Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
MonaLieske schreef:Om te beginnen denk ik niet dat er één studie is die perfect bij mij past. Iedere studie heeft zijn leuke en minder leuke kanten. Daarbij leiden universitaire studies je over het algemeen niet op tot een 'beroep', zoals mbo of hbo studies wel doen. Na een universitaire bachelor kun je vaak nog alle kanten op. Misschien is een (pre)master in een hele andere richting ook nog een optie voor je?
Debbels schreef:Kijk sowieso ook naar meerdere studies en schrijf je ook voor meerdere studies in!
(…)
Weet je al wel welke richting je op wilt ts?
Het blijft sowieso altijd spannend of het écht leuk is, wat je ook kiest. Dus dan kun je best hetgeen kiezen wat het allerbeste voelt
xIrlijn schreef:Nogmaals bedankt allemaal voor jullie reacties. Stiekem toch wel fijn om te lezen dat niet iedereen vanzelf in zijn perfecte studie rolt (en voor wie dat wel lukt kan ik ook alleen maar blij zijn natuurlijk). Ik heb ondertussen de knoop doorgehakt om flink wat meeloopdagen op we werkvloer te gaan regelen, dus de eerste mailtjes gaan zo de deur uit. Wie weet helpt dat!MonaLieske schreef:Om te beginnen denk ik niet dat er één studie is die perfect bij mij past. Iedere studie heeft zijn leuke en minder leuke kanten. Daarbij leiden universitaire studies je over het algemeen niet op tot een 'beroep', zoals mbo of hbo studies wel doen. Na een universitaire bachelor kun je vaak nog alle kanten op. Misschien is een (pre)master in een hele andere richting ook nog een optie voor je?
Misschien zit er wel iets tussen, maar mijn ervaring is dat veel masters je uiteindelijk toch als onderzoeker opleiden. Terwijl ik echt, echt, echt praktisch bezig wil zijn en met mijn handen iets voor elkaar wil krijgen. Dus de keuze om mezelf dan maar 'om te scholen' en een compleet andere studie te doen is eigenlijk de enige optie. Maar bedankt voor het meedenken, mocht ik uitgeloot worden is dat wel een goed alternatief.Debbels schreef:Kijk sowieso ook naar meerdere studies en schrijf je ook voor meerdere studies in!
(…)
Weet je al wel welke richting je op wilt ts?
Ik wil tandheelkunde gaan studeren, omdat hier wetenschappelijk worden opgeleid, met mensen bezig zijn én praktisch handelen perfect tot elkaar komen. Ik heb hiervoor wel tientallen open dagen, meeloopdagen, brochures, testen en weet ik het wat ingevuld, maar dit is eigenlijk de eerste studie waarbij de baan waar het toe leidt mij zo ontzettend aanspreekt
Maar aan de andere kant is dit inderdaad de enige studie die gewoon heel goed voelt, en meer zekerheid kan ik misschien gewoon niet krijgen…
Ik weet niet hoe het zit met mondzorg, of dat loting is of niet, maar dat zou je wellicht als tweede optie kunnen nemen voor het geval je uitgeloot wordt bij tandheelkunde. Of iets heel anders uiteraard, maar ik denk dat het sowieso goed is om daar ook over na te denken just in case.
xIrlijn schreef:MonaLieske schreef:Om te beginnen denk ik niet dat er één studie is die perfect bij mij past. Iedere studie heeft zijn leuke en minder leuke kanten. Daarbij leiden universitaire studies je over het algemeen niet op tot een 'beroep', zoals mbo of hbo studies wel doen. Na een universitaire bachelor kun je vaak nog alle kanten op. Misschien is een (pre)master in een hele andere richting ook nog een optie voor je?
Misschien zit er wel iets tussen, maar mijn ervaring is dat veel masters je uiteindelijk toch als onderzoeker opleiden. Terwijl ik echt, echt, echt praktisch bezig wil zijn en met mijn handen iets voor elkaar wil krijgen. Dus de keuze om mezelf dan maar 'om te scholen' en een compleet andere studie te doen is eigenlijk de enige optie. Maar bedankt voor het meedenken, mocht ik uitgeloot worden is dat wel een goed alternatief.
Maar goed, ondanks het wetenschappelijk karakter van universitaire opleidingen gaat maar een heel klein deel van de studenten ook daadwerkelijk in het onderzoek werken. Ik heb het idee dat de meeste universiteiten zich dat ook wel realiseren. Zelfs een groot deel van de mensen met een PhD werkt uiteindelijk niet binnen het onderzoek.