Startsalaris HBO in 2014

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Suprice

Re: Startsalaris HBO in 2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:53

Wow, het valt mij echt tegen! Ik neem aan dat als je zo laag start, dat je dan wel snel groeit?
Nogmaals, ik mocht echt niet klagen met mijn startsalaris, maar ik deed WO dus niet te vergelijken.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 11:57

Ik vind de lonen die sommigen hier noemen wel extreem laag.

Ik startte in 2010 met een traineeship en daar kreeg ik 1850 bruto. T was een HBO functie maar ik heb wel een WO opleiding. Nu vind ik dat een traineeship best wat minder mag betalen, je bent immers trainee dus er zit ook nog een stukje opleiding bij. Maar een normale HBO baan vanuit je studie zou je toch echt wel 1900 a 2000 bruto moeten kunnen verdienen.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:01

Ik vind dit ook zwaar onderbetaald voor een HBO functie.
Daar kun je toch helemaal niet van leven?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:02

miccamaaike schreef:
Maar een normale HBO baan vanuit je studie zou je toch echt wel 1900 a 2000 bruto moeten kunnen verdienen.

Eens! Heb trouwens dezelfde richting gedaan als jij TS.

Marketingfuncties liggen niet voor het oprapen helaas dus reken je niet rijk met Ramoontje haar salaris :D

Als ik naar mijn vriend kijk heb ik gewoon totaal de verkeerde studie op het verkeerde niveau gedaan -O-

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:06

Mijn man had zo'n 1800/1900 bruto toen hij fulltime ging werken(hij was toen geloof ik 24,5) in een HBO functie. Hij heeft HEAO gedaan
(hij zit in de financiële sector) en hij had daarbij nog een nieuwe auto van de zaak erbij waar ook benzine enz door het bedrijf betaald werd, ook de privé kilometers. Maar ik denk dat het inderdaad heel erg aan de sector ligt en de huidige tijd. Er is veel veranderd ook de afgelopen jaren. Mijn man is nu 30 en is op zo'n 5 jaar tijd wel meer als 1000 euro bruto gegroeid in loon en nog stijgende(hij werkt nu als financial controller bij DSM), maar da's volgens mij wel ook afhankelijk van de sector en je eigen kunnen en streven, hij is wel goed in zijn werk en nog heel jong voor die functie wat hij heeft binnen het bedrijf..

Ik heb bv. MBO niveau maar heb de laatste 7,5 in supermarkt gewerkt en dan als teamleider maar op mijn loonstrook stond gewoon verkoopmedewerker en ik zou (ik werkte parttime) 1800 nog wat bruto krijgen als ik fulltime zou werken. Zitten dan wel ook wat opslagen bij van het aantal jaren dat ik er werk, maar da's niet zo spannend. Als ik dan lees dat veel HBO functies daar nog ver onder liggen, verbaas ik me wel.. Waar leer je dan voor? als je in een supermarkt bv. gewoon meer geld krijgt.. Maar daar loop je wel sneller vast qua loonsverhoging natuurlijk tenzij je echt doorleert voor supermarktmanager of assistent manager, maar da's dan ook wel weer HBO niveau ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:38

Suprice schreef:
Wow, het valt mij echt tegen! Ik neem aan dat als je zo laag start, dat je dan wel snel groeit?
Nogmaals, ik mocht echt niet klagen met mijn startsalaris, maar ik deed WO dus niet te vergelijken.

Snel groeit? Nee. :Y) Ik mocht blij zijn met de halfjaarlijkse verhoging ivm de inflatie. Toen ik ruim een jaar werkte bij mijn eerste baan verdiende ik €1725 bruto (omdat ik zelf om een loonsverhoging had gevraagd en gekregen), toen een reorganisatie waardoor ik ipv 36 uur per week nog maar maximaal 14 uur per week mocht werken en toen dat een half jaar volgehouden. Toen een andere baan gevonden in dezelfde branche, maar ook uitzendkracht en daar verdiende ik voor een 36 urige werkweek €1800 bruto. En nu weer thuis en helemaal geen inkomen.

Dat je er niet van kunt leven? Je zult wel moeten. Met een hoge huur, auto en een paard was dat niet gemakkelijk. Zuinig aan doen en sparen kon maar heel mondjesmaat.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:40

Ramooontje schreef:
Ik vind dit ook zwaar onderbetaald voor een HBO functie.
Daar kun je toch helemaal niet van leven?

Je zult wel moeten. Er zijn mensen die het van minder moeten doen. Alleen luxe is gewoon beperkt. Ik heb ook moeten bikkelen waar ik nu ben en mag echt niet klagen, maar ik heb het te danken aan mijn eigen werkhouding en verantwoordelijkheidsgevoel. Niet aan mijn opleiding.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 12:41

Leuk bedacht allemaal die lonen, maar het ligt tegenwoordig niet voor het oprapen allemaal. Ik loop momenteel stage, voor nieuwe stage vacatures krijgen wij ook aanmeldigen van mensen met genoeg werkervaring. Die zelfs voor niks willen werken als ze maar ergens binnen zijn.

Bij mij is er overigens wel veel groei mogelijk.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:03

Nou als ik dit zo hoor, heb ik toen wel echt mazzel gehad. En binnen een half jaar flinke salarissprong gekregen, met vast contract. Maar het verschilt inderdaad veel per studie, dat merk je ook binnen WO. Ik heb finance gestudeerd, dus dat ligt al net een beetje anders dan marketing (tenzij je mazzel hebt natuurlijk) als ik dat zo hoor van vrienden..
En inderdaad, zonder werkervaring kom je nergens, dus veel mensen doen het inderdaad ook voor niks..

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:05

Tjah, je kunt wel meer willen, maar soms zit het er gewoon niet in.
En indd, ik was toendertijd allang blij dat ik iets had.
Ik groeide ook erg weinig, maar na 3 jaar zat ik op 2000 bruto (40 uur).
Ligt ook maar net aan in welke regio je zit en of er veel vraag is naar iemand zoals jij.
Maakt ook verschil of je voor een groot of klein bedrijf werkt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:08

Ik heb niet echt heel veel behoefte om mijn salaris openbaar op bokt neer te gooien, maar na 3 jaar zat ik gelukkig wel wat hoger dan 2000 euro...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:08

Volgens mij begon ik in 2005 voor iets van 1700 bruto (hulpverlening). Nu bijna 10 jaar verder zit ik op het dubbele. Jobhoppen loont absoluut alleen is het daar nu niet meer echt de tijd voor helaas.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:10

Hou er wel rekening mee dat minimum loon nog stijgt tot je 23 of 24e ofzo he. Op 21 of 22 jarige leeftiud is minimum loon niet 1300 netto volgens mij. Ligt er verder ook weer aan of je vakantiegeld elke maand krijgt of in 1 keer. Ik verdien als MBO'er net wat boven minimumloon :) werk nu 2 jaar ofzo.

Iemand die ik goed ken begon met bedrijfseconomie studie met een baan als assistent accountant en verdiende al iets van 2000 netto meteen :o verschilt dus erg per baan en sector denk ik.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:14

Ohh hier schrik ik ontzettend van. Ik ben net klaar met een interne mbo opleiding tot ggz verpleegkundige en verdien echt veel meer als de hbo starters. Ik zit op net boven de 2000 bruto en dan komt mijn ort er nog bij, zat nog te twijfelen hbo te doen maar dat maakt voor de financië weinig uit
Laatst bijgewerkt door paardjes123 op 19-11-14 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:15

Het verschilt denk ik ook ontzettend per startgebied.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:16

Ik ga dit topic ontstippen. Ik studeer als alles goed gaat dit jaar af aan het HBO en ik word depressief van de salarissen hier :')

Als ik fulltime hier bij mijn bijbaan zou werken (productiewerk, ik ben 23 jaar) zou ik al meer verdienen dan sommige HBO-afgestudeerden hier.

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:19

Ik hoop dat ik na het behalen van mijn MBO4 financieel management diploma eind van dit leerjaar een baan kan vinden waar ik op netto 1300 uit ga komen...

met een minimum bruto loon van bijna 1500 moet dat wel realistisch zijn...

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:20

paardjes123 schreef:
Ohh hier schrik ik ontzettend van. Ik ben net klaar met een interne mbo opleiding tot ggz verpleegkundige en verdien echt veel meer als de hbo starters. Ik zit op net boven de 2000 bruto en dan komt mijn ort er nog bij, zat nog te twijfelen hbo te doen maar dat maakt voor de financië weinig uit

Dan ben je gestart in schaal 50? Da's vrij luxe voor een MBO functie, meestal zit je dan in 45 ;-) En dat hangt erg af van de instelling waar je werkt. Sommigen hanteren 40/45 anderen 45/50

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:25

Ja Collie2008 ik werk op crisis/opname dus veel verantwoording en werk stress vandaar een hogere schaal. Bij ons zitten alle mbo´s in die schaal. Hiervoor in de gehandicaptenzorg kort gewerkt met spw 3 en dat is schaal 30...

HBO´s zitten bij ons ook gewoon in schaal 50

JuStm0i

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 13:26

Hier ook een afgegestuurde HBO'er, ik heb International Business and Languages (IBL) gedaan en ben in feb 2013 afgestudeerd. Verdiende bij mijn eerste baan €2000 bruto bij een 40urige werkweek.. mijn tweede baan had ik al meteen €2700 bruto te pakken dus het kan wel, met een beetje geluk! Succes!

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 15:02

Ja die gelukfactor dat zeg je goed. Want met alleen een goede werkhouding en verantwoordelijkheidsgevoel kom je tegenwoordig in ieder geval financieel niet ver. Jammer dat het werkgeluk mij nog niet gevonden heeft. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 13:14

miccamaaike schreef:
Ik vind de lonen die sommigen hier noemen wel extreem laag.

Ik startte in 2010 met een traineeship en daar kreeg ik 1850 bruto. T was een HBO functie maar ik heb wel een WO opleiding. Nu vind ik dat een traineeship best wat minder mag betalen, je bent immers trainee dus er zit ook nog een stukje opleiding bij. Maar een normale HBO baan vanuit je studie zou je toch echt wel 1900 a 2000 bruto moeten kunnen verdienen.

Tegenwoordig verdien je met een traineeship juist harstikke goed :j net als met promoveren; voorheen was het echt een minder salaris dan de startende WO'er in het bedrijfsleven. Maar waar het salaris bij het promoveren gelijk is gebleven, is het salaris van de startende afgestudeerde juist gedaald en komt nu juist vaak behoorlijk onder het salaris van een promovendi -O-

Ik verdien nu met ongeschoold werk, net zo veel als de startende hbo'er die in hetzelfde bedrijf komt. Ik zit zelfs nog boven het salaris van de technische dienst, die jaren ervaring heeft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 20:45

Hier 4 jaar geleden 2de HBO studie afgerond maar kom maar niet aan werk op niveau, dus nog steeds simpel werk en iets meer als minimumloon helaas....

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 16:35

en toch op technisch vlak..worden er nog steeds leuke salarissen betaald..... kwestie van vraag aanbod.

(en dan hoeven die mensen niet eens een diploma te hebben...)

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-14 19:19

RoodZonnetje schreef:
Als €1600 bruto HBO is, wil ik niet weten wat MBO dan is :=

ja idd!!