Verkocht artikel niet aangekomen wie is aansprakelijk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlala

Re: Verkocht artikel niet aangekomen wie is aansprakelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:30

Het is heel vervelend, maar soms raken er gewoon dingen kwijt. (en soms komen ze ook weer tevoorschijn).
In ieder geval is dat gewoon het risico van de koper als je niet verzekerd verzend. Voor mij zou daarmee de kous af zijn. Je hebt alles al gedaan wat je kunt.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:38

HorseTopShop schreef:
Jij hebt hem verzonden en volgens track&trace is het afgeleverd. Dan is het toch klaar zo?
Jij hebt bewijs dat het verzonden en afgeleverd is. Koper heeft geen bewijs dat hij/zij het niet ontvangen heeft. (Het bewijs toont juist het tegendeel)

Dat zou een mooie zijn: bewijzen dat je iets niet gekregen hebt. En hoe had je dat willen doen? Het is mij een keer overkomen vanaf de andere kant bezien, afgezien van het feit dat de post het in dit geval drie keer gepresteerd had om het pakket te laten verdwijnen (ja hetzelfde pakket, dat na tijden weer opdook, geretourneerd werd naar de verzender, weer kwijt raakte enz enz). ik kreeg de mededeling: je bent geen opdrachtgever, dus vraag de verzender of zij er achteraan wil bellen. gelukkig had ik iemand die die moeite wilde doen, maar ik vind de houding hier in het topic wel erg makkelijk.

Er lopen diverse klachttopics over de slechte postbezorging, dus doen alsof het wel goed moet zijn gegaan en de wederpartij feitelijk een leugenaar is vind ik wel erg rigoureus.

Ik zou schriftelijk contact opnemen met de post en vragen waar, wanneer en aan wie ze dat hebben afgegeven en ook vragen om een bewijs van afgifte aan de betreffende persoon. Of je daar ook werkelijk verplicht toe bent als verkoper weet ik niet, maar je kan toch ook een keer wat meer doen dan er eventueel wettelijk gezien van je geëist mag worden? andersom zou je het denk ik ook kunnen waarderen als de verkoper zich er niet zo makkelijk vanaf zou maken.

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:41

soms is een pakket verzekerd, bijvoorbeeld bij aangetekende post.
van track en trace weet ik dat niet precies, maar dat valt na te kijken.
als het wel is verzekerd (vaak tot een bepaalde waarde) kan je de claim bij de post neerleggen.

Als het pakket op verzoek van de klant is verzonden per post, en de post blijft bij dat er is geleverd, zou ik verder niets doen. heel vervelend allemaal

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:44

MIR, bij 'gewone' pakketpost wordt niet getekend voor ontvangst, dus nooit te achterhalen aan wie afgeleverd is.
Ik verzend al 8 jaar regelmatig pakketjes en er is er werkelijk nog nooit een niet aangekomen.
(brievenbuspost is helaas een ander verhaal...)

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 16:45

M_i_R schreef:
HorseTopShop schreef:
Jij hebt hem verzonden en volgens track&trace is het afgeleverd. Dan is het toch klaar zo?
Jij hebt bewijs dat het verzonden en afgeleverd is. Koper heeft geen bewijs dat hij/zij het niet ontvangen heeft. (Het bewijs toont juist het tegendeel)

Dat zou een mooie zijn: bewijzen dat je iets niet gekregen hebt. En hoe had je dat willen doen? Het is mij een keer overkomen vanaf de andere kant bezien, afgezien van het feit dat de post het in dit geval drie keer gepresteerd had om het pakket te laten verdwijnen (ja hetzelfde pakket, dat na tijden weer opdook, geretourneerd werd naar de verzender, weer kwijt raakte enz enz). ik kreeg de mededeling: je bent geen opdrachtgever, dus vraag de verzender of zij er achteraan wil bellen. gelukkig had ik iemand die die moeite wilde doen, maar ik vind de houding hier in het topic wel erg makkelijk.

Er lopen diverse klachttopics over de slechte postbezorging, dus doen alsof het wel goed moet zijn gegaan en de wederpartij feitelijk een leugenaar is vind ik wel erg rigoureus.

Ik zou schriftelijk contact opnemen met de post en vragen waar, wanneer en aan wie ze dat hebben afgegeven en ook vragen om een bewijs van afgifte aan de betreffende persoon. Of je daar ook werkelijk verplicht toe bent als verkoper weet ik niet, maar je kan toch ook een keer wat meer doen dan er eventueel wettelijk gezien van je geëist mag worden? andersom zou je het denk ik ook kunnen waarderen als de verkoper zich er niet zo makkelijk vanaf zou maken.

Dan had koper moeten vragen of het verzekerd verzonden kon worden of op zijn minst met handtekening voor ontvangst.
Volgens PostNL is het gewoon afgeleverd. Dus waarom zou TS moeten denken dat het niet zo is?

Een pakket kwijtraken is een ander verhaal. Hier is het pakket dus wel gewoon afgeleverd.

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 17:03

M_i_R schreef:
HorseTopShop schreef:

Ik weet niet waar je uit op maakt dat ik geen moeite wil doen? Ik heb meerdere malen contact met de post gehad erover direct nadat de koper zei dat ze niks had ontvangen... Post heeft een onderzoek ingesteld en na een week mijn bericht dat de bezorger het daadwerkelijk op dat adres heeft afgeleverd. Het was geen aangetekende post dus ze hebben daar geen handtekening van... Maar vraag was alleen ben ik in dit geval aansprakelijk of is het risico koper? Ik heb naar mijn idee alles gedaan wat in mijn macht lag. Schriftelijk en telefonisch contact heb ik dus al gehad. De bezorger vinkt elk adres af wat hij bezorgt heeft en dat heeft hij daar dus ook gedaan werd mij verteld.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:07

Dat zei ik ook niet. Maar de reacties van sommige mensen dat je wettelijk wellicht nergens toe verplicht bent en dat ze daarom niks zouden ondernemen, want 'dan had men maar gewoon voor een verzekerd pakket moeten kiezen' vind ik erg kort door te bocht en als er andersom iets zou gebeuren dan zou men waarschijnlijk ook graag zien dat de verzender er nog even een extra belletje of mailtje aan wijdt. Dat heb je al gedaan dus dat scheelt. Mijn reactie was dan ook minder aan jou gericht :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 17:43

Geeft track en trace dan aan als een pakket kwijt is geraakt? Lijkt mij niet. Ik zie ook niet in wat je nog meer zou kunnen doen. Je bent na gegaan bij Post.nl of het pakketje is aangekomen en zij geven aan van wel. Geld terug storten zou ik in ieder geval niet doen, voor hetzelfde geldt wordt je afgezet. Hoe lang geleden zou het pakketje al afgeleverd moeten zijn? Je gaf aan dat Post.NL een week later je vraag beantwoorde.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:37

Als een pakket niet afgeleverd is komt er te staan "Aangemeld" of "In distributie". Dat betekend gewoon dat het pakket ergens in het traject is blijven hangen of kwijt is.
Zodra er bij track&trace "afgeleverd" staat, kan je er gewoon vanuit gaan dat het pakket dus ook daadwerkelijk afgeleverd is.
"Afgeleverd bij buren" kan ook nog. Dan zou koper een briefje in de bus moeten hebben gehad.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 18:43

Dat is dus de reden dat het bij mij verzenden op eigen risico is.
Dan heb je dit gezeur niet, ik geef altijd de track and trace code en het briefje gaat pas weg als het pakket daar aangekomen is.
Per envelop is het of aangetekend en weg=pech.
Ik pak het goed in en als het dan fout gaat is het risico voor de koper.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 14:30

TAO > LZP

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 18:47

de verzender is verantwoordelijk.. :)

Ik vind sommige mensen wel erg makkelijk roepen met ach pech dan maar. Tot je het zelf bent en echt niks hebt ontvangen.. Pech dan maar...

ts ik zou iig even tegen de koper zeggen alles grondig te onderzoeken en na te vragen. Buren, kliko's, schuren, dozen etc.

En desnoods nog maar eens bellen naar postnl dat het er echt niet is.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 21:45

Sammie: waarom? Ik doe mijn best en als je zekerheid wil bestaat er verzekerd verzenden. Als je wat koopt kan je eens een misser hebben. Daarbij zijn er mensen die je gewoon bewust in de zeik nemen, en vervolgens het product voor niets hebben. Dingen waar je dat risico niet mee wil nemen dus ophalen ipv verzenden..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 22:47

moonfish13 schreef:
Sammie: waarom? Ik doe mijn best en als je zekerheid wil bestaat er verzekerd verzenden. Als je wat koopt kan je eens een misser hebben. Daarbij zijn er mensen die je gewoon bewust in de zeik nemen, en vervolgens het product voor niets hebben. Dingen waar je dat risico niet mee wil nemen dus ophalen ipv verzenden..

Omdat de wet dat soms voorschrijft, zie link die ik eerder gepost heb... Ts weet zelf wat er in de advertentie stond...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 23:43

Dan heb je het niet over particulieren? Ik ga ff neuzen.

x_spekkie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 08:33

Sammie schreef:

De verzender is niet altijd verantwoordelijk!

Een post van mij uit het marktplaats topic:

x_spekkie_x schreef:
Voor de duidelijkheid over verantwoordelijkheid bij verzending: -bron-

Bij koop van een bedrijf dan is de verkoper aansprakelijk.

Bij koop tussen twee consumenten staat er in de wet (art. 7:9 BW) dat de verkoper moet zorgen dat de gekochte zaak wordt afgeleverd bij de koper. Volgens de wet (art 6:41 BW) moet aflevering gebeuren op de plaats van de koop (meestal bij de verkoper thuis) en daarmee komt de verzending naar een andere plaats vervolgens voor rekening van de koper. Dit geldt alleen als er niets anders is afgesproken! Als er in de advertentie staat "ik stuur het op" (o.i.d.) dan is de verkoper aansprakelijk! (Ten eerste omdat de plaats van aflevering dan “ter plaatse van de koper” is (en niet van de verkoper), en ten tweede omdat contractueel afgesproken is dat de verkoper gaat bezorgen en het niet-aankomen dan wanprestatie is.)

Dit betekent het volgende:
  • Bij een verkoop tussen consumenten onderling waarbij in de advertentie is vermeld dat de verkoper het product zal verzenden of bezorgen, is de verkoper aansprakelijk voor het kwijtraken.
  • Echter als de verkoper expliciet “op eigen risico van de koper” in de advertentie zet, dan verschuift daarmee het risico naar de koper want je mag als consumentkoper en -verkoper contractueel dat risico bij de consumentkoper leggen.
  • Als de advertentie expliciet vermeldt dat de koper het moet komen ophalen, en de koper vraagt achteraf of het toch opgestuurd kan worden, dan is dat op eigen risico van de koper.
  • Als de advertentie niets vermeldt over versturen of ophalen, dan is het juridisch een grijs gebied. Als aspirant-koper kun je dan maar beter zelf even navragen hoe de verkoper zich de aflevering had voorgesteld. En wel graag vóórdat je de koop sluit.

Zet dus altijd in de advertentie dat verzenden op risico van de koper is. Dan ben jij als verkoper niet aansprakelijk voor de levering.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 09:16

Mensen.. ik heb over de communicatie richting postnl!

Minder drama maken kan ook geen kwaad..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 12:58

Sammie schreef:

Ik vind sommige mensen wel erg makkelijk roepen met ach pech dan maar. Tot je het zelf bent en echt niks hebt ontvangen.. Pech dan maar...

ts ik zou iig even tegen de koper zeggen alles grondig te onderzoeken en na te vragen. Buren, kliko's, schuren, dozen etc.

En desnoods nog maar eens bellen naar postnl dat het er echt niet is.

Ene kant zou ik hebben van pech, ik had het ook verzekerd kunnen laten versturen. Betaal je meer, maar je krijgt dan wel je bedrag terug als je dus beter kan bewijzen dat het wel of niet aangekomen is. Je moet er als t goed is ook voor tekenen dan dus dan is het snel te achterhalen.

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-14 00:26

Over het verzenden in advertentie stond dat het opgehaald kan worden en indien de koper dit niet wou kon het verzonden worden op kosten van de koper.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-14 13:06

Kijk het is natuurlijk wel balen als de bezorger heeft afgevinkt dat het pakket bezorgd is...en hij heeft het ergens anders neergezet of afgegeven dan bij de daadwerkelijk geadresseerde, die geen idee heeft waar het pakket gebleven is.

Er kunnen ook altijd rare dingen gebeuren waardoor er wel staat dat het afgeleverd is, maar de ontvanger oprecht niets ontvangen heeft.

Ondanks verzekerd en aangetekend versturen heb ik het ook wel eens een héle enkele keer dat een klant meldt dat een pakket niet bezorgd is, terwijl ik dan gewoon duidelijk zie dat het wel afgegeven is, met nog een handtekening voor ontvangst ook....

Ontvanger zegt dan: die handtekening is niet van mij en ik herken hem ook niet.
Of kent de hele naam niet....en dan kan het zijn dat de bezorger zelf getekend heeft als je een beetje een eikel treft...want die lopen overal rond :=

Vrijwel altijd is het pakje dan toch ergens neergezet of bij een nabijgelegen woning of bedrijf afgegeven, en is het dus ècht zaak dat de ontvanger ècht zelf even goed gaat zoeken of het apkket niet ergens is neergezet. Zeker weten van niet: dan rond gaat vragen in de buurt (dus niet alleen de 2 naaste buren!) , dan komt het eigenlijk altijd wel boven water :j

Gelukkig komt dit bij mij zelden voor, aangetekend en verzekerd daar zijn ze toch redelijk voorzichtig mee blijkbaar :)