Overstap HBO-Universiteit, iemand ervaringen en tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 16:53

Ik ben na 2 jaar HBO ook naar de uni gegaan, heb daar een Bachelor+Master afgerond en ben nu weer aan een HBO-studie begonnen. Ik vond de overgang niet pittig. Je moet goed zelfstandig kunnen plannen en studeren, maar ik vond het heerlijk om echt in de stof te duiken en ik mis het nu ook echt nu ik weer op het HBO zit (het praktische en in groepen werken ligt mij veel minder).

tjady

Re: Overstap HBO-Universiteit, iemand ervaringen en tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:00

Is er ook een mogelijkheid om je HBO studie in een versneld traject te doen? Zo ben je in plaats van 4 jaar 3 bezig. Dan kan je daarna nog een wetenschappelijke master volgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:05

Hoe wordt je studie verder? Ik heb mijn eerste jaar HBO (bedrijfseconomie) ook met 2 vingers in de neus gedaan en gehaad.. Vanaf het 2e jaar werd het ineens een stuk pittiger :)

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 17:18

Zelfstandig werken en plannen kan ik wel, dat heb ik ook altijd al gedaan. In groepen werken en het praktische gedeelte is ook niet echt wat voor mij en tot nu toe doe ik dat ook echt veel op het HBO idd.

Ik denk niet dat dat een mogelijkheid is aangezien ik geen VWO heb gedaan, maar ik kan het altijd nog navragen!

Volgens docenten is juist het eerste jaar vrij pittig. In mijn klas zitten nog maar 12 mensen en aan het begin van het jaar 30. Dat jaar moet je ook 50/60 studiepunten halen en in jaar 2 maar 30/60.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:21

Mwah veel die ken die accountancy gedaan hebben zeggen ook na het 1e jaar wordt het pittig :D (BE en accountancy lijkt veel op elkaar eerste 2 jaar) alleen de eisen zijn eerste jaar strenger maar dat heeft niets te maken met de moeilijkheidsgraad hoor :)

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 17:24

Ik ken verder niet veel mensen die accountancy studeren en heb dan ook alleen docenten gesproken erover. Zij zeiden juist het eerste jaar, maar kan natuurlijk zijn dat de docenten alleen naar de uitval hebben gekeken oid. De uitval in het eerste jaar is wel echt hoog bij mij op school.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:24

Ja dat kan maar dat komt idd door de regel dat je veel moet halen :j is hier ook op school ook zo.

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 17:26

Heb jij toen ook overwogen om naar de uni te gaan Yvank_?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:29

Nee, ik heb 5 jaar VWO gedaan en toen ook universiteiten bezocht.. De uni is niet de juiste plek voor mij :D veel te theoretisch ingesteld. Met HBO doe je al een jaar praktijk dat is veel meer mijn ding en tegenwoordig voor werknemers in dit vak ook wel een must pratijkervaring. (Heb net paar gastcollege van accountants kantoren gehad)

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 17:30

Als je echt de accountancy in wilt adviseer in je om ook eens bij een accountancy kantoor te informeren. Accountancy is echt een studie die in mijn ogen moeilijk vergelijkbaar is met andere studies vanwege het grotendeels studeren naast het werk. Veel medewerkers van een accountancy kantoor zijn dan ook nog studerende. Die kunnen je vast vertellen over het traject dat zij volgen of gevolgd hebben.

debbbie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-14 17:32

O oke! Dat is idd ook wel een goede om na te gaan wat accountants kantoren willen. Wel fijn om te horen dat het in jaar 2 dan wat pittiger wordt, dan zit er vast ook wel wat meer uitdaging in.

Bedankt voor je tip Dorus, dat ga ik ook zeker doen!