Welke e-Reader raden jullie aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tazzey

Re: Welke e-Reader raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:14

Ik heb een Sony prs-t1 en die bevalt zeer goed. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik gebruik hem heel erg veel. Ik vind het prettig dat hij geen backlight heeft, hij benaderd de ervaring van een echt boek daardoor beter. Ik heb ook een tablet maar daar lees is niet graag op.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:17

Tazzey schreef:
Ik heb een Sony prs-t1 en die bevalt zeer goed. Ik heb er nog nooit problemen mee gehad. Ik gebruik hem heel erg veel. Ik vind het prettig dat hij geen backlight heeft, hij benaderd de ervaring van een echt boek daardoor beter. Ik heb ook een tablet maar daar lees is niet graag op.

Maar dat is dus totaal niet te vergelijken. Ik kan ook niet van een tablet lezen, maar dit is een volledig ander soort licht.

Ik was ook gruwelijk blij met mijn 1e generatie sony en heb die echt gebruikt tot hij stuk was. Dat was een paar maanden geleden.

Toen aan de Kobo en oh wat een verademing! Alsof je van een oude eend naar een supernieuwe bmw gaat haha! Ook het menu ed is zoveel makkelijker en fijner.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:20

Amaris schreef:
Ik heb duizenden illegale boeken, maar soms wil ik er eentje ZO graag (laatste van dean koontz bijv) dat ik die dan toch maar op bol.com aanschaf en van daaruit download.

Haha dat klinkt bekend. Zo heb ik laatst toch maar de 'Age of the Five' van Trudy Canavan bij Kobo besteld.

Hoewel ik me over het algemeen idd ook bij de illegale boeken houd, vind de meeste ebooks echt schofterig duur, vooral in Nederland. Meer dan €10 voor een digitaal boek? :n

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:23

Op de kobo aura kan je ook sudoku doen :D

Ik heb er eentje van Icarus, voordeel vind ik kleurenscherm, nadeel dat ik nergens kan zien welke boeken ik uitgelezen heb, hoeveel uur ik gelezen heb etc. Ik hou van lijstjes :(
Probeer m'n vriend over te halen zijn kobo aura te ruilen voor m'n icarus maar wilt nog niet lukken :+

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:25

Ik heb ook een Kobo Aura, super ding! Lees ook wel eens op een tablet, maar dat is niet te vergelijken, bovendien is de batterij met lezen zo leeg.

Een kobo Aura is wat kleiner dan de HD en heeft inderdaad een glad doorlopend scherm: Heerlijk!

Bij Kobo kan je ook heel makkelijk boeken kopen. En ook andere boeken zet je er simpel op, helemaal met Calibre.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:31

Tazzey schreef:

Vandaar dus ook mijn eerdere reactie dat ereaders zoals Kobo Glo en Kobo Aura geen backlight hebben, want dat is hoe een tablet werkt.

Een ereader met licht leest nog steeds alsof je van papier leest, kun je in de meest felle zon mee gan zitten lezen zonder problemen, óf juist in een ruimte met te weinig leeslicht. Ze hebben namelijk ook een eInk scherm, net als jouw oude sony.

Een tablet doet het niet als je het licht uit zou doen, de ereader kun je kiezen, lezen met of zonder licht.
Laatst bijgewerkt door Marije_jiplover op 06-11-14 12:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Thrive

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:33

Slina schreef:
Op de kobo aura kan je ook sudoku doen :D

En patience en allemaal dat soort kaartspellen :Y)

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:35

Weer wat geleerd over back/sidelight....

:)

Laat je weten welke het uiteindelijk geworden is? KOBO verkoopt ook nl ebooks trouwens, soms goedkoper als Bol, t is de moeite even te vergelijken soms...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:43

Amaris schreef:
Tazzey schreef:

Maar dat is dus totaal niet te vergelijken. Ik kan ook niet van een tablet lezen, maar dit is een volledig ander soort licht.

Ik was ook gruwelijk blij met mijn 1e generatie sony en heb die echt gebruikt tot hij stuk was. Dat was een paar maanden geleden.

Toen aan de Kobo en oh wat een verademing! Alsof je van een oude eend naar een supernieuwe bmw gaat haha! Ook het menu ed is zoveel makkelijker en fijner.

Ik vergelijk ze absoluut niet. Ik geef alleen aan dat ik op een tablet niet goed kan lezen ;)

Ik heb in het ziekenhuis een KOBO in mijn handen gehad van een zaalgenote maar ik vond dat echt een onpraktisch rotding.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:53

Tazzey schreef:
Ik heb in het ziekenhuis een KOBO in mijn handen gehad van een zaalgenote maar ik vond dat echt een onpraktisch rotding.

:o Dat heb ik als ik de Sony van mn moeder vast heb, hihi.

Je kan dus het beste in winkels gaan proberen wat je lekker vast vind houden, of dingen met of juist zonder knopjes beter voor je werken...

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:54

Het is ook heel erg persoonlijk hoor. Mijn zaalgenote vond mijn Sony een onding terwijl het mijn beste maatje is :o

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:55

Dan ben ik wel benieuwd wat voor KOBO je vast hebt gehad, wat vond je er onding aan dan?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 12:58

Ik weet niet welk type het was. Het gemis aan knopjes vond ik al direct een afknapper. Hij hield niet lekker vast ook.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:04

oohhja dat is wel wennen ja, geen knopjes.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 13:09

Indy_Mouse_9 schreef:
Allienda (en andere Fantasy/SF liefhebbers), lees je in het Nederlands of in het Engels? Ik heb een redelijke stash Engelse Fantasy/SF Epubs, liefhebbers mogen me een PB sturen om te delen in de rijkdom ^_^

Ik lees bij voorkeur NL, en ik mag delen in de rijkdom van een bekende van me *\o/* Dus de boeken heb ik in ieder geval al. Alleen nog een keuze maken wat ik wil. Ik wil het op mijn lijstje voor kerstmis zetten ;) Ik weet alleen niet of ik zo overtuigd ben voor een volledige touch..............Denk dat ik misschien toch liever knopjes heb zoals bv de sony t2? Dat zou ik echt even moeten testen. We zitten nu midden in een verhuizing, misschien zou ik volgend Weekend eens langs de MediaMarkt kunnen gaan om eens te checken wat voor mij het fijnste voelt, ook qua grootte

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:12

Ik zou niet weten waar ik knopjes voor nodig heb, maar dat zal wel persoonlijk zijn.

Mijn tablet en teldfoon werken ook met touchscreen, daar mis ik de knopjes ook niet.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-14 13:24

Marije_jiplover schreef:
Ik zou niet weten waar ik knopjes voor nodig heb, maar dat zal wel persoonlijk zijn.

Mijn tablet en teldfoon werken ook met touchscreen, daar mis ik de knopjes ook niet.

Im mis op mn foon ook de toetsen........ben niet helemaal voorstander van de touchfoon om eerlijk te zijn. Ik zou het toch eens moeten uitproberen

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:25

Ik mis de knopjes ook totally niet.

Juist fijn want daardoor is de reader veel handzamer (en dus lichter)

Met 1 tik midden op het scherm zit je in het menu, dus dat is heel gemakkelijk. Daar heb ik geen menuknopje voor nodig.

Het bladeren deed ik bij de sony ook al via het scherm. Bij deze is een tik genoeg, bij de sony moest ik nog echt vegen.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:41

Ik vind 1 tik op het scherm ook fijn. Mijn moeder heeft een Sony en daar moet je inderdaad vegen. Ik gebruik mijn ereader best vaak met 1 hand en dat werkt niet met dat vegen of de knopjes.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:49

Ik lees vaak met 1 hand en ik kan juist makkelijker bladzijden omslaan met een knopje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:54

Ik heb een Archos. Je hebt gewoon allerlei knopjes. Bladzijdes omslaan kan op 2 manieren, 3 manieren. Dus het maakt niet uit of je hem in links of rechts hebt. Vind ik persoonlijk erg fijn! :)

Verder heb ik een kleurenscherm, kan ik er ook foto's/video's op bekijken en geeft mijn scherm licht. In het donker is dat dus erg fijn! :D Verder heeft mijn moeder een andere waar je ook op kan lezen als de zon erop schijnt, maar dat vind ik flink tegenvallen. :') Mijne is trouwens ook maar €70,-. Maar zoooo fijn!

Moeders heeft ook touch met een pennetje, maar ik zou lekker voor knopjes gaan! Geen vette vingers op je scherm, je kan niet misklikken, slepen naar beneden/opzij etc. gaat niet verkeerd. Als je zoiets wil kan je nog beter een iPad kopen. :+ Ik vind knopjes héél fijn!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 13:58

Ik heb ook een Kobo, weet zo snel eventjes niet welke, maar in ieder geval zonder licht en en vrij klein.
Ik ben ik ieder geval helemaal om :D , zo handig om altijd overal een lading boeken bij te hebben. Verder vind ik het heel handig dat ik via de kobo site een boek kan aanschaffen (tenzij ik illegaal ga downloaden }:) ), en dat het aangekochte boek dan gewoon gelijk op mijn kobo komt te staan :D
Nadeel vind ik dat hij wel een beetje sloom is met de toetsen, maakt opzich niet uit omdat het bladzijdes omslaan gewoon prima en snel werkt, maar als ik dingen wil aantoetsen moet hij daar wel even nadenken.
Misschien dat ik binnenkort eens ga kijken voor een Kobo Aura, klinkt wel fijn dat je geen backlight hebt maar toch in het donker goed kan lezen.

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:00

Deetjeeuh schreef:
Ik heb een Archos. Je hebt gewoon allerlei knopjes. Bladzijdes omslaan kan op 2 manieren, 3 manieren. Dus het maakt niet uit of je hem in links of rechts hebt. Vind ik persoonlijk erg fijn! :)

Verder heb ik een kleurenscherm, kan ik er ook foto's/video's op bekijken en geeft mijn scherm licht. In het donker is dat dus erg fijn! :D Verder heeft mijn moeder een andere waar je ook op kan lezen als de zon erop schijnt, maar dat vind ik flink tegenvallen. :') Mijne is trouwens ook maar €70,-. Maar zoooo fijn!

Moeders heeft ook touch met een pennetje, maar ik zou lekker voor knopjes gaan! Geen vette vingers op je scherm, je kan niet misklikken, slepen naar beneden/opzij etc. gaat niet verkeerd. Als je zoiets wil kan je nog beter een iPad kopen. :+ Ik vind knopjes héél fijn!

Maar is een archos 'ereader' niet gewoon een soort tablet? Met tablet-back-light dus?

Dat is niet te vergelijken met echte ereaders (echt noem ik dus met e-ink techniek)

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:03

Ik denk ook dat Deetjeeuh dat bedoelt, want de mijne kan je echt goed lezen in de zon hoor! En dat komt dus omdat het een andere techniek is.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 14:03

Ik krijg snel hoofdpijn van teveel licht (zoals die schoolborden en telefoons) maar ik kan úren lezen op mijn e-reader van kobo. Ik heb wel een van een jaar oud oid. Weet ook niet welke het is want paps had hem gekregen van zijn werk als afscheidscadeau en ik mag hem hebben. *D

Maar kobo vind ik wel echt een fijn merk. :j