Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
HorseTopShop schreef:Jij hebt hem verzonden en volgens track&trace is het afgeleverd. Dan is het toch klaar zo?
Jij hebt bewijs dat het verzonden en afgeleverd is. Koper heeft geen bewijs dat hij/zij het niet ontvangen heeft. (Het bewijs toont juist het tegendeel)
M_i_R schreef:HorseTopShop schreef:Jij hebt hem verzonden en volgens track&trace is het afgeleverd. Dan is het toch klaar zo?
Jij hebt bewijs dat het verzonden en afgeleverd is. Koper heeft geen bewijs dat hij/zij het niet ontvangen heeft. (Het bewijs toont juist het tegendeel)
Dat zou een mooie zijn: bewijzen dat je iets niet gekregen hebt. En hoe had je dat willen doen? Het is mij een keer overkomen vanaf de andere kant bezien, afgezien van het feit dat de post het in dit geval drie keer gepresteerd had om het pakket te laten verdwijnen (ja hetzelfde pakket, dat na tijden weer opdook, geretourneerd werd naar de verzender, weer kwijt raakte enz enz). ik kreeg de mededeling: je bent geen opdrachtgever, dus vraag de verzender of zij er achteraan wil bellen. gelukkig had ik iemand die die moeite wilde doen, maar ik vind de houding hier in het topic wel erg makkelijk.
Er lopen diverse klachttopics over de slechte postbezorging, dus doen alsof het wel goed moet zijn gegaan en de wederpartij feitelijk een leugenaar is vind ik wel erg rigoureus.
Ik zou schriftelijk contact opnemen met de post en vragen waar, wanneer en aan wie ze dat hebben afgegeven en ook vragen om een bewijs van afgifte aan de betreffende persoon. Of je daar ook werkelijk verplicht toe bent als verkoper weet ik niet, maar je kan toch ook een keer wat meer doen dan er eventueel wettelijk gezien van je geëist mag worden? andersom zou je het denk ik ook kunnen waarderen als de verkoper zich er niet zo makkelijk vanaf zou maken.
M_i_R schreef:HorseTopShop schreef:Jij hebt hem verzonden en volgens track&trace is het afgeleverd. Dan is het toch klaar zo?
Dat zou een mooie zijn: bewijzen dat je iets niet gekregen hebt. En hoe had je dat willen doen? Het is mij een keer overkomen vanaf de andere kant bezien, afgezien van het feit dat de post het in dit geval drie keer gepresteerd had om het pakket te laten verdwijnen (ja hetzelfde pakket, dat na tijden weer opdook, geretourneerd werd naar de verzender, weer kwijt raakte enz enz). ik kreeg de mededeling: je bent geen opdrachtgever, dus vraag de verzender of zij er achteraan wil bellen. gelukkig had ik iemand die die moeite wilde doen, maar ik vind de houding hier in het topic wel erg makkelijk.
Er lopen diverse klachttopics over de slechte postbezorging, dus doen alsof het wel goed moet zijn gegaan en de wederpartij feitelijk een leugenaar is vind ik wel erg rigoureus.
Ik zou schriftelijk contact opnemen met de post en vragen waar, wanneer en aan wie ze dat hebben afgegeven en ook vragen om een bewijs van afgifte aan de betreffende persoon. Of je daar ook werkelijk verplicht toe bent als verkoper weet ik niet, maar je kan toch ook een keer wat meer doen dan er eventueel wettelijk gezien van je geëist mag worden? andersom zou je het denk ik ook kunnen waarderen als de verkoper zich er niet zo makkelijk vanaf zou maken.

moonfish13 schreef:Sammie: waarom? Ik doe mijn best en als je zekerheid wil bestaat er verzekerd verzenden. Als je wat koopt kan je eens een misser hebben. Daarbij zijn er mensen die je gewoon bewust in de zeik nemen, en vervolgens het product voor niets hebben. Dingen waar je dat risico niet mee wil nemen dus ophalen ipv verzenden..
Sammie schreef:de verzender is verantwoordelijk..
x_spekkie_x schreef:Voor de duidelijkheid over verantwoordelijkheid bij verzending: -bron-
Bij koop van een bedrijf dan is de verkoper aansprakelijk.
Bij koop tussen twee consumenten staat er in de wet (art. 7:9 BW) dat de verkoper moet zorgen dat de gekochte zaak wordt afgeleverd bij de koper. Volgens de wet (art 6:41 BW) moet aflevering gebeuren op de plaats van de koop (meestal bij de verkoper thuis) en daarmee komt de verzending naar een andere plaats vervolgens voor rekening van de koper. Dit geldt alleen als er niets anders is afgesproken! Als er in de advertentie staat "ik stuur het op" (o.i.d.) dan is de verkoper aansprakelijk! (Ten eerste omdat de plaats van aflevering dan “ter plaatse van de koper” is (en niet van de verkoper), en ten tweede omdat contractueel afgesproken is dat de verkoper gaat bezorgen en het niet-aankomen dan wanprestatie is.)
Dit betekent het volgende:
- Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken.
- Echter als de verkoper expliciet “op eigen risico van de koper” in de advertentie zet, dan verschuift daarmee het risico naar de koper want je mag als consumentkoper en -verkoper contractueel dat risico bij de consumentkoper leggen.
- Als de advertentie expliciet vermeldt dat de koper het moet komen ophalen, en de koper vraagt achteraf of het toch opgestuurd kan worden, dan is dat op eigen risico van de koper.
- Als de advertentie niets vermeldt over versturen of ophalen, dan is het juridisch een grijs gebied. Als aspirant-koper kun je dan maar beter zelf even navragen hoe de verkoper zich de aflevering had voorgesteld. En wel graag vóórdat je de koop sluit.
Zet dus altijd in de advertentie dat verzenden op risico van de koper is. Dan ben jij als verkoper niet aansprakelijk voor de levering.
Sammie schreef:de verzender is verantwoordelijk..
Ik vind sommige mensen wel erg makkelijk roepen met ach pech dan maar. Tot je het zelf bent en echt niks hebt ontvangen.. Pech dan maar...
ts ik zou iig even tegen de koper zeggen alles grondig te onderzoeken en na te vragen. Buren, kliko's, schuren, dozen etc.
En desnoods nog maar eens bellen naar postnl dat het er echt niet is.