Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:10

Mijn ouders hebben mij ook met dialect opgevoed. Nu praat ik gewoon abn maar versta het dialect wel, kan het wel praten maar ik vind het bij mezelf niet klinken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:12

Mijn ouders hebben zowel ABN als Zeeuws tegen mij gepraat, maar het Zeeuwse minimaal. Alleen als er oudere familie bij was werd het echt plat Zeeuws. Ik kan zelf dialect verstaan en spreken, maar heb het gelukkig nooit echt gedaan.

Ik merk wel dat ik een licht accent heb bij bijvoorbeeld het uitspreken van de 'e' en de 'r' en dat vind ik zelf echt verschrikkelijk. Ben echt hard bezig om dat compleet af te leren en echt accentloos ABN te spreken.

Dus mijn advies: Leer je kind alsjeblieft gewoon normaal Nederlands, want mocht je kind later een goede baan willen hoef je met een dialect gewoon niet aan te komen. Plus dat het voor mensen die het niet verstaan gewoonweg irritant is en flink achterlijk klinkt.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:12

friesam schreef:
Ik praat zelf redelijk Nederlands maar er zitten ook Nederlandse zinnen in die echt Brabants zijn.

Zoals ik rij nu aan en ik ben afgewerkt (klaar met werken dus)

Vriend praat echt Brabants en als we kinderen krijgen zullen die toch wel wat Brabantse invloeden krijgen, je hoeft je toch niet te schamen voor je afkomst.

Maar Brabants is nog wel verstaanbaar, er zijn ook dialecten die compleet onverstaanbaar zijn.

Fries is trouwens toch een taal en geen dialect?

VivianHesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:13

Overigens denk ik steeds vaker dat de manier hoe kinderen/jeugd op sociale media praten, maar ook op WhatsApp veel schadelijker is dan dialect.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:13

VivianHesen schreef:
Overigens denk ik steeds vaker dat de manier hoe kinderen/jeugd op sociale media praten, maar ook op WhatsApp veel schadelijker is dan dialect.

eens (me pony -:(- )

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:14

Skessa_ schreef:
friesam schreef:
Ik praat zelf redelijk Nederlands maar er zitten ook Nederlandse zinnen in die echt Brabants zijn.

Zoals ik rij nu aan en ik ben afgewerkt (klaar met werken dus)

Vriend praat echt Brabants en als we kinderen krijgen zullen die toch wel wat Brabantse invloeden krijgen, je hoeft je toch niet te schamen voor je afkomst.

Maar Brabants is nog wel verstaanbaar, er zijn ook dialecten die compleet onverstaanbaar zijn.

Fries is trouwens toch een taal en geen dialect?

Fries is inderdaad een taal. Maar ook hier zie je meer mensen die het niet meer gaan spreken. En in het Fries heb je ook weer verschillende dialecten. Zo heb je in het zuidwesten van Friesland er wel Nederlandse woorden tussen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:15

essiedepessie schreef:
Het aanleren van correct Nederlands heeft imo niets te maken met het thuis spreken van een dialect.

Dat denk ik ook niet. Mijn schoonouders praatten alleen dialect. Ze hebben drie kinderen. Mijn man praat en kan alleen maar dialect praten. Zijn ene zuster kan het allebei en zijn andere zuster praat alleen maar abn, die spreekt juist weer helemaal geen dialect.

Anoniem

Re: Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:17

Waarom heeft iedereen het hier over "praten" en niet over "spreken".

Zie ik hier nou toch een verschil tussen ABN sprekende mensen, en dialect sprekende mensen? :D

inkepink

bij ons thuis was het een beetje typisch...met mijn ( veel oudere) zus werd en word alleen dialect gepraat, met mij en mijn broer ABN. Vader sprak overigens amper ABN, alleen twents
Nu praat ik voornamelijk ABN (tenzij ik kwaad ben.of tussen andere tukkers zit)

Zoonlief groeit op met ABN en dialect

Zelf krijg vaak de vraag of ik uit de randstad of zo kom aangezien mijn twentse sproake niet in het dagelijks leven te horen is :) met dank aan mijn moeder.

Wel heb ik zelf het idee/gevoel dat door het 'tweetalige' opgroeien ik makkelijk andere dialecten en talen versta en praat met uitzondering van limburgers...daar kan ik geen touw aan vast knopen :o

Meraki

Nou ja, plat Brabants is ook niet te verstaan :')
Net wat er op de vorige pagina ook gesuggereerd wordt, ik vind het beschamend wanneer er in het middel van het land een meeting is met mensen uit iedere windrichting. En er gewoon Tukkers (lees: mensen uit Twente) zijn. Die gewoon onverstaanbaar zijn omdat ze geen normaal Nederlands spreken.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:20

ach, wat is ABN. Iedereen in Nederland heeft wel een accent, ook in het westen van het land.
Het aanleren van dialect vind ik ook een mooi iets, toch bijzonder dat in zo'n klein landje als Nederland zoveel verschillende dialecten gesproken worden. Daarbij vind ik het wel belangrijk dat men ook fatsoenlijk nederlands spreekt en uiteraard schrijft.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:20

Ja precies dat dus!

Dialect is prima. Maar ik wil graag normaal met iemand kunnen praten zonder dat ik 6 x hoef te vragen wat hij/zij nou zegt en of bedoeld :=

Splinterz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:21

Mijn man praat Nederlands tegen onze zoon van 3.5. Tot mijn grote irritatie. Ik moet er niet aan denken dat het dialect verdwijnt binnen ons gezin. Ik kom van oorsprong uit de achterhoek en woon nu in Hardenberg. Deze dialecten verschillen wel van elkaar maar ik zou graag willen dat zoonlief het spreekt (de mix). Gelukkig pikt hij hier en daar wel iets op: mama, ga je eem eten haaln?
Het hoort gewoon bij de streek waar we wonen.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:22

Het hoeft toch echter helemaal niet zo te zijn dat als je met dialect wordt opgevoed, je geen ABN kan spreken of een of ander achterlijk accent krijgt. Ken amper mensen die met een dialect/of raar accent spreken. Vind het net mooi dat er ook met andere talen of dialecten gesproken wordt.

Ik kom zelf uit Limburg en kan met zekerheid zeggen dat mijn Nederlands beter is dan bij de meesten. Heb ook vrijwel geen accent.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:25

Dominique_96 schreef:
Het hoeft toch echter helemaal niet zo te zijn dat als je met dialect wordt opgevoed, je geen ABN kan spreken of een of ander achterlijk accent krijgt. Ken amper mensen die met een dialect/of raar accent spreken. Vind het net mooi dat er ook met andere talen of dialecten gesproken wordt.

Ik kom zelf uit Limburg en kan met zekerheid zeggen dat mijn Nederlands beter is dan bij de meesten. Heb ook vrijwel geen accent.

En toch kan je meestal wel horen waar iemand opgegroeid is en daar hoeven we ons niet voor te schamen :D

De kinderen worden ABN opgevoed, maar manlief spreekt dialect met zijn ouders, dus ze krijgen we dingen mee. Ook hou je altijd het verschil in open/los enz... ;)

W_Empress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 13:29

NikkiTazz schreef:
Waarom heeft iedereen het hier over "praten" en niet over "spreken".

Zie ik hier nou toch een verschil tussen ABN sprekende mensen, en dialect sprekende mensen? :D

Dat dacht ik nou ook. :D Ik heb het overigens keurig over spreken :D

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:30

Ik weet niet hoe het met dialect zit hoor, maar ik weet wel dat tweetalig opvoeden juist heel goed is voor de ontwikkeling van een kind. Dan kunnen ze op latere leeftijd ook sneller andere talen leren. Vandaar dat tweetalig onderwijs ook zo goed is.

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:34

Santos_05 schreef:
Dominique_96 schreef:

En toch kan je meestal wel horen waar iemand opgegroeid is en daar hoeven we ons niet voor te schamen :D

De kinderen worden ABN opgevoed, maar manlief spreekt dialect met zijn ouders, dus ze krijgen we dingen mee. Ook hou je altijd het verschil in open/los enz... ;)

Ja, maar dat hoor je vrijwel overal wel. In Noord-Holland hoor je dat, in Brabant hoor je dat, in Friesland hoor je dat enz enz. Er is in Nederland vrijwel geen dialectloos ABN meer. En zie daar ook geen probleem in tenzij je accent zo vreselijk goed te horen is zoals bijv sommige Limburgers op tv (en daar schaam ik me dan weer wel voor :+).

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:34

mijn ouders komen uit Apeldoorn. ik zelf geboren in Almelo.
naar mijn weten hebben mijn ouders altijd gewoon abn thuis gesproken.
het twents heb ik meer van vriendjes en school geleerd.
nu ik zelf kids heb, probeer ik zoveel mogelijk abn te spreken.
maarja dat twents zit er zo ingebakken dat er af en toe wel twentse woorden bij tussendoor vliegen.
mij kinderen pikken ook heel veel twents op, op school.
En af en toe is het gewoon heel leuk om twents te proat'n vooral tegen vrienden uit andere provincies, want die verstaan er dan geen hout van :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:38

Mijn moeder heeft de eerste jaren (tot we naar school gingen) bewust abn tegen ons gesproken, ze wou geen kinderen die alleen maar Drents spraken. Ik kan nu dus ook geen Drents (klinkt voor geen meter), maar dat neemt niet weg dat je door bepaalde uitdrukkingen echt wel hoort dat ik uit Drenthe kom. Ik kan wel Drents verstaan..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:48

Mijn moeder sprak dialect tegen mij, ik sprak Nederlands terug. Mijn vader sprak een mengeling tussen Maastrichts, Nederlands en Duits. Ik denk dat het kwalificeert voor een taal noch dialect.

Ben pas op mijn 16e begonnen met dialect spreken en kan heel goed Nederlands spreken! Wel met een licht Limburgs accent, maar iedereen in Holland(dat krijg ik er nooit meer uit) zegt dat het reuze meevalt.

Voltige96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:49

Ik ben helemaal Fries opgevoed. Maar vanaf de basisschool ga je over op Nederlands met leraren en sommige vriendjes/vriendinnetjes. Wat mij nu juist opvalt is dat er veel mensen geen ABN spreken, en dat dit juist de mensen zijn die er bij zweren dat ze ABN spreken, zij hebben het inderdaad vaak over praten, wat in mijn oren als een Friesisme klinkt.
Ik heb overigens nooit last gehad van mijn Friese opvoeding, ik spreek dit ook nog steeds met mijn ouders, familie, zusjes en vriendinnen als ik in Friesland ben.
Zelf ben ik verhuisd waardoor ik nu meer Nederlands spreek.

Maartje1990

Re: Meer mensen die dialect spreken tegen hun kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:57

Vrijwel elk kind in Limburg spreekt Limburgs en wordt ook zo opgevoed. Ikzelf ben niet Limburgs opgevoed omdat m'n moeder Brabantse was en m'n ouders spraken dan allebei Nederlands tegen ons en elkaar (al kan ik het wel spreken hoor, heb altijd hele verhalen tegen de hond :D )

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:02

Ik vind het soms wel jammer dat ik alleen maar saai ABN spreek. Had af en toe graag Fries of Gronings oid gekund. Gewoon voor de leuk!

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 14:11

Mijn ouders hebben vroeger vooral abn met mij gesproken en onderling wel in dialect. Op school moest er abn gesproken worden (onderling dan weer niet perse). Veel vriendjes en vriendinnetjes spraken toen wel in dialect. Ik t/m groep 8 vooral abn. Mijn spelling en grammatica zijn op de uni beduidend beter dan mijn medestudenten. Wel heb ik een licht accent, volgens andere, ik zelf merk dat niet haha..
Ik praat nu thuis gewoon in dialect, dat gaat ook wel automatisch eigenlijk. En met mensen die abn spreken gewoon abn.
Wel heeft de 1 meer accent en moeite met abn dan de ander merk ik hier. En dat lijkt redelijk onafhankelikk te zijn met hoe ze daarin opgevoed zijn.
Laatst bijgewerkt door Lioony op 13-11-14 14:13, in het totaal 2 keer bewerkt