Voeding & dietiek ; Hanze of NCOI

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_xx

Re: Voeding & dietiek ; Hanze of NCOI

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 23:27

sescrible, was niet echt mijn vraag.. Dit is namelijk bij mijn huidige opleiding en 100 andere opleidingen ook zo..

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 23:37

Wat zie je jezelf later doen qua werk? Misschien dat Voedingsmiddelentechnologie een optie is?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 08:32

Horse_xx schreef:
sescrible, was niet echt mijn vraag.. Dit is namelijk bij mijn huidige opleiding en 100 andere opleidingen ook zo..

Eigen keuze verder, maar in dat geval: ncoi nemen wij niet aan, niet als stagiaire en niet als beginnend werknemer. Daarnaast zou ik idd zorgen hebben om stages. Alle ziekenhuizen zijn verdeeld onder de verschillende scholen, dus in ziekenhuis stage lopen is geen optie. Veel eerstelijnspraktijken en verpleeg- en verzorgingshuizen zien ook niet graag iemand met ncoi-diploma...

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 08:49

Ik zie dit topic nu pas. Maar ik heb zelf 2 jaar de opleiding voeding en diëtetiek gedaan in Amsterdam. Redenen van stoppen zijn privé.
Maar ik zou voor deze opleiding geen thuisstudie gaan volgen naast dat stage plaatsen heel moeilijk te vinden zijn, is mijn ervaring dat je op school toch ook al heel veel in de praktijk bezig bent, met oefenen van dietistisch consulten (met mede studenten) tot het ontwikkelen van een nieuw product, of het ontwikkelen van nieuwe recepten etc. wat allemaal op project basis gaat. Een van de redenen hiervoor is dat je later in het werkveld vaak multi-disciplinair bezig zult zijn.
Mijn advies is dus als je het wilt, zou ik voor een school opleiding gaan.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 14:59

secricible schreef:
Horse_xx schreef:

Eigen keuze verder, maar in dat geval: ncoi nemen wij niet aan, niet als stagiaire en niet als beginnend werknemer. Daarnaast zou ik idd zorgen hebben om stages. Alle ziekenhuizen zijn verdeeld onder de verschillende scholen, dus in ziekenhuis stage lopen is geen optie. Veel eerstelijnspraktijken en verpleeg- en verzorgingshuizen zien ook niet graag iemand met ncoi-diploma...

Dat hoeft echt niet per se. Ik werk zelf in de zorg en ja, instellingen en ziekenhuizen hebben afspraken met scholen hier in de buurt, maar geloof me, ik ben met mijn schriftelijke studie net zo welkom als anderen :) En daar ben ik niet de enige in.
Het is een kwestie van presenteren en motivatie tonen, dan kom je er ook.
Overigens weet ik natuurlijk niet hoe dat specifiek voor deze opleiding zit.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 15:11

In mijn tijd (en dat is nu 3 jaar geleden ofzo) waren die afspraken bindend: het was verboden om te solliciteren bij andere ziekenhuizen als die aangesloten waren en andersom namen ziekenhuizen alleen studenten aan van die hogeschool.
In de verpleeghuiszorg iets minder streng(daar waren vaak plekken over, dus dit werd in de tweede ronde vrijgegeven), maar in principe mocht je ook daar niet zomaar vrij solliciteren.
In de eerstelijn zijn geen afspraken, maar is mijn ervaring puur wat ik op de landelijke ervaringen heb gehoord, dus dat weet ik verder niet.

Edit: ik zie dat je een hele andere opleiding hebt gedaan. Bij voeding en diëtetiek is het dus anders dan bij jou opleiding denk ik...

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-14 21:42

ukje schreef:
Ik zie dit topic nu pas. Maar ik heb zelf 2 jaar de opleiding voeding en diëtetiek gedaan in Amsterdam. Redenen van stoppen zijn privé.
Maar ik zou voor deze opleiding geen thuisstudie gaan volgen naast dat stage plaatsen heel moeilijk te vinden zijn, is mijn ervaring dat je op school toch ook al heel veel in de praktijk bezig bent, met oefenen van dietistisch consulten (met mede studenten) tot het ontwikkelen van een nieuw product, of het ontwikkelen van nieuwe recepten etc. wat allemaal op project basis gaat. Een van de redenen hiervoor is dat je later in het werkveld vaak multi-disciplinair bezig zult zijn.
Mijn advies is dus als je het wilt, zou ik voor een school opleiding gaan.

Super bedankt, hier heb ik wat aan :)!

Secrible, ook bedankt voor het meedenken! :)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-14 23:27

Even niet over de opleiding, maar als jij in september pas begint krijg je (volgens mij) geen stufi meer hoor?

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 14:58

xManon_ schreef:
Even niet over de opleiding, maar als jij in september pas begint krijg je (volgens mij) geen stufi meer hoor?

Jawel, doordat ik nu al stufi ontvang blijf ik het gewoon nog 2 jaar houden :)

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:05

Weet je het heel zeker?
Vanaf september 2015 krijg je geen stufi meer als je aan een nieuwe opleiding begint en dat is het.
Ik doe HBO en wil daarna voor een master gaan en als ik in September begin krijg ik daar ook geen stufi voor (terwijl ik nog recht heb op 1,5 jaar).

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 15:16

xManon_ schreef:
Weet je het heel zeker?
Vanaf september 2015 krijg je geen stufi meer als je aan een nieuwe opleiding begint en dat is het.
Ik doe HBO en wil daarna voor een master gaan en als ik in September begin krijg ik daar ook geen stufi voor (terwijl ik nog recht heb op 1,5 jaar).

Dit is wel wat DUO mij vertelde. Dat als ik zou overstappen van MBO naar HBO ik het niet kreeg, maar als ik gewoon HBO blijf doen wel. Dus hoop dat het wel klopt :)

Horse_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-14 15:19

Heb het voor je opgezocht en inderdaad als je master doet krijg jet het niet meer

''Wat gaat veranderen aan de studiefinanciering?
Ga je vanaf september 2015 een bachelorstudie doen aan het hbo of wo en vraag je daar voor het eerst een financiering voor aan bij DUO? Of start je per 1 september 2015 met een masterstudie? Dan krijg je geen basisbeurs meer, maar kun je een studievoorschot aanvragen. ''

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 15:30

Oh oké, bijzondere regeling :P
Maar iig fijn voor jou! Succes met de keuze. :)