altijd nog zeggen komen jullie donderdag eten :D Als ze dat op een gewone zaterdag willen doen waarom dan niet op een donderdag. Tja dat je dan toevallig vrij bent komt mooi uit. :D

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:46

Gewoon uitnodigen dan kunnen ze zelf kiezen om wel of niet te komen toch?

Ik ben wel katholiek maar ben niet veel thuis en geef helemaal niks om kerst, in mijn huis zal dan ook niks veranderen en ik ga alleen naar het semi-verplichte gourmetten bij de familie..

Als je het leuk vind om te vieren, zeker doen, anders niet toch :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-14 22:48

Mijn ouders zijn er nog steeds niet van overtuigd dat ik kan koken. Elke keer ik hen uitnodig komt het niet uit of brengen ze zelf wel iets mee. ..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:50

De hele heisa om kerst heeft echt geen (kerst)bal met het geloof te doen. Echt gelovige mensen zullen juist eerder een vrij 'sobere' kerst hebben.
Mijn moeder is gelovig en met kerst gingen we naar de nachtmis en aten bij thuiskomst beschuit met muisjes :D

Ik ben niet van de glimmende zooi en naalden in mijn vloerkleed, dus hier geen boom.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:54

Seltje schreef:
Mijn ouders zijn er nog steeds niet van overtuigd dat ik kan koken. Elke keer ik hen uitnodig komt het niet uit of brengen ze zelf wel iets mee. ..

:') .....

...terecht?
:')

Ik zou ze dan uitnodigen en als ze met zelfgemaakt eten durven langskomen zeggen "oh maar wat vriendelijk, dat bewaren we dan voor morgen, want toevallig heb ik vandaag ook zelf gekookt!"

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:20

TurdusMerula schreef:
Kerst is niet per sé een christelijk feest, feitelijk wordt de zonnewende gevierd. Vind ik wel mooi. :)

Iets doen waar je je goed bij voelt lijkt mij de boodschap. Zelf zien hoe je daar invulling aan geeft. :j

Nou, ook dat is niet erg feitelijk. Feit is dat we twee dagen vrij hebben en hoe je die invult mag je zelf weten :D en of je meedoet aan de commerciële ellende ook.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:26

Vriendin van mij is Boedist, zij zal ook echt geen kerst vieren.
Toch staat er ieder jaar een versierde boom in haar huis; haar 'midwinterboom'.

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 23:32

Toevallig zat ik hier van de week over na te denken toen ik een kersstal zag.

Ik ben ook niet gelovig, wel gedoopt maar heb me uit laten schrijven bij de kerk.
Maar ik heb wel altijd kerstversiering en meestal ga ik ook wel bij mijn moeder eten en eten we iets uitgebreider dan normaal.

Die kerstversiering vind ik gewoon gezellig in die donkere maand. En we zijn lekker vrij dus een goede gelegenheid om lekker 2 dagen heel weinig te doen en gezellig samen te eten enzo.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 15:55

Sababber schreef:
Ondanks dat ik christen ben (protestant) vind ik er geen klap aan om een maand lang tussen de glitters, ballen, bomen en slechte muziek te zitten. De jarige is in mijn ogen volledig geschrapt en daarvoor is een man met obesitas met een baard in een rood apenpakje in de plaats gekomen. Ik vier de geboorte van Christus samen met mijn familie en schoonfamilie. Het liefst ga ik naar de kerk op kerst avond en gaan we de andere 2 dagen gezellig met elkaar wat eten en daarbij een filmpje kijken of een spelletje doen. Ik hecht weinig waarde aan 7 gangen diners. Doe mij maar niet te gek, gewoon gezellig samen zijn. Mijn familie legt vaak de druk te hoog. Het eten moet perfect zijn en het moet gezellig zijn. Wat er vaak in resulteert dat iedereen gestrest is waardoor het juist niet meer zo gezellig is.

Ware het niet dat de "jarige" niet eens jarig is die dag...

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:00

Wij geloven wel iets, maar wat.. Dat is de vraag. Geen aanhangers van welk geloof dan ook. Kerstmis is altijd wel een belangrijk ding bij ons. Het staat voor gezelligheid, sfeer en het samenzijn met het gezin. We staan altijd wel even stil bij wat er gebeurd is (of wat men denkt dat er gebeurd is), maar nooit lang.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:01

Ik geloof ook niet in Sinterklaas, toch vier ik het elk jaar als ik de kans krijg! :)* En zo zit het met mij eigenlijk ook met kerst. Ik geloof niet, ik vier ook geen christelijk feest. Ik zou wel graag twee fijne dagen met familie hebben en zo het samenzijn vieren. Het zit er met mijn familie helaas niet in, maar je kan best invulling geven aan die twee dagen die niks met het geloof te maken hebben.
Je hoeft geen kerstboom of kerstversiering en kerstmuziek te nemen. Gewoon met kaarslicht of gedimt normaal licht en een fijn thuis kan je toch ook twee gezellige dagen hebben??

Mocht je het overigens interessant vinden, het humanistisch verbond heeft de komende tijd op verschillende plekken bijeenkomsten met dit als thema.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:10

Nooit gelovig geweest, maar ik ben dol op Kerst! De sfeer, de lichtjes :+: Ik heb de boom (kunstboompje :D ) dan ook al sinds 30 november staan. Kaarsen overal, zo knus en gezellig. Voor mij is het dan ook echt de gezelligheid en sfeer en het knusse thuis terwijl het buiten zo guur en koud is wat ik er fijn aan vindt. Alle verplichtingen die erbij komen vanuit het geloof of alle commercie heb ik dan weer niets mee. Al die stress die dat oplevert! Ik eet ook echt wel met mijn familie dan, maar alles wat we doen is omdat we dat leuk vinden en niet omdat het moet. Geen stress, nope!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:27

Hier ook kerst-prullaria en feest. Wij geloven niet in sprookjes, maar het zijn gewoon feestdagen, dus wij doen ook mee :D Kerst vind ik wel leuk

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:36

Ik ben ook zonder religie opgevoed maar ik hou alsnog van de kerstsfeer. Ik ga mee met wat anderen ook al zeggen; dat het voor de meeste mensen imo allang niet meer gaat om religieuze gedachten achter het feest maar iets voor de gezelligheid is geworden :Y) En zijn je ouders dan echt zo anti-kerst dat ze ook niet gezellig willen komen eten op een van de kerstdagen? :=

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:47

Ik ben ook zonder geloof opgevoed. Mijn vader en moeder zijn beide wel met het geloof opgegroeid maar hebben dit helemaal laten vallen. Ik hou vooral van de gezelligheid die het met zich mee brengt, en lekker bij elkaar zijn. Als dat tenminste het geval is, gezellig, anders hoeft het van mij echt niet, maar voel me vaak wel verplicht overal op bezoek te gaan en degelijk de hele dag in huis te zitten.. Zelf vind ik het ook een beetje raar dat sommige mensen in mijn omgeving er zo veel waarde aan hechten, als je de rest van het jaar niks met elkaar hebt, waarom zal het dan ineens wel moeten? Omdat we met z'n allen bedacht hebben dat we dan aardig en gezellig moeten doen? Bah..
Dit jaar vier ik eerste kerstdag bij mijn moeder, haar vriend, broertje, broer met aanhang en stief-oma. Ook geen uitgebreide maaltijden, maar een lekkere lunch, wat hapjes en 's avonds chinees ophalen. En waarschijnlijk veel de hond uitlaten, naar het hertenkamp of gewoon voetballen in de tuin, wij kunnen niet zo goed stil zitten.
Mijn schoonouders zijn op vakantie, dus ik denk dat vriendlief en ik lekker 2e kerstdag samen (niet) vieren. Wel hoop ik op sneeuw, normaal heb ik daar een gloedhekel aan, maar dan hoef ik toch nergens heen..

Als ik jou was zal ik gewoon je ouders en schoonouders uitnodigen, onder het mom van gezellig bij elkaar zijn.. Kan me niet voorstellen dat ze dat niet willen omdat het kerst is. Als ze niet willen kunnen ze dat zeggen. Maar niet uitgenodigd worden kan echt enorm naar voelen..

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 18:58

secricible schreef:
Sababber schreef:

Ware het niet dat de "jarige" niet eens jarig is die dag...

Bijdehand weer. Sinterklaas was ook niet op 5 december jarig. Dus moeten we dat ook maar niet meer dan vieren.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:45

Aangezien we niet weten wanneer Hij dan wel precies jarig was, zullen we het maar deze dag vieren. Dan vieren we het tenminste wel allemaal tegelijk ;)

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-14 21:50

Kerst is toch al heel lang commercieel geworden? :')
De meeste mensen die ik ken, (vrijwel iedereen eigenlijk) vieren kerst, vanwege de gezellige sfeer, de leuke kerstversieringen en het bijbehorende warme "kerstgevoel".
Ik zelf ook! Ik heb verder niks met het geloof, ik associeer het daar ook niet mee.
Gewoon jouw ouders uitnodigen joh voor de gezelligheid!