Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
LindyH schreef:Opzich is dit dan beter dan geld geven. Je hebt meer kans dat het goed terecht komt, want Euroshopper-soep blijft nu eenmaal minder snel aan de strijkstok hangen dan geld.
Dus als je wantrouwend bent tegenover goede doelen dan is dit juist iets dat je redelijk veilig kunt doen.
knollentuin schreef:LindyH schreef:Opzich is dit dan beter dan geld geven. Je hebt meer kans dat het goed terecht komt, want Euroshopper-soep blijft nu eenmaal minder snel aan de strijkstok hangen dan geld.
Dus als je wantrouwend bent tegenover goede doelen dan is dit juist iets dat je redelijk veilig kunt doen.
Dit idd, ik doe liever hieraan mee dan dat ik geld geef- en voor t zelfde geld wisselen ze alles aan t eind van de dag weer in bij de supermarkt en krijgen ze alsnog geld...
Wie zal t zeggen..
Heb het zelf op de trolly gezet.
. LindyH schreef:Bij onze AH staat er zoals altijd een Roma-man de daklozenkrant te verkopen. Maar nu met Dorcas was het wel heel schrijnend. Want een paar meter achter hem zag je een grote foto van Dorcas, met hele arme, vervuilde Roma-kindjes erop. En dat er dan dus mensen zijn die die man voorbij lopen, en wel kopen voor Dorcas, terwijl hij waarschijnlijk vader is van net zulke kindjes... Ik weet niet... bizar gewoon.
(Niet dat ik ooit wat geef aan de Roma-'daklozen' hoor, want daar zit een enorme bedelindustrie achter. Bovendien vind ik dat de daklozenkrant bedoeld is als allerlaatste vangnet voor Nederlandse daklozen, en niet als werk voor Roma, die speciaal daarvoor uit Bulgarije en Roemenië naar West-Europa komen/worden gestuurd. Dan inderdaad liever geven aan Dorcas.)
MarlindeRooz schreef:knollentuin schreef:LindyH schreef:Opzich is dit dan beter dan geld geven. Je hebt meer kans dat het goed terecht komt, want Euroshopper-soep blijft nu eenmaal minder snel aan de strijkstok hangen dan geld.
Dit idd, ik doe liever hieraan mee dan dat ik geld geef- en voor t zelfde geld wisselen ze alles aan t eind van de dag weer in bij de supermarkt en krijgen ze alsnog geld...
Wie zal t zeggen..
Ik, want ik heb zelf gezien dat ze het in een busje pakten.Heb het zelf op de trolly gezet.
tiwi1969 schreef:Ik heb niet meegedaan aan de actie van Dorcas, ze stonden wel bij de AH en hebben mij gisteren en vandaag aangesproken.
Persoonlijk zou ik liever geld geven dan dat ik spullen van de Nederlandse grootgrutter naar het buitenland stuur. AH geeft echt geen korting op de producten en draait zo gewoon extra omzet. Laat dan de vrijwilligers bij lokale leveranciers de spullen inkopen voor de voedselpakketten en ze daar inpakken en uitdelen. De vrijwilligers zijn er immers ook als ze de spullen van hier naar daar wegbrengen.
Vorig jaar was ik in India, daar gaf ik de armste kinderen bananen die ik kocht bij een stalletje langs de weg. Kids hadden zo wat voedzaams in hun buik en de man van het stalletje verdient er ook nog aan. Mes snijdt zo aan twee kanten.
Een ander bezwaar van het sturen van ons voedsel is dat onze smaak niet het zelfde is als de smaakbeleving elders. Ik zou me dood schamen om te zoute en verder smakeloze soep in blik naar Afrika te sturen....
tiwi1969 schreef:Markt is een ruim begrip Verootjoo: markt is in dit geval niet perse een fysieke markt, kan ook een winkel zijn. Markt is economisch gezien een term voor het geheel van vraag en aanbod.
Met locale markt wordt het aanbod op de plaats waar de hulp gegeven wordt bedoeld. Dus de winkelier/handelaar daar i.p.v. de AH, de Boni of de Jumbo hier.
ik dacht dat je met plaatselijke markt de weekmarkt hier bedoelde