Wie moet er nog meer werken tijdens kerst?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cheese

Re: Wie moet er nog meer werken tijdens kerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:43

TS heeft nog niet weer gereageerd. Misschien had ze de reactie 'het hoort er bij' niet verwacht? :P En zelfs mensen die het dan juist leuk vinden om te werken haha.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:47

Vind het heel schappelijk hoor, allemaal 1 dag werken met kerst. Dan heb je 1 hele kerstdag vrij. Bij ons is de keus altijd kerst of oud en nieuw. Omdat ik vorig jaar met oud en nieuw gewerkt heb werk ik nu met kerst (gehandicaptenzorg) ik vind het altijd wel speciaal, een hele andere sfeer dan normaal.

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:49

Gewoon gesprek met je baas aangaan en ook met je familie/schoonfamilie over of er niet ergens iets kan worden verschoven, want 't is inderdaad zo dat als je in de horeca werkt, er van je verwacht wordt dat je ook op dat soort dagen moet werken.
Ik werk ook met kerst, bij ons is het zo dat dan iedereen met kerst moet komen opdagen zodat iedereen mooi op tijd klaar is en iedereen daarna thuis nog wat aan zijn kerst heeft :)

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:51

Ik moet, mits ik idd mijn nieuwe Baan krijg, sowieso 1 dag gewoon werken met kerst, wij hebben hier in England niet echt een tweede kerstdag zoals in nl, dus is het sowieso al een luxe dat je er maar 1 hoeft EN dat je extra betaald krijgt. Ik werk in de paarden, en aangezien die toch wel gewoon moeten eten moest er op mijn vorige werk ook gewoon gewerkt Worden met kerst :j ik vind het eigenlijk helemaal niet erg, je kan altijd gewoon bij je ouders eten op kerstavond en je schoonouders op de kerstdag dat je niet werkt? En vaak is het ontzettend gezellig met collegas en is het juist in de horeca leuk Om met dat soort dagen Te werken lijkt me :j

paulinevld

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 18:51

ik werk bij de praxis en ik moet 2e kerstdag werken. 200% krijg ik dan uitbetaald ik vind het geen ramp :D :D

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-14 19:57

Dit is mijn eerste baantje in de horeca en had er nog niet zo bij stilgestaan dat het een verplichting is om op die feestdagen te werken, ik ben namelijk gewend om op reguliere tijden/dagen te werken. Maar ik snap het natuurlijk wel, het zijn de drukste dagen van het jaar en al het personeel zou wel liever thuis kerst willen vieren, dus aan mensen die zichzelf beschikbaar stellen heb je niet genoeg.

Het is natuurlijk geen ramp en er valt mee te leven, blijkbaar zijn er hier genoeg mensen die het ook doen en het zelfs leuk vinden!

Ik bedoelde dit topic overigens ook niet als een "Help, hoe zorg ik ervoor dat ik vrij krijg met kerst", maar echt om ervaringen te delen. Gelukkig tot nu toe bijna alleen maar mensen die het helemaal niet erg vinden en dus ook geen steun nodig hebben om die dagen werkend door te komen :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:01

logisch toch ;)
Het valt dit jaar trouwens op donderdag en vrijdag dus je hebt erna ook nog twee 'kerst'dagen :Y) De kerst is overigens altijd wel het meest gezellig werken :j

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:04

Bereid je maar al vast voor, je moet wss oud- en/of nieuwjaarsdag ook aan de bak ;) maaar, het is hartstikke leuk. Bij mijn werk hebben we de hele dag kerstliedjes aangehad op de radio, en we hadden allemaal onze kersttruien aan en kerst mutsen op, we hebben keihard vals meegezongen, en iedereen had voor lunch wat lekkers meegenomen (koekjes, kerstpudding, chocolaatjes etc.) dus dat was hartstikke gaaf :j

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:06

In de horeca kun je de klok er op gelijk zetten dat je moet werken met Kerst. Net als met Pasen etc.
Mijn partner (werkt in de beveiliging) en ik werken ook 2e Kerstdag. In december beleven wij de drukste tijd van het jaar... dan is een werkweek van 60 uur vrij normaal

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:09

Ja, het is inderdaad vrij logisch in de horeca, en ook in tal van andere beroepen, zoals bv de zorg enzo :-) . Het is natuurlijk stom als je gewoon bent om op die dagen bij je familie te zijn, maar het is niet anders. En vaak zijn die dagen ook extra gezellig op het werk. Een vriendin van mij werkt in de zorg. Zij moeten ook elk jaar de feestdagen onder elkaar verdelen. Een van haar collega's maakt er een sport van om iedere keer te proberen er onder uit te muizen. Dat wordt ook niet in dank afgenomen. Iedereen zou namelijk ook liefst niet werken. Als je er dan eentje bij hebt die denkt meer recht te hebben dan de andere op haar 'familiedagen', dan krijg je botsingen :) .

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:14

Ik werk in de zorg en wij zijn een 24 uurs instelling 7 dagen per week . Wij kunnen kiezen met kerst of oud op nieuw.
Ik werk met de kerst en doe dit al vrij lang . Gek genoeg ben ik eraan gewend leuk is anders maar het hoort bij dit soort beroepen.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:18

Jaa, ik ook. Tja horeca hé. Heb er zelf niet een heel erg groot probleem mee want het is maar 1 dag dat ik hoef te werken. In de horeca is het heel normaal om op feestdagen te moeten werken, daar leeft de horeca nou juist op :)

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:22

Ik werk in de zorg,
hier is het altijd de bedoeling dat je of kerst, of oud&nieuw werkt.

dit jaar ben ik voor het eerst 'vrij' met kerst, tenminste ik kom op 1e kerstdag de nacht uit.
en moet zowel oudjaarsavond als nieuwjaarsavond werken.
Laatst bijgewerkt door Lis_Ol op 17-11-14 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:23

Van kerstavond, eerste en tweede kerstdag en nieuwjaarsdag zijn wij ook verplicht om twee dagen te werken, hierbij krijgen wij geen 150% betaald maar gewoon 100%. Vind dit best nog een leuke tegemoetkoming van je baas, ik werk ook in de horeca :) en inderdaad wat iedereen zegt, het hoort erbij.
Je werkt meestal als anderen mensen vrij zijn, dus ook met de feestdagen :j

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:27

Ik werk ook deze kerst weer, in de zorg, eerst altijd met de stages en nu als gediplomeerde. Ik vond het altijd wel gezellig met de kerst werken, net als met oud en nieuw trouwens. Het heeft wel iets.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 20:58

Diaana schreef:
Van kerstavond, eerste en tweede kerstdag en nieuwjaarsdag zijn wij ook verplicht om twee dagen te werken, hierbij krijgen wij geen 150% betaald maar gewoon 100%. Vind dit best nog een leuke tegemoetkoming van je baas, ik werk ook in de horeca :) en inderdaad wat iedereen zegt, het hoort erbij.

Was je in dienst voor 1 april 2014?
Dan geldt voor jou nog de CAO en heb je recht op 150% of 100% betaald en een extra vrije dag.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:03

werk altijd een van de twee en soms de andere ook nog ochtend of middag.. de dieren moeten toch eten hebben en na buiten kunnen. maak er niet zo probleem van zit anders toch thuis. uit eten is vaak een brunch de dag dat ik half werk.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:13

Hier ook gewoon met kerst werken. :j
Ik werk in de ploegendienst, dus met een beetje pech is het elke feestdag werken. Niet altijd even leuk, maar na 15 jaar ben ik er wel aan gewend. Met kerst krijgen we altijd een maaltijd (meestal gourmetten) aangeboden, erg gezellig. :9 En het voordeel bij ons is dat met feestdagen de dagdienst vrij is, zodat het rustiger dan normaal is ... mits de fabriek meewerkt en geen storingen/problemen geeft. :+

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-14 21:17

Ik werk om en om.. Vorig jaar kerst gewerkt en dit jaar nieuwjaarsdag (schoonmaakster). Nou heb ik het geluk dat ik 's ochtends werk dus hoef nooit familie af te zeggen. Komen gewoon eind van de middag pas!

Nieuwjaarsdag wordt dit jaar even slikken want was niet van plan om vroeg op bed te gaan.. Maar mezelf uit bed trappen, paar uur werken, en bed weer in! Overigens verdien ik die dagen 200% dus zou me er ook wel vrijwillig voor aanmelden. :D

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:41

Tsja, ik ben het gewend. En volgensmij is dat ook een keuze die je maakt als je in de horeca of zorg gaat werken.
Bij ons is het kiezen, of kerst of oud&nieuw. En zo werkt dat met alle feestdagen in heel het jaar! :)
Maar ik vind het niet erg hoor, vooral niet als je 160% krijgt :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:45

Je weet dat als je in de horeca werkt je op dit soort dagen moet werken. Anders moet je maar een kantoorbaan zoeken als je het er niet mee eens bent.
Ik heb vorig jaar op nieuwjaarsdag moeten werken. Ik werkte in de zorg. Dit jaar weet ik niet of ik met kerst moet werken aangezien ik in de supermarkt begin volgende maand. Maar moet ik werken neem ik het voor lief.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:49

Welkom in de horeca :Y)

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 10:56

Tja zorg en horeca hoort het bij hè.
Werk zelf in de zorg en hier altijd de keus of kerst of oud en nieuw. Nou pak ik altijd samen met collega de late dienst met oud en nieuw en dan gelijk ook de late op nieuwjaarsdag.
Ben rond kwart over 11 thuis dus ben er altijd hij het oud jaar in te luiden en volgende dag lekker ontbijten met zijn alle. Ik vind het geen probleem. Dat weet je als je in bepaalde branches gaat werken.

Werk zelf nooit met kerst. Vind de sfeer die er dan hangt altijd zo gezellig lekker met familie eten enz.

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:04

Brainless schreef:
Diaana schreef:

Was je in dienst voor 1 april 2014?
Dan geldt voor jou nog de CAO en heb je recht op 150% of 100% betaald en een extra vrije dag.

Ik ben al voor 1 april in dienst inderdaad, maar voor mij is het een bijbaan met dus 0- uren.. Dus aan een extra vrije dag heb ik dan toch niks?
En van die 150% of vrije dag heb ik al twee jaar niks gehoord. Maar zal het eens navragen :D

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-14 11:05

Ik werk in de zorg, en moet daardoor kerst avond, 1e kerstdag en oudjaarsdag werken. :)