zomaar aan de kant gezet door politie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:06

Nou ja, het gevoel van angst en onveiligheid wordt zo wel versterkt. Dat is ook niet echt nodig. En mensen aanhouden alleen omdat ze in een bepaald merk auto rijden lijkt me ook niet helemaal kloppen, want in principe is het toch zo dat er een redelijke aanleiding moet zijn voor dat soort zaken.

(Bovendien vraag ik me af wat ze hier precies aan het opsporen zijn. Gewone verkeerscontroles zijn tot daar aan toe maar die zijn meestal gewoon aangegeven, maar willekeurige staandehoudingen, gewoon omdat je 's avonds ergens rijdt? Ik vind dat toch niet helemaal kloppen.)

purny

Re: zomaar aan de kant gezet door politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:07

Mijn zus moest zelfs een keertje blazen toen ze op haar scooter naar haar werk reed :+ Ik ben nog nooit aangehouden

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:07

Ja, dit mag gewoon en komt waarschijnlijk door het feit dat je niet meteen stopte. Een stopteken van de politie moet je nu eenmaal direct opvolgen (ook al is dat onhandig). als je dan niet stopt, tsja, dan is het wel verdacht ja.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:09

Ik vind het ook een raar verhaal... Als de politie je daadwerkelijk zo heeft staandegehouden vind ik best dat je daar een melding van kunt maken, vind het geen manier van doen.

Sowieso vind ik random staandehoudingen vreemd.

HannahFrouk schreef:
Ja, dit mag gewoon en komt waarschijnlijk door het feit dat je niet meteen stopte. Een stopteken van de politie moet je nu eenmaal direct opvolgen (ook al is dat onhandig). als je dan niet stopt, tsja, dan is het wel verdacht ja.

Je moet wel veilig ergens kunnen stoppen, hoor. Dus dat je niet altijd meteen kunt stoppen en dan even doorrijdt is helemaal niet vreemd.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:10

Shadow0 schreef:
Nou ja, het gevoel van angst en onveiligheid wordt zo wel versterkt. Dat is ook niet echt nodig. En mensen aanhouden alleen omdat ze in een bepaald merk auto rijden lijkt me ook niet helemaal kloppen, want in principe is het toch zo dat er een redelijke aanleiding moet zijn voor dat soort zaken.

(Bovendien vraag ik me af wat ze hier precies aan het opsporen zijn. Gewone verkeerscontroles zijn tot daar aan toe maar die zijn meestal gewoon aangegeven, maar willekeurige staandehoudingen, gewoon omdat je 's avonds ergens rijdt? Ik vind dat toch niet helemaal kloppen.)

Dat hangt er helemaal van af, wie wat, waar...Je kunt wel degelijk auto's in een bepaald gebied zo aan de kant zetten, en daar kunnen legio gronden voor zijn.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:13

Tuurlijk kunnen ze het, ze doen het ook. Maar je mag als burger toch wel je twijfels hebben over een staandehouding?

Ik vind het iig een hele rare gedachtegang dat de politie alles maar uit voorzorg mag controleren. Niet zoals het zou moeten zijn.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:19

_San87_ schreef:
Tuurlijk kunnen ze het, ze doen het ook. Maar je mag als burger toch wel je twijfels hebben over een staandehouding?

Ik vind het iig een hele rare gedachtegang dat de politie alles maar uit voorzorg mag controleren. Niet zoals het zou moeten zijn.

Nou in deze tijden is het toch echt wel nodig kan ik je zeggen. Wat is er dan mis met extra controle? Beter voorkomen dan genezen hoor in mijn mening

Als je niks te verbergen hebt, wat maakt dat dan uit? Dan ben je in 5 min weer weg.

Er word op deze manier een hoop criminele activiteiten voorkomen, tevens misdrijven zoals dronken rijden en openstaande boetes betaald

win win neem ik aan?

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:21

Amber_ schreef:
_San87_ schreef:

Nou in deze tijden is het toch echt wel nodig kan ik je zeggen. Wat is er dan mis met extra controle? Beter voorkomen dan genezen hoor in mijn mening

Als je niks te verbergen hebt, wat maakt dat dan uit? Dan ben je in 5 min weer weg.

Er word op deze manier een hoop criminele activiteiten voorkomen, tevens misdrijven zoals dronken rijden en openstaande boetes betaald

win win neem ik aan?

Is dat zo? Cijfers?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:24

Werk ervaring :j

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:25

_San87_ schreef:

Ik zou er uitgebreid op in kunnen gaan, maar de ervaring leert dat het vechten tegen de bierkaai is. Niets mis mee, want volgens mij komt dit nog steeds omdat mensen gewoon geen idee hebben wat het werk van een agent inhoudt en wat zij dus wel en niet mogen, maar ook hoe het is on uberhaupt zo te werken.

Toch even kort een soort voorbeeldje. Voor de politie zelf is het ook 10 keer makkelijker om voor een voertuig te gaan rijden..dan kunnen ze namelijk een bordje 'volgen' aanzetten en als ze je hebben waar ze willen het bordje 'stop'. Als ze achter je rijden hebben ze alleen het bordje 'stop' aan de voorzijde, wat helaas voor veel zenuwachtige types die de politie staande houdt, als goede reden wordt opgevat om op een 70 weg ineens te stoppen.Nu is natuurlijk de vraag...waarom dan in vredesnaam niet er gewoom voor gaan rijden en volgen aan zetten?? Heel simpel: de mindset van een agent is ingesteld op gevaar. S'nachts zal elke agent weleens meegemaakt hebben dat een voertuig hem ertussen uit knijpt, wat ze sneller doen als je ervoor rijdt, dan dat je er achter rijdt..Bovendien is het veel veiliger, omdat je het voordeel hebt dat je iemand van achter benadert en als diegene kwaad wil zul je een actie sneller doorzien..jij als gewone burger die het al doodeng vindt dat de politie je staandehoudt hebt dan ook zo'n andere gedachtegang dat dit snel botst..

edit: even de tekst wat leesbaarder gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 15-11-14 22:33, in het totaal 1 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:27

Ik denk dat het komt omdat je zelf niet eerder stopte. Ik weet niet hoever/hoelang je bent doorgereden?
Want ik kan me dan wel hun reactie voorstellen om eerlijk te zijn. Weet je er hoeveel mensen er tegenwoordig doorrijden?
Kijk dat je ervan schrikt, snap ik hoor. Maar een klacht indienen?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:29

gekvanfleur schreef:
_San87_ schreef:

Ik zou er uitgebreid op in kunnen gaan, maar de ervaring leert dat het vechten tegen de bierkaai is. Niets mis mee, want volgens mij komt dit nog steeds omdat mensen gewoon geen idee hebben wat hetwerk van een agent inhoudt en wat zij dus wel en niet mogen, maar ook hoe het is on uberhaupt zo te werken.

Toch even kort een soort voorbeeldje. Voor de politie zelf is het ook 10 keer makkelijker om voor een voertuig te gaam rijden..dan kunnen ze namelijk een bordje 'volgen' aanzetten en als ze je hebben waar ze willen het bordje 'stop'. Als ze achter je rijden hebben ze alleen het bordje 'stop' wat helaas heel veel zenuwachtige types die de politie staandehoudt als goede reden opvatten om op een 70 weg te stoppen..Nu is natuurlijk de vraag...waarom dan in vredesnaam niet er gewoom voor gaan rijden en volgen aan zetten?? Heel simpel: de mindset van een agent is ingesteld op gevaar. S'nachts zal elke agent weleens meegemaakt hebben dat een voertuig hem ertussen uitknijpt, wat ze sneller doen als je ervoor rijdt, dan dat je er achter rijdt..Bovendien is het veel veiliger, omdat je het voordeel hebt dat je iemand van achter benadert en als diegene kwaad wil zul je een actie sneller doorzien..jij als gewone burger die het al doodeng vindt dat de politie je staandehoudt hebt dan ook zo'n andere gedachtegang dat dit snel botst..

Juist! En doordat je achter stopt, verblind je degene die stopt met de koplampen. Wat een voordeel is mocht het mis gaan tijdens zo'n controle

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:29

Amber_ schreef:
Werk ervaring :j

Oh, nu geloof ik je meteen!

gekvanfleur schreef:
_San87_ schreef:

Ik zou er uitgebreid op in kunnen gaan, maar de ervaring leert dat het vechten tegen de bierkaai is. Niets mis mee, want volgens mij komt dit nog steeds omdat mensen gewoon geen idee hebben wat hetwerk van een agent inhoudt en wat zij dus wel en niet mogen, maar ook hoe het is on uberhaupt zo te werken.

Toch even kort een soort voorbeeldje. Voor de politie zelf is het ook 10 keer makkelijker om voor een voertuig te gaam rijden..dan kunnen ze namelijk een bordje 'volgen' aanzetten en als ze je hebben waar ze willen het bordje 'stop'. Als ze achter je rijden hebben ze alleen het bordje 'stop' wat helaas heel veel zenuwachtige types die de politie staandehoudt als goede reden opvatten om op een 70 weg te stoppen..Nu is natuurlijk de vraag...waarom dan in vredesnaam niet er gewoom voor gaan rijden en volgen aan zetten?? Heel simpel: de mindset van een agent is ingesteld op gevaar. S'nachts zal elke agent weleens meegemaakt hebben dat een voertuig hem ertussen uitknijpt, wat ze sneller doen als je ervoor rijdt, dan dat je er achter rijdt..Bovendien is het veel veiliger, omdat je het voordeel hebt dat je iemand van achter benadert en als diegene kwaad wil zul je een actie sneller doorzien..jij als gewone burger die het al doodeng vindt dat de politie je staandehoudt hebt dan ook zo'n andere gedachtegang dat dit snel botst..

Ik weet prima wat het werk van een agent inhoudt :?, ik ben het alleen niet eens met preventief staandehouden. En al helemaal niet als het op de manier die TS beschrijft gebeurt.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:31

Je bent niet verplicht direct te stoppen (met oog op veiligheid dus), wel moet je eigenlijk even laten weten (handgebaar of waarschuwingslichtjes) dat je ze gezien hebt.

De politie moet accepteren dat mensen kunnen en ook wettelijk MOGEN vluchten in bepaalde omstandigheden (je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling namelijk, je bent wel verplicht te stoppen als je niets te verbergen hebt dus). Wel mogen ze dan trachten je staande te houden of klem te rijden.

Genoeg jurisprudentie over te vinden overigens :j

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:33

Ach voor sommige is het nooit goed.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:36

[/quote]

Ik weet prima wat het werk van een agent inhoudt :?, ik ben het alleen niet eens met preventief staandehouden. En al helemaal niet als het op de manier die TS beschrijft gebeurt.[/quote]
Dat blijkt :+

´Preventief staandehouden´ is toch echt in de meeste gevallen hartstikke toegestaan en dat zou je dan ook wel moeten weten.
Maar zoals ik al zei..vechten tegen de bierkaai. Als iemand meent verstand te hebben van politiewerk en dan zo´n simpele basisbevoegdheid als een staandehouding niet eens weet te benoemen. Is het zonde van onze tijd om daar een discussie over op te starten. :j

Oh ja, preventief staande houden bestaat niet echt. Weet je überhaupt het doel van een staande houding??

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:39

peach2001 schreef:
Je bent niet verplicht direct te stoppen (met oog op veiligheid dus), wel moet je eigenlijk even laten weten (handgebaar of waarschuwingslichtjes) dat je ze gezien hebt.

De politie moet accepteren dat mensen kunnen en ook wettelijk MOGEN vluchten in bepaalde omstandigheden (je hoeft niet mee te werken aan je eigen veroordeling namelijk, je bent wel verplicht te stoppen als je niets te verbergen hebt dus). Wel mogen ze dan trachten je staande te houden of klem te rijden.

Genoeg jurisprudentie over te vinden overigens :j

Ze zullen er niet voor vervolgd worden onder bepaalde omstandigheden,.dat is heel wat anders als de politie die dit moet accepteren..als ts was weggereden, had haar dat wel wat centjes gekost..Maar goed, ik zie de bui al hangen...weer een topic vol mensen die weleens wat gehoord of gelezen hebben. Zonde.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:41

gekvanfleur schreef:

´Preventief staandehouden´ is toch echt in de meeste gevallen hartstikke toegestaan en dat zou je dan ook wel moeten weten.
Maar zoals ik al zei..vechten tegen de bierkaai. Als iemand meent verstand te hebben van politiewerk en dan zo´n simpele basisbevoegdheid als een staandehouding niet eens weet te benoemen. Is het zonde van onze tijd om daar een discussie over op te starten. :j

Oh ja, preventief staande houden bestaat niet echt. Weet je überhaupt het doel van een staande houding??

Ik weet dat het is toegestaan. Maar dat betekent toch niet dat ik het er per se mee eens moet zijn?

Ik weet wat staandehouden is, ik weet ook dat preventief staandehouden niet echt bestaat, het is meer matter of speech. We controleren je, ook al is er eigenlijk geen reden om je te controleren, we doen het omdat we het mogen en voor de zekerheid, mocht je eventueel toch wat doen dat niet mag. Ook al weten we dat niet zeker.

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:43

S nachts is het altijd met een reden, want dan word er gecontroleerd op artikel 8 wvw

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:47

gekvanfleur schreef:

Nou ja, de term zal misschien anders zijn, maar het punt is wel hetzelfde: het is niet echt wenselijk om zomaar willekeurig mensen aan de kant te zetten (of dat nou lopend of met de fiets of de auto is), zonder dat er ook maar enige aanleiding voor is. Het levert weinig voordelen op, want je voorkomt er voor zover ik weet niets mee. Het wekt alleen maar nare associaties met een politiestaat in de hand. Wat mij betreft liever niet, en het is ook niet nodig.

De vraag naar cijfers is trouwens terecht - niemand weet hoe effectief het is, dat zomaar mensen stilzetten. (Als het geen aanhouding is en geen staandehouding, hoe noem je het dan? Het is ook geen vrijblijvend verzoek immers.)

Een ander licht op effectiviteit is bovendien dit: https://decorrespondent.nl/2038/Ophelde ... 8-bc39d7c2
Best een interessante invalshoek - dat het misschien handiger is om weer wat meer aandacht aan de recherche te geven. Goed nadenken over hoe we het geld voor de politie zo kunnen besteden dat we de meeste criminelen pakken en tegelijkertijd vooral zoveel mogelijk niet-criminelen niet benadelen lijkt me heel belangrijk.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:48

_San87_ schreef:
gekvanfleur schreef:

Ik weet dat het is toegestaan. Maar dat betekent toch niet dat ik het er per se mee eens moet zijn?

Ik weet wat staandehouden is, ik weet ook dat preventief staandehouden niet echt bestaat, het is meer matter of speech. We controleren je, ook al is er eigenlijk geen reden om je te controleren, we doen het omdat we het mogen en voor de zekerheid, mocht je eventueel toch wat doen dat niet mag. Ook al weten we dat niet zeker.

Correctie: jij VINDT dat er geen reden is om je te controleren..dat wil niet zeggen dat de reden er niet is.
Alleen al het feit dat de woninginbraken in een bepaald gebied met 40% zijn toegenomen in de afgelopen tijd en het tijdstip van staande houding kan al genoeg reden zijn.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:50

gekvanfleur schreef:
Correctie: jij VINDT dat er geen reden is om je te controleren..dat wil niet zeggen dat de reden er niet is.
Alleen al het feit dat de woninginbraken in een bepaald gebied met 40% zijn toegenomen in de afgelopen tijd en het tijdstip van staande houding kan al genoeg reden zijn.

Je bent schuldig tot het tegendeel bewezen is, heel goede instelling :7.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:55

Shadow0 schreef:
gekvanfleur schreef:

Nou ja, de term zal misschien anders zijn, maar het punt is wel hetzelfde: het is niet echt wenselijk om zomaar willekeurig mensen aan de kant te zetten (of dat nou lopend of met de fiets of de auto is), zonder dat er ook maar enige aanleiding voor is. Het levert weinig voordelen op, want je voorkomt er voor zover ik weet niets mee. Het wekt alleen maar nare associaties met een politiestaat in de hand. Wat mij betreft liever niet, en het is ook niet nodig.

De vraag naar cijfers is trouwens terecht - niemand weet hoe effectief het is, dat zomaar mensen stilzetten. (Als het geen aanhouding is en geen staandehouding, hoe noem je het dan? Het is ook geen vrijblijvend verzoek immers.)

Een ander licht op effectiviteit is bovendien dit: https://decorrespondent.nl/2038/Ophelde ... 8-bc39d7c2
Best een interessante invalshoek - dat het misschien handiger is om weer wat meer aandacht aan de recherche te geven. Goed nadenken over hoe we het geld voor de politie zo kunnen besteden dat we de meeste criminelen pakken en tegelijkertijd vooral zoveel mogelijk niet-criminelen niet benadelen lijkt me heel belangrijk.

Correctie: jij VINDT het niet wenselijk, jij VINDT dat er geen aanleiding is en jij VINDT dat het weinig vooroordelen oplevert en je DENKT dat het cijfermatig ook niet echt goed is. (cijfers zijn hier niet over te vinden, omdat dit niet zo verwerkt wordt trouwens)
Het is btw gewoon een staandehouding. Niet meer of minder.

Voordelen staandehouding.
-je loopt weleens wat dronken torren tegen het lijf.
-die vrolijke woninginbreker die je net controleerde weet dat hij die nacht in de buurt niet meer hoeft te beginnen.
-blijkt dat je die ene, die al maanden gesignaleerd staat en buiten heterdaad aangehouden mag worden, ineens tegen het lijf loopt. Die loopt overdag niet rond, want die weet dat zijn kop bekend is.
-Ruik je ineens wat vreemds..goh, toch leuk die wiet.

Over je laatste stukje: recherche is prima. Maar dat betekent wel dat je iemand pakt als hij al in de woning ingebroken heeft in plaats van dat je het voorkomt door iets simpels als een staandehouding.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 22:58

_San87_ schreef:
gekvanfleur schreef:

Je bent schuldig tot het tegendeel bewezen is, heel goede instelling :7.

Als je wist waar je het over had, weet je het verschil in de wet tussen ´verdachte´ en ´persoon´ en zeker in het kader van staandehouding en dat soort gekheid wil je ook weleens sprake zijn onder bepaalde omstandigheden van een betrokkene in het kader van de AWB (algemene wet bestuursrecht)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-14 23:03

gekvanfleur schreef:
Correctie: jij VINDT het niet wenselijk,

Nou ja, niet ik alleen natuurlijk ;) Het was ook een van de uitgangspunten van bv de Grondwet, om mensen te beschermen tegen willekeur van (oa) de politie. Wij hebben ooit als maatschappij bedacht dat we het niet wenselijk vinden.

Citaat:
jij VINDT dat er geen aanleiding is en jij VINDT dat het weinig vooroordelen oplevert en je DENKT dat het cijfermatig ook niet echt goed is. (cijfers zijn hier niet over te vinden, omdat dit niet zo verwerkt wordt trouwens)

Dat is een groot probleem: zulk optreden zou uitsluitend toegestaan moeten worden als wel bekend is wat het exact oplevert. Ik vind de neiging om nu vanalles te doen 'omdat het kan' behoorlijk in strijd met de basisprincipes van een vrije maatschappij.

Citaat:
Voordelen staandehouding.
-je loopt weleens wat dronken torren tegen het lijf.
-die vrolijke woninginbreker die je net controleerde weet dat hij die nacht in de buurt niet meer hoeft te beginnen.
-blijkt dat je die ene, die al maanden gesignaleerd staat en buiten heterdaad aangehouden mag worden, ineens tegen het lijf loopt. Die loopt overdag niet rond, want die weet dat zijn kop bekend is.
-Ruik je ineens wat vreemds..goh, toch leuk die wiet.

Dronken torren en wiet opsporen lijkt me niet echt prioriteit te hebben. Dat neigt meer naar scoren dan naar het werkelijk voorkomen van delicten.
De tweede geloof ik niet: het is lastig te bewijzen, maar volgens mij laten de meeste inbrekers zich niet door dat soort dingen weerhouden en vooral niet als ze nog niet eerder aan zoiets gelinkt zijn.
De derde is een aantal gevallen nou juist een voorbeeld van te weinig opsporing: voortvluchtigen die niet actief worden opgespoord. Het gericht zoeken naar specifieke problemen vervangen door willekeurige sleepnetacties vind ik echt heel eng.