paardrijden en een gezin......

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cruesli

Re: paardrijden en een gezin......

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:25

Ik vind het erg lastig. Heb een 3,5 jarige en nu toevallig ook zwanger van nummer 2. Gelukkig een hele fijne bijrijdster. Maar ik zie niet in hoe ik het straks nog ga combineren kunnen. Hij staat niet aan huis. Ik werk 24 uur, maar wel onregelmatig, dus veel avonden al weg en weekenden ook. De vrije weekenden besteed ik dan graag aan tijd met mn gezin, want dat zijn de enige dagen dat we met zn allen vrij zijn. (manlief werkt tot vrij laat 's avonds en kindjes gaan natuurlijk niet al te laat naar bed).
Dus ik vrees ervoor als nummer 2 er straks is, ik vond het met 1 kindje al lastig plannen en ging zeker niet meer zo vaak (lang leve mijn bijrijdster!) en voelde me nog regelmatig schuldig naar of man en kind of paard. En hoe dat dan met 2 te doen met weer 2 slaapjes van de jongste enzo... we shall see!

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:46

Ben sinds 1,5 weer alleen met mijn kids een zoon van 19 en dochter van 15. Eigen paardje. Wij gaan 5 x in de week naar het paard. Dit in overleg met zoonlief. Fulltime job dus vaak in de avonduren. Ik heb met mijn zoon afgesproken dat als hij het teveel vind worden we ad hoc naar andere oplossingen kijken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 10:50

Ik werk 32 uur en heb paarden op eigen plekje staan , niet aan huis. daardoor ben ik wel 10 uur per week bezig met verzorging en onderhoud. Mijn man werkt ook nog eens in ploegen.

Ik vind het erg lastig nu te combineren, zeker nu het zo vroeg donker is, normaal kon ik in de ochtend of avond rijden, maar aangezien ik geen bak verlichting heb is dat nu niet mogelijk en is het max 2 x per week. Hoop straks als de jongste ook naar school gaat, dat ik in elk geval de woensdag ochtend ( mijn vaste vrije dag) al makkelijker kan gaan, nu ben ik afhankelijk of mijn man thuis is of niet

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:04

Hier ook steeds moeilijk moeilijk.
Man rijd op de vrachtwagen vertrekt s'morgens vroeg en komt s'avonds onregelmatige uren thuis (19-21.30u).
Ik probeer te rijden als hij een beetje op tijd thuis is en daarbij zeker vrijdagavond, zaterdag en zondag en hoop dan altijd op 3 keer uit te komen en dan 2 paarden.
Heb 2 kindjes van 8 maanden en 20 maanden dus gaan nog niet naar school, werk fulltime vanuit huis en hebben 6 paarden aan huis.
2 rijd ik zelf,1 rijd iemand anders, 1 men ik 1 keer per week mee, de andere is 2,5 jaar en eentje staat gewoon te niksen :) de drie laatste zullen daarom ook verkocht gaan worden. Vroeger had ik alle tijd en nu is het zoeken naar een beetje tijd.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:16

Hier ook (kleine) 3 kinderen en een paard. Mijn man heeft er helemaal niets mee, maar gunt het mij gelukkig helemaal. Wat hier goed werkt is duidelijke afspraken maken: 3 vaste momenten in de week dat ik naar mijn paard ga. Evt. nog een 4e keer, maar dat draait dan om één van de kinderen die mee gaat. Die vinden het ook leuk, maar zijn nog dermate klein dat ik voor mijzelf niks kan doen dan. Maar dat kan natuurlijk alleen met vaste werktijden.

Het is inderdaad je prioriteiten bijstellen. Mijn paard staat in volpension en de hele dag in de groep buiten, dus voor hem hoef ik echt niet elke dag te komen rijden; hij vermaakt zich prima zonder mij.

Het wordt wel moeilijker als er iets met paardlief aan de hand is... Zo moest ik een paar maanden geleden dagelijks naar hem toe voor medicatie enzo. Gelukkig wilde de stalhoudster ook veel doen, maar aan het einde liep ik echt op mijn tandvlees. Toen ook besloten dat er maar een bijrijdster bij moest komen. Voor het paard wel beter als hij goed op conditie komt en een extra handje erbij voor dit soort situaties. Gelukkig nu een leuke enthousiaste meid gevonden :-).

Al met al is het belangrijk dat je er extra energie van krijgt en dat het je geen energie gaat kosten. Het is soms druk en sommigen vragen zich af hoe ik het doe, maar elke keer als ik op de boerderij ben en met mijn pony bezig ben, wordt mijn batterij weer helemaal opgeladen! En dat is best lekker met een druk gezin :-). Maar dat zal niet voor iedereen zo zijn en dan moet je keuzes maken.

Er dagelijks heen moeten, zeker met kleine kinderen (die dus nog niet op school zitten), lijkt mij wel heel pittig hoor.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:40

Hier een 3e op komt en 3 eigen paarden staan. Eén van de paarden heeft een andere ruiter (bijrijder) en nu ik (hoog)zwanger ben pakt ze ook de andere paardjes een beetje op. Normaliter werk ik 34 uur en rij ik daarnaast dus de andere 2, samen met mijn man.

Het is druk en altijd een keuze wanneer ik ga rijden zodat je ook tijd heb voor de kids. Maar aangezien de kids vaak voor 8 op bed liggen is ’s avonds rijden geen probleem en in het weekend is het gewoon goede afspraken maken. De paarden staan overigens thuis en ik heb een eigen rijbak, maar kan ook lekker naar buiten gaan.

liesJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 11:46

ik werk 3 dagen heb een haflinger en een dochter van 1,5 jaar.

tot nu toe gaat het zo:

maandag en donderdag gaat ze mee naar stal en kijkt ze naar het rijden/longeren en speelt ze lekker in het zand ( als ik klaar ben met paard)
dinsdag en woensdag ga ik als ze op bed ligt. vriend is dan thuis bij haar

vrijdag doet iemand van stal haar losgooien en stal mesten.

zaterdag/zondag gaan we of met zijn allen of ik ga heel vroeg in ochtend.

ik streef ernaar om 5x in de week te rijden

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 12:00

Hier ook een heel geplan. Man in ploegen en zelf werk ik onregelmatig 28 uur pw. Twee kids van 3 en 5. Kit staat op zelfdoe stal dus twee keer per week staldienst. Jongste gaat dan mee. In maart gaat hij ook naar school en hoop ik meer tijd te hebben om te rijden. Heb gelukkig een actieve bijrijdster. Ik rijd dus heel wisselend. Soms drie keer in een week en soms ook weken niet.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 16:43

Wij hebben twee eigen paarden (op verschillende stallen), 2 kinderen, 2 honden en ik een fulltime baan.
Mijn man doet op mijn arbeidsdagen het huishouden en samen met mijn moeder zorgt hij voor de kinderen, ik op mijn vrije dagen en in het weekend hoe dan ook. Vanuit mijn werk verzorg ik de pony van mijn zoon (uitmesten, voeren, poetsen, binnen zetten) en ga ik naar huis om te eten (half 7). Uurtje spelen met de kinderen en hen op bed leggen, en dan rond half 9/9 uur naar mijn andere paard voor training (dit paard wordt overdag door de stal buiten- en binnen gezet).. Rond 11 uur thuis, douchen, mijn favoriete serie kijken, honden uitlaten en de volgende ochtend om 7 uur weer uit de veren.

7 dagen in de week, al jarenlang. Veel plannen, veel overleggen... Qualitytime? Dat is met het gezin samen naar stal gaan, of in de vroege ochtend al het paard doen en de rest van de dag een leuk uitje plannen.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 20:20

leuk om al die verhalen te lezen, hier even de traktatiestress, de jongste wordt al weer vijf

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:21

delvira schreef:
leuk om al die verhalen te lezen, hier even de traktatiestress, de jongste wordt al weer vijf

Gefeliciteerd! En sterkte :D
Ik vind dat altijd vreselijk, een traktatie verzinnen. Of een kinderfeestje :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:29

Tja ik besteed vooral veel uit. Alles wat geen quality time met mijn paard is laat ik doen. Ik ben er voor verzorgen en rijden, mesten laat ik doen. Anders zou ik geen tijd hebben voor het verzorgen en rijden.

Werk 32 uur en heb man en kind van 7 trouwens :-)

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:40

5 jaar geleden heb ik mijn paard verkocht. Toen mijn paard nog vlakbij familie stond bracht ik de oudste daarheen om te slapen en reed ik 3 doordeweekse dagen en 1 dag in het weekend. Toen hij 3,5 was en ik 8 mnd zwanger van nr 2 zijn we verhuisd.

Bekkeninstabiliteit, vrienden/fam op een uur rijden en pech met bijrijders waren voor mij 2 pittige jaren. 2 huilende kinderen langs de buitenbak, veel geregel/gedoe, ze moesten altijd mee, doe het zelf stal, geen goede combi. Na 2 jaar aanmodderen bijrijder gehad voor 5 dgn en na een jaar, nr 3 op komst toch mn paard verkocht.

Inmiddels rijd de oudste sinds maart en ik weer sinds oktober. De jongste 2 willen niet mee, zijn bang voor paarden.
De oudste wil graag een springpony maar dat gaat het niet worden.

Ik werk nu 24u pwk, vriend alleen ma+di thuis en 3 kinderen die veel sporten en ik ook geen ruimte meer voor paarden, behalve de manegelessen, waar ik enorm van geniet