Agressieve collectanten/verkopers/donateurwervers

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jindai

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:13

BaileyMix schreef:
Oh oh, ik ben zo'n vervelend donateurwervertje, zowel op straat als aan de deur :+ Even voor de duidelijkheid, wij doen het ook niet omdat we het zo leuk vinden om 's avonds mensen lastig te vallen hoor. Mensen die de deur in je gezicht dichtgooien, boos worden of je uit gaan schelden... Dat is echt niet leuk.

Daarentegen is een "Nee dank je" ook genoeg en dan ben ik weg ook. En tja, het levert de goede doelen toch flink wat op dus ze zullen er altijd mee door blijven gaan.

Het is overigens geen vrijwilligerswerk, alleen de echte collectanten. De 'lid worden' acties zijn niet vrijwillig.

Het is natuurlijk niet netjes als mensen de deur in je gezicht dicht smijten, maar als diegene al een keer 'Nee, bedankt' heeft gezegd en je gaat doodleuk verder of je probeerd iemand zelfs een schuldgevoel aan te praten dan is het wel wat je kan verwachten en heb je het er imo ook zelf naar gemaakt. :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:15

Maar dan ben je imo ook een hele slechte werver, het zou niet eens in me opkomen om dat te doen. Sterker nog, als iemand van ons team dat zou doen lig je er gewoon uit. Maar uiteraard hoor en zie ik ook wel eens 'collega's ' van andere bedrijven die wél een hele agressieve benadering hebben.

Jindai

Re: Agressieve collectanten/verkopers/donateurwervers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:19

@ Baileymix Ben ik helemaal met je eens, zo schiet het behoorlijk z'n doel voorbij natuurlijk. Ik vind het wel goed dat zulk soort wervers ook gewoon het team worden uitgezet, met zo'n houding bereik je juist helemaal niets.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:19

Ik heb echt zeker wel vier keer gezegd dat ik geen interesse had en al eerder donateur ben geweest (en dat was waarschijnlijk niet heel handig, want toen ging hij daarop verder :') ).

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:24

Aan de andere kant worden we er natuurlijk ook uitgegooid als we niemand hebben kunnen schrijven :') Dus als jij z'n laatste hoop was... :))

Ik moet wel zeggen dat als iemand over het 'de directeur verdient te veel' begint, ik daar wel op in ga. Want mensen geloven werkelijk álles wat in de media komt maar denken verder niet na. Dus dan komt er in de media dat de directeurs van bepaalde stichtingen geld in hun zak steken --> mensen denken dat álle directeurs van álle stichtingen dat doen. En dat is gewoon niet waar.

De directeur van de stichting waar ik momenteel voor loop kwam persoonlijk langs om ons over het doel te vertellen. Hij had echt passie voor zijn doel en was totaal niet aardig tegen ons omdat hij het eigenlijk super vervelend vond dat hij geld aan ons moest 'verspillen'. Die steekt ook echt geen cent teveel in zijn zak dus die stempel verdient hij ook gewoon echt niet. Dus ja, dan ga ik daarover door.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:31

marleen_usar schreef:
Als er in de avond een onbekende staat doe ik niet eens open, vorige week sto0nd er een clown voor de deur. Oh gaan ze het op die manier proberen dacht ik nog, ja dag ik liet hem gewoon staan. Ik heb nu ook een briefje op de deur.

De avond dat er hier een clown voor de deur staat doe ik dus mooi niet open! := Jakkes! alsof clowns nog niet eng genoeg zijn. _O-

Als ik zeg niet te willen doneren en, wanneer die "nee" niet begrepen word ik wanhopig aanhaal dat ik niet wil omdat de directeur geld in zijn zakken steekt en de collectant daar dan ook nog eens tegen in gaat gooi ik toch echt de deur toe (hoewel, als je me in een slechte (zieke) bui treft dan kom je niet eens tot "de directeur steekt het toch in zijn zakken." dan is het gewoon "Ik heb geen interesse, fijne dag verder" *sluit deur*)

Het zal me een zorg zijn wat jij vindt dat ik moet doen. Collectant uit de beginpost zou zich imo moeten schamen. Wellicht een telefoontje naar het doel doen waar hij voor loopt als je zijn naam hebt? Dit kan voor hun imago ook niet goed zijn. Zo iemand zou een persoon die twijfelt om wat te geven overtuigen het niet te doen ipv wel.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:36

Wat betreft de salarissen: http://www.gemiddeld-inkomen.nl/salaris ... oelen-2013
Neemt niet weg dat ik Amnesty, Rode Kruis en bv WNF wel dusdanig belangrijk vind dat ik desondanks doneer. (En het gebaar van War Child vind ik ook erg sympathiek.) Sanquin staat er niet meer bij trouwens.

Maar de volgende keer vooral de deur dichtdoen, en zonder schuldgevoel. Nee is nee. En hoe minder je in discussie gaat hoe makkelijker dat vaak is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:38

Een collectant is volgens mij een beetje als een paard. De beste oplossing om geen problemen te hebben ermee is slim genoeg zijn om je doel te bereiken zonder dat je ze iets geeft waar tegen ze kunnen vechten. ;)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:39

Ayasha schreef:
Een collectant is volgens mij een beetje als een paard. De beste oplossing om geen problemen te hebben ermee is slim genoeg zijn om je doel te bereiken zonder dat je ze iets geeft waar tegen ze kunnen vechten. ;)

Een NEE stickertje boven de bel dus :Y)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:40

Als hier een clown voor de deur staat dan gaat hij er achter komen dat onze kruising labrador toch wel een herdersbek heeft. :=

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:40

wij hadden er hier een paar maanden geleden een voor de deur die heel lief der zegje deed en ondertussen alvast vrolijk onze gegevens begon te noteren om maar alvast donateur te worden :roll:
ma heeft toch maar vriendelijk verzocht om te vertrekken en het blaadje door te krassen en weg te gooien _-:(

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-14 12:40

BaileyMix schreef:
Ik moet wel zeggen dat als iemand over het 'de directeur verdient te veel' begint, ik daar wel op in ga. Want mensen geloven werkelijk álles wat in de media komt maar denken verder niet na. Dus dan komt er in de media dat de directeurs van bepaalde stichtingen geld in hun zak steken --> mensen denken dat álle directeurs van álle stichtingen dat doen. En dat is gewoon niet waar.

Oh, maar dat heb ik niet tegen hem gezegd hoor. Dat was voor mezelf wel een reden om te stoppen, maar heb ik gisteren niet opgenoemd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:41

Tijdje terug stond er een donateur eerver aan de deur, moeder deed open en na "nee sorry maar wel bedankt" bleef meneer drammen en doen. Moeder wilde de deur dicht smijten maar hij zette zn voet tussen de deur, foute zet. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:43

Dan zou ik hier de neiging krijgen om de grijze pitbull uit haar kot gaan halen denk ik. :o (super lief beest maar ze kan behoorlijk blaffen _O- Genoeg om te zorgen dat ze dit huis over slaan in het vervolg. :o )

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:45

'Ik ben al donateur'

Amaris

Dat is mijn vaste reaktie op die straatverkopers.

verootjoo

Ayasha schreef:

nou, een collectant is wel wat anders dan zo'n verkoper vind ik hoor. Ben zelf collectant en het interesseert me vrij weinig of mensen wel of niks in mn pot willen doen. Ik loop braaf mn rondje (als ik tijd genoeg heb O:)) en of mensen me wel of geen geld geven, ik heb iig een lekker rondje gewandeld en een frisse neus :')

Die verkopers kunnen hier ook behoorlijk irritant zijn -O- Komen met redenen die gewoon niet waar zijn om lid te worden enzo. Op straat loop ik altijd door en zeg dat ik niet wil, dat werkt altijd goed. Aan de deur kom ik ook moeilijk van ze af, onbeleefdheid zit niet in mn aard en de deur zomaar dichtdoen ook niet. Hoewel ik, als ik sommige dingen hier zo lees, ook denk; pleur gewoon de deur dicht :+
Ik zeg vaak dat ik al lid ben, is het enige waar ze niks aan kunnen doen :Y)

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:46

Ik heb het fondsenwerven langs de deuren ook op een blauwe maandag gedaan. Ik vond het ver-schrik-ke-lijk...

Bij mijn organisatie kreeg je als basissalaris per dag €20 euro (van 16 tot 21 aan de slag). We moesten donateurs werven die maandelijks een bedrag van €3 euro of meer zouden doneren via automatische incasso. Voor elke ingeschreven donateur kregen we €5 euro. En hoe meer je er inschreef hoe hoger die bonussen werden.

Dus als je wil doneren, doe dat ajb niet via een werver aan de deur maar zoek de organisatie rechtstreeks op.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:47

Jeetje zeg, verwachtte 'ie echt dat je door dat soort opmerkingen wel gaat betalen? :oo Ik vind dat echt wel heel erg! Ik kan sowieso heel slecht tegen dat soort verkooptechnieken, waarbij ze je een schuldgevoel aanpraten en doen alsof alles aan jou alleen ligt of iemand leeft/sterft. Helaas is dat momenteel, voor mijn idee, de enige methode van adverteren die veel goede doelen tegenwoordig gebruiken. Erg jammer. :\

Ik ben echt niet gauw boos, maar als iemand mij zou gaan staan toeschreeuwen dat door míj kinderen sterven, zonder dat diegene mij of mijn situatie of persoon kent, dat ik dan echt wel heel boos (en/of verdrietig door alle zielige verhalen en de onrechtvaardigheid dat 'ie mij daar de schuld van geeft, maar ik gok zo dat dat ook wel zou werken met 'm wegwerken :') ) zou worden :=.

Silenna

Amaris schreef:
Ayasha schreef:

Een NEE stickertje boven de bel dus :Y)

Precies :D
Hier ook een werver. Als je er geen zin in hebt, hang aub een sticker boven je bel (niet ergens onder je brievenbus, dan zie ik m niet waardoor ik alsnog op mn sodemieter krijg :') )
Val ik jou niet lastig, hoeven jullie mij niet lastig te vallen. :)

Overigens vind ik het gedrag van de werver uit de OP echt belachelijk. Bij ons ben je dan direct je baan kwijt, dien hier dus een klacht over in!

tones

_Dominique schreef:
Tijdje terug stond er een donateur eerver aan de deur, moeder deed open en na "nee sorry maar wel bedankt" bleef meneer drammen en doen. Moeder wilde de deur dicht smijten maar hij zette zn voet tussen de deur, foute zet. :+

Dan had ie hier toch echt de hond achter zich aan gehad.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:49

Ik heb een sticker op de deur met de tekst, nee, geen verkopers en collectanten.
Wij kiezen zelf elk jaar waar wij ons potje 'overig' aan doneren. Als ze dan toch bellen, zeg ik niets en wijs alleen op de sticker en doe dan de deur gewoon weer dicht, ongeacht of ze toch hun praatje afsteken.

Ik vind het namelijk echt een inbreuk op mijn privacy. Ook voor de telefoonwervers, ik wil op die manier gewoon niet benaderd worden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 12:58

MissDD schreef:
Ik vind het namelijk echt een inbreuk op mijn privacy. Ook voor de telefoonwervers, ik wil op die manier gewoon niet benaderd worden.

Telefoon is vrij simpel: als het schermpje "anonieme beller" opgeeft, laat ik 'm eerst drie keer over gaan. De meeste bellers hebben niet meer geduld...... }:)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:06

telefonische verkopers bellen niet zelf hoor dat doet de computer.
Zij weten ook niet wie ze aan de telefoon krijgen dat staat meestal in het script.
Gaat helemaal automatisch dus.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-14 13:12

Ik vind het ook heel vervelend dat ze het bel me niet register mogen omzeilen als je eerder contact met hun hebt gehad. Maar ook zij krijgen nul op het rekest. Ik geef mijn geld aan wie ik dat wil en wanneer ik dat wil.