Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
friesam schreef:Ik praat zelf redelijk Nederlands maar er zitten ook Nederlandse zinnen in die echt Brabants zijn.
Zoals ik rij nu aan en ik ben afgewerkt (klaar met werken dus)
Vriend praat echt Brabants en als we kinderen krijgen zullen die toch wel wat Brabantse invloeden krijgen, je hoeft je toch niet te schamen voor je afkomst.
Skessa_ schreef:friesam schreef:Ik praat zelf redelijk Nederlands maar er zitten ook Nederlandse zinnen in die echt Brabants zijn.
Zoals ik rij nu aan en ik ben afgewerkt (klaar met werken dus)
Vriend praat echt Brabants en als we kinderen krijgen zullen die toch wel wat Brabantse invloeden krijgen, je hoeft je toch niet te schamen voor je afkomst.
Maar Brabants is nog wel verstaanbaar, er zijn ook dialecten die compleet onverstaanbaar zijn.
Fries is trouwens toch een taal en geen dialect?
essiedepessie schreef:Het aanleren van correct Nederlands heeft imo niets te maken met het thuis spreken van een dialect.
met dank aan mijn moeder.
Dominique_96 schreef:Het hoeft toch echter helemaal niet zo te zijn dat als je met dialect wordt opgevoed, je geen ABN kan spreken of een of ander achterlijk accent krijgt. Ken amper mensen die met een dialect/of raar accent spreken. Vind het net mooi dat er ook met andere talen of dialecten gesproken wordt.
Ik kom zelf uit Limburg en kan met zekerheid zeggen dat mijn Nederlands beter is dan bij de meesten. Heb ook vrijwel geen accent.
Santos_05 schreef:Dominique_96 schreef:Het hoeft toch echter helemaal niet zo te zijn dat als je met dialect wordt opgevoed, je geen ABN kan spreken of een of ander achterlijk accent krijgt. Ken amper mensen die met een dialect/of raar accent spreken. Vind het net mooi dat er ook met andere talen of dialecten gesproken wordt.
Ik kom zelf uit Limburg en kan met zekerheid zeggen dat mijn Nederlands beter is dan bij de meesten. Heb ook vrijwel geen accent.
En toch kan je meestal wel horen waar iemand opgegroeid is en daar hoeven we ons niet voor te schamen![]()
De kinderen worden ABN opgevoed, maar manlief spreekt dialect met zijn ouders, dus ze krijgen we dingen mee. Ook hou je altijd het verschil in open/los enz...
).
)