Helpen jullie mee met Dorcas dit weekeind of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hobbyhorse

Re: Helpen jullie mee met Dorcas dit weekeind of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:12

Ik doe altijd graag mee met zulke acties, blij dat ik iemand blij kan maken.

MalaQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:15

Ik heb ze net nog afgewezen, inderdaad omdat ik niet wist wat het inhield en ik geen zin had in een verkooppraatje..... Nu ik dit lees heb ik spijt! Als ze er komende week nog staan zal ik zeker meedoen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:18

Dorcas staat hier nooit, wel de lokale voedselbank en daar koop ik graag wat extra boodschappen voor. Wij hebben het goed en help graag iemand die het wat minder goed getroffen heeft, dit is een mooie, directe manier.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:21

Voor mensen die principieel alleen aan dierendoelen geven: ik geloof niet dat daar helemaal niks aan de strijkstok blijft hangen :n

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:24

Gelukkig kun je aan voedsel weinig winst behalen. Ze zamelen ook zelf geld in voor het vervoer, dat zal ook wel geen vetpot zijn.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:26

Bij onze AH staat er zoals altijd een Roma-man de daklozenkrant te verkopen. Maar nu met Dorcas was het wel heel schrijnend. Want een paar meter achter hem zag je een grote foto van Dorcas, met hele arme, vervuilde Roma-kindjes erop. En dat er dan dus mensen zijn die die man voorbij lopen, en wel kopen voor Dorcas, terwijl hij waarschijnlijk vader is van net zulke kindjes... Ik weet niet... bizar gewoon.

(Niet dat ik ooit wat geef aan de Roma-'daklozen' hoor, want daar zit een enorme bedelindustrie achter. Bovendien vind ik dat de daklozenkrant bedoeld is als allerlaatste vangnet voor Nederlandse daklozen, en niet als werk voor Roma, die speciaal daarvoor uit Bulgarije en Roemenië naar West-Europa komen/worden gestuurd. Dan inderdaad liever geven aan Dorcas.)

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:29

Heb ze een keer ook hier gehad, had alleen geen flauw idee waarom ik voedsel zou moeten komen om aan hun te geven? Ze hadden het namelijk niet over een goed doel tip voor de vrijwilligers. Dus afgeslagen natuurlijk. Ben ook een beetje wantrouwig met gegeven aan goede doelen, je hoort zo vaak slecht nieuws en het is niet dat ik het geld als student zelf kan gebruiken.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:32

Opzich is dit dan beter dan geld geven. Je hebt meer kans dat het goed terecht komt, want Euroshopper-soep blijft nu eenmaal minder snel aan de strijkstok hangen dan geld. :)

Dus als je wantrouwend bent tegenover goede doelen dan is dit juist iets dat je redelijk veilig kunt doen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:45

Bij ons kon je alleen een vooraf samengesteld pakket voor 4 euro kopen. Maar ik doe hier altijd aan mee en ik kan het makkelijk missen. En idd, ik vind dit ook een veiligere optie dan geld storten en hopen dat er idd voedsel van gekocht wordt. Maar meestal krijg je idd een soort boodschappenlijstje mee en kun je zelf je keuzes maken. En dan kost het je al helemaal weinig.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:46

LindyH schreef:
Opzich is dit dan beter dan geld geven. Je hebt meer kans dat het goed terecht komt, want Euroshopper-soep blijft nu eenmaal minder snel aan de strijkstok hangen dan geld. :)

Dus als je wantrouwend bent tegenover goede doelen dan is dit juist iets dat je redelijk veilig kunt doen.

Dit idd, ik doe liever hieraan mee dan dat ik geld geef- en voor t zelfde geld wisselen ze alles aan t eind van de dag weer in bij de supermarkt en krijgen ze alsnog geld...
Wie zal t zeggen.. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 18:52

knollentuin schreef:
LindyH schreef:

Dit idd, ik doe liever hieraan mee dan dat ik geld geef- en voor t zelfde geld wisselen ze alles aan t eind van de dag weer in bij de supermarkt en krijgen ze alsnog geld...

Ik, want ik heb zelf gezien dat ze het in een busje pakten. :+ Heb het zelf op de trolly gezet. _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:03

Rije schreef:
Voor mensen die principieel alleen aan dierendoelen geven: ik geloof niet dat daar helemaal niks aan de strijkstok blijft hangen :n

Ik ook niet, daarom geef ik selectief. ;) Maar wel alleen aan dierendoelen dus.

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:06

Ook hier was dorcas vandaag bij de AH.
Ik heb mee gedaan. Maar dat doe ik eigenlijk altijd bij zulke acties. De dozen waren al flink gevuld achter de kassa :) .

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:11

LindyH schreef:
Bij onze AH staat er zoals altijd een Roma-man de daklozenkrant te verkopen. Maar nu met Dorcas was het wel heel schrijnend. Want een paar meter achter hem zag je een grote foto van Dorcas, met hele arme, vervuilde Roma-kindjes erop. En dat er dan dus mensen zijn die die man voorbij lopen, en wel kopen voor Dorcas, terwijl hij waarschijnlijk vader is van net zulke kindjes... Ik weet niet... bizar gewoon.

(Niet dat ik ooit wat geef aan de Roma-'daklozen' hoor, want daar zit een enorme bedelindustrie achter. Bovendien vind ik dat de daklozenkrant bedoeld is als allerlaatste vangnet voor Nederlandse daklozen, en niet als werk voor Roma, die speciaal daarvoor uit Bulgarije en Roemenië naar West-Europa komen/worden gestuurd. Dan inderdaad liever geven aan Dorcas.)

Ik zie de "Roma" mannen ook heel vaak bij de Lidl staan en bij de supermarkten, ik geef nooit.

De eigen mensen in NL gaan voor. Dus aan Dorcas geef ik ook niets, wel aan de voedselbanken in NL.

Ik heb er geen vertrouwen meer in of het echt aankomt...........en ik doneer helemaal niks meer aan de goede doelen in mensen, worden toch ingepikt voor eigen plezier door meneren de directeuren.......en of hun salaris ff spekken. Ben er helemaal klaar mee. Ik geef wel aan de goede doelen in dieren zoals Brooke.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:16

MarlindeRooz schreef:
knollentuin schreef:
LindyH schreef:

Ik, want ik heb zelf gezien dat ze het in een busje pakten. :+ Heb het zelf op de trolly gezet. _O-

Het busje van Dorcas neem ik aan?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 19:53

Ik heb niet meegedaan aan de actie van Dorcas, ze stonden wel bij de AH en hebben mij gisteren en vandaag aangesproken.
Persoonlijk zou ik liever geld geven dan dat ik spullen van de Nederlandse grootgrutter naar het buitenland stuur. AH geeft echt geen korting op de producten en draait zo gewoon extra omzet. Laat dan de vrijwilligers bij lokale leveranciers de spullen inkopen voor de voedselpakketten en ze daar inpakken en uitdelen. De vrijwilligers zijn er immers ook als ze de spullen van hier naar daar wegbrengen.

Vorig jaar was ik in India, daar gaf ik de armste kinderen bananen die ik kocht bij een stalletje langs de weg. Kids hadden zo wat voedzaams in hun buik en de man van het stalletje verdient er ook nog aan. Mes snijdt zo aan twee kanten.

Een ander bezwaar van het sturen van ons voedsel is dat onze smaak niet het zelfde is als de smaakbeleving elders. Ik zou me dood schamen om te zoute en verder smakeloze soep in blik naar Afrika te sturen....

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:22

tiwi1969 schreef:
Ik heb niet meegedaan aan de actie van Dorcas, ze stonden wel bij de AH en hebben mij gisteren en vandaag aangesproken.
Persoonlijk zou ik liever geld geven dan dat ik spullen van de Nederlandse grootgrutter naar het buitenland stuur. AH geeft echt geen korting op de producten en draait zo gewoon extra omzet. Laat dan de vrijwilligers bij lokale leveranciers de spullen inkopen voor de voedselpakketten en ze daar inpakken en uitdelen. De vrijwilligers zijn er immers ook als ze de spullen van hier naar daar wegbrengen.

Vorig jaar was ik in India, daar gaf ik de armste kinderen bananen die ik kocht bij een stalletje langs de weg. Kids hadden zo wat voedzaams in hun buik en de man van het stalletje verdient er ook nog aan. Mes snijdt zo aan twee kanten.

Een ander bezwaar van het sturen van ons voedsel is dat onze smaak niet het zelfde is als de smaakbeleving elders. Ik zou me dood schamen om te zoute en verder smakeloze soep in blik naar Afrika te sturen....

Mee eens!! Gewoon deze mensen erheen en daar het werk doen en koop er het etenswaren en deel het uit aan de arme mensen, dus mens blij en de winkels en of stalletjes daar ook blij..........

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:23

LindyH schreef:
MarlindeRooz schreef:

Het busje van Dorcas neem ik aan?

Nee het busje van een vrijwilliger die het op eigen kosten naar het depot bracht.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:28

Als er een doel betrouwbaar is is het dorcas wel! Ik ken zelf ook aardig wat mensen die daar veel voor doen.

Aan deze actie hebben we ook meegedaan, hoe moeilijk is het om iets te kopen van nog geen euro voor een ander die niks heeft....

En nee, deze spullen gaan zeker niet naar de directeur :n

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 20:56

Overigens trek ik niet de integriteit van Dorcas in twijfel, maar ik denk dat uit de euro's die hier aan voedsel besteed worden meer gehaald kan worden als de voeding op de plaatselijke markt gekocht wordt.

Ik snap aan de andere kant ook wel dat het ophalen van voedsel in supermarkten veel oplevert omdat je een groot publiek bereikt. AH en anderen zouden nooit meewerken aan de inzamelingen als ze er zelf niets aan zouden verdienen. Dus alleen een collectebus bij de uitgang gaat hem niet worden denk ik.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:15

Ik heb hier op de markt nog nooit voorverpakt voedsel gezien zoals rijst en pasta, bliketen.... Misschien bij jullie wel? Maar dat lijkt me de voornaamste reden.

Bovendien halen wij altijd fairtrade... Vind het nl nogal ironisch om uitgebuite boeren hun eigen voedsel terug te geven...

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-14 21:52

Dorkas is inderdaad een betrouwbare organisatie.
Ik heb ze hier nog niet zien staan maar vind het een goed initiatief. :j
Zelf geef ik voedsel aan de voedselbank.
Eerst alleen als ik ze in de winkel zag staan, maar nu doe ik vaak als ik boodschappen doe ook wat in mijn mandje voor de voedselbank.
Dat verzamel ik thuis in een grote boodschappentas en als die vol is breng ik hem naar de voedselbank.
De ene keer verzamel ik bijvoorbeeld zakjes soep en afbakstokbroodjes, de andere keer pakken macaroni en kruidenmix, dan weer rijst en nasikruidenmix.
Hoeft allemaal niet duur te zijn, en ik vind het een fijn idee dat ik op die manier mensen uit mijn eigen woonplaats kan helpen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:21

Markt is een ruim begrip Verootjoo: markt is in dit geval niet perse een fysieke markt, kan ook een winkel zijn. Markt is economisch gezien een term voor het geheel van vraag en aanbod.
Met locale markt wordt het aanbod op de plaats waar de hulp gegeven wordt bedoeld. Dus de winkelier/handelaar daar i.p.v. de AH, de Boni of de Jumbo hier.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:24

tiwi1969 schreef:
Markt is een ruim begrip Verootjoo: markt is in dit geval niet perse een fysieke markt, kan ook een winkel zijn. Markt is economisch gezien een term voor het geheel van vraag en aanbod.
Met locale markt wordt het aanbod op de plaats waar de hulp gegeven wordt bedoeld. Dus de winkelier/handelaar daar i.p.v. de AH, de Boni of de Jumbo hier.

Oh, bedoelde je dat :+ ik dacht dat je met plaatselijke markt de weekmarkt hier bedoelde :D

Volgens mij doen ze dat ook wel, alleen dit is meer zichtbaar voor de mensen hier, ipv dat ze niet zien wat er met het geld gebeurd.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 11:30

En als je alleen geld inzamelt krijg je nog niet eens 10% van wat je nu krijgt, want was is de plek waar IEDEREEN komt? De supermarkt! Dus dat is het effectiefst.