DE tip om een biefstuk te bakken

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Marije_jiplover

Re: DE tip om een biefstuk te bakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:19

Wij bakken biefstuk in de roomboter.
Inderdaad eerst op kamertemperatuur laten komen.
Voor het de pan in gaat even droogdeppen met keukenpapier.
In de pan 2 minuten aan de ene kant, 2 minuten aan de andere kant.
Dan uit de pan op alu-folie, dan pas peper en zout erover en dan 10 minuten ingepakt in het alu-folie laten rusten.

Zo eten wij de perfecte biefstuk.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:23

Vooral niet platslaan, maar ook niet met peper én zout bewerken. Peper doe je voor het bakken, zout na het bakken voor een optimaal resultaat.

Ik bak hem zo en dan issie voor mij perfect:
Goede biefstuk op kamertemperatuur laten komen.
Olie in de pan, vuur zo hoog mogelijk, ondertussen biefstuk inpeperen.
Beetje boter toevoegen (ik gebruik vaak AH vloeibaar of Blueband vloeibaar)
Als de belletjes uit de boter zijn biefstuk toevoegen
1 minuut bakken op hoog vuur aan iedere kant, dan nog 2-3 minuten op medium vuur terwijl je hem regelmatig omdraait. Vervolgens minimaal 5, liever 10 minuten laten rusten in aluminiumfolie zodat de sappen zich kunnen herverdelen. Als je wil kun je daarna wat zout toevoegen, meestal heeft de biefstuk het echter niet nodig.

Zo krijg ik een medium biefstuk. Wil je hem toch nog iets meer doorbakken hebben dan kun je de 2-3 minuten (dit is afhankelijk van de dikte van het stuk vlees) naar 4 minuten opvoeren.

Biefstuk van de haas is inderdaad het mooiste stukje van de koe, maar een kogelbiefstuk kun je op deze manier ook erg lekker krijgen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:26

Ik bak mijn biefstuk NOOIT in boter. Ik haal goede biefstuk bij de slager en haal het een half uur voor het bakken uit de koeling. k heb een grillpan die ik bloedheet laat worden. De biefstukken op de plaat en zodra ze loskomen omdraaien. Even voelen hoe gaar ze zijn en dan van de plaat. Op een bordje even kruiden en dan onder aluminium folie laten rusten.
Prik ook niet in het vlees!
Ik vind het doodzonde om een goede biefstuk in een baggervette pan te mikken.

Youri1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 21:10

Ik zorg altijd dat de biefstuk zeker een half uur voor het bakken uit de koelkast is. Ik snij van te voren een uitje in stukjes en een teentje knoflook. Dan doe ik een beetje boter in een pan en zorg dat deze goed heet is. Dan gaan de ui en knoflook erin, heel even aanfruiten, wat peper op de biefstuk en dan in de pan. deze bak je ongeveer een minuut op hoog voor en daarna nog een minuut of drie op middel vuur (de biefstuk blijven draaien). Daarna de biefstuk uit de pan, beetje zout erop en een paar minuten laten rusten. Als laatste kan je de knoflook en ui nog een beetje over de biefstuk heen doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-14 14:57

Ik vind biefstuk het lekkerst uit de grillpan.
Vlees op kamertemperatuur, met een kwastje insmeren met olijfolie en dan in een loeihete grillpan.
Ik laat hem nagaren in aluminiumfolie. Daarna pas peper en zout erop.

jasmijnz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:31

Zo heb ik het altijd geleerd van me oma (ik bak dan ook altijd het vlees thuis haha):
Vlees is goede temperatuur. Flinke scheut olijfolie met boter in de pan en het goed heet laten worden totdat de boter bruin kleurt. Mijn oma zegt altijd dat biefstuk best een beetje in de boter/olie mag zwemmen dus wees er niet te zuinig mee. Wanneer het goed heet is zet ik hem meestal wat lager en begin ik het vlees te bakken. (Wij hebben wel een pan die lang heet blijft dus werkelijk zal de temperatuur niet veel naar beneden gaan). Tijdens het bakken blijf ik het vlees door de pan bewegen. Na de eerste keer omdraaien druk ik wat pepertjes in de biefstuk. Daarna nog een paar keer omdraaien blijven bewegen en daarna even laten rusten. Dan heb ik een lekker stukje mals biefstuk van de slager :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 16:48

Een vriend van mij, kok in een restaurant, leerde me het volgende:

- bakken in geklaarde boter / ghee, want dat kan hitte hebben zonder te verbranden (als iets vies is, is het biefstuk uit verbrande boter)
- dichtschroeien aan beide kanten in goed hete pan
- vuur wat matigen
- biefstuk in beweging houden in de pan (over de bodem schuiven). Dit voor een wat stevigere, bruine buitenkant.
- na twee minuutjes draaien en weer in beweging houden.
- goed kijken: op een gegeven moment verschijnen er kleine druppeltjes vocht boven op de biefstuk (sap uit het vlees). Dat is precies het moment dat hij op de rand van rauw en doorbakken zit (rosé). Dan moet hij uit de pan.
- enkele minuten in zilverfolie (glimkant naar binnen)
- eten maar!

Gebruik altijd een pan met dikke bodem in verband met de warmteverdeling. En nooit een pan met teflon of andere anti-aanbaklaag. Daar worden ze nooit mooi bruin in.

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-14 17:09

Bedankt iedereen.
Ik ga zondag of volgende week weer een poging wagen met jullie adviezen

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:19

hoe is je pan/vlees verhouding?

Mijn moeder gooit ook wel eens de pan ramvol, waardoor het ook niet heet genoeg is en dus niet goed lukt.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-14 17:28

Ik ben zowaar de beste biefstukkenbakker van het hele kabouterdorp. :j

Mijn tips; vlees op kamertemperatuur, net voordat het de pan ingaat even kruiden en zouten, veel roomboter in de pan en goed heet laten worden. Dan het vlees dichtgrillen aan beide zijden op hoog vuur. Vervolgens 2 a 3 minuten aan beide zijden op laag vuur nog even doorsudderen en in aluminiumfolie wikkelen om door te garen als je 'm medium wilt hebben.

Nom nom nom

*gaat vanavond biefstuk eten* :Y)

Edit; zie nu de post over de druppeltjes. Nooit zo bij stilgestaan, inderdaad! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:10

Ja, die druppeltjes die verschijnen tijdens het bakken was voor mij echt de gouden tip. Sinds ik daar op let, gaat het altijd goed bij mij. Hoewel ik soms nog wel even wacht als ze erg rood zijn. Roze druppeltjes moet je hebben.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-14 17:12

Hoe was de truc van de muis van je hand ook al weer ? Heb t ooit geweten, maar ben t vergeten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-14 10:42

janderegelaa schreef:
De tip van de muis van je hand kwam net al voorbij. Als je duim en wijsvinger op elkaar knijpt en je drukt met je vinger van je andere hand op de muis van je hand dan is de veerkracht van de muis gelijk aan rear. Doe je het met je middelvinger en je duim dan voelt de muis van je hand aan als medium. En met je ringvinger en je duim dan voelt je muis aan als done.

Mijn biefstuk is altijd heel erg lekker. Maar jullie vinden dat vast niet :D
Op tijd uit koelkast halen, kruiden met peper. Veel echte gezouten boereboter in de pan, laten heet worden.
Biefstukje erin, toeschroeien, omdraaien, toeschroeien. Vuur heel laag. Nog miniutje erin laten, en op bord.
Jummie, net warm vanbinnen,maar nog lekker rood....