Ongeval, jij in fout. Wat doe je achteraf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-14 22:56

Yv_ schreef:
:oo :oo :oo Jeetje, wat ontzettend vreselijk :oo :oo :oo
Mag ik vragen hoe dit verder voor je vader is afgelopen betreft het juridische gedeelte?
En hoe is het met je vader zelf? Is hij er overheen gekomen? Jeetje wat vreselijk zeg... :(:)

Het was niet mijn vaders schuld. De huisarts reed door rood en een tram van een tonnetje of wat zet je gewoon niet 'ff' stil. Mijn vader kon er dus niks aan doen :n
Mijn vader is wel maanden lang in de ziektewet geweest omdat hij er s'nachts over bleef dromen, hoe de huisarts en hij elkaar aankeken toen de klap kwam en mijn vader de angst in de man zijn ogen zag. (en hem dus ook dood zag gaan, want de tram sleurde de auto mee en vouwde m daarna tussen tram en paal in)
Mijn vader heeft dat ongeluk eigenlijk nooit echt kunnen verwerken... -O-
(en god hebben zijn ziel nu al 10 jaar dus hij heeft hierin z'n rust)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 00:54

Jeetje wat een heftige verhalen allemaal zeg.
Nog geen ongelukken gehad met auto (klopt af) maar wel meerdere keren bijna aangereden met de scooter. 1 x ben ik keihard onderuit gegaan, dit kwam door meerdere omstandigheden, het regende, dus glad wegdek en ik moest een groep stilstaande fietsers ontwijken en toen opeens zag ik een taxi, die blijkbaar remde voor mij, maar ik zag de beweging van het remmen, en dacht dat die doorreed waardoor ik dus hard remde en een keiharde slidings op de zijkant maakte. Mijn scherm was kapot, voetstuk was gebroken en nog wat krassen, viel relatief mee. Had wel een schadeformulier ingevuld, voor de zekerheid, maar was achteraf niet nodig. Had ca 500 euro schade en mijn knie was helemaal open. Taxichauffeur was in begin erg aan het ontkennen dat hij bijdroeg aan het ongeval, maar zag uiteindelijk in dat het gewoon een combinatie van omstandigheden was en heeft ook meerdere keren gevraagd of alles goed was. Gewoon ongelukkige situatie dus. Mijn verzekering heeft alles gewoon netjes uitbetaald.

Verder vaak zat gewoon bijna van de weg gereden omdat auto's gewoon niet kijken. Ik reed vlak naast een auto en opeens besluit die even rechts te gaan parkeren.... Leuk.... Ik moest vol op de remmen, als ik dat niet had gedaan was ik er gewoon frontaal op ingereden. Ook vaak bij rotondes denken auto's er nog wel even voor te kunnen knallen terwijl ik gewoon voorrang heb. Ik kan daar echt boos om worden.

Als ik een ongeluk zou veroorzaken zou ik absoluut mijn excuses aanbieden en als de schade erg is ook contact opnemen via telefoon ofzo.

Lieszje

Re: Ongeval, jij in fout. Wat doe je achteraf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 01:37

Ik heb in januari een ongeluk gehad en dat was mijn fout.
Ter plaatse hebben we de formulieren ingevuld.
Ongeveer twee weken later heb ik gebeld hoe het met ze ging.
Vrouw waardeerde dat heel erg en ik wilde graag weten of alles goedging.

Is ook het minimale wat iemand kan doen vind ik.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 01:52

Helaas 3 jaar geleden met de auto een meisje op de fiets aangereden, ondanks dat het niet mijn 'fout' was (al word dat het dus wel omdat ik in de auto zat en zij op de fiets).
Het netjes met haar ouders afgehandeld inclusief wat lekkers en haar later nog een x gezien en gevraagd hoe het was.
Vind het niet meer dan normaal dat je nog even wat laat horen zeker als jij schuld hebt en de ander letsel.
(in mijn geval over motorkap gevlogen en nekklachten en afgevoerd met ambulance nadat ik zelf politie had gebeld en eerste hulp had verleend)

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 02:08

Mijn zoon had vorig jaar een ongeluk met de tractor, een vrouw reed met 80 km per uur op hem in, zij reed op een voorrangsweg en mijn zoon stak over en zag de auto over het hoofd.
Gelukkig had de vrouw niets, mijn zoon heeft haar 'savonds opgebeld om te vragen hoe het ging en excuses gemaakt, ze was er blij mee.
Is toch het minste was je kan doen.

Mijn dochter heeft vorige week een ongeluk gehad, een auto zag haar over het hoofd en reed haar aan, zij was op de fiets.
De man heeft haar inclusief de fiets thuis gebracht.
2 dagen later is hij nog een keer langsgekomen om schadeformulier in te vullen want mijn fiets die mijn dochter mee had, had behoorlijke schade.
Gelukkig had m'n dochter alleen een grote blauwe plek.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 02:35

Een jaar of 3 geleden is er een fietser achterop onze auto geklapt, jongen van een jaar of 11 denk ik. Het sneeuwde dus hij keek niet voor zich en zag ons niet stilstaan. Bekenden van de ouders van de jongen zagen het gebeuren en die kwamen er direct op af en het was meteen; Wie gaat daar dan ook stil staan! Hoe gék kun je zijn! Ook de diagnose was al gesteld door ze.
Hun hebben de moeder van de jongen gebeld, die was minstens net zo erg en kwam met; Ik zal mijn man wel bellen en die zal niet blij zijn met jullie! Die kwam er dus ook aan, mijn ma ondertussen politie gebeld en wij hadden niks fout gedaan, gewoon een ongeluk omdat de jongen niet voor zich keek en vader had gelukkig wél fatsoen en zag ook in dat wij er weinig aan konden doen...

Ondanks alles is mijn moeder 's avonds naar ze toe geweest om te vragen hoe het met de jongen ging.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 03:02

Ik ben een keer aangereden op een rotonde op mijn brommer door een auto die geen voorrang gaf.
Ik moest door naar de huisartsenpost, ziekenhuis, spoedtandarts en die mensen hebben nooit hun excuses aangeboden.
Sterker nog, die avond hadden ze de schadeformulieren ingevuld met mijn vader, maar aangezien ze al een keer eerder iemand hadden aangereden dat jaar, probeerden ze vervolgens op allerlei manieren het toch voor elkaar te krijgen om niet als de veroorzakers te worden gezien. Uiteraard lukte dat ze niet en heb ik zowel de materiële als immateriële schade vergoed gekregen.
Ik heb er nooit over nagedacht dat er niks vanaf kon van die mensen, tot ik dit topic net las :')

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 03:42

Ik ben vorige week maandag vanachter aangereden door een buschauffeur. Hij wilde het op mij steken door te zeggen dat ik door hoor te rijden bij groen. Zelfs al was hij groen..... >;) . Nu reed de man gelukkig in een bedrijfsautootje en niet in een bus, mijn auto is nu al total loss -O- . Ik zou er bij een particulier niet bij hebben stil gestaan, maar dat ik van een grote busmaatschappij echt helemaal niks meer hoor valt me dan wel tegen := .

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 03:50

Inoterry, neem aan dat jij gewoon je gelijk kreeg? Dacht dat degene die achterop knalt altijd schuld heeft?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 04:03

Ik stond stil voor een rood stoplicht dus ik heb, uiteraard, gelijk gekregen van de verzekering. Alleen zo jammer dat het bedrag wat ik terugkrijg bij lange na niet genoeg is om een soortgelijke auto te kunnen kopen -O- .
Hopelijk is dit wel de laatste keer dat hij een ongeluk veroorzaakt, hij schijnt een enorme brokkenpiloot te zijn en zijn collega's willen niet eens met hem meerijden als hij achter het stuur zit. Hele enge gedachte dat zo iemand ook een bus bestuurd := := :=

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 08:04

lifaya schreef:
Verder vaak zat gewoon bijna van de weg gereden omdat auto's gewoon niet kijken. Ik reed vlak naast een auto en opeens besluit die even rechts te gaan parkeren.... Leuk.... Ik moest vol op de remmen, als ik dat niet had gedaan was ik er gewoon frontaal op ingereden. Ook vaak bij rotondes denken auto's er nog wel even voor te kunnen knallen terwijl ik gewoon voorrang heb. Ik kan daar echt boos om worden.

no offence verder maar hou jij er op je scooter (?? fiets?) wel rekening mee dat je als tweewielig voertuig vaak slecht gezien word en dat het zicht in een auto best belemmerd kan worden door dode hoeken veroorzaakt door de raamstijlen, spiegels etc.
Uiteraard hoort een automobilist te kijken maar als jij schrijft dat je vlak naast een auto reed die 'ineens' ging parkeren gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen dat je misschien wel bij die automobilist in de dode hoek hebt gereden.
Zeg niet dat jij fout bent, natuurlijk hoort degene in de auto goed te kijken maar ervaring leert dat jij (wij ;)) als tweewielerbestuurders onze plaats op de weg aan moeten passen en goed in het zicht moeten rijden omdat we anders platgereden worden.
Probeer om zo te gaan rijden dat je, als je naast een auto moet rijden, je via de buitenspiegel van de auto de bestuurder kan zien zitten, dan kan deze jou ook in de spiegel zien. Ervaring leert helaas dat mensen die het rijbewijs hebben niet meer zo consequent in de dode hoek kijken tot er (bijna) iets mis gaat en dan ineens weer wel.
Rij jezelf dus in de kijker! Soms betekend dat weleens dat je een beetje in de weg gaat rijden maar dan word je iig gezien!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 08:26

Ik heb jaren terug een ongeluk gehad.
Scooter vs brommer. Op papier was ik,schuldig(ik sloeg af) maar de werkelijke situatie was dat hij geen 45 maar 75-80 reed en ik het mooi had kunnen inschatten.
Beiden afgevoerd naar het ziekenhuis. Hij zittend de ambulance in gegaan, ik op een plank.

Weet niet eens meer wanneer het schade formulier is ingevuld. Wel weet ik nog dat hij langs is gekomen bij mij. Ik was bont en blauw en kom niet zo veel.
Hij werkte vlak bij waar ik toen woonde.

Wel ook contact gehad over schade formulier. Hij had vinden een week het geld van de verzekering.
Een klein jaar later kwam ik hem per toeval tegen. Liep toen op krukken vanwege een operatie nav dat ongeluk. Daar schrok hij behoorlijk van.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 08:57

Wat een erge verhalen allemaal.
Gelukkig de meeste wel met een goede afloop.

Ik zou mij kapot schamen wanneer ik een ongeluk veroorzaakt zou hebben.
Zomaar langs gaan zou ik niet durven.
Een kaartje sturen, bloemen sturen absoluut.
En in een dappere bui ook een belletje.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:11

@Polly als je op een motor of scooter zit en dus erg kwetsbaar bent, merk je pas hoe slecht de gemiddelde automobilist uit zijn doppen kijkt. Je zit zowat heel je rit dat soort mensen te ontwijken. :P

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:19

Poiuytrewq schreef:
@Polly als je op een motor of scooter zit en dus erg kwetsbaar bent, merk je pas hoe slecht de gemiddelde automobilist uit zijn doppen kijkt. Je zit zowat heel je rit dat soort mensen te ontwijken. :P

En als je in een auto zit merk je pas hoe slecht fietsers en scooterbestuurders meewerken met zichzelf zichtbaar maken en de juiste plaats op de weg kiezen. Natuurlijk moet een automobilist alles zien en goed opletten, ik heb dan ook nog nooit iemand aangereden maar ik vind dat als je op een fiets of scooter zit, je best mag proberen mee te werken om niet aangereden te worden. En naast een auto blijven rijden is echt niet handig, blijf er gewoon achter of voor, veel veiliger voor jezelf. Het eerste wat ik met autorijles heb geleerd is dat ik heel anders ben gaan fietsen..

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:31

Heb sinds mijn rijbewijs nooit meer gefietst eigenlijk.
Met scooters en motors heb ik nooit problemen maar soms heb ik echt wel de neiging om fietsers voor de sokken te rijden of af te snijden. Hier is het erg hoor, studentenstad Delft. :roll:

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 09:37

Zoals eigenlijk iedereen al aangeeft, zou ik absoluut contact opnemen met het 'slachtoffer' wanneer ik betrokken zou zijn bij een aanrijding/ongeluk!

Helaas is het niet altijd mogelijk... Mijn schoonvader heeft een keer een fietser geschept. Heeft zelfs nog ruzie gehad met de politie, maar hij kreeg geen contactgegevens..... Hij wilde dus wel, maar kon het slachtoffer (gelukkig niets ernstigs!) niet achterhalen.

Zelf ben ik een keer met m'n brommer omver gereden. Mensen hebben inderdaad later netjes gebeld hoe het ging. Kan dat enorm waarderen.

Tijdje terug echt op een haar na niet van het zebrapad af gereden.... Een of andere idioot die echt veel te hard reed, in de slip raakte (wat was ik blij dat ik nog net een helder moment had en m'n honden naar achteren kon trekken, anders hadden die zeker voor m'n ogen doodgereden geworden %) ) De idioot is gewoon doorgereden, niet eens het fatsoen om even te informeren of het wel ging.....
M'n vriend heeft nog melding gedaan bij de politie, maar ik was echt zo geschrokken dat ik nog niet een letter/cijfer van het kenteken meegekregen had :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:10

Polly schreef:
lifaya schreef:

no offence verder maar hou jij er op je scooter (?? fiets?) wel rekening mee dat je als tweewielig voertuig vaak slecht gezien word en dat het zicht in een auto best belemmerd kan worden door dode hoeken veroorzaakt door de raamstijlen, spiegels etc.
Uiteraard hoort een automobilist te kijken maar als jij schrijft dat je vlak naast een auto reed die 'ineens' ging parkeren gaan bij mij alle alarmbellen rinkelen dat je misschien wel bij die automobilist in de dode hoek hebt gereden.
Zeg niet dat jij fout bent, natuurlijk hoort degene in de auto goed te kijken maar ervaring leert dat jij (wij ;)) als tweewielerbestuurders onze plaats op de weg aan moeten passen en goed in het zicht moeten rijden omdat we anders platgereden worden.
Probeer om zo te gaan rijden dat je, als je naast een auto moet rijden, je via de buitenspiegel van de auto de bestuurder kan zien zitten, dan kan deze jou ook in de spiegel zien. Ervaring leert helaas dat mensen die het rijbewijs hebben niet meer zo consequent in de dode hoek kijken tot er (bijna) iets mis gaat en dan ineens weer wel.
Rij jezelf dus in de kijker! Soms betekend dat weleens dat je een beetje in de weg gaat rijden maar dan word je iig gezien!

Uiteraard weet ik dat en mij is daarom ook geleerd om altijd over je schouder te kijken als je afslaat :Y) zodat je juist die dode hoek niet mist. Met rotondes is het vaak enkel een kwestie van vooruit kijken, ik neem de rotonde driekwart en ik houd zelf uiteraard ook het verkeer in de gaten. De automobilisten die al op de rotonde zitten en er af willen rijden me telkens bijna van mijn sokken, terwijl ze wel allemaal langs mij hebben gereden. Het is altijd bij dezelfde plek waar ik bijna van mijn sokken word gereden. En ik rijd altijd met licht aan, zodat ik nog wat zichtbaarder ben. Probeer ook altijd oogcontact te krijgen met automobilisten en vaak als dat niet lukt zijn het van die aso's die doorrijden.

Betreft vlak naast rijden, ik reed niet letterlijk er naast, zeg maar schuin achter, ik denk dat ik net niet in de dode hoek zat.
Laatst bijgewerkt door Rennie89 op 28-11-14 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:13

Ik zou zeker weten nog contact leggen omdat ik weet hoe schuldig ik me zou voelen met zo iets.
Weet zeker dat ik met gruwelijke bos bloemen op de stoep zou staan en me dood zou schamen voor dat ik gedaan had

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:15

Toen mijn vriend zijn motorrijbewijs begon, is hem geleerd dat als je een tweewielig voertuig bestuurd je zoveel mogelijk plaatst moet innemen op onoverzichtelijke stukken (roetondes bv.) en dat je je nooit en te nimmer naast een auto moet plaatsen, altijd er achter met correcte afstand. Hij is in 3 jaar tijd nog nooit van de sokken gereden.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:17

Ik houd ook gewoon afstand hoor, absoluut. Maar ook als fietser zijnde word je daar vaak afgesneden, automobilisten denken dat zij voorrang hebben schijnbaar wat absoluut niet het geval is.

Verschil is dat ik op het fietspad moet en motor tussen de auto's. Dan is het vaak toch wat overzichtelijker.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:23

Een aantal jaren terug was mijn man betrokken bij een aanrijding, een hele oude dame heeft verzuimd om te stoppen bij een stopstreep en voorrang te geven en is (mede door de laagstaande zon dat ze niets zag) een 50km weg opgereden om deze over te steken. Mijn man reed daar met onze vrachtwagen en boorde tot aan de middenconsol de auto in, ze had een heel klein autootje.
Dame is afgevoerd naar het ziekenhuis, mijn man is totdat de hulpdiensten kwamen bij haar gebleven, zelfs het glas uit haar mond gehaald enzovoorts. 's Avonds heb ik nog naar het ziekenhuis gebeld om navraag te doen, kreeg me daar de wind van voren zeg, niet normaal, eerst die dame aanrijden en dan schijnheilig doen en ga zo maar door, toen ik er tussen kon komen heb ik maar even vermeld dat het haar eigen fout was en dat mijn man voor haar had gezorgd tot de hulpdiensten kwamen en dat hij gewoon erg benieuwd was hoe het met haar was. Nou we kregen niets te horen. Later begreep ik dat ze aardig bont en blauw was en wat lichte kneuzingen en snijwondjes van het glas en dat ze diezelfde dag al weer naar huis was gegaan. Het kan dus ook anders, wil je belangstelling tonen krijg je de wind van voren...

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:27

Ik heb een keer een ongeluk gehad met de scooter toen ik vol in de ankers moest om een fietser te ontwijken die ineens begon te slingeren toen ik hem wilde inhalen. Ben toen hard onderuit gegleden omdat de weg nat was. De fietser bleek een gehandicapte jongen te zijn en die was helemaal over de rooie geraakt. Maakte zich zo ontzettend zorgen over me dat hij niet meer wist wat hij ermee aan moest. Uiteindelijk raakte hij zo over de rooie, dat ik het nummer van zijn begeleiders had gevraagd en hem meegenomen had naar mijn werk (was daarom de hoek) om hem thee te geven en te kalmeren terwijl ik met de begeleiders belde. Ben uiteindelijk na een dokterbezoek voor behandeling van mijn wonden nog naar hem thuis gegaan, omdat hij niet kon rusten voor hij wist of het echt goed met me was. Was echt ontzettend sneu. Zelf had hij gelukkig niks, omdat ik door mijn val hem net op het nippertje gemist had.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:29

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

PollyJarig
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-14 14:33

Poiuytrewq schreef:

Ik ben bromfiets en motorinstructeur dus ik weet er alles van. Ik zit beroepsmatig de hele dag op een brommer of een motor.