Advies gevraagd: Problemen met een goede vriend

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoli

Re: Advies gevraagd: Problemen met een goede vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:02

Ook al zou hij meer voelen voor jou, voor mij was het toch echt klaar met de vriendschap bij het gooien met een stoel naar jou.

Zulk gedrag is niet goed te praten in mijn ogen, en dan was ik er echt klaar mee :j
Stuur hem desnoods een email als je niet face to face met hem durft te praten vanwege de angst dat hij weer boos wordt.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:14

Niet zoals ieder hier zal verwachten denk ik haha. Maar we waren op een feestje en in een dronken/boze toestand heeft hij uiteindelijk de waarheid verteld, hoe hij zich voelde enzovoort. Daarna hebben we 1,5 jaar geen contact gehad, ondanks dezelfde vriendengroep. Zijn gevoelens zijn weggeëbd en komen nu weer bij elkaar op verjaardag. Tis wel minder 'close' als eerst maar het voelt weer goed :) sterkte meid, ik weet hoe lastig het is als je er zelf in staat.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 13:17

Anoli schreef:
Ook al zou hij meer voelen voor jou, voor mij was het toch echt klaar met de vriendschap bij het gooien met een stoel naar jou.

Zulk gedrag is niet goed te praten in mijn ogen, en dan was ik er echt klaar mee :j
Stuur hem desnoods een email als je niet face to face met hem durft te praten vanwege de angst dat hij weer boos wordt.

Een email vind ik dan wel weer heel onpersoonlijk eigenlijk. Ik denk dat ik het dan toch maar in het echt ga doen. Ik bedacht me net dat ik misschien mijn zusje mee kan nemen. Zij is getuige daarbij geweest en dan hoef ik het ook niet alleen te doen. En als we dan een goed gesprek hebben zouden we dat altijd nog onder twee ogen kunnen afmaken zegmaar.

En wat de stoel betreft. Ik weet eigenlijk niet eens met zekerheid of hij opzettelijk op mij gericht was. Hij zou hem eerst normaal op gaan ruimen, maar toen hij niet inklapte werd ermee gesmeten. Nu was hij op dat moment natuurlijk wel kwaad op mij. Als die stoel op mij gericht was had ik van hem écht wel excuses verwacht namelijk. Of de stoel wel of niet voor mij bedoeld was maakt overigens niet uit voor het nare gevoel dat ik eraan overhield. Het is ook nooit uitgepraat en ik denk dat dat de voornaamste reden is dat het mij helemaal niet lekker zit.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 13:24

KiMmK schreef:
Niet zoals ieder hier zal verwachten denk ik haha. Maar we waren op een feestje en in een dronken/boze toestand heeft hij uiteindelijk de waarheid verteld, hoe hij zich voelde enzovoort. Daarna hebben we 1,5 jaar geen contact gehad, ondanks dezelfde vriendengroep. Zijn gevoelens zijn weggeëbd en komen nu weer bij elkaar op verjaardag. Tis wel minder 'close' als eerst maar het voelt weer goed :) sterkte meid, ik weet hoe lastig het is als je er zelf in staat.

Hij kwam er dus uiteindelijk zelf mee aanzetten? Ik heb ook wel eens gesprekken met hem gehad over "alleen maar vrienden zijn" zegmaar. Na een jaar van onze vriendschap was zijn vriendin zelfs heel even bang dat hij vreemdging met mij en toen heb ik dat ook direct met haar uitgesproken. Nu is het helemaal prima en heeft ze geen naar gevoel als we samen weg zijn. Ze noemt mij ook voor haar ouders 'zijn festivalvriendinnetje' :') Ik had de blik van haar ouders toen wel willen zien eigenlijk.

Dit jaar in mei hebben we dan het laatste gesprek gehad over onze vriendschap. Dit hield eigenlijk kortgezegd in dat ik geen gevoelens (alleen vriendschappelijk) voor hem had en toen hij eens aangaf mij graag te willen zoenen heb ik aangegeven dat ik daar geen interesse inhad. Gezien het feit dat hij een vriendin en een dochter heeft, maar ook omdat ik gewoon geen zin in had. Ik voel niks voor hem in dat opzicht. Hij sprak toen wel echt over zoenen 'als vrienden' en gewoon leuk om spontaan te doen. Ik zag en zie dat niet zitten.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:37

Je geeft het antwoord dus zelf al een klein beetje. Beste methode is confronteren face to face en dus absoluut niet via de mail.. Schrijf voor jezelf eventueel de punten op wat je perse wilt bespreken. Maak hem duidelijk dat je nu wilt praten, wil hij het niet dan is het basta. Zorg er wel voor dat het moment suprème ook een gesprek toelaat natuurlijk. Tis misschien een dreigement maar het werkt wel.

Doe het alleen met hem en als hij boos wordt, zeg hem heel duidelijk dat je hier niet van gediend bent en als hij er niet onmiddellijk mee stopt, jij weg zal gaan en nooit meer terug zal komen. Moeilijk maar tis wel het beste ;) Mocht hij weglopen, dan weet je waar je staat. Als hij echt om je geeft snapt hij dat praten nu de enige optie is om de 'vriendschap' te bewaren.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 13:45

KiMmK schreef:
Je geeft het antwoord dus zelf al een klein beetje. Beste methode is confronteren face to face en dus absoluut niet via de mail.. Schrijf voor jezelf eventueel de punten op wat je perse wilt bespreken. Maak hem duidelijk dat je nu wilt praten, wil hij het niet dan is het basta. Zorg er wel voor dat het moment suprème ook een gesprek toelaat natuurlijk. Tis misschien een dreigement maar het werkt wel.

Doe het alleen met hem en als hij boos wordt, zeg hem heel duidelijk dat je hier niet van gediend bent en als hij er niet onmiddellijk mee stopt, jij weg zal gaan en nooit meer terug zal komen. Moeilijk maar tis wel het beste ;) Mocht hij weglopen, dan weet je waar je staat. Als hij echt om je geeft snapt hij dat praten nu de enige optie is om de 'vriendschap' te bewaren.

Ik heb hier wel over nagedacht, en het is waarschijnlijk wel de beste oplossing. Maar het laatste gedeelte kan ik gewoon zelf niet uitvoeren. Zelfs het idee alleen al om hem als vriend te verliezen doet mij echt ontzettend veel pijn. En nu ik erover nadenk is dat misschien wel mijn grootste angst om met hem te gaan praten. Bang dat het alleen maar erger wordt, omdat de schuld dan mogelijk in mijn schoenen geschoven wordt, bang dat hij inderdaad weg zal lopen en mij niet meer hoeft te zien.

Onderhand heb ik ook wel door dat ik gewoon ontzettend met mezelf in de knoop zit op dit vlak. Dat besef had ik gisteravond toen ik het topic wilde gaan openen ook al wel een beetje, maar met alle reacties hier wordt het eigenlijk alleen maar erger. Ik weet dat jullie gelijk hebben wat betreft het laten vallen van de vriendschap als het niet goed uitgesproken wordt (of zelfs op dit moment al). Ook zijn er een aantal redenen gegeven die hier van toepassing zouden kunnen zijn. Maar juist die redenen doen mij er gevoelsmatig weer meer toe neigen om het gewoon te laten voor wat het is, omdat hij er ook niks aan kan doen.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:50

astridklomp schreef:
Klinkt een beetje alsof hij zich met zijn gevoelens voor jou geen raad weet, alsof hij meer voor jou voelt dan hij eigenlijk wil. Dat hij daarom juist heel vervelend tegen jou doet uit onmacht en zelfbescherming.

Ik dacht precies zelfde.

Aangezien hij een vriendin en kindje heeft, zou ik maar afstand nemen en exit goede vriend.

Gewoon mee kappen en geen contact meer, want hij gaat wel vaak te ver richting jou.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:51

als je met hem gaat praten doe dat dan in een openbare gelegenheid, zoals een restaurant. Verder: vertrouw op je intuitie; als jij denkt dat iets zus of zo bedoeld is, is dat waarschijnlijk ook zo.

Ik denk dat je zelf de verklaring al hebt gegeven. Jij wilt alleen een goede vriendschap; hij wil meer en kan jou nu niet meer 'veroveren', iets waar hij voorheen misschi3en wel mee bezig was.

Dan kan ook nog een vroeg begonnen midlifecrisis meespelen.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 13:52

Dan ga ik misschien heel bot doen nu. Dan kun je er op wachten dat hij over een paar maand/ paar jaar jou misschien wel laat zitten. Als ik jou was zou ik de trots bij jezelf houden. Het gaat pijn doen, maar dat slijt met de tijd, echt waar. Wil je jezelf aldoor kwellen door deze gevoelens? Sorry meid, kom voor jezelf op, heb ballen en doe er wat aan. Geen een vriendschap is goed op deze manier..

Dungen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:05

Ook ik dacht die heeft meer gevoelens voor haar dan 'vriendschap'..
Ik zou ook echt nog voor dat ene gesprek gaan ts.. leg het op tafel maar bedenk wel zelf van te voren wat JIJ wil. Heeft hij gevoelens voor jou en wil je het afkappen of juist niet etc.

Betreft stoel; het is niet goed te praten en je hebt een dik excuus verdient. Aan de andere kant moet hij zo te lezen wel erg gefrustreerd zijn icm huisje boompje beestje en gevoelens voor een ander.

Ga gewoon praten TS, desnoods in openbaar. Desnoods bij iemand thuis zodat er in een andere kamer steun aanwezig is voor jou ( als is het het idee maar)..

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:27

laten vallen vind ik beetje overdreven. ik vind wel dat je er over moet praten want anders blijft dit altijd tussen jullie in staan en blijft er niks van jullie goede band over.

jessdaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:29

Het is een vent van 40, op die leeftijd zou je jezelf wel fatsoenlijk onder controle moeten kunnen houden (ZEKER als je een kind hebt brrr). Dat hij zomaar met dingen naar je hoofd gaat gooien gaan mijn nekharen van overeind staan!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:41

jessdaniels schreef:
Het is een vent van 40, op die leeftijd zou je jezelf wel fatsoenlijk onder controle moeten kunnen houden (ZEKER als je een kind hebt brrr). Dat hij zomaar met dingen naar je hoofd gaat gooien gaan mijn nekharen van overeind staan!

ah het is een man. die kunnen niet met gevoel omgaan :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:43

Hoezo een vent van 40 mag geen gevoelens hebben en zichzelf onder controle moeten kunnen houden? Het is gewoon een mens met gevoelens en emoties, en blijkbaar heeft hij daar al even last van, zeker in de richting van TS.

TS, jullie vriendschap lijkt niet helemaal op basis van gelijkheid te zijn. Hij overspeelt jou een beetje. Als je de vriendschap wilt blijven aanhouden, en ik lees dat je dat wilt, en opziet tegen een goed gesprek, stel je dan in ieder geval minder afhankelijk op als jullie samen naar een festival gaan en zorg voor jezelf, dus je eigen slaap- en leefruimte, eten enz.

Je vriend heeft meermaals aangegeven meer voor jou te voelen en jij deelt die gevoelens niet. Daar kun je het nog eens over hebben maar ik vermoed dat dat niets gaat oplossen, behalve dat jij je hart gelucht hebt.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 14:57

astridklomp schreef:
Klinkt een beetje alsof hij zich met zijn gevoelens voor jou geen raad weet, alsof hij meer voor jou voelt dan hij eigenlijk wil. Dat hij daarom juist heel vervelend tegen jou doet uit onmacht en zelfbescherming.

Dit was dus ook het eerste wat in me opkwam.
Hij heeft gevoelens voor jou maar weet niet wat hij er mee moet.
Thuis een vriendin met kind, reageert het op jouw af.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:01

jessdaniels schreef:

Dan begint het meestal.
Penopauze noemen wij het hier.
Dan hebben ze het gevoel dat ze ouder worden en niet meer zo aantrekkelijk zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 15:14

Jij was 16, hij 34 toen jullie vrienden werden. Jullie slapen al jaren in dezelfde caravan op feesten en partijen, gaan samen op vakantie en hij word vervelend als er meerdere mensen bij zijn, raar maar waarschijnlijk wil hij je voor zich alleen en niet delen. Heb jij wel eens verkering gehad en hoe reageerde hij toen??? Wat ik zou doen!! Kappen en alleen als werknemers met elkaar om gaan, stuur maar een appje dat ze het aquarium maar moeten verkopen omdat je het nu niet kunt gebruiken en stop met jezelf schuldig te voelen over het feit dat je nu misschien op het punt staat om van vrienden te veranderen in bekenden. Ik vind dat hij zeer bezitterig gedrag vertoond, 40 jaar, vrouw, kind en in stilte waarschijnlijk hopend dat jij het licht ook nog eens ziet. Ik denk eerlijk dat wanneer jij hem zou vertellen dat je gek op hem bent, hij alles laat vallen en meteen huisje boompje beestje met jou gaat spelen. Kies voor jezelf, deze "vriendschap" is alles behalve gezond.

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 16:00

bigone schreef:
Jij was 16, hij 34 toen jullie vrienden werden. Jullie slapen al jaren in dezelfde caravan op feesten en partijen, gaan samen op vakantie en hij word vervelend als er meerdere mensen bij zijn, raar maar waarschijnlijk wil hij je voor zich alleen en niet delen. Heb jij wel eens verkering gehad en hoe reageerde hij toen??? Wat ik zou doen!! Kappen en alleen als werknemers met elkaar om gaan, stuur maar een appje dat ze het aquarium maar moeten verkopen omdat je het nu niet kunt gebruiken en stop met jezelf schuldig te voelen over het feit dat je nu misschien op het punt staat om van vrienden te veranderen in bekenden. Ik vind dat hij zeer bezitterig gedrag vertoond, 40 jaar, vrouw, kind en in stilte waarschijnlijk hopend dat jij het licht ook nog eens ziet. Ik denk eerlijk dat wanneer jij hem zou vertellen dat je gek op hem bent, hij alles laat vallen en meteen huisje boompje beestje met jou gaat spelen. Kies voor jezelf, deze "vriendschap" is alles behalve gezond.

Nou, ik heb in de tussentijd wel een relatie gehad en ook nog een periode stapelgek geweest op iemand waarmee het niks zou worden. Hij veranderde daarbij niet echt van gedrag en ook in de periode dat ik smoorverliefd was op op degene waarmee het niks zou worden steunde hij mij en gaf mij zelfs nog enige hoop. Overigens denk ik niet dat hij alles zou laten vallen als ik wel gevoelens voor hem zou hebben. Hij is echt heel gek met zijn vriendin en dochter.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:11

serieus...hij wil je zoenen 'gewoon' als vrienden en er gaat geen lampje branden?

Die vent in waarschijnlijk stapel op je en idd zijn penopauze komt eraan en ik verwacht eerder een verslechtering komende jaren dan verbetering. Afstand houden en afkappen die handel.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:26

astridklomp schreef:

Toen ik dit verhaal las dacht ik precies hetzelfde.

TS zoals eeder gezegd in het topic cijfer je jezelf enorm weg. Ik zou de confrontatie aan gaan, liefst op een openbare plek (je wilt er niet aan denken..maar mocht hij doorslaan ben je in ieder geval niet alleen. Noem het wantrouwig maar ik zou het in ieder geval er niet op willen wagen)
en leg de issues op tafel. Reageert hij verontwaardigd neem dan afstand of ga helemaal exit.

Ja het gaat pijn doen, ja het zal je verdrietig maken. Even bot gezegd: hou op met het voor hem opnemen en kies voor je eigen geluk!

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 16:26

gekvanfleur schreef:
serieus...hij wil je zoenen 'gewoon' als vrienden en er gaat geen lampje branden?

Die vent in waarschijnlijk stapel op je en idd zijn penopauze komt eraan en ik verwacht eerder een verslechtering komende jaren dan verbetering. Afstand houden en afkappen die handel.

Daar zat een persoonlijke reden achter zoals hij toen vertelde, dus daar is geen lampje door gaan branden. Misschien vreemd, maar ik heb nogsteeds niet het idee dat hij echt stapel op mij is. Dat hij enige gevoelens heeft kan ik nog inkomen, maar stapelverliefd, ik denk het persoonlijk niet. Dan zou ik dat toch wel gemerkt hebben?

Animal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-14 16:29

Sicayes schreef:
astridklomp schreef:

Toen ik dit verhaal las dacht ik precies hetzelfde.

TS zoals eeder gezegd in het topic cijfer je jezelf enorm weg. Ik zou de confrontatie aan gaan, liefst op een openbare plek (je wilt er niet aan denken..maar mocht hij doorslaan ben je in ieder geval niet alleen. Noem het wantrouwig maar ik zou het in ieder geval er niet op willen wagen)
en leg de issues op tafel. Reageert hij verontwaardigd neem dan afstand of ga helemaal exit.

Ja het gaat pijn doen, ja het zal je verdrietig maken. Even bot gezegd: hou op met het voor hem opnemen en kies voor je eigen geluk!

Ik verwacht niet dat hij agressief zal worden hoor, maar ik ben gewoon bang dat het gesprek heel naar gaat lopen en ik een vriend kwijt ben. De reden dat ik er over denk dat iemand erbij handig is (zoals mijn zusje) is omdat ik daar tijdens het gesprek wat op terug kan vallen omdat ik weet hoe die persoon erover denkt en dat ze erbij was tijdens een paar voorvallen. Mocht het gesprek dan een vervelend einde hebben heb ik ook iemand waar ik steun aan kan hebben en hoef ik dat niet alleen op te kroppen zegmaar.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:30

Animal schreef:
gekvanfleur schreef:

Daar zat een persoonlijke reden achter zoals hij toen vertelde, dus daar is geen lampje door gaan branden. Misschien vreemd, maar ik heb nogsteeds niet het idee dat hij echt stapel op mij is. Dat hij enige gevoelens heeft kan ik nog inkomen, maar stapelverliefd, ik denk het persoonlijk niet. Dan zou ik dat toch wel gemerkt hebben?

Ik denk persoonlijk dat je dat niet gemerkt hebt, want dan had je dit topic niet geopend.. :)
Als iemand een hele periode zegt: jammer dat ik al een vriendin heb, zou ik persoonlijk toen al afgehaakt zijn..

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:32

Animal schreef:
Dat hij enige gevoelens heeft kan ik nog inkomen, maar stapelverliefd, ik denk het persoonlijk niet. Dan zou ik dat toch wel gemerkt hebben?

:')

En nu lach ik je echt niet uit hoor! Nee dat hoef je echt niet gemerkt te hebben. Soms zie je het bij vreemden van een grote afstand, maar als het dan in je eigen omgeving is, dan merk je er niks van.

Maar dat deze situatie niet fijn en gezond is, true! Ik zou in ieder geval afstand nemen tot 'kennissen'.

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 16:40

Ik vind het echt werkelijk waar zwaar zwaar banketstaaf voor je dat jij zoveel energie en liefde in deze vriendschap stopt en er bijna niks voor terug krijgt (Of in ieder geval, niet meer). Je wilt een hoop van hem door de vingers zien, dat is echt ontzettend lief en toont dat je ervoor wilt vechten.. maar hij neemt een loopje met je. Hij neem jou 'voor lief' dat het toch wel weer goed komt.

Hij lijkt werkelijk meer voor je te voelen, dat jou dat nooit is 'opgemerkt' is heel zo gek niet als je denkt.. een vriendin van mij heeft ook heel lang zo iemand 'niet gezien' terwijl hij vanalles deed (spontane kadootjes, weekendjes weg naar romantische plekjes o.a. )waaruit bleek dat hij meer wilde zonder echt te zeggen dat dit ook zo was ( lekker ingewikkeld dachten wij achteraf. :+ iedereen had het door behalve zijzelf)

Je moet er met hem over praten, of hij gooit het er dan eindelijk uit of hij blijft ontkennen.. in dat laatste geval zou ik zwaar teleurgesteld in hem zijn. Er kan gewoon niet 'niets' aan de hand zijn.