Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Seltje schreef:Er zijn dus toch nog mensen die een ander gedacht hebben over Kerstmis. Ik wil nog wel wat meningen van anderen horen
Uiteraard nodig ik mijn ouders uit, kans dat ze gaan willen komen is klein, maar dat zien we dan wel weer.
.
Als ze dat op een gewone zaterdag willen doen waarom dan niet op een donderdag. Tja dat je dan toevallig vrij bent komt mooi uit.
Seltje schreef:Mijn ouders zijn er nog steeds niet van overtuigd dat ik kan koken. Elke keer ik hen uitnodig komt het niet uit of brengen ze zelf wel iets mee. ..
.....
TurdusMerula schreef:Kerst is niet per sé een christelijk feest, feitelijk wordt de zonnewende gevierd. Vind ik wel mooi.
Iets doen waar je je goed bij voelt lijkt mij de boodschap. Zelf zien hoe je daar invulling aan geeft.
en of je meedoet aan de commerciële ellende ook. Sababber schreef:Ik heb niks met de commerciële kerst van tegenwoordig.
Ondanks dat ik christen ben (protestant) vind ik er geen klap aan om een maand lang tussen de glitters, ballen, bomen en slechte muziek te zitten. De jarige is in mijn ogen volledig geschrapt en daarvoor is een man met obesitas met een baard in een rood apenpakje in de plaats gekomen. Ik vier de geboorte van Christus samen met mijn familie en schoonfamilie. Het liefst ga ik naar de kerk op kerst avond en gaan we de andere 2 dagen gezellig met elkaar wat eten en daarbij een filmpje kijken of een spelletje doen. Ik hecht weinig waarde aan 7 gangen diners. Doe mij maar niet te gek, gewoon gezellig samen zijn. Mijn familie legt vaak de druk te hoog. Het eten moet perfect zijn en het moet gezellig zijn. Wat er vaak in resulteert dat iedereen gestrest is waardoor het juist niet meer zo gezellig is.
En zo zit het met mij eigenlijk ook met kerst. Ik geloof niet, ik vier ook geen christelijk feest. Ik zou wel graag twee fijne dagen met familie hebben en zo het samenzijn vieren. Het zit er met mijn familie helaas niet in, maar je kan best invulling geven aan die twee dagen die niks met het geloof te maken hebben.
Ik heb de boom (kunstboompje
) dan ook al sinds 30 november staan. Kaarsen overal, zo knus en gezellig. Voor mij is het dan ook echt de gezelligheid en sfeer en het knusse thuis terwijl het buiten zo guur en koud is wat ik er fijn aan vindt. Alle verplichtingen die erbij komen vanuit het geloof of alle commercie heb ik dan weer niets mee. Al die stress die dat oplevert! Ik eet ook echt wel met mijn familie dan, maar alles wat we doen is omdat we dat leuk vinden en niet omdat het moet. Geen stress, nope!
En zijn je ouders dan echt zo anti-kerst dat ze ook niet gezellig willen komen eten op een van de kerstdagen?
secricible schreef:Sababber schreef:Ik heb niks met de commerciële kerst van tegenwoordig.
Ondanks dat ik christen ben (protestant) vind ik er geen klap aan om een maand lang tussen de glitters, ballen, bomen en slechte muziek te zitten. De jarige is in mijn ogen volledig geschrapt en daarvoor is een man met obesitas met een baard in een rood apenpakje in de plaats gekomen. Ik vier de geboorte van Christus samen met mijn familie en schoonfamilie. Het liefst ga ik naar de kerk op kerst avond en gaan we de andere 2 dagen gezellig met elkaar wat eten en daarbij een filmpje kijken of een spelletje doen. Ik hecht weinig waarde aan 7 gangen diners. Doe mij maar niet te gek, gewoon gezellig samen zijn. Mijn familie legt vaak de druk te hoog. Het eten moet perfect zijn en het moet gezellig zijn. Wat er vaak in resulteert dat iedereen gestrest is waardoor het juist niet meer zo gezellig is.
Ware het niet dat de "jarige" niet eens jarig is die dag...