Beste vriend krijgt relatie; verandering vriendschap?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:06

Ik snap je heel goed, bij veel van mijn hele goede vrienden gebeurt hetzelfde op het moment. Er is blijkbaar een fase in je leven waarin mensen vriendschappen inruilen en meer zich gaan richten op het opbouwen van een leven met iemand samen, waar vriendschappen een (kleiner) onderdeel van zijn. Tis denk ik niet echt te voorkomen.

Citaat:
"En daar is nu een derde bij. Nee, het word langzaam hun twee en ik ben de derde"

Vooral dat snap ik heel goed, en dat is ook waar.. Het idee is heel erg jammer dat iemand anders nu jou niet meer op zijn/haar eerste prioriteit heeft staan en dat jij niet meer de persoon bent bij wie iemand in eerste instantie naar toe komt met blij/verdrietig nieuws bv. Maar aan de andere kant kan je mensen niet voor eeuwig bij je houden of ze bezitten.

Je zal een ander soort vriendschap met ze moeten aan gaan. Waarschijnlijk beteken jij nog steeds heel veel voor hem, anders zou hij niet naar je toe komen/ tijd voor je vrij maken. Het is minder dan het was, maar iemand wil nog wel in je investeren...

Dan is het aan jou om de keuze te maken of het genoeg is voor je.
Ik ben blij dat ik ook nog wel vrienden heb die heel duidelijk echt altijd die vriendschap belangrijker zullen blijven vinden, maar dat zijn dan ook vriendschappen die ik al bijna de helft van mijn leven heb. Op zo'n moment heb je ook al zo veel allebei geïnvesteerd in je vriendschap dat je weet dat er niet echt iets tussen zal komen. Je kan je misschien meer richten op zulke mensen in je leven?

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 23:13

bliver schreef:
Ik heb precies dit gehad met een vriendin toen ik een relatie kreeg. Alleen zei ging er heel verveelend over doen. Ging zeuren dat ik na het stappen niet meer bij haar bleef slapen maar naar mijn vriend toe ging. Dat ik haar minder belde terwijl ze mij zelf nooit belde. Ik was daar heel gauw klaar mee eerlijk gezegd. Pas op hoe je ermee omgaat. Vertel het gewoon tegen hem maar let op dat je het niet negatief brengt want dan kan het zijn dat het omslaat bij hem en voor zijn vriend kiest. Je zegt zelf dat je het begrijpt zegt dat ook tegen hem.

Iemand die zo makkelijk vrienden opzij schuift hoef je toch sowieso niet als vriend?
Dan mogen ze lekker voor hun relatie kiezen en komen ze vanzelf er wel achter waarom vrienden belangrijk zijn wanneer het uitgaat of wanneer ze alleen nog maar hun relatie in hun leven hebben omdat ze alle andere mensen in hun leven hebben weg geprioriteerd :P

Neemt niet weg dat je mensen altijd moet steunen in de keuzes waar ze gelukkig in zijn en dat positieve benadering sowieso chil is uiteraard, dat ben ik wel eens.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 17:00

Hm herken het wel een beetje. :)

Ik heb (had) 2 heel goede vrienden en die 2 kregen dus een relatie met elkaar.
Ik zag ze steeds minder en liet ze maar een beetje gaan, komt wel weer dacht ik.
Op een dag belt zij me op waarom ze mij bijna niet meer zag.
Dus ik gewoon rustig uitgelegd dat zij nu erg veel met elkaar bezig zijn en ik er een beetje buiten val, dat ik het wel een beetje mis hoe het was maar dat het vanzelf wel weer komt als het nieuwe eraf is.
Zij is dus vervolgens de boel gaan omdraaien tegenover hem dat ik boos was en haar verrot had gescholden en weet ik veel wat.
Dus hij belt mij 2 dagen later op wat ik had gezegd want dat zij kats overstuur was en dat ik boos gedaan had enzo.
Later hebben we het wel gewoon uitgesproken en bleek dat zij het verkeerd begrepen had (iig beweert ze dat).
Later volgden er nog wel meer vage acties waarbij ik de zwarte piet toegespeeld kreeg door haar en na een actie van haar kant (niet op komen dagen en nadat ik dat terugdeed me zo'n beetje gaan stalken) heb ik het contact met beide verbroken.
2 maanden later stond hij op de stoep, tig vragen hebbend over de situatie en dat hij bij haar weg wilde maar dat dat niet lukte.
Na een heel goed gesprek is hij met een beetje hulp bij haar weggekomen en heeft ook hij alle contact verbroken.
Zij staat nu dus alleen en hij en ik zijn bezig de boel weer terug te lijmen, intussen hebben we haar overal moeten blokkeren omdat ze ons is gaan lastigvallen.

Enige wat ik kan zeggen is:
trek je eigen plan en geef het evt aan als het je echt dwars zit, straks als het nieuwe eraf is (of als ze uit elkaar gaan) zul je merken dat het wel weer beter gaat. :)

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:37

Ik weet helaas precies hoe jij je voelt.
Mijn advies is om het toch te bespreken. Grote kans dat hij het gewoon niet door heeft. Weet ik haast wel zeker.
Je kan hem er wel voor waarschuwen, dat hij zicht niet helemaal verliest in die ander. Sommige gaan er zo in op dat het sociale leven (buiten die partner om) helemaal kapot gaat. Daar wil je je beste vriend het liefst voor behoeden.

Succes! :(:)

enefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:44

Ik heb dit ook gehad toen mijn beste vriendin een relatie kreeg. Maar ik zag haar ook gelijk niet meer.
Ik heb haar er toen wel een keer mee geconfronteerd. kreeg het gevoel dat ik haar kwijt raakte. Als we al een keer uit gingen ging haar vriend automatisch mee. Afspraken die we hadden (meegaan op cc, geregeld bij eigenaren van mn verzorgpony etc werden ineens afgezegd).
Ik heb dit toch wel duidelijk gemaakt bij haar en dit kwam bij haar toch wel als een klap aan. Zij is er toen ook aan gaan werken dat we wel weer meer dingen samen gingen doen. zag haar nu ineens eens in de 2 maanden.

Ik spreek dus wel uit ervaring dat je het niet op moet kroppen. app hem gewoon en leg het uit. Dat je begrijpt dat hij horendol op zn vriend is maar dat jij ook graag je momenten met hem wil hebben. niet met hem en zijn telefoon. het is toch ook zijn taak om de vriendschap tussen jullie recht te houden. en zn vriend kan echt wel 2 uur zonder hem!

Heel erg veel succes hiermee! het is ontzettend moeilijk en echt zwaar om voor jezelf te houden, wordt het alleen maar zwaarder door.

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-14 20:44

ik dacht ook gelijk, he ze is toch ook verliefd op hem geweest?

ElineS

Re: Beste vriend krijgt relatie; verandering vriendschap?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-14 00:11

Nouja, het is grappig dat mijn naam in een forum met duizenden herinnerd word :P

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 19:03

Even een update. Wel een fijne. Eergisteren waren we samen uit eten geweest en daarna bios en daarna even bij zijn huis nadrinken.. Mobieltje heeft hij haast niet opgekeken en toen ik wegging liep hij een stuk mee naar mijn fiets etc. Hij vroeg me te appen als ik thuis was. Dus ik vroeg hem zo, waarom hij meeliep, want dat doet hij nooit. Hij blijft altijd bij de deur. En waarom ik moet appen, want dat doe ik normaal ook niet. Zegt hij dat hij een betere vriend probeert te zijn omdat hij me wat verwaarloosd had de laatste weken. Vond ik heel lief. Heb het zelf niet eens hoeven te noemen. Daarna dus er even over gehad en dat komt dus ook wel weer goed.

Zullen wel wat stuggles blijven natuurlijk met de nieuwe vriend, want het is een nieuwe situatie die wat wennen kost.. Maar daar komen we wel weer overheen :P

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:08

heeft ie geen bokt? :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-14 19:20

Nee :P En hij kan ook geen Nederlands haha

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 19:54

haha dan heeft ie in ieder geval niet meegelezen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:02

Oeps, bericht in verkeerde venster (topic) getikt inderdaad, excuus :o

Vervelend dat je achter de makelaar aan moet TS, het is toch al een onderwerp dat niet echt tof is... je wilt gewoon van zo'n huis af en zo snel mogelijk met zo min mogelijk restschuld :(:)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-11-14 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:09

Volgens mij zit je in het verkeerde topic, pmanera :+

TS, wat een lieve vriend dan! Ik ben blij dat het zo (bijna) opgelost is :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-14 20:10

Jep die hoort sowieso in het boomloze zadel topic thuis :P

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-14 20:17

Nou, was ik weer :D Het gaat ondertussen dikke prima tussen 'ons drie' om het zo maar te noemen. Zijn vriend en ik kunnen het erg goed met elkaar vinden en we hebben een leuke en gezellige balans gevonden, zonder dat we daar al te veel op letten. Het gaat behoorlijk automatisch en we zitten niet in elkaars vaarwater. Ik weet wanneer mijn gezelschap niet gewenst is en andersom weet hij ook wanneer we even 'friend-time' moeten hebben... En voor de rest doen we ook dingen met zijn drie.

Maar goed, nu toch wel iets waar ik het even lastig mee heb. Morgen gaat mijn beste vriend voor 3 en een halve week naar zijn familie, met het vliegtuig. Dit is altijd zo met kerst.. En ook in de zomer, dan is hij de hele zomer weg. Altijd lastig is dat, want we missen elkaar dan best wel.

We spenderen daarom ook altijd, hoe dan ook, de laatste avond samen, slapen bij elkaar en gaan dan samen naar het vliegveld.. Dat is gewoon sinds begin vriendschap zo geweest.

Maar.. Je ziet het al aankomen. Morgenvroeg breng ik hem inderdaad wel naar het vliegveld, maar meneer zit nu natuurlijk bij zijn vriend om daar de laatste avond te spenderen.

Heel logisch. Absoluut.

Maar pfft, het doet toch even auw. Heb het er wel even moeilijk mee.

Dus moest even mijn beklag doen :P

Want wederom, ik begrijp het heel goed... Maar het blijft klote voelen.

Komt nog bovenop dat ik doodsbenauwd ben dat hij met het vliegtuig gaat. Nooit angst gehad voor wat dan ook, maar met al die nieuwsberichten de laatste tijd. Ik vind het echt eng.