Foto's op social media: Wat kan en wat kan niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 22:14

Bellona_K schreef:
Ik heb mijn facebookprofiel ook afgeschermd. En ingesteld dat wanneer iemand mij tagged ik daar toestemming voor moet geven of het op mijn tijdlijn te zien is.

En toch... Soms twijfel ik over foto's. Zo heb ik onlangs een fotoshoot gedaan waar zulke gave, mooie foto's uit zijn gekomen. Ik zag de resultaten en dacht: Wauw... :o. Aan de ene kant wil ik zo'n foto plaatsen, aan de andere kant denk ik van Hmm, weet niet of mijn moeder (die ook op facebook zit) daar nou zo blij mee zal zijn :+

Bij twijfel, niet doen.

Maar aan de andere kant is het jouw leven. Je leeft dat voor jezelf en niet voor een ander. Als jij van mening bent dat je dat wilt delen, moet je dat doen. Ook al is je moeder daar niet blij mee.

Tallie1979

Re: Foto's op social media: Wat kan en wat kan niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 01:18

Vergeet niet dat iedere foto die je plaatst automatisch eigendom wordt van Facebook.

Ze mogen er dus alles mee doen.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 08:44

Haha een vriendinnetje van mij is een internationaal bikini model. Ze besloot laatst om op de rode loper van een award show helemaal naakt met body paint te gaan. Iedereen stik nijdig want dat was niet de bedoeling. Spuugde bijna mijn ontbijt uit toen ik de tv aanzette en ze ineens voorbij kwam _O-
Om over haar facebook fotos nog maar niet te spreken... maargoed dat is haar werk niet de mijne :Y)

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 10:17

Ik zet alleen dingen op internet wat normaal is en waar ik mij niet voor schaam. Wat ik niet snap is dat sommige foto's op facebook dumpen als ze hun baby aan het wassen zijn of dat de broertjes gezellig in bad zitten.... En dan ook nog een openbaar profiel hebben! Er zijn mensen die daar anders naar kijken. (heb haar zelfs al een keer een pb gedaan of ze er ook rekening mee houd dat als de kinderen later ouder zijn en zichzelf naakt terug vinden op internet of ze het dan nog zo leuk vinden, maar ze blijft zulke foto's plaatsen)

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:22

ik zet op fb eigenlijk noot fotos van mijzelf ofzo. wel vaak foto's met onzin. haha

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:26

Ik plaats geen foto's online. Ik heb geen social media.
Occasioneel een foto op bokt maar dat is dan vaak van de paarden en daar sta ik zelf niet op of terwijl ik aan het rijden ben.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:32

Ik zet alleen foto's en reacties op facebook ed. die "werkgeverproof" zijn.
Dus altijd met in mijn achterhoofd; hoe zou een (toekomstige) werkgever hiernaar kijken.

Dit houdt in:
- geen te naakte foto's (die heb ik ook niet..)
- geen foto's waarin (te veel) drank aan de orde is
- niet (te) negatieve uitlatingen over anderen (en al helemaal niet over collega;s en werkgevers).

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:38

Yontheke schreef:
Ik plaats geen foto's online. Ik heb geen social media.
Occasioneel een foto op bokt maar dat is dan vaak van de paarden en daar sta ik zelf niet op of terwijl ik aan het rijden ben.

Bokt is ook social media he :D
Ik plaats alleen foto's die ik zelf leuk vind en idd op de voorkant van de krant zouden mogen, zoals dat hier zo wordt beschreven :D
Ook ik heb op Facebook ingesteld dat ik foto's waarin ik word getagd moet accepteren.

Solmyrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 11:43

Als ik iets op facebook plaats, ga ik na of ik er oke mee ben als een toekomstige werkgever het zou zien. Het is eenmaal zo dat een werkgever tegenwoordig als snel even op de facebook van zijn sollicitanten kijkt.

Ik had iemand op facebook die foto's had geplaatst van haar 6jarige dochtertje, naakt onder de sproeiers in de tuin. Openbaar profiel. Moet je toch niet aan denken wat mensen daar allemaal mee kunnen doen!!! als dat in de handen van een Pedofiel komt....

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:02

Tallie1979 schreef:
Vergeet niet dat iedere foto die je plaatst automatisch eigendom wordt van Facebook.

Ze mogen er dus alles mee doen.

Dat is niet waar, de foto blijft het eigendom van degene die de foto heeft gemaakt, echter zolang deze foto op facebook staat, mag facebook ermee doen wat het wil. Als je de foto verwijdert gaan deze rechten weer weg, tenzij iemand anders jouw foto heeft gedeeld natuurlijk, dan blijven de rechten bestaan.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:22

Ik denk altijd als je zo over straat gaat kan je het in principe ook op social media plaatsen. Een vakantie foto in bikini kan je imo best plaatsen maar een echte halfnaakte foto vind ik dan weer niet kunnen bijvoorbeeld.

Ik had een paar vrienden die na hun studenten tijd ineens alles van hun facebook haalde omwille van toekomstige werkgevers, maar ik vraag me altijd een beetje af of die werkgevers nu echt zulke plezierloze lui zijn dat iemand die wel eens naar een feestje gaat of naar het strand daarom direct wordt afgewezen :o? . (hangt vast ook wel van de functie af hoor, maar ik vraag me af hoeveel invloed dat nu heeft. Zeker als je toch bijna alles prive hebt staan)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 15:36

Pff daar maak ik me echt niet druk om. Waar ik een goed gevoel bij heb, mag op internet. Ik vind zo'n halfnaakte shoot in Turkije bijv. meestal erg gaaf, maar zou zelf zoiets niet op internet zetten. Al zou ik wel trots zijn als het in de krant komt hoor :j. Maar ik weet niet... Plaats zelf nooit zulke dingen..
Plaats sowieso zelf nauwelijks wat, vind het veel leuker om van alles en nogwat over anderen te lezen }:) .
Maar een foto met wat biertjes weghalen voor evt. toekomstige werkgevers? Dat vind ik echt onzin, net alsof hij of zij nooit eens een keertje iets te ver gaat in zijn of haar priveleven...

Mijne staat afgeschermd, alleen profielfoto is voor buitenstaanders in het klein te zien. En daar ben ik toch incognito op :D.

KiMmK

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 16:08

Ik heb ook een fotoshoot gehad in bikini en schaam me er zeker niet voor om dit te plaatsen. Ben er trots op en mag voor mij part zo op de voorkrant staan. Zolang jezelf geen schaamte hebt over een foto lijkt mij dat je deze gewoon kunt plaatsen. Ik moet er eerlijk bijzeggen dat ik minder let op de foto's die ik plaats, dan wat ik zeg op Facebook. Ik plaats dus altijd weloverwogen reacties en/of berichten..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 17:19

Daantjuh88 schreef:
Ik zet alleen dingen op internet wat normaal is en waar ik mij niet voor schaam. Wat ik niet snap is dat sommige foto's op facebook dumpen als ze hun baby aan het wassen zijn of dat de broertjes gezellig in bad zitten.... En dan ook nog een openbaar profiel hebben! Er zijn mensen die daar anders naar kijken. (heb haar zelfs al een keer een pb gedaan of ze er ook rekening mee houd dat als de kinderen later ouder zijn en zichzelf naakt terug vinden op internet of ze het dan nog zo leuk vinden, maar ze blijft zulke foto's plaatsen)

Ontzettend dom van je kennis, het is algemeen bekend dat pedofielen kikken op dit soort foto's en ze kunnen ze ook zo van fb afhalen, misschien maar eens wat strenger toespreken , die kennis.
Over tien of vijftien jaar vind die puber een babyfoto van zichzelf op zo'n site terug, daar ben je blij mee!!!!
Ik plaatste nooit foto's van mijn kinderen zonder hun uitdrukkelijke toestemming en van mijzelf alleen een profielfoto. Thats it , beesten soms maar meestal in de meeleesmodus met een goed afgeschermd profiel.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-14 18:58

Ik denk altijd even na voor ik iets plaats.
Zowel mijn klasgenoten, als mijn schoonfamilie, als mijn ouders.
Zou ik mij niet voor hun schamen als ik dat plaats?
Dan is het goed.
Want zij zijn degenen die het zien.

In het verleden ook weleens een fout gemaakt als 14 jarige hoor. Neergezet dat ik baalde van mn baas of foto van een feestje die ik eigenlijk beter prive kon houden. Maar wel van geleerd.

Ik plaats geen selfies etc want vind mezelf niet echt fotogeniek.
Maar ben ik eens verkleed voor een themafeest, of pas ik een gek hoedje in de primark, maak ik mij niet druk om wat een ander vindt.

Info die op mn fb staat is idd info die ook in de krant had gemogen.

Liezja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-14 21:54

Ik zie vooral vaak op Instagram half naakte meisjes/vrouwen voorbij komen en dan denk ik echt, moet je nou zo aan je aandacht komen? (stiekem maakt het me ook wel een beetje onzeker.) Maar ik vind het echt verschrikkelijk, ik zou mezelf nooit (half)naakt op internet zetten.